Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Monica Ali
‹Brick Lane›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBrick Lane
Tytuł oryginalnyBrick Lane
Data wydania20 stycznia 2004
Autor
PrzekładTomasz Bieroń
Wydawca Zysk i S-ka
ISBN83-7298-470-0
Format376s. 135×205mm, oprawa twarda
Cena35,90
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Muzułmańską imigrantką w Londynie być
[Monica Ali „Brick Lane” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Debiutancka powieść Moniki Ali „Brick Lane” to przede wszystkim portret muzułmańskich imigrantów żyjących w Londynie. Przedstawiony barwnie, szczegółowo, z domieszką ironii i krytycznego spojrzenia. Główna bohaterka jest poniekąd taką every-imigrant-muslim-woman, przez co utwór zyskuje dodatkowe walory poznawcze. Powieść może jednak znużyć niektórych czytelników ze względu na mnogość opisów stosowanych przez autorkę.

Maciej Popis

Muzułmańską imigrantką w Londynie być
[Monica Ali „Brick Lane” - recenzja]

Debiutancka powieść Moniki Ali „Brick Lane” to przede wszystkim portret muzułmańskich imigrantów żyjących w Londynie. Przedstawiony barwnie, szczegółowo, z domieszką ironii i krytycznego spojrzenia. Główna bohaterka jest poniekąd taką every-imigrant-muslim-woman, przez co utwór zyskuje dodatkowe walory poznawcze. Powieść może jednak znużyć niektórych czytelników ze względu na mnogość opisów stosowanych przez autorkę.

Monica Ali
‹Brick Lane›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBrick Lane
Tytuł oryginalnyBrick Lane
Data wydania20 stycznia 2004
Autor
PrzekładTomasz Bieroń
Wydawca Zysk i S-ka
ISBN83-7298-470-0
Format376s. 135×205mm, oprawa twarda
Cena35,90
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Brick Lane to główna ulica i zarazem wizytówka londyńskiego East Endu – dzielnicy imigrantów. Nie cieszy się ona przez to zbyt dobrą opinią. Co więcej, to tutaj w XIX wieku grasował Kuba Rozpruwacz, tutaj również znajdowało się centrum londyńskiej prostytucji. I choć w ostatnich latach East End zmienia się, sąsiadując z londyńskim City – jednym z centrów finansowych świata, to wciąż jest to dzielnica biedniejszej części społeczeństwa angielskiego.
Na tym multikulturowym obszarze znajduje się osiedle Tower Hamlets, zamieszkałe w znacznej części przez imigrantów z Bangladeszu – jednego z najbiedniejszych krajów świata. W 1987 roku przybywa tu Nazneen, 17-letnia dziewczyna urodzona w bangladeskiej wiosce. Została wspaniałomyślnie wydana za starszego od siebie i próbującego uchodzić za inteligenta Chanu, mieszkającego w Londynie już od jakiegoś czasu. Jako przykładna muzułmanka pragnie być posłuszna mężowi. Nie wykazuje się inicjatywą, poddaje całkowicie zrządzeniom losu, a buntować potrafi się jedynie w duchu. Przez kilkanaście lat żyje pozornie uporządkowanym życiem, aż pewne spotkanie zapoczątkuje w niej lawinę zmian.
Zanim to nastąpi, będziemy mieli okazję przyjrzeć się codziennym obowiązkom Nazneen, historii jej życia, jej myślom. Monica Ali przedstawia to wszystko bardzo powoli. Dużo w jej prozie subtelnych i rozbudowanych opisów, które znacznie spowalniają akcję. Dzięki temu lepiej poznamy główną bohaterkę, zrozumiemy motywy jej postępowania, docenimy pozorny spokój, w jakim żyje.
Monica Ali opisuje wszystko, co może zobaczyć potencjalny imigrant w Londynie.
Prezentuje nam, całkiem szczegółowo, dzielnicę, w której mieszka Nazneen. Tower Hamlets jest dość obskurna, warunki życiowe nie są tu najlepsze, ale przywykli do prostego i biednego życia nowo przybyli Banglijczycy na to nie narzekają.
Będziemy mogli również bardzo dokładnie przyjrzeć się stosunkom społecznym, jakie panują wśród muzułmańskich imigrantów. Poznamy ich kulturę, tak bardzo odmienną od naszej. Autorka kładzie tu nacisk na rolę kobiety, która, zgodnie z tradycją, wyraża się w całkowitym podporządkowaniu i posłuszeństwie mężowi. Dlatego Nazneen będzie się zdawać na to, co przyniesie jej los i w pełni to akceptować. „Brick Lane” porusza także problemy tożsamości i jedności muzułmanów w multikulturowym świecie Londynu. Utopijne widzenie świata przez niektórych imigrantów jest tu brutalnie konfrontowane z rzeczywistością.
W powieści pojawia się cała plejada bohaterów drugoplanowych. Rzetelnie i wiarygodnie przedstawieni, wzbudzają zainteresowanie czytelnika. Nikt nie jest tu idealizowany, a na dodatek prawie każdy ma jakiś sekret, który wyraźnie wpływa na zachowanie danej osoby.
Dużą zaletą tej powieści jest realizm. To głównie on sprawia, że książkę możemy odbierać jako wiarygodny portret angielskiej społeczności imigranckiej, właśnie na przykładzie Banglijczyków. A Nazneen może być po trochu traktowana jako every-imigrant-muslim-woman. Jej tęsknoty, marzenia, poczucie samotności i jednocześnie posłuszeństwo wobec religii oraz tradycji są z pewnością podobne do tych przeżywanych przez niejedną muzułmańską kobietę.
Dla nas, wychowanych w całkowicie innej kulturze, problematyka przedstawiona w „Brick Lane” może być częściowo niezrozumiała. Dość trudno utożsamiać się z bohaterami (bohaterką). Z drugiej strony, powieść ta może być doskonałą okazją do poznania innej kultury, środowiska i związanego z tym odmiennego sposobu bycia.
Sądzę, że po lekturze łatwiej przyjdzie nam zrozumieć pewne wzorce kulturowe muzułmanów, takie jak ich podporządkowanie tradycji, niska rola kobiety w społeczeństwie czy stosunek do religii. Jak wiadomo, nie każdy muzułmanin jest islamskim fundamentalistą, którego jedynym celem jest zniszczenie cywilizacji zachodniej. Wręcz przeciwnie – większość widzi w emigracji do tejże cywilizacji swoją szansę na lepsze życie.
W książce ukazane są również przemiany bohaterów. Jak wspominałem wcześniej, praktycznie każdy ukrywa coś przed światem. Posiadanie takiego sekretu i często podświadoma chęć podzielenia się nim sprawiają, że zachowanie niektórych postaci znacznie się zmienia. I tak jak pozostałe aspekty powieści, są one pokazane realistycznie i wiarygodnie. Autorka często posługuje się delikatną ironią, co dodaje dodatkowego smaczku i w pewien sposób mówi o jej lekko krytycznym stosunku do przedstawionego świata.
Niestety, książka nie jest pozbawiona wad. Przede wszystkim mnogość, dokładność i subtelność opisów w pewnych momentach nuży. W tym miejscu przychodzi na myśl określenie „kobieca narracja”. Akcja toczy się czasami bardzo powoli, rozwlekana przez opisy codziennych czynności Nazneen. Można by ją odrobinę skrócić, nie powodując uszczerbku w całości i w wymowie utworu. Mam jednak wrażenie, że odbiór może zdecydowanie zależeć od gustów (i częściowo od płci czytelnika), a dla wielu niespieszność akcji w połączeniu z dobrymi opisami może być dużą zaletą.
Podsumowując, „Brick Lane” to lektura bardziej dla pań. Monica Ali w swoim debiucie słowem pisanym posługuje się bardzo dobrze, niemniej dla mnie jej styl jest momentami nieco męczący, a opisy czasem zbyt kwieciste. Książka była nominowana do nagrody Bookera i jest to z pewnością dobry kawałek prozy. Sądzę, że w ostatecznym rozrachunku czas poświęcony na jej czytanie nie będzie czasem straconym. Choć niekiedy trzeba się będzie uzbroić w cierpliwość.
koniec
7 maja 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Mała Esensja: Trudne początki naszej państwowości
Marcin Mroziuk

