Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Cecelia Ahern
‹Miłość i kłamstwa›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMiłość i kłamstwa
Tytuł oryginalnyThe Marble Collector
Data wydania18 maja 2016
Autor
PrzekładAgnieszka Lipska-Nakoniecznik
Wydawca Akurat
ISBN978-83-287-0342-1
Format416s. 130×205mm
Cena34,90
Gatunekobyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Córka swojego ojca
[Cecelia Ahern „Miłość i kłamstwa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Powieść „Miłość i kłamstwa” dotyczy skomplikowanych relacji rodzinnych, odkrywania nieznanej przeszłości i prób naprawy chwiejącego się małżeństwa.

Joanna Kapica-Curzytek

Córka swojego ojca
[Cecelia Ahern „Miłość i kłamstwa” - recenzja]

Powieść „Miłość i kłamstwa” dotyczy skomplikowanych relacji rodzinnych, odkrywania nieznanej przeszłości i prób naprawy chwiejącego się małżeństwa.

Cecelia Ahern
‹Miłość i kłamstwa›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMiłość i kłamstwa
Tytuł oryginalnyThe Marble Collector
Data wydania18 maja 2016
Autor
PrzekładAgnieszka Lipska-Nakoniecznik
Wydawca Akurat
ISBN978-83-287-0342-1
Format416s. 130×205mm
Cena34,90
Gatunekobyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Cecelia Ahern jest już w Polsce rozpoznawalną i bardzo lubianą pisarką. Obecnie trafia do nas wydana w zeszłym roku „Miłość i kłamstwa”, co z pewnością ucieszy wielbicieli jej twórczości. Obiektywnie jednak trzeba dostrzec, że późniejsze powieści Ahern, również obecna, niestety, nie dorównują chociażby przebojowej i pełnej uroku „PS. Kocham cię” sprzed lat.
Niepowtarzalny klimat „Miłości i kłamstw” tworzą marmurki. To specjalne kulki do gry, najczęściej szklane, które intrygują różnorodnością faktury, kolorów i motywów. Ich kolekcjonerem (i zapalonym graczem) jest ojciec głównej bohaterki, Sabriny. Gdy doznaje wylewu – to właśnie marmurki będą kluczem do jego przeszłości. Za ich sprawą córka będzie starała się możliwie jak najdokładniej ją poznać.
Sabrina doznaje zaskoczenia: jej tata jest kimś zupełnie innym niż mężczyzna, którego znały z matką. Jak to możliwe, że można być kimś tak osobnym, mieć inne życie i nie dopuszczać najbliższych do swoich tajemnic. Okazuje się, że rzutuje to także na dorosłe życie Sabriny, która próbuje się uporać ze swoim małżeńskim kryzysem. „Miłość i kłamstwa” toczy się w dwóch warstwach czasowych i składa się z dwóch głównych wątków. Jest też dwoje narratorów. Pierwszym jest Sabrina, która podąża śladem kolekcjonowanych przez ojca marmurków i stopniowo dociera do prawdy o nim. Drugim narratorem jest sam ojciec Sabriny, wspominający lata swojego dzieciństwa i opowiadający o swoim życiu.
Narracja w pierwszej osobie w przypadku ojca Sabriny to akurat mało przekonujący pomysł formalny. W „teraźniejszości” jest on dotknięty wylewem i ma problemy z pamięcią – mało logiczne jest więc, by mógł mieć tyle do powiedzenia o swojej przeszłości. Dużo bardziej sprawdziłaby się w tym przypadku narracja w trzeciej osobie. Książka byłaby dzięki temu mniej jednostronna. Ale i tak ten historyczny obraz życia niezamożnej irlandzkiej rodziny, w której kobiety z wysiłkiem próbują związać koniec z końcem i stawić czoło rozrastającej się co roku rodzinie, jest interesujący i niepozbawiony dramatyzmu. „Miłość i kłamstwa” to częściowo także Bildungsroman. Obraz dorastającego młodego Irlandczyka, próbującego układać sobie także relacje z braćmi i kolegami, zawiera wiele ciekawych szczegółów.
Cecelia Ahern chciała, by Sabrina rozwiązała swoje małżeńskie problemy poprzez dotarcie do prawdy o jej ojcu. Proponuje dojście do punktu, gdzie główna bohaterka pogodzi się z zastaną rzeczywistością i ją zaakceptuje. To jednak nie jest przekonujące, tym bardziej, że w literaturze (także popularnej) to motyw mocno wyeksploatowany i ograny („dojdę do ładu ze sobą, gdy tylko poznam prawdę o swoich rodzicach”). Jeżeli Sabrina ma problemy w małżeństwie, to dlaczego najbardziej obecny w powieści jest jej ojciec, a nie mąż?
W rezultacie „Miłość i kłamstwa” może rozczarować. To książka zaledwie poprawna, nie zawsze przy tym spójna i konsekwentna. Powieści nie brak oczywiście emocji i scen zasługujących na uwagę. Ale nie ma w niej tego intrygującego „czegoś”, co było zawsze mocną stroną wcześniejszych książek Cecelii Ahern.
koniec
2 października 2016

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Ten okrutny XX wiek: Budowle muszą runąć
Miłosz Cybowski

29 IV 2024

Zdobycie ruin klasztoru na Monte Cassino przez żołnierzy armii Andersa obrosło wieloma mitami. Jednak „Monte Cassino” Matthew Parkera bardzo dobrze pokazuje, że był to jedynie drobny epizod w walkach o przełamanie niemieckich linii obrony na południe od Rzymu.

więcej »

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
Joanna Kapica-Curzytek

28 IV 2024

Czym tak naprawdę jest tytułowa siła? Wścibstwem czy pełnym pasji poznawaniem świata? Trzech znakomitych autorów odpowiada na te i inne pytania w tomie esejów pt. „Ciekawość”.

więcej »

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Krótko o książkach: Z miłości
— Joanna Kapica-Curzytek

Książka niewykorzystanych szans
— Joanna Kapica-Curzytek

Życiowy bilans Jasmine
— Joanna Kapica-Curzytek

Przyjaźniomiłość i cała reszta
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
— Joanna Kapica-Curzytek

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.