Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

‹Legendy II›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLegendy II
Tytuł oryginalnyLegends II
Data wydania23 listopada 2004
RedakcjaRobert Silverberg
Wydawca Rebis
ISBN83-7301-501-9
Format150×225mm, oprawa twarda, obwoluta
Cena69,—
Gatunekfantastyka
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Bis na plus
[„Legendy II” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Choć „Legendy II” są nad wyraz grubą książką, kryją w sobie teksty napisane solidnie i interesująco. Mimo, że od czasu do czasu ma się przykre wrażenie ograbiania z czasu, złożona przez Silverberga antologia zapewnia rozrywkę na satysfakcjonująco wysokim poziomie i pozostawia raczej pozytywne wspomnienia.

Jarosław Loretz

Bis na plus
[„Legendy II” - recenzja]

Choć „Legendy II” są nad wyraz grubą książką, kryją w sobie teksty napisane solidnie i interesująco. Mimo, że od czasu do czasu ma się przykre wrażenie ograbiania z czasu, złożona przez Silverberga antologia zapewnia rozrywkę na satysfakcjonująco wysokim poziomie i pozostawia raczej pozytywne wspomnienia.

‹Legendy II›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLegendy II
Tytuł oryginalnyLegends II
Data wydania23 listopada 2004
RedakcjaRobert Silverberg
Wydawca Rebis
ISBN83-7301-501-9
Format150×225mm, oprawa twarda, obwoluta
Cena69,—
Gatunekfantastyka
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Jako że pierwsze „Legendy” okazały się sukcesem, Silverberg postanowił złożyć kolejną antologię opowiadań osadzonych w realiach znanych cykli fantasy, pióra autorów tychże cykli. Liczba bardziej popularnych światów, których twórcy potrafią żonglować piórem na odpowiednio wysokim poziomie nie jest nieskończona, więc większość nazwisk się powtarza. Z ważniejszych zabrakło głównie Pratchetta, Jordana i Le Guin. Zamiast nich pojawili się m.in. Diana Gabaldon (u nas praktycznie nieznana), Elizabeth Haydon czy Neil Gaiman, gwiazdki coraz mocniej błyszczące na firmamencie fantasy.
„Legendy II” zawierają opowiadania napisane bardzo sprawnie i na ogół ciekawie, choć – niestety – zauważalnie rozwlekle. Na dodatek znaczna część tekstów jest błaha. Nie dość, że brak im rozsądniejszego konceptu, to, na domiar złego, niewiele wnoszą do macierzystych cykli. Co by jednak nie mówić, nawet najsłabsze z opowiadań mają na ogół więcej ikry niż ich więksi, „pełnometrażowi” bracia, czyli wchodzące w skład cykli powieści. Szczęśliwie Silverberg jest niezgorszym redaktorem (być może nawet lepszym, niż pisarzem) i wyraźnie zdawał sobie sprawę z tego, które teksty są słabsze, umiejętnie je bowiem wcisnął między żywsze, ciekawsze i bardziej pomysłowe historie, dzięki czemu nie trzeba sobie w trakcie lektury co i rusz zadawać pytania o zasadność wyłożenia prawie 70 złotych na książkę. Natomiast dla tych, którzy nie mieli dotychczas sposobności zapoznania się z twórczością obecnych w antologii autorów, Silverberg przygotował niezbędne informacje (bibliografię i ogólne streszczenia) na temat cykli, z których pochodzą prezentowane opowiadania.
Najmocniejszy punkt programu został zaserwowany na otwarcie antologii. Jest to „Powrót do domu” Robin Hobb, piękna, może miejscami niezbyt prawdopodobna psychologicznie opowieść o grupie arystokratów zesłanych na krańce znanego świata, w bagniste okolice rzeki toczącej wody pełne żrących substancji. Kurcząca się grupa banitów, pozbawionych wszelkich nadziei na przeżycie, natrafia wkrótce na podziemne miasto pełne niewyobrażalnych skarbów. Zbyt pochopna eksploracja zapadających się powoli ruin niesie ze sobą bardzo groźne konsekwencje. Również kolejny tekst, „Wierny miecz” George’a R. R. Matrina, mimo, że nieco słabszy i oparty na dość banalnym pomyśle sporu o miedzę, proponuje ładnie opowiedzianą historię z realiów „Pieśni Lodu i Ognia” z Jajem i Dunkiem w roli głównej. Niestety, przyjemność lektury psuje zauważalne rozgadanie Martina, brnącego bez umiaru w dialogi i kwieciste opisy nieistotnych dla fabuły wątków, zupełnie, jakby chciał się koniecznie pochwalić warsztatem i pisarską swadą, o których brak chyba nikt nigdy go nie posądzał.
