Wyższe dobro w KrakowieBunkier Sztuki Od 16 lipca do 8 września w Bunkrze Sztuki w Krakowie odbędzie się wystawa p.t „Wyższe dobro”.
Bunkier SztukiWyższe dobro w KrakowieOd 16 lipca do 8 września w Bunkrze Sztuki w Krakowie odbędzie się wystawa p.t „Wyższe dobro”. Pozornie naiwny tytuł – „Wyższe dobro”, zapisany przy nazwisku artysty kojarzonego przede wszystkim z niezwykłymi neologizmami (siataniści, tszłowiek) spod sztandaru grupy Twożywo, nie bez kozery staje się prowokacją. Podświadomie bowiem czujemy, że to nie może być tak proste jak się wydaje, że to podpuszczanie nas, wodzenie za nos. Szukamy więc dalej, nie poprzestając na tym, co na powierzchni. Czym jest owo „wyższe dobro” w kontekście idei projektu Wymiary utopii? Czym może być w kontekście projektu czy.sciec.pl autorstwa Mariusza Libla, który w jego ramach kieruje się zasadą uwypuklania naszej ludzkiej nieporadności w kontekście „absolutu”? Mariusz Libel to twórca związany przede wszystkim ze sztuką ulicy, z anektowaniem pozbawionych sacrum miejsc znajdujących się daleko od sztuki i od widza cieszącego się sporymi kwalifikacjami i znawstem. To twórca, dla którego ważny jest bezpośredni kontakt z miejscem i lokalną społecznością, bezpośrednia reakcja na to, co wydaje się stanowić istotę funkcjonowania grup społecznych. Zatem reakcja na to, co według artysty jest błędne, konieczne do ponownego rozpatrzenia i podjęcia refleksji nad problematycznością pewnych zachowań (m.in. konsumpcyjnych, dewocyjnych, patriarchalnych). W takim rozumieniu „wyższe dobro” może pełnić rolę pomostu niezbędnego do nawiązania relacji pomiędzy felerną rzeczywistością a projektami artysty w formie murali i komunikatów słownych, które kierują nas w określone rejony niepokoju i wstydu społecznego. „Wyższe dobro” to przede wszystkim zasada działania projektów utopijnych. Ktoś wymyśla ideę, której celem jest konsekwentne i jednorodne usystematyzowanie życia w celu jego poprawy. Plany miast, systemów społecznych, pomysły na rozwiązania architektoniczne, osady religijne – wszystko to opierało się na założeniu, że człowiek jest z natury dobry, a jego idée fixe jest czynienie dobra względem innych. Działamy więc w imieniu wyższego dobra, w imieniu dobra zbiorowości, ku chwale Ojczyzny. Spójrzmy z tej perspektywy na propozycję Libla. Trzy różnorodne przestrzenie parteru Galerii zostały wyraźnie podzielone na osobne sektory, w których odbywa się negocjacja znaczeń – to, co na nieszczęście jest, to, co mogłoby powstać w wyniku walki o uznanie definicji oraz to, co jest utopijne (czyt. z zasady niemożliwe do zrealizowania). Przechodzenie i nachodzenie na siebie sprzecznych społecznych dyskursów da w konsekwencji ciekawy obraz nieustannej walki o słuszność i nadrzędność definicji ważnych dla konkretnych grup. Jednak oprócz powierzchownej, ideologicznej walki o słowa, nie dostajemy nic w zamian, nie jesteśmy już bowiem w stanie pomyśleć o utopiach jak o planie do zrealizowania, bo wiemy, że to nigdy nie zakończy się sukcesem, szkoda na to czasu, miejsca i energii. Tak jest skonstruowany nasz system społeczny, wykluczający wszelką myśl emancypacyjną czy pragnienia wywołania rewolucji. I tak „razem zemrą zera”. Mariusz Libel (ur. 1978). Reprezentant urban artu. Współzałożyciel Twożywa (1998–2011) – grupy złożonej z chłopaków okrzykniętych „moralistami ery konsumpcji”, atakującej miejską przestrzeń wyrazistymi i rozpoznawalnymi komunikatami wizualnymi w formie wlepek, szablonów, billboardów, wielkopowierzchniowych murali oraz plakatów. Współpracowali z wydawnictwami przy projektach druków (m.in. „Krytyka Polityczna”), tworzyli ilustracje prasowe („Gazeta Wyborcza”) oraz projekty netartowe. Obecnie Libel działa w pojedynkę, tworząc projekty z pogranicza poezji konceptualnej, ilustracji, murali, plakatów i akcji społecznych, realizując takie prace jak Morowe Panny (2012, dla Muzeum Powstania Warszawskiego), Ziemial (2011). Współtwórca projektu czy.sciec.pl, w którym funkcjonuje pod pseudonimem surdabs. 16 lipca 2013 31-011 Kraków, plac Szczepański 3a tel. +48 12 422 10 52, +48 12 422 40 21 fax +48 12 422 83 03 Czynne: wt-ni 11-18, z wyj. czwartku – 11-20 Wstęp: bilet normalny 6 zł, ulgowy 3 zł, rodzinny 12 zł |
Kaja Renkas – grafika / 20-lecie pracy twórczej
6 maja 2024, 18:00 – 24 maja 2024, 18:00
Olaf Brzeski
SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
19.04–10.05.2024
kurator: Marcin Mierzicki
Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!
więcej »GSB – Etap 21: Stożek - Ustroń
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 20: Węgierska Górka – Stożek
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 19: Hala Miziowa – Węgierska Górka
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 18: Markowe Szczawiny – Hala Miziowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 17: Hala Krupowa – Markowe Szczawiny
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 16: Skawa – Hala Krupowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 15: Turbacz – Skawa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 14: Krościenko nad Dunajcem - Turbacz
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 13: Przehyba – Krościenko nad Dunajcem
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 12: Hala Łabowska - Przehyba
— Marcin Grabiński
Bunkier Sztuki
— Węże, sztylety, płatki róży, rondo, koło i znaki graficzne w Krakowie
Bunkier Sztuki
— Kap w Krakowie
Bunkier Sztuki
— Opowieść o tych i o tamtych w Krakowie
Bunkier Sztuki
— Rezerwat miasto w Krakowie
Bunkier Sztuki
— Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie
Bunkier Sztuki
— Nie będzie dziury w niebie w Krakowie
Bunkier Sztuki
— Miraż w Krakowie
Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki, Galeria Arsenał
— Witkacy. Psychoholizm w Białymstoku
Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki
— Spotkanie ze sztuką najnowszą i jej przewodnikiem
Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki
— Spotkanie w Bunkrze z grupą Public Movement