Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

María Dueñas
‹Krawcowa z Madrytu›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKrawcowa z Madrytu
Tytuł oryginalnyEl tiempo entre costuras
Data wydania14 czerwca 2017
Autor
PrzekładDorota Walasek-Elbanowska
Wydawca Muza
CyklSira Quiroga
ISBN978-83-287-0294-3
Format576s. 155×235mm
Cena49,90
Gatunekhistoryczna, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Pod podszewką historii
[María Dueñas „Krawcowa z Madrytu” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Okres lat 30. XX wieku i lata drugiej wojny światowej w Maroku, Madrycie i Lizbonie, intrygujący wątek szpiegowski i zawiłe rodzinne historie – tak w skrócie można streścić powieść „Krawcowa z Madrytu”.

Joanna Kapica-Curzytek

Pod podszewką historii
[María Dueñas „Krawcowa z Madrytu” - recenzja]

Okres lat 30. XX wieku i lata drugiej wojny światowej w Maroku, Madrycie i Lizbonie, intrygujący wątek szpiegowski i zawiłe rodzinne historie – tak w skrócie można streścić powieść „Krawcowa z Madrytu”.

María Dueñas
‹Krawcowa z Madrytu›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKrawcowa z Madrytu
Tytuł oryginalnyEl tiempo entre costuras
Data wydania14 czerwca 2017
Autor
PrzekładDorota Walasek-Elbanowska
Wydawca Muza
CyklSira Quiroga
ISBN978-83-287-0294-3
Format576s. 155×235mm
Cena49,90
Gatunekhistoryczna, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
To trzecia powieść Marii Dueñas, która u nas się ukazuje. Wydana w 2009 roku, zekranizowana kilka lat później, wpisuje się w obecny w hiszpańskiej literaturze wątek pamięci historycznej i rozliczeń z reżimem generała Franco. Tyle, że książka ta nie koncentruje się przesadnie na niuansach historii czy polityki, ale jest pomyślana raczej jako rozrywkowa literatura z trzymającą w napięciu akcją, choć w wielu miejscach opierającą się na faktach.
To się autorce rzeczywiście w pełni udaje. Główna bohaterka Sira, zarazem narratorka, nie może narzekać na nudę w życiu. Szybko musi radzić sobie samodzielnie, gdyż padła ofiarą oszustwa po wspólnym wyjeździe z narzeczonym do Maroka. Na szczęście, mimo początkowych trudności, nie ma z tym kłopotu, bo jest utalentowaną krawcową. Bardzo szybko jej zakład krawiecki okazuje się udanym przedsięwzięciem, a ona sama przyjmuje u siebie największe elegantki.
Maroko, a ściślej: miasto Tetuan lat trzydziestych XX wieku to kosmopolityczna kolonia, gdzie przenikają się wpływy, toczy się walka o władzę i działają wywiady wielu krajów. Sira okazuje się być cennym kontaktem i szybko dołącza do sieci wymieniającej informacje. Zakład krawiecki, przez który przewijają się dziesiątki osób, jest, jak się okazuje, wymarzonym do tego miejscem.
Maria Dueñas wprowadziła do powieści kilkoro prawdziwych bohaterów. Ich obecność w „Krawcowej z Madrytu” czyni z tej książki coś więcej niż tylko ulotną literacką fikcję. Jedną z postaci jest Ramón Serrano Suñer, szwagier generała Franco i także minister w jego rządzie. Pojawia się też Juan Luis Beigbeder, komisarz protektoratu Monako, uwikłany w romans z Rosalindą Fox, którą podejrzewano o szpiegostwo na rzecz Wielkiej Brytanii. W oczach Siry, wszyscy są ludźmi z krwi i kości, mają swoje słabości, sekrety, kłopoty.
Tutaj trzeba podkreślić, że najmocniejszą stroną „Krawcowej z Madrytu” są doskonale zarysowane postacie drugoplanowe. Niezależnie od tego, czy chodzi o służącą, sąsiada, komisarza policji – a galeria tych bohaterów jest całkiem spora – za każdym razem mamy do czynienia ze świetnymi portretami, podkreślającymi charakterystyczne cechy. Z całą mocą zgadzam się z opinią Maria Vargasa Llosy, zamieszczoną na okładce książki.
Paradoksalnie, zabrakło indywidualności głównej bohaterce. Choć opowieść jest prowadzona w pierwszej osobie, Sira sprawia wrażenie bezwolnej, beznamiętnie relacjonującej swoje przeżycia. W jej narracji nie ma niczego porywającego, angażującego czy wzbudzającego emocje. Możemy na podstawie rozwoju wydarzeń wywnioskować, że musi być osobą bardzo inteligentną, ale to z powieści nie za bardzo wynika.
Akcja książki przyspiesza, im bliżej do końca. Sira przenosi się z Maroka do Madrytu, następnie jest zmuszona wyjechać do Lizbony. Atmosfera się zagęszcza, a autorka bardzo umiejętnie łączy większość zarysowanych wcześniej wątków – co nie zawsze jest we wszystkich powieściach oczywistością. Zaskakujące są także sytuacje, gdy doganiają Sirę cienie z przeszłości.
To wszystko może się podobać i na pewno dostarczy nam satysfakcjonującej lektury. „Krawcowa z Madrytu” przypomina nam o trudnych czasach wojny domowej w Hiszpanii i drugiej wojny światowej – te wydarzenia widziane są tutaj z rzadkiej, przynajmniej u nas, perspektywy życia w hiszpańskiej kolonii, po drugiej stronie Cieśniny Gibraltarskiej. Jeśli lubimy wątki szpiegowskie, wplecione w życie bywalców wielkiego świata, ta powieść nas nie rozczaruje.
koniec
12 października 2017

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
Joanna Kapica-Curzytek

28 IV 2024

Czym tak naprawdę jest tytułowa siła? Wścibstwem czy pełnym pasji poznawaniem świata? Trzech znakomitych autorów odpowiada na te i inne pytania w tomie esejów pt. „Ciekawość”.

więcej »

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Palestyna – Wielka Brytania – Hiszpania - Maroko
— Joanna Kapica-Curzytek

Powieść jak wino
— Joanna Kapica-Curzytek

Hiszpanka w Ameryce
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
— Joanna Kapica-Curzytek

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.