Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 10 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Łódź Biennale

Zaproszenie.

Janusz Głowacki

Łódź Biennale

Zaproszenie.
Ryszard Waśko
Ryszard Waśko
Szanowni Państwo,
Z wielką przyjemnością i satysfakcją pragnę poinformować o podjęciu przez międzynarodową grupę artystów i krytyków sztuki skupionych w Stowarzyszeniu Międzynarodowe Muzeum Artystów z siedzibą w Łodzi, a mającym swoje agendy w Europie, USA, a także w Australii decyzji o organizacji w Łodzi – mieście niezwykłych tradycji w obrębie sztuki nowoczesnej – pierwszego polskiego biennale sztuki o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym pod nazwą Łódź Biennale.
Termin pierwszej edycji Łódź Biennale: 2 – 31 października 2004 roku – rok przystąpienia Polski i innych państw do Unii Europejskiej – oraz jego cykliczność będzie rzeczywistym świadectwem pełnego uczestnictwa i włączenia się Polski w nurt i kształtowanie się życia kulturalnego międzynarodowej społeczności nie tylko Europy, ale i świata.
Na całość projektu składają się trzy zasadnicze wystawy: Biennale Międzynarodowe, kuratorowane przez kuratorów międzynarodowych, Biennale Sztuki Polskiej, którego kuratorem jest p. Aneta Szyłak i Biennale Sztuki Łódzkiej, którego kuratorem jest p. Grzegorz Musiał.
Konstrukcja w procesie 1981 - plakat
Konstrukcja w procesie 1981 - plakat
Na cele Łódź Biennale władze miasta Łodzi przekazały część terenu byłego UNIONTEX-u, na którym znajdują się zachowane w bardzo dobrym stanie stuletnie hale fabryczne, które będą miejscem ekspozycji międzynarodowej części Biennale. Pomiędzy kolejnymi edycjami Biennale Międzynarodowe Muzeum Artystów otworzy tam sale wystawiennicze ze stałą ekspozycją Muzeum Artystów, multimedialne sale koncertowo-widowiskowe oraz biura. Chęć przeniesienia swoich siedzib na ten teren wyraziły już niektóre galerie, biura architektoniczne itp. instytucje. Planowane jest także uruchomienie Ośrodka Informacyjno – Dydaktycznego pod patronatem Whitney Museum z Nowego Jorku. Powstanie zatem silny ośrodek tworzenia i propagowania sztuki współczesnej.
Biennale Sztuki Polskiej prezentowane będzie gościnnie w Pałacu Poznańskiego, siedzibie Muzeum Historii Miasta Łodzi.
Biennale Sztuki Łódzkiej zaprezentowane będzie w jednej z mieszczańskich kamienic. Stworzy to dodatkowy klimat znakomicie charakteryzujący specyfikę Łodzi.
Patronat nad Łódź Biennale przyjęli Minister Kultury Waldemar Dąbrowski, Prezydent Łodzi Jerzy Kropiwnicki oraz Marszałek Województwa Łódzkiego Stanisław Witaszczyk.
Bardziej szczegółowe informacje znajdziecie Państwo na naszej stronie: www.lodzbiennale.pl, a także w siedzibie biura Biennale w Łodzi przy ul. Tymienieckiego 3, tel./fax +48 42 6301892, e-mail: lodzbiennale@lodzbiennale.pl
Serdecznie zapraszam
Janusz Głowacki
Dyrektor Łódź Biennale
ŁÓDŹ BIENNALE
PROJEKT MIĘDZYNARODOWEGO MUZEUM ARTYSTÓW
Konstrukcja w procesie 1993 - Allen Ginsberg
Konstrukcja w procesie 1993 - Allen Ginsberg
Projekt Łódź Biennale polega na przeprowadzeniu międzynarodowej wystawy sztuki współczesnej – to pierwsze biennale w tej części Europy. Jest ono realizowane z okazji przystąpienia Polski do Unii Europejskiej w Maju 2004 roku. Otwarcie wystawy nastąpi 2 października 2004 roku.
