Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Elísabet Benavent
‹W butach Valerii›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW butach Valerii
Tytuł oryginalnyEn los zapatos de Valeria
Data wydania5 lutego 2015
Autor
PrzekładAgnieszka Stachurska
Wydawca Wydawnictwo Literackie
CyklValeria
ISBN978-83-08-05478-9
Format396s. 123×197mm
Cena38,—
Gatunekobyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Historia o mocnym zabarwieniu erotycznym
[Elísabet Benavent „W butach Valerii” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Powieść „W butach Valerii” skupia się prawie wyłącznie na dolnych partiach ludzkiego ciała. Oraz chwilami na jakości związków damsko-męskich. Efekt nie jest, delikatnie mówiąc, olśniewający.

Joanna Kapica-Curzytek

Historia o mocnym zabarwieniu erotycznym
[Elísabet Benavent „W butach Valerii” - recenzja]

Powieść „W butach Valerii” skupia się prawie wyłącznie na dolnych partiach ludzkiego ciała. Oraz chwilami na jakości związków damsko-męskich. Efekt nie jest, delikatnie mówiąc, olśniewający.

Elísabet Benavent
‹W butach Valerii›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułW butach Valerii
Tytuł oryginalnyEn los zapatos de Valeria
Data wydania5 lutego 2015
Autor
PrzekładAgnieszka Stachurska
Wydawca Wydawnictwo Literackie
CyklValeria
ISBN978-83-08-05478-9
Format396s. 123×197mm
Cena38,—
Gatunekobyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Wydawca nie kryje, że książka Elízabet Benavent jest hiszpańską odpowiedzią na „Seks w wielkim mieście”, który swego czasu stał się przebojem i jest klasyką w swoim rodzaju. Możemy więc mniej więcej wyobrazić sobie, czego się spodziewać. Perypetie czwórki dziewczyn, z których jedna jest mężatką (Valeria), a pozostałe są na etapie poszukiwań Pana Jedynego rzeczywiście można z sukcesem rozpisać na wiele różnych sposobów.
Można jednak się zastanawiać, cóż takiego podbiło serca tysięcy czytelniczek i zawiodło książkę „W butach Valerii” na szczyt list bestsellerów, jak głosi opis na okładce. Bo ta książka jest po prostu słaba literacko. Nie ma wiarygodnych, ciekawie zarysowanych postaci. Humor sytuacyjny, będący zwykle mocną stroną lekkich „powieści dla kobiet” – jest taki sobie. Autorka w mało innowacyjny sposób ogrywa znane chwyty, a niektóre sceny są bardziej żenujące niż zabawne (by wspomnieć tylko o spotkaniach Valerii z Victorem). Nie widać „W butach Valerii” jakiegoś inteligentnego literackiego zmysłu ani pomysłowej intrygi, co zwykle też jest walorem komedii romantycznych.
Brakuje też usytuowania powieści w jakimś konkretnym kontekście, który mógłby być ciekawy i stanowić literacki walor. Akcja podobno toczy się w Madrycie, ale miasta tutaj absolutnie nie widać. Valerie jest podobno pisarką (po sukcesie pierwszej powieści zrezygnowała z pracy w korporacji), ale z wyjątkiem pierwszej sceny powieści, swoją pracą zupełnie się nie zajmuje. Koleżanki Valerie gdzieś tam pracują, knują jakieś zemsty na „byłych” i wikłają się w biurowe romanse, ale to wszystko też jest jakieś szkicowe, wtórne i mało przekonujące – by wspomnieć chociażby, w jak kuriozalny sposób Valeria próbuje rozwiązać swoje problemy w małżeństwie. To nieprawda, że romantyczne komedyjki dla kobiet już takie muszą być. Jest wiele dobrze napisanych książek tego gatunku, które mają swój niepowtarzalny klimat, proponują błyskotliwy humor w dobrym guście i doskonale portretują problemy kobiet w różnych środowiskach.
Elízabet Benavent ograniczyła perypetie bohaterek niemal wyłącznie do sfery seksu, co sprawia, że trzeba odczytać „W butach Valerii” po prostu wyłącznie jako powieść erotyczną. Scen jest tu mnóstwo, seks jest głównym tematem (chwilami jednak mało wyrafinowanych) rozmów Valerii i jej przyjaciółek: Loli, Nerei i Carmen. Autorka skupia się głównie na dialogach, całą pozostałą literacką otoczkę ograniczając do minimum, oczywiście z wyjątkiem scen erotycznych. Jeśli akurat tego szukamy w literaturze – nie zawiedziemy się, co do tego nie ma wątpliwości. „W butach Valerii” jako powieść erotyczna ma oczywiście swoje zalety.
koniec
27 maja 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Bieg codziennego, zwykłego życia
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.