Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Ken Follett
‹Krawędź wieczności›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKrawędź wieczności
Tytuł oryginalnyEdge of Eternity
Data wydania5 listopada 2014
Autor
PrzekładGrzegorz Kołodziejczyk, Zbigniew A. Królicki
Wydawca Albatros
CyklStulecie
ISBN978-83-7885-997-0
Formatoprawa twarda
Gatunekhistoryczna, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

To nie koniec historii
[Ken Follett „Krawędź wieczności” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Ostatni tom, wieńczący trylogię „Stulecie”, budzi chyba najwięcej emocji ze wszystkich trzech części, bo opisuje wydarzenia z bliskiej nam przeszłości. Ponad tysiąc stron czyta się jednym tchem, choć pod względem walorów literackich mogło być trochę lepiej.

Joanna Kapica-Curzytek

To nie koniec historii
[Ken Follett „Krawędź wieczności” - recenzja]

Ostatni tom, wieńczący trylogię „Stulecie”, budzi chyba najwięcej emocji ze wszystkich trzech części, bo opisuje wydarzenia z bliskiej nam przeszłości. Ponad tysiąc stron czyta się jednym tchem, choć pod względem walorów literackich mogło być trochę lepiej.

Ken Follett
‹Krawędź wieczności›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKrawędź wieczności
Tytuł oryginalnyEdge of Eternity
Data wydania5 listopada 2014
Autor
PrzekładGrzegorz Kołodziejczyk, Zbigniew A. Królicki
Wydawca Albatros
CyklStulecie
ISBN978-83-7885-997-0
Formatoprawa twarda
Gatunekhistoryczna, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
To przedsięwzięcie zasługiwało na uwagę już od pierwszego tomu: szeroko zakrojona panoramiczna trylogia, rozgrywająca się w kilku krajach, osadzająca losy bohaterów na tle historycznych wydarzeń. Otwierający ją „Upadek gigantów” toczył się w czasach pierwszej wojny światowej, ukazując głębokie polityczne i społeczne zmiany w Europie. „Zima świata” to opowieść naszym kontynencie w najmroczniejszym okresie dwudziestego wieku: w czasach dwóch systemów totalitarnych - komunizmu i faszyzmu - oraz latach drugiej wojny światowej. Rozstaliśmy się z naszymi bohaterami w pierwszych latach pokoju, gdy ważyły się losy Niemiec, podzielonych na okupacyjne strefy, a USA i ZSRR dzieliły się strefami wpływów w Europie.
„Krawędź wieczności” – podobnie jak drugi tom – rozpoczyna się w Berlinie. Szybko okazuje się, że ani zachodni alianci, ani Związek Radziecki nie uczynią kroku wstecz. Niemcy zostaną podzielone, wkrótce także wewnątrz miasta pojawi się mur, stanowiący nie tyko symboliczny podział Europy (i innych kontynentów) na dwa światy, ale też rozdzielający na długie lata rodzinę Francków.
Podobnie jak w przypadku poprzednich tomów, szybko wciągają nas dalsze losy bohaterów, znanych już z poprzedniej części, i ich potomków. Akcja powieści toczy się głównie w Niemczech, USA, Związku Radzieckim i w Wielkiej Brytanii. Zaczynają się czasy zimnej wojny, stosunki między dwoma mocarstwami są napięte, czego wyrazem jest kryzysowa sytuacja na Kubie. Co prawda opis dyplomatycznej i politycznej próby sił pomiędzy przywódcami USA i ZSRR jest aż nazbyt drobiazgowy i chwilami wieje z niego nudą – to jednak można sobie przypomnieć to, jak krytyczny dla bezpieczeństwa świata był kryzys kubański.
Zamysłem autora było umieszczenie fikcyjnych bohaterów w pobliżu rzeczywistych wydarzeń historycznych i wśród autentycznych postaci znanych z historii. Znajdziemy więc tutaj wiele scen rozgrywających się za oficjalnymi kulisami wielkiej polityki, z udziałem Chruszczowa, Johna F. Kennedy’ego, Martina Luthera Kinga. Uczestniczymy w żarliwej walce aktywistów w USA o zniesienie segregacji rasowej, z napięciem śledzimy rozwój sytuacji w ZSRR, gdy za najmniejsze przewinienie można było trafić na długie lata na Syberię do obozu pracy, są też epizody wojny w Wietnamie. Follett w dramatyczny sposób opisał zamachy na prezydenta Kennedy’ego i Martina Luthera Kinga. Cennym elementem powieści jest ukazanie politycznych mechanizmów naginania praw demokracji i praworządności. Tkwiący w tych systemach ludzie nie są kryształowi, a aparat bezpieczeństwa działa wszędzie tak samo, niezależnie od ustroju. Jest też, jak na Folletta przystało, spora dawka elementów powieści szpiegowskiej, co potęguje napięcie.