Ekspozycja będzie dostępna dla zwiedzających przez cały miesiąc. Tak jak i inne tego rodzaju przedsięwzięcia, na przykład słynne Biennale w Wenecji, będzie to wystawa przekrojowa, gromadząca najlepszych artystów z całego świata i tworząca bezpośredni, artystyczny dialog, obejmujący jak najpełniej wszystkie media i aktualne formy wypowiedzi artystycznej w kontekście wieloaspektowej specyfiki miasta i Polski.
Łódź sama w sobie jest miejscem szczególnym, miejscem o historycznym znaczeniu i tradycji robotniczej a także artystycznej. Jest siedzibą słynnego na cały świat Muzeum Sztuki, którego kolekcja dzieł naznaczona jest takimi nazwiskami jak Władysław Strzemiński, Katarzyna Kobro i Henryk Stażewski. Stąd też nie dziwi poparcie władz miasta dla akcji artystycznych – Łódź Biennale realizowane jest pod patronatem prezydenta miasta Łodzi Jerzego Kropiwnickiego. Na ten cel miasto przekazało hale pofabryczne, które zostaną zaadaptowane na potrzeby wystawy.
Zasadniczym celem projektu jest zarówno skupienie najciekawszych artystów ze świata sztuki współczesnej, a także próba pokazania, że prawdziwy obraz sztuki może również zaistnieć w świadomości społeczeństwa polskiego. Jesteśmy przekonani, że dojdzie do bezpośredniego dialogu między artystami a mieszkańcami miasta. Projekt Łódź Biennale jest oparty na ideach realizowanych wcześniej przez Międzynarodowe Muzeum Artystów podczas serii dużych i znaczących międzynarodowych wydarzeń artystycznych pod nazwą Konstrukcja w Procesie, które odbyły się kolejno w Łodzi – 1981, 1990 i 1993, Monachium – 1985, Izraelu – 1995, Melbourne – 1998 oraz w Bydgoszczy – 2000.
Konstrukcja w procesie 1993 - rzeźby, Richard Nonas
Konstrukcja w procesie 1993 - rzeźby, Richard Nonas
Celem twórcy Międzynarodowego Muzeum Artystów oraz pomysłodawcy Konstrukcji w Procesie Ryszarda Waśko było przybliżenie sztuki współczesnej zwykłemu człowiekowi. Dla Ryszarda Waśko organizacja pierwszej Konstrukcji w Procesie była przede wszystkim społecznym obowiązkiem – swoistym manifestem artysty. Dążył do stworzenia braterstwa, czy też „solidaryzmu”, pomiędzy artystą i społeczeństwem. W związku z tym starał się on skupiać wokół Międzynarodowego Muzeum Artystów nie tylko twórców kultury z całego świata ale również polityków i ludzi biznesu. Ideą jest przecież próba zbudowania mostu pomiędzy sztuką a codzienną rzeczywistością. W ciągu dwudziestu z górą lat działalności udało się Ryszardowi Waśko zainteresować swoją ideą takie znakomitości jak Profesora Zbigniewa Brzezińskiego (doradcę prezydenta USA Jimmy’ego Cartera), Jerome’a E. Siegel’a (prezydenta Titan Steel Corporation) czy Allena Ginsberga, jednego z najsłynniejszych poetów amerykańskich.
Pierwsza edycja Konstrukcji w Procesie odbyła się w Łodzi podczas narodzin ruchu Solidarności, który był niejako duchowym patronem wydarzenia. Wystawa była największym wydarzeniem artystycznym w powojennej Polsce, a nawet w Europie Środkowej. Brało w niej udział ponad 50 artystów z całego świata, czołowych przedstawicieli ruchów artystycznych lat siedemdziesiątych. Właśnie w tym czasie powstał pomysł, by kontynuować ideę Konstrukcji w Procesie i by ta impreza odbywała się co kilka lat w różnych miejscach na świecie. Artyści, zachwyceni ideą oraz atmosferą na wystawie, postanowili przekazać wszystkie dzieła sztuki mieszkańcom miasta – taka donacja stała się w przyszłości swoistą tradycją. Wigor artystycznej energii i stała współpraca pomiędzy artystami wraz z niesamowitym wsparciem i zaangażowaniem mieszkańców miejsc, w których były organizowane, zawsze stwarzało niezwykłą atmosferę – w kolejnych edycjach udział brało coraz więcej artystów, a międzynarodowa krytyka nie szczędziła pochwał.