Dobrą opowieść (i najdłuższą w zbiorze) proponuje też praktycznie u nas nieznana Diana Gabaldon. Jej „Lord John i sukub” należy do cyklu „Obca”, którego trzy tomy łaskaw był wydać parę lat temu Amber w serii – uwaga! – Wszystko Dla Pań. Tekst jest osadzony w XVIII-wiecznych realiach (wojna siedmioletnia) i mówi o żołnierzach koalicji prusko-hanowersko-brytyjskiej, wśród których krąży demoralizująca pogłoska o grasowaniu wśród oddziałów sukuba. Plotki na ten temat ma rozwiać przystojny major Grey. I mimo, że nie odczuwam strasznej przyjemności z czytania o romantycznych relacjach męsko-męskich (sądząc z wyników sprzedaży w Polsce homoseksualnych powieści – nie ja jeden mam takie odczucia), a także mimo przynależności „Lorda…” do powieści historycznej raczej niż do fantasy (zwłaszcza wobec braku fantastyki w tekście), czyta się to opowiadanie z prawdziwym zainteresowaniem.
Do fantasy nie należy też „Chłopiec, który znalazł szczęście po śmierci” Tada Williamsa. Osadzony w realiach „Innego Świata” stoi raczej na pograniczu cyberpunku i science fiction, o fantasy nawet się nie ocierając. Nie znaczy to oczywiście, że nie daje się czytać – wręcz przeciwnie. Epizod z życia Orlando Gardinera, sieciowego strażnika, który zostaje posądzony przez nieznaną mu kobietę o spłodzenie dziecka, ciekawi nierozwiązywalną na pierwszy rzut oka zagadką.
Oryginalną historię proponuje również Neil Gaiman. Tradycyjnie sprawny mistrz lirycznej opowieści proponuje epizod z życia Cienia, bohatera „Amerykańskich bogów”. Epizod ładny, zręcznie skonstruowany i ciekawie spleciony z elementami mitologicznymi (głównie skandynawskimi). Pozostałe dwa dobre teksty antologii być może nie grzeszą zbytnią oryginalnością, jednak ich autorzy, nawet poruszając się wyłącznie w obrębie fabuły należących do macierzystych światów powieści, potrafią wykrzesać z opowiadanej historii odrobinę werwy i są w stanie pokazać znany z cyklu świat w ciekawym świetle. Pierwsza z tej dwójki, Elizabeth Haydon, proponuje opowieść osadzoną w realiach trylogii „Rapsodia”, mówiącą o zniszczeniu wyspy Serendair przez Śpiące Dziecko. I mimo, że los wyspy i jej mieszkańców jest ogólnie znany z cyklu, tekst rozwija się na tyle interesująco (wątek Zakazanego Miasta, czy ogromnej kopalni odsłoniętej przez ogromny odpływ), że na finał historii czeka się z niecierpliwością. Drugim tekstem, teoretycznie nic nie wnoszącym do cyklu, jest „Kurier” Feista, osadzony w realiach „Wojny o Rift”. To kawałek solidnej, dynamicznej prozy o misji, jaką musi wypełnić młody, wojskowy kurier.
Zgodnie z przewidywaniami najsłabiej wypadli Silverberg i Brooks. Ten pierwszy – proponując obszerną i generalnie nudną historię poety z Majipooru, który znajduje prawdziwe natchnienie dopiero w areszcie u nadmiernie gościnnego szlachetki, drugi zaś – dopisując całkowicie zbędny kawałek prozy do jednego z tomów „Shannary”. W zaprezentowany przez Brooksa sposób można ciągnąc dowolny cykl w nieskończoność, wynajdując kolejne nie dokończone sprawy, czy opisując mało istotne epizody z życia głównego bohatera serialu. Podobnie rzecz się ma z „Poza pomiędzy” Anne McCaffrey, opowieścią o niezbyt istotnym zdarzeniu z życia Morety, bohaterki „Morety, pani smoków z Pern”. Owszem, poruszona tematyka jest może i ciekawa, ale głównie dla zagorzałych sympatyków cyklu, którzy dokładnie orientują się w zawiłościach funkcjonowania perneńskich smoków. Zadowolenia nie budzi również „Królowa Yazoo” Carda, zbudowana głównie na bazie dialogów o szkodliwości niewolnictwa, i na uwielbieniu dla ponadczasowej mądrości Abrahama Lincolna.
I nawet jeśli część tekstów zawartych w antologii stanowi swego rodzaju nieporozumienie – czy to ze względu na miałkość tematu, czy rozwlekłość wykonania – czyta się je bez przykrości, bowiem każdy z autorów ma doskonale opanowany warsztat i potrafi zaciekawić opowiadaną historią. Oczywiście, zbiór nie jest żadnym objawieniem, ale warto go przeczytać, choćby dla zapoznania się z realiami cykli, czy z ich bohaterami.
koniec
8 września 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
Joanna Kapica-Curzytek

28 IV 2024

Czym tak naprawdę jest tytułowa siła? Wścibstwem czy pełnym pasji poznawaniem świata? Trzech znakomitych autorów odpowiada na te i inne pytania w tomie esejów pt. „Ciekawość”.

więcej »

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Kości, mnóstwo kości
— Jarosław Loretz

Gąszcz marketingu
— Jarosław Loretz

Majówka seniorów
— Jarosław Loretz

Gadzie wariacje
— Jarosław Loretz

Weź pigułkę. Weź pigułkę
— Jarosław Loretz

Warszawski hormon niepłodności
— Jarosław Loretz

Niedożywiony szkielet
— Jarosław Loretz

Puchatek: Żenada i wstyd
— Jarosław Loretz

Klasyka na pół gwizdka
— Jarosław Loretz

Książki, wszędzie książki, rzekł wół do wieśniaka
— Jarosław Loretz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.