Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Dorota Pająk-Puda
‹Złota królowa›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZłota królowa
Data wydania13 października 2021
Autor
Wydawca Wydawnictwo MG
Format422s. oprawa twarda
Cena44,90
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, historyczna
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl

Z perspektywy osobistej
[Dorota Pająk-Puda „Złota królowa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Powieść historyczna „Złota królowa. Elżbieta Łokietkówna” przenosi nas o około siedemset lat wstecz. Główna bohaterka jest żoną, matką, ale też osobą o szerokich horyzontach, która wie, jak zadbać o dobro swojego rodu.

Joanna Kapica-Curzytek

Z perspektywy osobistej
[Dorota Pająk-Puda „Złota królowa” - recenzja]

Powieść historyczna „Złota królowa. Elżbieta Łokietkówna” przenosi nas o około siedemset lat wstecz. Główna bohaterka jest żoną, matką, ale też osobą o szerokich horyzontach, która wie, jak zadbać o dobro swojego rodu.

Dorota Pająk-Puda
‹Złota królowa›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZłota królowa
Data wydania13 października 2021
Autor
Wydawca Wydawnictwo MG
Format422s. oprawa twarda
Cena44,90
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, historyczna
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
To już trzecia książka Doroty Pająk-Pudy. Autorka pisze beletrystykę historyczną, konsekwentnie zajmując się losami kobiet w dziejach Polski. Opublikowała „Matkę Jagiellonów” (o Elżbiecie Rakuszance) oraz „Sonkę” (o ostatniej żonie Władysława Jagiełły). Książki ukazały się nakładem wydawnictwa MG.
Takie bliskie spotkanie z historią w formie popularnej powieści przynosi bardzo wiele korzyści. Przede wszystkim pozwala niejako „osobiście” poznać wielkie postacie, których sylwetki znamy jedynie z notek biograficznych w encyklopedii. Przez karty „Złotej królowej” przewija się Władysław Łokietek, ojciec głównej bohaterki, również Kazimierz Wielki, jej brat i Ludwik Węgierski, syn. Wszyscy trzej mają swoje ważne miejsce w dziejach naszego kraju.
Jednak to nie oni są głównymi bohaterami książki. Narratorką i główną bohaterką jest Elżbieta Łokietkówna. Dorota Pająk-Puda w ten sposób oddaje hołd kobietom, które oczywiście w historii były obecne, ale ich losy oraz (wybitne nieraz) dokonania skazywane były w niejednym przypadku na przemilczenie i zapomnienie. Twórczość polskiej autorki porównałabym do utworów brytyjskiej pisarki Philippy Gregory. Jej cieszące się ogromnym powodzeniem książki (wydawane również u nas) nie tylko wspaniale popularyzują historię Wielkiej Brytanii, ale stawiają na pierwszym planie kobiece bohaterki.
„Złota królowa. Elżbieta Łokietkówna” oczywiście nie jest wierną biografią, ale raczej fikcją historyczną, osnutą wokół znanych postaci. Powieść rozpoczyna się od koronacji Władysława Łokietka na króla Polski. Wkrótce potem Elżbieta wychodzi za mąż za króla Węgier, Karola Roberta (była jego trzecią żoną). Wie, że jej zadaniem i przeznaczeniem jest urodzenie następcy tronu, ale nie skupia się wyłącznie na sprawach rodzinnych. Prowadzi korespondencję z przedstawicielami innych dworów, a także z papieżem. Jak można byłoby to określić w dzisiejszych kategoriach, zajmowała się dyplomacją i polityką zagraniczną. Odbyła kilka podróży po Europie – są one w powieści opisane.
Wyzwań politycznych w owym czasie nie brakowało, by wspomnieć chociażby zagrożenia ze strony zakonu krzyżackiego, ale nie tylko – o czym można przeczytać więcej w książce. Łokietkówna miała w sercu interesy Polski, jej małżeństwo umocniło polsko-węgierski polityczny sojusz, którego wpływy sięgały nawet na Bałkany. Widać w książce zarysowane ponadczasowe mechanizmy władzy, walki o jej zdobycie i utrzymanie.
Powieść nie ma panoramicznego rozmachu, czego zwykle spodziewamy się po beletrystyce historycznej. To może być do pewnego stopnia zarzut (klimat książki jest dosyć zgaszony, monotonny), ale też nie musi, jeśli wziąć pod uwagę, że opowieść ma umiejętnie wykreowaną kameralną atmosferę. Jest tu nacisk raczej na prywatność i spojrzenie na rozwój wydarzeń z perspektywy osobistej. Autorce bardzo dobrze udało się pokazać, że Elżbieta Łokietkówna była kobietą, człowiekiem, takim samym jak my wszyscy (także współcześni). Starała się wejść jak najlepiej w rolę żony. Z czasem została się matką, przeżywając trudy macierzyństwa i wielki ból po stracie czterech synów: dwóch z nich zmarło w dzieciństwie, dwóch kolejnych w młodym wieku (jeden z nich został zamordowany). Miała również ambicje, aby udzielać się w przestrzeni publicznej, na gruncie polityki krajowej i europejskiej.
Do dorosłego wieku dożył jedynie syn Elżbiety i Karola Roberta, Ludwik, który z czasem przejął koronę Węgier, a po śmierci Kazimierza Wielkiego został także królem Polski. Po nim – sukcesorką w naszym kraju została jego córka Jadwiga, za sprawą usilnych starań babki wyniesiona na tron króla Polski. Ciepły i optymistyczny jest na kartach powieści portret młodej Jadwigi – symbolu nadziei na nowe, lepsze czasy.
Język tej powieści mógłby być nieco lepszy. Jest on przeważnie współczesny, archaizowany tylko miejscami, co może sprawiać wrażenie, że autorka nie zachowała konsekwencji. To jednak nie ma wpływu na odbiór powieści, przystępnej i zapewniającej „bezproblemową” lekturę. Na końcu autorka zamieściła długą listę źródeł bibliograficznych. To przekonuje, że „Złota królowa. Elżbieta Łokietkówna” została napisana z wielką dbałością o historyczne szczegóły i realia ówczesnych czasów. Utwór ten czyta się też nie bez refleksji, jak ważny jest charakter, motywacje i pragnienia poszczególnych osób kształtujących dzieje państw i tworzących historię.
koniec
18 listopada 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Bieg codziennego, zwykłego życia
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.