Konstrukcja w procesie 1993 - rzeźba, Sol LeWitt
Konstrukcja w procesie 1993 - rzeźba, Sol LeWitt
Podczas trzeciej edycji Konstrukcji w Procesie powstał pomysł stworzenia Międzynarodowego Muzeum Artystów. To niezależne stowarzyszenie, które można by nazwać również „muzeum bez ścian”, gdyż nie posiada ono stałej siedziby, działa na zasadzie łącznika i katalizatora wymiany myśli i współpracy pomiędzy artystami i intelektualistami. Od chwili założenia propaguje ono skutecznie swoje idee na całym świecie. Międzynarodowe Muzeum Artystów organizuje światowe wydarzenia, wystawy, sympozja, dyskusje panelowe, odczyty poezji oraz lansuje ideę sztuki przełamującej bariery i współpracy pomiędzy artystami. Prezydentem MMA jest amerykański poeta i artysta Emmett Williams, założyciel legendarnego już Fluxus International, a zarząd składa się z grupy artystów i krytyków sztuki o uznanej sławie, jak na przykład Emilie Benes-Brzeziński i Sol LeWitt.
Intencją Ryszarda Waśko jest także angażowanie się w działanie na rzecz pokoju pomiędzy narodami. Piąta edycja Konstrukcji w Procesie, nazwana Co-existence odbyła się w 1995 roku w Izraelu na pustyni Negev. Był to rodzaj hołdu oddany Rokowi pokoju na Bliskim Wschodzie – wzięło w niej udział około 130 artystów, poetów, muzyków, krytyków i polityków. Na łamach tej wystawy pierwszy raz doszło do współpracy pomiędzy artystami arabskimi i izraelskimi, którzy na co dzień żyją w oddzielnych światach. A szósta edycja Konstrukcji w Procesie, nazwana The Bridge (most), nacechowana była udziałem wielu twórców z Afryki, Azji oraz Australii, w tym nadzwyczajnej grupy artystów aborygeńskich.
Konstrukcja w procesie 1995 - malowanie piaskiem na pustyni Negev, Ryszard Waśko
Konstrukcja w procesie 1995 - malowanie piaskiem na pustyni Negev, Ryszard Waśko
Ale MMA jest przede wszystkim inicjatorem wystawy pn. Markers, zrealizowanej podczas Biennale w Wenecji w 2001 r. z udziałem ponad 100 wybitnych, międzynarodowych artystów i poetów oraz akcji Milestones for Peace (Kamienie milowe dla pokoju). Kamień jest projektem peruwiańskiego artysty Ivana Macha. Akcja skierowana jest do polityków, przywódców duchowych oraz innych osobistości życia publicznego. Międzynarodowe Muzeum Artystów zgłosiło się do nich z prośbą o złożenie swych podpisów na kamieniach – jako poparcia dla tego projektu. Kamienie zostały wysłane do artystów z najróżniejszych krajów i regionów świata, którzy stworzyli z nich dzieła sztuki. Wszystkie kamienie są pokazywane na wystawach organizowanych w tym celu na całym świecie. Swoje autografy złożyli między innymi papież Jan Paweł II, Bill Clinton, Helmut Kohl, Lea Rabin, Shimon Peres, Dalajlama, Yoko Ono, Sophia Loren.
Kolejny projekt MMA Łódź Biennale nawiązuje bezpośrednio do idei Ryszarda Waśko oraz poprzednich przedsięwzięć typu Konstrukcja w Procesie. Jesteśmy przekonani, że ta wystawa zdobędzie równie wielki rozgłos, co poprzednie akcje zainicjowane przez Międzynarodowe Muzeum Artystów. W celu dokonania jak najbardziej reprezentatywnego wyboru międzynarodowej grupy artystów, organizatorzy Łódź Biennale zdecydowali, że zamiast jednego dyrektora biennale (jak to jest zwyczajem na innych biennale sztuki), tu selekcji artystów powinien dokonać Międzynarodowy Komitet Selekcyjny złożony z wybitnych krytyków i artystów. Nad Łódź Biennale patronat medialny objęła Gazeta Wyborcza.