18 IV 2024

W dziesięciu opowiadań tworzących „Piastowskie orły” autorzy nie tylko przybliżają kluczowe momenty z panowania pierwszej polskiej dynastii władców, lecz również ukazują realia codziennego życia w tamtej epoce. Co ważne, czynią to w atrakcyjny dla młodych czytelników sposób.

więcej »

Superwizja
Joanna Kapica-Curzytek

15 IV 2024

Zamieszkały w Berlinie brytyjski reportażysta podróżuje po niemieckim wybrzeżu. Jego znakomite „Duchy Bałtyku” są zapisem odkrywania, skrawek po skrawku, esencji niemieckiej duszy.

więcej »

PRL w kryminale: W kamienicy na Złotej
Sebastian Chosiński

12 IV 2024

W 1957 roku, na fali październikowej „odwilży”, swój powieściowy debiut opublikowała – dotychczas zajmująca się głównie dziennikarstwem – Anna Kłodzińska (w tym momencie miała już czterdzieści dwa lata). Wtedy nikt jeszcze nie mógł przewidywać, że za sprawą książki „Śledztwo prowadzi porucznik Szczęsny” na literacką scenę wkroczy jedna z najbardziej znanych postaci peerelowskiej literatury kryminalnej.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Wielka sława to balast
— Joanna Kapica-Curzytek

Esensja czyta: Styczeń 2012
— Miłosz Cybowski, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Konrad Wągrowski

Tegoż autora

Nie ma zmartwienia
— Maciej Popis

A zatem jesteś Śmiercią…
— Maciej Popis

Afera gruntowa
— Jakub Gałka, Maciej Popis

Trupi posmak pocałunku
— Maciej Popis

Dziewiętnastowieczna rewolucja komputerowa
— Maciej Popis

Kulturalne odśnieżanie
— Maciej Popis

Do 99 razy sztuka
— Maciej Popis

Panaceum na Rzeczpospolitą
— Maciej Popis

Zabawa w policjanta i mordercę
— Maciej Popis

Głębie i tajemnice
— Maciej Popis

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.