Trochę gorzej jest, niestety, z historiami indywidualnych bohaterów. Jest tak, jakby autor nie miał za bardzo pomysłu, jak pokierować ich losami. W rezultacie wiele ich życiowych historii jest schematycznych i przewidywalnych aż do bólu. Wiemy co się wydarzy już kilka stron wcześniej, zanim o tym przeczytamy: romans, kłótnia, zdrada lub niezaplanowana ciąża. Postacie pod względem wartości literackiej są raczej płaskie, mało wyraziste, słowem: takie sobie, co budzi niedosyt i poczucie, że mogło być naprawdę dużo lepiej. Zwłaszcza gdy dokonać porównania z bohaterami chociażby pierwszej części trylogii „Stulecie”. Być może tylko Dave, muzyk rockowy, może się jakoś obronić. Jego postać i życie dodają trochę kolorytu całej powieści, bo jak wiemy, powojenne lata upływały w rytmie rocka, będącego rewolucyjnym artystycznym językiem nowego pokolenia.
Miła niespodzianka czeka na polskich czytelników, gdy będą zbliżać się do końca powieści. Opowieść Folletta o dziejach Europy w XX wieku prowadzi nas do wydarzeń w Polsce, które dały początek przemianom w Europie Wschodniej w 1989 roku. Najpierw mamy więc strajki na Wybrzeżu w 1980 roku, później dramat stanu wojennego – wszystko widziane oczami Rosjanki i Amerykanina, który nawet wraca do kraju z poznaną tu żoną. Są obrady Okrągłego Stołu i klimat pierwszych częściowo wolnych wyborów, kiedy jeszcze nikt nie był pewien, czy to, co w Polsce się dzieje, nie zostanie zdławione przez interwencję radzieckich wojsk. Nie, żeby od razu popadać w nadęty polonocentryzm i napawać się wątpliwym przekonaniem, że Polska to pępek świata, ale miło pomyśleć, że czytelnicy na świecie poznają z szeroko czytanej na całym świecie „Krawędzi wieczności” stosunkowo szczegółowo nakreślone najnowsze dzieje Polski.
A na zakończenie powieści – i to chyba nie będzie spoiler – upada berliński mur… Koniec dwudziestego wieku jest świadkiem rewolucyjnych zmian w Europie. Przez całe to stulecie zdarzyło się tak wiele, że chwilami aż trudno w to uwierzyć, że świat był u jego zarania zupełnie inny. Symboliczną codą „Krawędzi wieczności” jest scena zaprzysiężenia Baracka Obamy na prezydenta USA. To, co jeszcze pół wieku temu wydawało się nie do pojęcia, w 2008 roku stało się możliwe. To jednak nie jest koniec historii. Ona wchodzi w nowe stulecie i toczy się dalej, przynosząc nowe wyzwania i problemy.
koniec
19 listopada 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

W każdej chwili
— Joanna Kapica-Curzytek

Szesnastowieczni agenci ich królewskich mości
— Wojciech Gołąbowski

Wojna i zimny pokój
— Joanna Kapica-Curzytek

Esensja czyta: Październik 2012
— Miłosz Cybowski, Jacek Jaciubek, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Daniel Markiewicz, Agnieszka Szady

Esensja czyta: Styczeń 2011
— Jędrzej Burszta, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Marcin Mroziuk, Beatrycze Nowicka, Joanna Słupek, Agnieszka Szady, Monika Twardowska-Wągrowska, Mieszko B. Wandowicz, Konrad Wągrowski

Bez czerni i bieli obraz jest… szary
— Wojciech Gołąbowski

Krok po kroku, kamień na kamieniu
— Wojciech Gołąbowski

Esensja czyta: III kwartał 2008
— Michał Foerster, Jakub Gałka, Anna Kańtoch, Michał Kubalski, Daniel Markiewicz, Paweł Sasko, Konrad Wągrowski, Marcin T. P. Łuczyński

Tegoż autora

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Bieg codziennego, zwykłego życia
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.