Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Execution, opowieści zwięzłe i polski las

Galeria Arsenał
„Execution” Agaty Michowskiej, w którym nic nie jest do końca nazwane, „Opowieści zwięzłe” Marty Deskur o metafizyce czasu i śmierci oraz „Polski las” Marka Wasilewskiego” – gra z konwencjami telewizyjnych programów przyrodniczych – to trzy najnowsze propozycje białostockiej Galerii Arsenał. Wszystkie można oglądać od 9 lutego 2007.

Galeria Arsenał

Execution, opowieści zwięzłe i polski las

„Execution” Agaty Michowskiej, w którym nic nie jest do końca nazwane, „Opowieści zwięzłe” Marty Deskur o metafizyce czasu i śmierci oraz „Polski las” Marka Wasilewskiego” – gra z konwencjami telewizyjnych programów przyrodniczych – to trzy najnowsze propozycje białostockiej Galerii Arsenał. Wszystkie można oglądać od 9 lutego 2007.
Agata Michowska, kadr z filmu wideo
Agata Michowska, kadr z filmu wideo
Agata Michowska – rocznik ’64. Jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Poznaniu. Brała udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych. Do tych pierwszych należą m.in.: „Puste Niebo” (Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko, 1999), „Artists’ Space” (Berlin, 2000), „Idiom” (Galeria Arsenał, Białystok, 2000), „Schizofrenia” (Instytut Kultury Polskiej, Galeria Platan, Budapeszt, 2005) oraz „The Joshua’s dream” (Galeria Program, Warszawa, 2006). Wystawy zbiorowe to m.in. „Obecność IV” (Galeria la Coupole, Rennes, Francja, 1994), „Marcowe gody (Muzeum Artystów, Łódź, 1996), „Sound and Voice” – X Festiwal inner Spaces, CSW Inner Spaces Multimedia, Poznań, 2002) i „Madonna” (Blekinge Museum, Karlskrona, Szwecja, 2006).
Agata Michowska o „Execution”:
Projekt „Execution” nawiązuje w warstwie formalnej do wcześniejszych realizacji, takich jak „Joshua’s Dream” (Galeria Program, 2006) czy „Fairy Tale” (Łódź Biennale 2006), w których podążam za koncepcją rzeźby jako ruchu w czasie i przestrzeni, transformacji, płynności, przechodzenia jednej formy w drugą.
Użyte przeze mnie środki, takie jak dźwięk i wideo, nie pełnią autonomicznej roli, lecz są podporządkowane nadrzędnej idei, traktowanej przeze mnie jako całość. Tym samym rzeźba przestaje być punktem w przestrzeni, a staje się cała ową przestrzenią, zespala się z nią, podporządkowuje ją sobie całkowicie. Przestrzeń działa jak pryzmat, rozbijający ideę pracy na równoważne, dopełniające się wątki.
Marta Deskur „Kwiat”
Marta Deskur „Kwiat”
„Execution” wchodzi w subtelny dialog z rzeczywistością. Punktując zachodzące w niej zjawiska, narzuca jednocześnie rodzaj woalu, pod którym wszystko może wydać się czymś innym, niż jest w rzeczywistości. Nic nie jest do końca nazwane, tak jak nic nie jest do końca pokazane.
Wystawę Agaty Michowskiej – „Execution” można oglądać od 9 lutego 2007 roku do 4 marca 2007 roku. Wernisaż w piątek, 9 lutego 2007, o godz. 18.00.
• • •
Marta Deskur – Urodzona w 1962 w Krakowie. W latach 1983-88 studiowała w Ecole des Beaux-Art w Aix-en-Provence (Francja). Twórczość w zakresie malarstwa (lata 80.), wideo (lata 90.) i fotografii. Jej prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Narodowej Galerii Sztuki „Zachęta” w Warszawie, Museum Bochum (Niemcy), Sonje Museum of Contemporary Arts Collection (Korea), Galerii „Potocka” w Krakowie, Galerii Arsenał w Białymstoku.
Marta Deskur o „Opowieściach zwięzłych”:
Marta Deskur „W niebo wstąpienie”
Marta Deskur „W niebo wstąpienie”
Wystawa jest metafizyczna, ale nie dlatego, że sam temat śmierci jest metafizyczny, ani też nie dlatego, że prace same w sobie są metafizyczne – bo nie są. Prace są abstrakcyjne (obrazy), satyryczne i fantastyczne (lightboxy) i realistyczne (wideo). Wystawa jest metafizyczna, ponieważ wzywa ducha Yves’a Kleina, który był królem przestrzeni, metafizyki i pustki, a wystawa odnosi się właśnie do tych pojęć. Jest na niej malarstwo – jako jedna z najszlachetniejszych form sztuki, są na niej lightboxy jako najpopularniejszy nośnik publicystyczny naszych czasów, jest na niej rysunek na ścianach i na podłodze jako ingerencja bezpośrednia w daną przestrzeń, jest na niej wideo jako symbol epoki multimedialnej i jest na niej „performens prywatny” jako znak, iż sztuka jest również zapisem bardzo intymnych przeżyć.
Tematem głównym instalacji jest śmierć i czas rozumiany jako ramy istnienia bytu – człowieka.
Obrazy-malarstwo są „odbiciem lustrzanym słowa”, treści zaczerpniętej z cytatu Michela Houellebecqa „Cząstki elementarne”: „…Opowieść o ludzkim życiu może być tak długa lub tak krótka, jak kto sobie życzy. Opcja metafizyczna albo tragiczna, ograniczająca się koniec końców do dat urodzenia i śmierci, tradycyjnie wypisywanych na płycie nagrobnej, ma naturalnie tę zaletę, że jest wyjątkowo zwięzła…”
Marta Deskur „Potępienie”
Marta Deskur „Potępienie”
