Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 21 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Patricia Cornwell
‹Predator›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPredator
Tytuł oryginalnyPredator
Data wydania10 lipca 2007
Autor
PrzekładJanusz Ochab
Wydawca Prószyński i S-ka
CyklKay Scarpetta
ISBN978-83-7469-537-4
Format320s. 142×202mm
Cena29,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Kryminał z przeszłością
[Patricia Cornwell „Predator” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Predator”, kolejna odsłona cyklu o doktor Kay Scarpettcie, stanowi wyzwanie zarówno dla cierpliwości, jak i pamięci czytelników. Połapanie się w osobistych animozjach i miłostkach głównych bohaterów wymaga znacznie więcej uwagi niż sam wątek kryminalny. Zdecydowanie nie działa to na korzyść powieści.

Jędrzej Burszta

Kryminał z przeszłością
[Patricia Cornwell „Predator” - recenzja]

„Predator”, kolejna odsłona cyklu o doktor Kay Scarpettcie, stanowi wyzwanie zarówno dla cierpliwości, jak i pamięci czytelników. Połapanie się w osobistych animozjach i miłostkach głównych bohaterów wymaga znacznie więcej uwagi niż sam wątek kryminalny. Zdecydowanie nie działa to na korzyść powieści.

Patricia Cornwell
‹Predator›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPredator
Tytuł oryginalnyPredator
Data wydania10 lipca 2007
Autor
PrzekładJanusz Ochab
Wydawca Prószyński i S-ka
CyklKay Scarpetta
ISBN978-83-7469-537-4
Format320s. 142×202mm
Cena29,90
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Tytułowy PREDATOR to nowatorski program badawczy przeprowadzany przez Bentona Wesleya, ukochanego doktor Scarpetty, mający na celu ustalenie, czy mózg mordercy pracuje inaczej niż u normalnego człowieka. Jeden z badanych kryminalistów, seryjny morderca Basil Jenrette, podsuwa Bentonowi informację o nierozwiązanej zbrodni – morderstwie dwóch kobiet prowadzących sklep z ozdobami świątecznymi na Florydzie. W międzyczasie detektyw Marino bada sprawę śmierci doktora Johnny’ego Swifta, który miał popełnić samobójstwo w dość podejrzanych okolicznościach. Wraz z rozwojem śledztwa, na jaw wychodzą nowe fakty i poszlaki świadczące o niejasnych powiązaniach pomiędzy jeszcze innymi morderstwami…
Jeśli chodzi o budowanie kryminalnej intrygi, Cornwell należy do grupy autorów, którzy z powodzeniem realizują wcześniej wypracowany i sprawdzony schemat, nie popadając przy tym w rutynę. O specyfice serii o dr Kay Scarpettcie decyduje sam wybór głównego bohatera (wiele czerpiącego z biografii samej autorki): Scarpetta jest patologiem, dlatego najwięcej wskazówek i poszlak zdobywa podczas sekcji zwłok ofiar. Cornwell w najmniejszym detalu opisuje również sposoby zdobywania odcisków palców (czy też mniej oczywistych odcisków ucha) oraz wykrywania w pomieszczeniach krwi czy innych, niewidocznych gołym okiem cieczy. Oczywiście, jej pomocnicy zajmują się czasem bardziej tradycyjnym odpytywaniem świadków, większa część śledztwa opiera się jednak na medycznych i naukowych badaniach. Cała intryga jest wystarczająco ciekawa, choć z drugiej strony nie budzi większych emocji, głównie za sprawą powolności, z jaką rozwija się akcja.
„Predator” to już czternasty tom cyklu, co niestety rzutuje na przyjemność czytania. Jeśli ktoś nie jest obznajomiony z poprzednimi częściami, to może sobie w zasadzie odpuścić lekturę „Predatora”. Równolegle do wątku kryminalnego Cornwell rozwija pogmatwane relacje pomiędzy postaciami. Bez odpowiedniego przygotowania, czytelnik zostaje przygnieciony przez natłok romansów i kłótni, rodzinnych sprzeczek i zwięzłych (a przez to niewiele wyjaśniających) odwołań do wydarzeń, które miały miejsce w poprzednich tomach. Czasem ma się wrażenie, że ta odrobinę „telenowelowa” treść szkodzi powieści, uchodzącej jakoby za rasowy kryminał; to, co z pewnością nie stanowi problemu dla fanów cyklu, dla nieprzygotowanego czytelnika staje się dużą przeszkodą. Muszę przyznać, że perypetie dr Scarpetty et consortes nie były dla mnie jakoś szczególnie zajmujące, co być może wynika po części z samej kreacji bohaterów – charakterystycznych, ciekawie zarysowanych, ale w ogólnym rozrachunku niezapadających na dłużej w pamięć. Wątki obyczajowe przysłaniają samo dochodzenie, a czasem spychają je wręcz na drugi plan, przez co powstaje wrażenie, jakby samym bohaterom nie do końca zależało na szybkim wykryciu sprawcy.
„Predatora” można zatem polecić wyłącznie miłośnikom cyklu Cornwell. Dla pozostałych czytelników powieść może się okazać wysoce niezjadliwa, nawet pomimo interesująco poprowadzonej i miejscami zaskakującej intrygi kryminalnej.
koniec
9 lutego 2009

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Mała Esensja: Trudne początki naszej państwowości
Marcin Mroziuk

18 IV 2024

W dziesięciu opowiadań tworzących „Piastowskie orły” autorzy nie tylko przybliżają kluczowe momenty z panowania pierwszej polskiej dynastii władców, lecz również ukazują realia codziennego życia w tamtej epoce. Co ważne, czynią to w atrakcyjny dla młodych czytelników sposób.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Dym/nie-dym i polarne niedźwiedzie na tropikalnej wyspie
— Konrad Wągrowski, Jędrzej Burszta, Marcin T.P. Łuczyński, Karol Kućmierz

O malarstwie i rewolucji
— Jędrzej Burszta

Cień dawnej świetności
— Jędrzej Burszta

Polska inna, a jednak ta sama
— Jędrzej Burszta

Szaleństwo na zamku Gormenghast
— Jędrzej Burszta

Nadduszo, zlituj się!
— Jędrzej Burszta

Czarownica jaka jest, każdy widzi…
— Jędrzej Burszta

Michel Houellebecq, pisarz
— Jędrzej Burszta

W tym szaleństwie nie ma metody
— Jędrzej Burszta

Żony i mężowie
— Jędrzej Burszta

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.