Od zmierzchu do świtu w ŁodziMSŁ Pałac Herbsta Modę balową charakteryzuje szczególna intensywność estetyczna i emocjonalna, a zarazem złożoność znaczeń związanych z wyrażaniem przez strój statusu społecznego i materialnego, atrakcyjności seksualnej, indywidualnego gustu i stosunku do reguł współżycia społecznego odwzorowanych w nakazach etykiety. Ożywia ją napięcie między marzeniem a rzeczywistością.
MSŁ Pałac HerbstaOd zmierzchu do świtu w ŁodziModę balową charakteryzuje szczególna intensywność estetyczna i emocjonalna, a zarazem złożoność znaczeń związanych z wyrażaniem przez strój statusu społecznego i materialnego, atrakcyjności seksualnej, indywidualnego gustu i stosunku do reguł współżycia społecznego odwzorowanych w nakazach etykiety. Ożywia ją napięcie między marzeniem a rzeczywistością. W „Kopciuszku”, najsłynniejszej baśni świata, balowa suknia i pantofelki stają się narzędziem spełnienia najgłębszych pragnień, dokonującej się po zmroku metamorfozy od przyziemności do zniewalającego piękna. Pozwalają objawić się ideałowi, wzbudzić pożądanie, zdobyć serce księcia. Te archetypy mody balowej przemawiają do zmysłów i wyobraźni, ich istotą jest seksapil. Po zmroku, gdy sprawy dnia wydają się odległe, a prace zakończone, do głosu może dojść fantazja i przybrać materialny kształt dzięki strojom ekstrawaganckim i kunsztownym. Od ekstrawaganckiej, rozmiłowanej w maskaradzie dworskiej kultury XVIII w. przez burzliwą epokę napoleońską, mieszczański biedermeier, eklektyczną drugą połowę XIX w. i wyrafinowaną Belle Epoque do pełnego sprzeczności dwudziestolecia międzywojennego aż po czasy współczesne. Wystawa ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu prezentowana w Pałacu Herbsta przedstawia historię mody balowej poprzez autentyczne ubiory kobiece i męskie oraz akcesoria mody wieczorowej: eleganckie suknie i okrycia balowe, kreacje XX-wiecznych projektantów, kostiumy maskaradowe urzekające wielością inspiracji, pantofelki i mufki, orientalne i koronkowe szale, wachlarze i pelerynki z ptasich piór, kotyliony i karnety balowe, fantazyjne kapelusze i torebki, balowe rękawiczki i ekstrawagancką biżuterię. Odsłania skomplikowany proces przygotowania do wejścia na balową scenę i instrumenty uwodzenia: gorsety, krynoliny i turniury, które nadawały kobiecemu ciału pod balową suknią aktualnie modny kształt. Portrety dokumentują końcowy efekt, dowodząc, że dama en grande toilette to dzieło sztuki. „Od zmierzchu do świtu. Historia mody balowej XVIII – XX wieku”. Pałac Herbsta, ul. Przędzalniana 72; 25 marca – 22 maja 2011 r. Otwarcie: 25 marca, piątek, godz. 18.00. Kuratorki: Małgorzata Możdżyńska-Nawotka, Ewa Halawa (Muzeum Narodowe we Wrocławiu). Wydarzenia Towarzyszące wystawie „Od zmierzchu do świtu. Historia mody balowej.”
19 marca 2011 90-338 Łódź, ul. Przędzalniana 72 tel. +48 42 674 96 98 fax +48 42 674 99 82 Czynne: wt-pt: 10-17, so-ni: 11-18 (maj-wrzesień), 11-16 (październik-kwiecień) Wstęp: bilet normalny 8 zł, ulgowy 5 zł, rodzinny 20 zł; czwartki wstęp bezpłatny; wystawy czasowe: normalny 4 zł, ulgowy 3 zł |
Kaja Renkas – grafika / 20-lecie pracy twórczej
6 maja 2024, 18:00 – 24 maja 2024, 18:00
Olaf Brzeski
SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
19.04–10.05.2024
kurator: Marcin Mierzicki
Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!
więcej »GSB – Etap 21: Stożek - Ustroń
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 20: Węgierska Górka – Stożek
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 19: Hala Miziowa – Węgierska Górka
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 18: Markowe Szczawiny – Hala Miziowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 17: Hala Krupowa – Markowe Szczawiny
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 16: Skawa – Hala Krupowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 15: Turbacz – Skawa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 14: Krościenko nad Dunajcem - Turbacz
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 13: Przehyba – Krościenko nad Dunajcem
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 12: Hala Łabowska - Przehyba
— Marcin Grabiński
MSŁ Pałac Herbsta
— Jak to widzisz w Łodzi?
MSŁ Pałac Herbsta
— Od Matejki do Wojtkiewicza w Łodzi
MSŁ Pałac Herbsta
— Otwieram świątynię pamięci w Łodzi
MSŁ Pałac Herbsta
— Otwarcie Galerii Sztuki Dawnej w Łodzi
Pałac Herbsta – Oddział Muzeum Sztuki w Łodzi
— Przeoczenie w Łodzi
Pałac Herbsta – Oddział Muzeum Sztuki w Łodzi
— Przeoczenie i nie tylko w Łodzi
Pałac Herbsta – Oddział Muzeum Sztuki w Łodzi
— Młodzieży – O!czaruj muzeum
Pałac Herbsta – Oddział Muzeum Sztuki w Łodzi
— Michałowski i Goya w Łodzi
Pałac Herbsta – Oddział Muzeum Sztuki w Łodzi
— XIX-wieczne atelier w Łodzi
Pałac Herbsta – Oddział Muzeum Sztuki w Łodzi
— Plener malarski w Łodzi
Byłam dzisiaj na tej wystawie rzeczywiście warto ją zobaczyć zrobiona ze smakiem wyeksponowane detale strojów jedynym mankamentem tej wystawy to pani pilnująca którą wyraźniej interesował z ochrony pan co prawda przystojny niż pilnowanie poza tym niemiło odnosiła się do zwiedzających.