Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Domowe wideo Kobasa Laksy

Galeria Arsenał
Powód fabularyzowania codzienności jest nieodgadniony i tworzy napięcia między widzem i autorem. Między autorem projektu i autorami zapisanych sekwencji filmowych. Między autorami i widzem. Między prywatną przestrzenią odbioru i obrazem.

Galeria Arsenał

Domowe wideo Kobasa Laksy

Powód fabularyzowania codzienności jest nieodgadniony i tworzy napięcia między widzem i autorem. Między autorem projektu i autorami zapisanych sekwencji filmowych. Między autorami i widzem. Między prywatną przestrzenią odbioru i obrazem.
Kobas Laksa urodził się w 1971 roku w Białymstoku. Jest absolwentem poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Reżyser i scenarzysta krótkich form filmowych (fabuła, dokument, animacja). Twórca teledysków (między innymi dla Abradaba, Plastic). Fotograf-montażysta (autor wielkoformatowego cyklu projekt miejski „WARSZAWA” oraz RAUCHDELIKT). W 1997 roku zrealizował wraz z Cezariuszem Andrejczukiem film SCENY Z UŻYCIA (film o rozczarowaniu hedonistycznym trybem życia narkotykowego dilera – grand prix OFFCINEMA Poznań 2001). Wcześniej, w 1996 roku, współpracował przy filmie Wojtka Koronkiewicza FIKCYJNE PULPETY (parodia PULP FICTION w realiach małego miasta). Kolejne filmowe projekty to cykl STRZAŁY oraz Czy mógłbym się U Pani wykąpać albo przespać?. Strzały wymykają się jednoznacznym określeniom, kreują surrealistyczne sytuacje, bazując na dokumentalnym spojrzeniu. W 2003 powstaje dokument KOŁO JEST PRZYJEMNE – o malarce wykorzystującej do swoich kontemplacyjnych obrazów wytłoczki do jajek, a wcześniej, w 2001 roku, film o wycieczce do Lichenia POJECHAŁEM Z MAMĄ NA PIELGRZYMKĘ. Kobas Laksa jest twórcą teledysków Abradaba (Rapowe ziarno i Rap to nie zabawa już) i okładek tego artysty (Czerwony Album, Emisja Spalin, Kaliber 44, W 63 minuty dookoła świata). Od trzech lat zajmuje się fotografią manipulowaną i fotomontażem. Nie mając wcześniejszego doświadczenia w pracy z analogowymi technikami, zdecydował się na silne przetwarzanie fotografii cyfrowej. W 2003-2005 powstał wielkoformatowy cykl PROJEKT MIEJSKI “WARSZAWA”, w którym fragmenty architektury, znaki miejskie i ludzie splatają się w ultrarealistycznym barwnym kolażu. W 2003 zdobył II nagrodę w międzynarodowym konkursie grafiki na Triennale Grafiki Polskiej – Bunkier Sztuki w Krakowie. W 2005 zrealizował projekt manewry fotograficzne – słuchowisko w Bunkrze Sztuki i Galerii Bezdomnej w Warszawie. Kolejny projekt artysty RAUCHDELIKT powstał w 2006 r. dzięki zaproszeniu lipskiej galerii parismoskau, był fotoprzetworzeniem obrazów popularnego malarza mieszkającego w Lipsku, Neo Raucha. Kobas Laksa w formie bloga prowadzi internetową galerię pod adresem: kbx.pl.
Kobas Laksa porusza się w świecie sztuki, poszukując wielowymiarowych „interpretacji obrazu”. Artysta modyfikuje obrazy, używając różnych metod i mediów. Stosuje przebieranki i mistyfikacje, stawiając pytanie o osobę twórcy, miesza środki stylistyczne – fikcję filmu fabularnego z surowością zapisu dokumentalnego, fotografię pamiątkową z wystudiowaną kompozycją przestrzenną, otwiera możliwości interpretacyjne dzięki kojarzeniu podobieństw ze sprzecznościami. W jego filmach znajdziemy elementy farsy, ale i czułej poetyki podszytej kąśliwą ironią, która jak sugeruje Richard Rorty, nieustannie podważa jeden i stały opis świata oraz samą możliwość jego istnienia. Stylistyczne pęknięcia, pomieszane konwencje filmowe to wyraźny sygnał ironicznej fikcji. Bohaterowie jego filmów, próbując za wszelką cenę wtopić się w tło fabuły filmowej, często wypadają z kadru, szukając odpowiedzi na własną historię gdzieś „poza” (Sceny z użycia, Czy mógłbym się u pani wykąpać albo przespać?). Poza czym? Być może poza czasem i poza przestrzenią akcji, a więc poza ustalonymi zasadami, według których zwykliśmy klasyfikować obraz. Systematyczne uskoki w bok kierują umysł w nieznany zakątek własnej, prywatnie interpretowanej rzeczywistości. W tym zakątku „poza” konstruuje się nieskończona ilość światów niemożliwych do spenetrowania. Artysta staje przed dylematem: eksplorować w nieskończoność własne światy czy przyjrzeć się, jak sobie radzą inni?