To wydarzenie będzie terenem międzynarodowej wystawy, ale także doskonałą okazją do prezentacji sztuki polskiej i bezpośredniego spotkania artystów z różnych obszarów kulturowych oraz polskich z artystami z innych krajów. Prace pokazane na wystawie będą unikalne, gdyż projekty i dzieła zrealizowane wcześniej na innych wystawach nie mogą być włączone do tego Biennale. Dlatego postanowiliśmy zorganizować w tym samym czasie i w ramach tej międzynarodowej wystawy Biennale Sztuki Polskiej, a także Biennale Sztuki Łódzkiej. Na dyrektora artystycznego tego pierwszego Biennale Sztuki Polskiej powołaliśmy krytyka sztuki Anetę Szyłak, która dokona wyboru około 25 artystów z całej Polski i będzie kuratorem wystawy, natomiast kuratorem Biennale Sztuki Łódzkiej będzie pan Grzegorz Musiał, prowadzący Galerię 86 w Łodzi.
Konstrukcja w procesie 1995 - otwarcie imprezy, Ryszard Waśko i Emmett Williams
Konstrukcja w procesie 1995 - otwarcie imprezy, Ryszard Waśko i Emmett Williams
W celu dokonania jak najbardziej, reprezentatywnego wyboru międzynarodowej grupy artystów, organizatorzy Łódź Biennale zdecydowali, iż zamiast artystycznego prowadzenia wystawy poprzez jednego dyrektora biennale (tak jak to jest zwyczajem na innych biennale sztuki), to tu selekcji artystów powinien dokonać Międzynarodowy Komitet Selekcyjny złożony z wybitnych krytyków i artystów: Zdenka Badovinac – krytyk i historyk sztuki; Leon Golub – artysta; Gregory Volk – krytyk sztuki; Robert C. Morgan – krytk sztuki; Anda Rottenberg – krytyk sztuki; Bernard Venet – artysta; Lawrence Weiner – artysta; prof. Manfred Schneckenburger – dyrektor Dokumenta VI VIII w Kassel; Lilly Wei – krytyk Sztuki; Won Il Rhee – krytyk sztuki; Emmett Williams – artysta.
Sądząc, iż Łódź Bienale będzie specyficznym wyzwaniem dla artystów, organizatorzy przewidują tzw. 10 dni procesu twórczego (20.09-1.10.2004), w czasie którego zaproszeni artyści zjadą do Łodzi zrealizować swoje projekty. Sama wystawa potrwa od 2.10 do 31.10.2004 r.
Prace pokazane na wystawie będą unikalne, gdyż projekty i dzieła zrealizowane wcześniej na innych wystawach nie mogą być włączone do tego Biennale. Pragniemy również pokazać wybrane fragmenty wystaw artystów polskich i zagranicznych na terenie województwa łódzkiego, jako kontynuację programu Biennale w cyklu prezentacji w wybranych centrach kulturalnych takich miast jak: Bełchatów, Piotrków Trybunalski, Sieradz, Łowicz.
Jesteśmy przekonani, że Łódź Biennale będzie specyficznym wyzwaniem dla artystów, mieszkańców miasta oraz polityków i biznesmenów – stając się z całą pewnością najciekawszym wydarzeniem artystycznym w 2004 roku.
koniec
1 sierpnia 2004

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Renkas w Chorzowie
Galeria MM

29 IV 2024

Kaja Renkas – grafika / 20-lecie pracy twórczej
6 maja 2024, 18:00 – 24 maja 2024, 18:00

więcej »

Sytuacja jest doskonała we Wrocławiu
Galeria Entropia

28 IV 2024

Olaf Brzeski
SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
19.04–10.05.2024
kurator: Marcin Mierzicki

więcej »

Promocja: Dostawca wody do firm - transport Gratis na terenie Polski

27 IV 2024

Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!

więcej »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.