Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

George Eliot
‹Miasteczko Middlemarch. Tom I›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMiasteczko Middlemarch. Tom I
Tytuł oryginalnyMiddlemarch
Data wydania12 stycznia 2022
Autor
PrzekładAnna Przedpełska-Trzeciakowska
Wydawca Wydawnictwo MG
CyklMiddlemarch
ISBN978-83-7779-754-9
Format544s. 145×205mm; oprawa twarda
Cena49,90
Gatunekklasyka, obyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Pomiędzy tym, co prywatne, a wystawione na widok publiczny
[George Eliot „Miasteczko Middlemarch. Tom I”, George Eliot „Miasteczko Middlemarch. Tom II” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Kilka lat temu „Miasteczko Middlemarch” George Eliot została uznana przez krytyków za najlepszą brytyjską powieść w rankingu BBC. Czy ten utwór nadal może podbijać serca czytelników?

Joanna Kapica-Curzytek

Pomiędzy tym, co prywatne, a wystawione na widok publiczny
[George Eliot „Miasteczko Middlemarch. Tom I”, George Eliot „Miasteczko Middlemarch. Tom II” - recenzja]

Kilka lat temu „Miasteczko Middlemarch” George Eliot została uznana przez krytyków za najlepszą brytyjską powieść w rankingu BBC. Czy ten utwór nadal może podbijać serca czytelników?

George Eliot
‹Miasteczko Middlemarch. Tom I›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMiasteczko Middlemarch. Tom I
Tytuł oryginalnyMiddlemarch
Data wydania12 stycznia 2022
Autor
PrzekładAnna Przedpełska-Trzeciakowska
Wydawca Wydawnictwo MG
CyklMiddlemarch
ISBN978-83-7779-754-9
Format544s. 145×205mm; oprawa twarda
Cena49,90
Gatunekklasyka, obyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Wielka Brytania może poszczycić się wieloma wspaniałymi nazwiskami pisarzy tworzących w XIX wieku. Są to przede wszystkim trzy siostry Brontë, Elizabeth Gaskell, Charles Dickens, Thomas Hardy czy (niedoceniany u nas, a szkoda) Anthony Trollope. Wśród tego grona jest też George Eliot – autorka naprawdę nazywała się Mary Ann Evans. Była jak na swoje czasy wybitną i nietuzinkową postacią: sama pogłębiała swoje studia, utrzymywała kontakt z intelektualistami, pracowała jako redaktorka w czasopiśmie. Żyła w wolnym związku, co było źródłem wielkiego skandalu (i powodem, dla którego przyjęła męski pseudonim literacki).
„Miasteczko Middlemarch” jest jej ostatnią wielką powieścią, wydaną w latach 1871-72. Akcja toczy się parę dziesięcioleci wcześniej, w latach 1829-32. To okres szczególny dla Wielkiej Brytanii: wdrażano wtedy reformę systemu wyborczego, a panujący wtedy król Wilhelm IV stawiał na demokratyzację życia publicznego, bacznie wsłuchując się w głos parlamentu. Zmieniał się obraz i realia kraju, również między innymi za sprawą zapoczątkowania budowy kolei. Te wydarzenia stanowią szerokie tło utworu George Eliot, a ich echa są wyraźnie słyszalne. Autorka sportretowała fikcyjną miejscowość Middlemarch, w której ścierają się polityczne, religijne i prywatne interesy, zazębiają się drogi poszczególnych bohaterów, szukających własnego miejsca w społeczności.
Wątków, tematów i postaci jest w „Miasteczku Middlemarch” wiele. Najbliższymi sercu George Eliot były, jak można się domyślać, kwestie dotyczące sytuacji kobiety: powiązań płci i intelektualnych ambicji, a także natury małżeństwa. Nie przypadkiem więc główną bohaterką książki jest niespełna dwudziestoletnia Dorothea Brooke, intelektualistka i idealistka. Wraz z siostrą Celią jako sieroty mieszkają u wuja. Dorothea nie wyklucza małżeństwa jako drogi tradycyjnego powołania kobiety, ale jednocześnie poszukiwałaby w nim czegoś więcej niż tylko wypełnienie tej roli według „planu minimum”. Marzy o mężu, przy którym mogłaby się rozwinąć intelektualnie i znaleźć z nim duchowe porozumienie. Jak się wydaje, los zesłał jej idealnego człowieka. To starszy od niej o ćwierć wieku Edward Casaubon, którego poślubia.
Innym idealistą, którego możemy spotkać na kartach powieści George Eliot, jest Tertius Lydgate. Utalentowany młody lekarz reprezentuje nowe podejście do medycyny, co nie zawsze znajduje zrozumienie mieszkańców Middlemarch. I on chce podążać tradycyjną, utartą drogą: pracować dla dobra swoich pacjentów, ożenić się i stać się częścią społeczności miasta.

