Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 1 kwietnia 2023
w Esensji w Esensjopedii

Dorota Pająk-Puda
‹Złota królowa›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZłota królowa
Data wydania13 października 2021
Autor
Wydawca Wydawnictwo MG
Format422s. oprawa twarda
Cena44,90
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, historyczna
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl

Z perspektywy osobistej
[Dorota Pająk-Puda „Złota królowa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Powieść historyczna „Złota królowa. Elżbieta Łokietkówna” przenosi nas o około siedemset lat wstecz. Główna bohaterka jest żoną, matką, ale też osobą o szerokich horyzontach, która wie, jak zadbać o dobro swojego rodu.

Joanna Kapica-Curzytek

Z perspektywy osobistej
[Dorota Pająk-Puda „Złota królowa” - recenzja]

Powieść historyczna „Złota królowa. Elżbieta Łokietkówna” przenosi nas o około siedemset lat wstecz. Główna bohaterka jest żoną, matką, ale też osobą o szerokich horyzontach, która wie, jak zadbać o dobro swojego rodu.

Dorota Pająk-Puda
‹Złota królowa›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZłota królowa
Data wydania13 października 2021
Autor
Wydawca Wydawnictwo MG
Format422s. oprawa twarda
Cena44,90
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, historyczna
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
To już trzecia książka Doroty Pająk-Pudy. Autorka pisze beletrystykę historyczną, konsekwentnie zajmując się losami kobiet w dziejach Polski. Opublikowała „Matkę Jagiellonów” (o Elżbiecie Rakuszance) oraz „Sonkę” (o ostatniej żonie Władysława Jagiełły). Książki ukazały się nakładem wydawnictwa MG.
Takie bliskie spotkanie z historią w formie popularnej powieści przynosi bardzo wiele korzyści. Przede wszystkim pozwala niejako „osobiście” poznać wielkie postacie, których sylwetki znamy jedynie z notek biograficznych w encyklopedii. Przez karty „Złotej królowej” przewija się Władysław Łokietek, ojciec głównej bohaterki, również Kazimierz Wielki, jej brat i Ludwik Węgierski, syn. Wszyscy trzej mają swoje ważne miejsce w dziejach naszego kraju.
Jednak to nie oni są głównymi bohaterami książki. Narratorką i główną bohaterką jest Elżbieta Łokietkówna. Dorota Pająk-Puda w ten sposób oddaje hołd kobietom, które oczywiście w historii były obecne, ale ich losy oraz (wybitne nieraz) dokonania skazywane były w niejednym przypadku na przemilczenie i zapomnienie. Twórczość polskiej autorki porównałabym do utworów brytyjskiej pisarki Philippy Gregory. Jej cieszące się ogromnym powodzeniem książki (wydawane również u nas) nie tylko wspaniale popularyzują historię Wielkiej Brytanii, ale stawiają na pierwszym planie kobiece bohaterki.
„Złota królowa. Elżbieta Łokietkówna” oczywiście nie jest wierną biografią, ale raczej fikcją historyczną, osnutą wokół znanych postaci. Powieść rozpoczyna się od koronacji Władysława Łokietka na króla Polski. Wkrótce potem Elżbieta wychodzi za mąż za króla Węgier, Karola Roberta (była jego trzecią żoną). Wie, że jej zadaniem i przeznaczeniem jest urodzenie następcy tronu, ale nie skupia się wyłącznie na sprawach rodzinnych. Prowadzi korespondencję z przedstawicielami innych dworów, a także z papieżem. Jak można byłoby to określić w dzisiejszych kategoriach, zajmowała się dyplomacją i polityką zagraniczną. Odbyła kilka podróży po Europie – są one w powieści opisane.
Wyzwań politycznych w owym czasie nie brakowało, by wspomnieć chociażby zagrożenia ze strony zakonu krzyżackiego, ale nie tylko – o czym można przeczytać więcej w książce. Łokietkówna miała w sercu interesy Polski, jej małżeństwo umocniło polsko-węgierski polityczny sojusz, którego wpływy sięgały nawet na Bałkany. Widać w książce zarysowane ponadczasowe mechanizmy władzy, walki o jej zdobycie i utrzymanie.
Powieść nie ma panoramicznego rozmachu, czego zwykle spodziewamy się po beletrystyce historycznej. To może być do pewnego stopnia zarzut (klimat książki jest dosyć zgaszony, monotonny), ale też nie musi, jeśli wziąć pod uwagę, że opowieść ma umiejętnie wykreowaną kameralną atmosferę. Jest tu nacisk raczej na prywatność i spojrzenie na rozwój wydarzeń z perspektywy osobistej. Autorce bardzo dobrze udało się pokazać, że Elżbieta Łokietkówna była kobietą, człowiekiem, takim samym jak my wszyscy (także współcześni). Starała się wejść jak najlepiej w rolę żony. Z czasem została się matką, przeżywając trudy macierzyństwa i wielki ból po stracie czterech synów: dwóch z nich zmarło w dzieciństwie, dwóch kolejnych w młodym wieku (jeden z nich został zamordowany). Miała również ambicje, aby udzielać się w przestrzeni publicznej, na gruncie polityki krajowej i europejskiej.
Do dorosłego wieku dożył jedynie syn Elżbiety i Karola Roberta, Ludwik, który z czasem przejął koronę Węgier, a po śmierci Kazimierza Wielkiego został także królem Polski. Po nim – sukcesorką w naszym kraju została jego córka Jadwiga, za sprawą usilnych starań babki wyniesiona na tron króla Polski. Ciepły i optymistyczny jest na kartach powieści portret młodej Jadwigi – symbolu nadziei na nowe, lepsze czasy.
Język tej powieści mógłby być nieco lepszy. Jest on przeważnie współczesny, archaizowany tylko miejscami, co może sprawiać wrażenie, że autorka nie zachowała konsekwencji. To jednak nie ma wpływu na odbiór powieści, przystępnej i zapewniającej „bezproblemową” lekturę. Na końcu autorka zamieściła długą listę źródeł bibliograficznych. To przekonuje, że „Złota królowa. Elżbieta Łokietkówna” została napisana z wielką dbałością o historyczne szczegóły i realia ówczesnych czasów. Utwór ten czyta się też nie bez refleksji, jak ważny jest charakter, motywacje i pragnienia poszczególnych osób kształtujących dzieje państw i tworzących historię.
koniec
18 listopada 2021

