Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Dominika Materska
‹Stacja kontroli chaosu›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułStacja kontroli chaosu
Data wydania29 stycznia 2004
Autor
Wydawca superNOWA
ISBN83-7054-161-5
Cena26,50
Gatuneknon‑fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Przewodnik po fantastyce
[Dominika Materska „Stacja kontroli chaosu” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Według wydawcy „Stacja kontroli chaosu” Dominiki Materskiej ma być „osobistym rozrachunkiem z fantastyką, określeniem co w niej wielkie, co pospolite”. Dużo w tym przesady. Materska nie ma lekkości pióra i wnikliwości spojrzenia Kinga czy Asimova, do „Danse macabre” czy „Magii i złota” jej książce daleko. „Stacja kontroli chaosu” to po prostu zbiór tekstów autorki na tematy fantastyczne, z których część była już publikowana w „Nowej Fantastyce”.

Konrad Wągrowski

Przewodnik po fantastyce
[Dominika Materska „Stacja kontroli chaosu” - recenzja]

Według wydawcy „Stacja kontroli chaosu” Dominiki Materskiej ma być „osobistym rozrachunkiem z fantastyką, określeniem co w niej wielkie, co pospolite”. Dużo w tym przesady. Materska nie ma lekkości pióra i wnikliwości spojrzenia Kinga czy Asimova, do „Danse macabre” czy „Magii i złota” jej książce daleko. „Stacja kontroli chaosu” to po prostu zbiór tekstów autorki na tematy fantastyczne, z których część była już publikowana w „Nowej Fantastyce”.

Dominika Materska
‹Stacja kontroli chaosu›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułStacja kontroli chaosu
Data wydania29 stycznia 2004
Autor
Wydawca superNOWA
ISBN83-7054-161-5
Cena26,50
Gatuneknon‑fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Książka została podzielona na 3 części: „Zjawiska”, „Figury” i „Mówią o fantastyce”. Pierwsza z nich obejmuje przekrojowe teksty o różnych odmianach fantastyki – horrorze, cyberpunku, urban fantasy i innych. Drugi blok poświęcony jest właściwym dla fantastyki postaciom i symbolom, z podaniem ich genezy i charakterystyką. Wreszcie trzecia część to wywiady, które przeprowadziła Materska z gwiazdami polskiej i światowej fantastyki.
Zdecydowanie najsłabszą częścią są otwierające książkę „Zjawiska”. Blok obejmuje teksty o literaturze grozy, związkach fantastyki i głównego nurtu, fantastyce kobiecej, miejskiej fantasy, nowej fali, a także szeroko niegdyś krytykowany przez fanów internetowych, publikowany wcześniej w „Nowej Fantastyce” esej „Cyberpunk: software, hardware, neuroware”. Każdy, kto liczy tu na jakieś wnikliwe analizy, musi się jednak rozczarować. Teksty są właściwie krótkimi przeglądami ważniejszych dzieł poświęconych danej tematyce. Autorka wymienia autorów, tytuły ich książek, pokrótce streszcza i wymienia najważniejsze cechy ujęte w danym dziele. Trudno znaleźć tu syntezę, podsumowania czy ewolucję gatunku. Można je jednak traktować jako mini przewodnik po najważniejszych książkach fantastycznych, z którymi warto się zapoznać.
Dużo lepiej jest już z „Figurami”. Materska pisze tu o ikonach fantastyki – robotach, alchemii, druidach, mitach rycerskich, potworach czy wiedźmach. To pole do popisu dla erudycji pani doktor anglistyki. Każdy z tych motywów jest dość dokładnie scharakteryzowany, a jego rodowód i kulturowe pochodzenie dobrze opisane. Teksty w tej części są bogate w informacje i czyta się je z zainteresowaniem.
Zamykające „Stację kontroli chaosu” wywiady są oczywiście tak ciekawe, jak interesujący są ludzie, którzy ich udzielają. A mamy wśród nich nie byle kogo – Wnuka-Lipińskiego, Sapkowskiego, Pratchetta, Carda, Cadigan, Dukaja, Kaya i Gaimana. Ich wypowiedzi są więc zajmujące, nieraz dowcipne, a poruszane tematy – istotne dla gatunku. Szkoda jednak, że zapisy rozmów nie zostały opatrzone datami ich powstania. Powstaje z tego lekki miszmasz – rozmowa z Andrzejem Sapkowskim odbyła się już po wydaniu „Narrenturm”, a z Orsonem Scottem Cardem jeszcze przy jego pierwszej wizycie w Polsce, w roku 1997. W przyszłości trudno będzie umieścić te wywiady w określonym czasie, który przecież ma istotne znaczenie dla wypowiadanych tez o ewolucji gatunku.
Książka uzupełniona jest małym słowniczkiem najważniejszych pojęć w fantastyce, polecaną bibliografią i skorowidzem. Bardzo słusznie. Choć książka nie jest jakąś przekrojową analizą czy oryginalnym spojrzeniem na fantastykę, może się nieźle sprawdzić jako przewodnik po gatunku dla początkujących i średnio wtajemniczonych.
koniec
6 sierpnia 2004

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.