Obrazy-ligtboxy to ilustracje wizji dotyczących śmierci, dotyczących tego, co nadprzyrodzone, tego, gdzie materialne przechodzi w duchowe (kwiaty ceramiczne i zdjęcia nagrobne zmarłych) „…w odłamkach stłuczonego zwierciadła odżywa to, co niepowtarzalne. To, co uważaliśmy za zagrożone, uchodzi cało, to, co naszym zdaniem zniknęło, zmartwychwstaje…” (J. Baudrillard).
Stereotyp ikonografii wokół tematu śmierci jest w pewnym sensie odbiciem pustki, ale pustki negatywnej, takiej gdzie nic jest tym czymś, czym nie powinno być. W tym wypadku jest to kicz. Reszta lightboxów (Satyr, W niebo wzięcie, W niebo wstąpienie, Przeobrażenie, Potępienie, Na ziemi, Na wycieczce) to coś pomiędzy iluzją a fikcją… „Prawdziwe zaciera się w prawdziwym, zbyt prawdziwym, by było prawdziwe – fałszywe rozpływa się w zbyt fałszywym, by było fałszywe – oto kres iluzji estetycznej… Dobro prześwieca przez zło, fałsz przez prawdę, brzydota przez piękno, męskie przez żeńskie, każda zezuje zza innej. Kiedy fałsz przejmuje całą energię prawdy lub odwraca jej kierunek, powstaje sztuka, iluzja. Kiedy rzeczywistość wchłania całą energię nierzeczywistości, to fikcja…” (J. Baudrillard)
Wystawę Marty Deskur – „Opowieści zwięzłe” można oglądać od 9 lutego 2007 roku do 4 marca 2007 roku. Wernisaż w piątek, 9 lutego 2007, o godz. 18.00.
• • •
Marek Wasilewski „Polski las”
Marek Wasilewski „Polski las”
Marek Wasilewski – ukończył PWSSP w Poznaniu (1993) i Central Saint Martins College of Art & Design w Londynie. (1998). Był stypendystą the British Council, Fundacji Fulbrighta i Kosciuszko Foundation. Jest profesorem ASP w Poznaniu, wykłada na Wydziale Komunikacji Multimedialnej. Pisze o sztuce i pełni funkcję redaktora naczelnego dwumiesięcznika „Czas Kultury”.
Twórczość artysty koncentruje się przede wszystkim na realizacjach wideo. Jego prace były pokazywane między innymi w galerii Arsenał w Białymstoku, galerii Wschodniej i galerii Manhattan w Łodzi, galerii ON i galerii AT w Poznaniu, Kunstmuseum Bonn, Musee d’art. Moderne w Strasbourgu i Bunkrze Sztuki w Krakowie.
W swoich najnowszych realizacjach Marek Wasilewski podejmował grę z konwencjami przekazów telewizyjnych, dokonywał ich dekonstrukcji, mistyfikacji i manipulacji. Tak było w przypadku realizacji „Chuligana” z 2004 roku, w której autor cytuje wypowiedzi jednego z posłów Sejmu RP o powinnościach sztuki wobec społeczeństwa, czy pracy „Hymn” (2005), w której podczas transmisji rozpoczęcia meczu piłkarskiego zamiast hymnu Polski pojawia się „Bogurodzica”. Nowa realizacja Wasilewskiego wpisuje się w ten cykl prac, unikając jednak tak bezpośrednich odniesień politycznych.
Polski las – praca z 2006 roku, składa się z kolekcji fotografii cyfrowych oraz filmu wideo. Jest to pełna przewrotnego poczucia humoru gra z konwencjami telewizyjnych programów przyrodniczych Bardzo wyraźnie zostaje tutaj zakwestionowane pojęcie „natury” i „naturalności”, a także prawdy i „prawdziwości” pozornie obiektywnej relacji z tego, co zobaczyło oko kamery. Tytuł, który w dosłowny sposób określa miejsce akcji, staje się jednocześnie rodzajem ironicznej metafory, która podaje w wątpliwość wszystko to, co wydaje się oswojone i niezmienne.
Wystawę Marka Wasilewskiego – „Polski las” można oglądać od 9 lutego 2007 roku do 4 marca 2007 roku. Wernisaż w piątek, 9 lutego 2007, o godz. 18.00.
koniec
7 lutego 2007
Galeria Arsenał
15-222 Białystok, ul. Mickiewicza 2
tel. +48 85 742 03 53, +48 85 744 76 40
fax +48 85 742 85 60
Czynne: codziennie (z wyjątkiem poniedziałków i dni poświątecznych) w godz. 10.00 – 17.00
Wstęp: bilet normalny 6 zł, ulgowy 3 zł, w czwartki wstęp wolny

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Renkas w Chorzowie
Galeria MM

29 IV 2024

Kaja Renkas – grafika / 20-lecie pracy twórczej
6 maja 2024, 18:00 – 24 maja 2024, 18:00

więcej »

Sytuacja jest doskonała we Wrocławiu
Galeria Entropia

28 IV 2024

Olaf Brzeski
SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
19.04–10.05.2024
kurator: Marcin Mierzicki

więcej »

Promocja: Dostawca wody do firm - transport Gratis na terenie Polski

27 IV 2024

Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż autora

Galeria Arsenał
— Innym żyje się jakoś łatwiej w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Historie o starości w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Foghorn w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Badania terenowe w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Wyjście z centrum w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Początek w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Eliza w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Architektoniczne ewolucje w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Kontrakt rysownika w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Soundless w Białymstoku

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.