Filmy zebrane na wystawie w Galerii Arsenał zostały nakręcone przez dwie kobiety: matkę i siostrę artysty. „Spotykając się z ich kobiecą wrażliwością, widzę jednocześnie, jak bliskie mojemu jest ich spostrzeganie chwili. Świat poetycko urokliwy i absurdalnie dosadny jednocześnie. Pozornie zwyczajny, ale zauważony i sfilmowany nabiera nowych znaczeń. To zapis automatyczny, więc najciekawsze fragmenty rejestracji giną pokazane w całości. Zmontowane w krótkich teledyskowych sekwencjach stają się dużo bardziej widoczne”. Powód fabularyzowania codzienności jest nieodgadniony i tworzy napięcia między widzem i autorem. Między autorem projektu i autorami zapisanych sekwencji filmowych. Między autorami i widzem. Między prywatną przestrzenią odbioru i obrazem.
„Wystawa w białostockiej Galerii Arsenał jest dla mnie szczególnie istotna. Pojawiające się przy tej okazji uczucia sentymentu i refleksji nad minionym czasem sprowokowały do powstania projektu bardzo osobistego, wręcz intymnego. W całości dedykuję ten projekt moim bliskim”.
W internetowej encyklopedii pod hasłem HOME VIDEO znajdujemy wyjaśnienie: „The home video business distributes films, telemovies and television series in the form of videos in various formats to the public” (DOMOWE VIDEO to publiczna dystrybucja filmów, seriali i programów telewizyjnych w różnych formatach w formie wideo). Korporacyjny, biznesowy aspekt jest widoczny na pierwszy rzut oka. Słowo „home” nie oznacza tu domu, rodzinnego ogniska. Z punktu widzenia biznesu HOME to odpowiednik kurczaków hodowanych na skalę przemysłową. Po wyprodukowaniu setek tysięcy kopii domowego wideo słowo HOME brzmi sarkastycznie. Taki system dystrybucji powinien nazywać się raczej: BROJLER VIDEO.
Prawdziwe HOME VIDEO to nagrania ze ślubu, urodzin, imienin dziadka. Niepowtarzalne, rozchodzą się w kilku zaledwie kopiach do najbardziej zainteresowanych osób, często jako prezent i wyraz sympatii.
Kobas Laksa proponuje własną wersję HOME VIDEO. „Krótkie sekwencje filmowe przedstawiające łabędzia trzepoczącego skrzydłami, gołębie dreptające po chodniku czy potok w parku zostały nakręcone przez moją mamę i siostrę. Pozbawione wyrachowanej koncepcji, łapiące ulotność chwili stają się cennym źródłem inspiracji dla kolejnych projektów”, podsumowuje Kobas Laksa.
opr. Małgorzata Grygielewicz
Wystawę Kobasa Laksy „Home videos” można oglądać od 9 marca do 7 kwietnia 2007 roku w Galerii Arsenał w Białymstoku. Wernisaż w piątek, 9 marca 2007, o godz. 18.00.
koniec
7 marca 2007
Galeria Arsenał
15-222 Białystok, ul. Mickiewicza 2
tel. +48 85 742 03 53, +48 85 744 76 40
fax +48 85 742 85 60
Czynne: codziennie (z wyjątkiem poniedziałków i dni poświątecznych) w godz. 10.00 – 17.00
Wstęp: bilet normalny 6 zł, ulgowy 3 zł, w czwartki wstęp wolny

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Renkas w Chorzowie
Galeria MM

29 IV 2024

Kaja Renkas – grafika / 20-lecie pracy twórczej
6 maja 2024, 18:00 – 24 maja 2024, 18:00

więcej »

Sytuacja jest doskonała we Wrocławiu
Galeria Entropia

28 IV 2024

Olaf Brzeski
SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
19.04–10.05.2024
kurator: Marcin Mierzicki

więcej »

Promocja: Dostawca wody do firm - transport Gratis na terenie Polski

27 IV 2024

Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż autora

Galeria Arsenał
— Innym żyje się jakoś łatwiej w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Historie o starości w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Foghorn w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Badania terenowe w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Wyjście z centrum w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Początek w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Eliza w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Architektoniczne ewolucje w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Kontrakt rysownika w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Soundless w Białymstoku

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.