Borderline we WrocławiuMuzeum Współczesne Wrocław BORDERLINE. TRIENNALE RYSUNKU WROCŁAW 2019 | 14.6.19–16.9.19 | wernisaż: 14.06.19 (piątek), g. 20.00 | 3 i 4 piętro
Muzeum Współczesne WrocławBorderline we WrocławiuBORDERLINE. TRIENNALE RYSUNKU WROCŁAW 2019 | 14.6.19–16.9.19 | wernisaż: 14.06.19 (piątek), g. 20.00 | 3 i 4 piętro Łukasz Korolkiewicz, bez tytułu, 1971, ołówek na papierze, Łukasz Korolkiewicz ©, dzięki uprzejmości Galerii Monopol Wystawa Borderline poświęcona jest imaginacyjnemu, spekulatywnemu i kreacjonistycznemu aspektowi sztuki rysunkowej. W jej ramach można przyjrzeć się praktykom rysunkowym służącym do obrazowania tego, czego rysownik/rysowniczka nie może/nie chce zobaczyć bezpośrednio, a także tego, czego nie ma – i nie było, choć niewykluczone, że kiedyś jeszcze może się zdarzyć. Termin borderline określa rodzaj zaburzenia osobowości; psychiatrzy lokują je między nerwicą i psychozą. Borderline jest stosunkowo młodym rozpoznaniem, ale coraz częściej diagnozowanym, zwłaszcza w tak zwanych społeczeństwach rozwiniętych. Zjawisko zaczyna przybierać rozmiary pandemii. Czy to kwestia zaostrzonych kryteriów diagnostycznych? Czy raczej należy szukać etiologii borderline we współczesnym porządku społecznym i późnonowoczesnej cywilizacji? Kryzys poznawczy wynikający z nadmiaru informacji i deficytu możliwości ich weryfikowania, kapitalistyczna konkurencja, galopująca zmienność świata, spiskowe teorie i katastroficzne nastroje – to wszystko składa się na kulturę, która sama zdaje się wykazywać cechy osobowości borderline. Pojęcie borderline, które oprócz zaburzenia osobowości przywoływać może podstawową figurę rysunkową, linię wyznaczającą granicę między rysunkiem i nie-rysunkiem, służy za metaforę pewnej sytuacji artystycznej, emocjonalnej i społecznej. Podążając tropami wyznaczanymi przez artystów biorących udział w Borderline poruszać należy się szlakami trzech przewodnich dla wystawy wątków. Pierwszy wiąże się z pytaniem o potencjał rysunku powstającego w oderwaniu od bezpośredniej relacji do świata zewnętrznego wobec świadomości rysownika. Drugi to kwestia wykorzystania tak pojętych, pozornie odwróconych/odciętych od rzeczywistości praktyk jako alternatywnych narzędzi poznania – eksploracji indywidualnych fantazmatów, wyobrażeń, afektów i lęków. Trzeci wątek to problem przekładu osobistego wymiaru prezentowanych na wystawie działań rysunkowych na sferę życia zbiorowego, czyli pytanie o naturę relacji, w jakiej refleksja i wyobraźnia rysunkowa pozostaje z emocjonalną, egzystencjalną i polityczną kondycją współczesnego społeczeństwa. • • • Ramą dla prezentowanych na Borderline rysunkowych gestów jest przestrzeń schronu przeciwlotniczego z czasów II wojny światowej. Monumentalny z zewnątrz i klaustrofobiczny wewnątrz, obiekt służy dziś za siedzibę Muzeum Współczesnego Wrocław. Pozbawione okien pancerne mury zostały zbudowane, aby chronić tych, którzy wejdą do środka. W rezultacie na wystawie zarówno dzieła sztuki, jak i widzowie znajdują się w izolacji od świata zewnętrznego. W kontekście wystawy schron, w którego nawias zostaje wzięta ekspozycja, służy nie tylko jako tło narracji, lecz również jej metaforyczny element – dialektyczna figura schronienia i izolacji, bezpieczeństwa i opresji, autonomicznego mikrokosmosu i oblężonej twierdzy. W jej murach podjęta zostaje refleksja nad rysunkiem pojętym jako praktyka myślenia, wymyślania, a nawet zmyślenia. Być może świata za murami muzeum już nie ma, albo przeciwnie, istnieje, lecz w zupełnie innej postaci, niż ta, którą znaliśmy. Być może świat trzeba narysować od nowa. trwro.pl Kurator: Stach Szabłowski Artystki i artyści: Nils Atallah, Wojciech Bąkowski, Piotr Bosacki, Joaquín Cociña, Krzysztof Gil, Zofia Gramz, Agnieszka Grodzińska, Juliana Höschlová, Kornel Janczy, Bartek Kiełbowicz, Łukasz Korolkiewicz, Jarosław Kozłowski, Cristóbal León, Róża Litwa, Jacek Markiewicz, Magda Moskwa, Zbigniew Rogalski, Irmina Rusicka & Kasper Lecnim, Michał Slezkin, Bartosz Zaskórski Aranżacja przestrzeni: Fabien Lede 13 czerwca 2019 53-681 Wrocław, Plac Strzegomski 2a tel. 71 356 42 50 Czynne: Po 10–18; Wt zamknięte; Śr–Ni 12–20 Wstęp: normalny: 10 zł, ulgowy: 5 zł, rodzinny: 15 zł, grupowy: 7 zł (min. 15 osób); dzieci do lat 6 wstęp wolny; w czwartki wstęp bezpłatny |
Olaf Brzeski
SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
19.04–10.05.2024
kurator: Marcin Mierzicki
Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!
więcej »Od kilku lat w branży IT dało się zaobserwować pewien zastój w zapotrzebowaniu na informatyków i programistów. Wśród osób kształcących się w tym właśnie kierunku spowodowało to niemałą panikę. Czy jest się czego obawiać?
więcej »GSB – Etap 21: Stożek - Ustroń
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 20: Węgierska Górka – Stożek
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 19: Hala Miziowa – Węgierska Górka
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 18: Markowe Szczawiny – Hala Miziowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 17: Hala Krupowa – Markowe Szczawiny
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 16: Skawa – Hala Krupowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 15: Turbacz – Skawa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 14: Krościenko nad Dunajcem - Turbacz
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 13: Przehyba – Krościenko nad Dunajcem
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 12: Hala Łabowska - Przehyba
— Marcin Grabiński
Muzeum Współczesne Wrocław
— North America we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław
— Zenity we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław
— The Crowd Man we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław
— Ołtarze we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław
— Malarz polski we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław
— Obrazośnienie we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław
— Superpozycje we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław
— Topiel we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław
— Czas – okruchy, fragmenty, znaki we Wrocławiu
Muzeum Współczesne Wrocław
— Medytacje Fibonacciego we Wrocławiu