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Rozmowy o ratowaniu świata
Miłosz Cybowski

1 IV 2023

Uhonorowani nagrodami Hugo i Nebula „Równi bogom” uznawani są przez samego Isaaca Asimova za najwybitniejszą powieść w jego dorobku. Ale to kolejna pozycja z wydawanej przez Rebis serii „Wehikuł czasu”, która dla dzisiejszego czytelnika może okazać się zbyt leciwa.

więcej »

PRL w kryminale: Inżynier-bohater czy kat z Gestapo?
Sebastian Chosiński

31 III 2023

Jerzy Edigey w czasie drugiej wojny światowej pracował w swoim wyuczonym zawodzie w koncesjonowanej przez okupanta Izbie Adwokackiej, ale jednocześnie zaangażował się w tajne nauczanie, a kiedy wybuchło powstanie warszawskie – przystąpił do walki. Mimo to w swoich powieściach niechętnie nawiązywał, przynajmniej bezpośrednio, do tego okresu. Wyjątkiem jest – wydane już po tragicznej śmierci autora – „Zdjęcie z profilu”.

więcej »

Mała Esensja: Na przekór zimnu
Marcin Mroziuk

30 III 2023

Po „Baśnie zimowe” warto sięgnąć nie tylko w długie wieczory, gdy za oknem hula śnieg i mróz, gdyż poprzez zebrane tutaj piękne opowieści Dawn Casey wlewa mnóstwo ciepła do serc młodych czytelników, a bajecznie kolorowe ilustracje Zanny Goldhawk dodatkowo cieszą ich oczy.

więcej »

Polecamy

Jak przewidziałem drugą wojnę światową

Stare wspaniałe światy:

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Wobec grozy wojny
— Joanna Kapica-Curzytek

Bogowie i owady
— Joanna Kapica-Curzytek

Książka o szerokim rozmachu
— Joanna Kapica-Curzytek

Bez turystycznych atrakcji i dobrych adresów
— Joanna Kapica-Curzytek

Normalne z pozoru życie
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wszyscy wyjdą z wygraną
— Joanna Kapica-Curzytek

Ze stale widocznymi bliznami
— Joanna Kapica-Curzytek

A więc to tylko tyle
— Joanna Kapica-Curzytek

Inne twarze
— Joanna Kapica-Curzytek

Zmieniać obyczaje
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.