George Eliot
‹Miasteczko Middlemarch. Tom II›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMiasteczko Middlemarch. Tom II
Tytuł oryginalnyMiddlemarch
Data wydania23 lutego 2022
Autor
PrzekładAnna Przedpełska-Trzeciakowska
Wydawca Wydawnictwo MG
CyklMiddlemarch
ISBN978-83-7779-784-6
Format496s. 145×205mm; oprawa twarda
Cena49,90
Gatunekklasyka, obyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Ciekawą postacią dla nas, polskich czytelników jest artysta Will Ladislaw, kuzyn Edwarda Casaubona. Jego babka wyszła za mąż za polskiego muzyka i została wydziedziczona, przez co Will ma kłopot ze stabilizacją materialną. Drogi Willa i Dorothei krzyżują się, czasami niespodziewanie, co doprowadzi również do nieoczekiwanego finału.
„Middlemarch” nie jest jednak w żadnej mierze sentymentalną, romantyczną powieścią. To raczej utwór o zetknięciu się idealizmu z twardymi realiami życia i cenie, jaką można – by nie rzec, trzeba - za to zapłacić. Czym jest obowiązek społeczny? Czy w ciasnej, małostkowej prowincjonalnej społeczności jest miejsce dla kogoś obdarzonego wieloma talentami i polotem? Odpowiedź wydaje się dosyć złożona. George Eliot kreśli linię podziału pomiędzy tym, co prywatne, a wystawione na widok publiczny: znający się wzajemnie mieszkańcy Middlemarch plotkują, tworzą stronnictwa, dyskutują. A jest o czym, bo dzieje się tutaj sporo: są prawdziwe namiętności i tragedie. W ujęciu autorki nabierają one szerokiego etycznego kontekstu, co jest dla czytelnika także ciekawą próbą, aby wyrobić sobie własne zdanie na temat postępowania innych. Powaga na szczęście „przełamywana” jest chwilami satyrycznym humorem i dystansem.
Powieść nie ma przejrzystej, liniowej formy. Autorka raczej zaprasza nas do różnych domów i miejsc, przedstawia nam kolejne postacie i ich losy, choć oczywiście wszystko się tutaj ze sobą przenika. Sięgając po „Miasteczko Middlemarch”, trzeba liczyć się z tym, że będziemy musieli się zmierzyć z „pracowicie utkaną” dziewiętnastowieczną powieścią - chwilami wręcz drobiazgową, może nawet rozwlekłą. To niekoniecznie musi być słaba strona, jeśli weźmiemy pod uwagę to, że pisarstwo George Eliot, mające swoje źródło we wnikliwych obserwacjach natury psychologicznej i społecznej, jest na wysokim literackim poziomie. Autorka wykreowała wyraziste, ciekawe i nietuzinkowe postacie. Choć wymieniłam wcześniej tylko trzy z nich, jest ich znacznie więcej – i nie wszyscy są z gatunku tych „dobrych”. Są też tacy, którzy mają „sporo za uszami”, łamią społeczne reguły i spotykają się z dezaprobatą, czasem wręcz z ostracyzmem.
Lektura może nie być najłatwiejsza, tym bardziej dla polskiego czytelnika, dla którego nie wszystkie tropy i aluzje są tutaj zrozumiałe i możliwe do uchwycenia. Ale „Miasteczko Middlemarch” zdecydowanie jest warte naszej uwagi, jako jedna z wielkich klasycznych powieści brytyjskiej – i światowej – literatury.
koniec
17 kwietnia 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Smutki i radości
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Bieg codziennego, zwykłego życia
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.