Meblowanie mieszkania pułapki Oskara DawickiegoGaleria Arsenał Z jednej strony mamy tu do czynienia z przekonaniem o braku znaczenia własnej działalności i całego tego cyrku, jakim jest sztuka, a z drugiej strony – z uczestnictwem w nim, bo jak mówi Dawicki: „Nic innego nie potrafię robić”.
Galeria ArsenałMeblowanie mieszkania pułapki Oskara DawickiegoZ jednej strony mamy tu do czynienia z przekonaniem o braku znaczenia własnej działalności i całego tego cyrku, jakim jest sztuka, a z drugiej strony – z uczestnictwem w nim, bo jak mówi Dawicki: „Nic innego nie potrafię robić”. Oskar Dawicki urodził się w 1971 w Stargardzie Szczecińskim. W latach 1991-1996 studiował na Wydziale Sztuk Plastycznych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, gdzie uzyskał dyplom z malarstwa. Jest współzałożycielem supergrupy AZORRO, która powstała w 2000 roku. Oskar Dawicki mówi, że „gdyby tylko mógł cofnąć czas, zostałby malarzem”. Od czasów studiów zajmował się performensem i sztuką wideo. Artysta interweniuje wybiórczo w przestrzeń galerii i przestrzeń publiczną, tworząc w obu przypadkach zaskakujący i niepowtarzalny spektakl-sytuację. Pierwsze prace artysty charakteryzowała duża złożoność. Z upływem czasu artysta przechodził do działań prostszych, redukując formę wyrazu artystycznego do koniecznego minimum. W swojej twórczości ucieka przed patosem i jednoznacznością. Oskar Dawicki stawia pytanie o rolę artysty we współczesnym świecie, nie zależy mu jednak na dawaniu gotowych odpowiedzi. Jego twórczość jest odbiciem skomplikowanego, wielowątkowego procesu myślenia, z zachowaniem ironicznego dystansu. Artysta bawi się z nami, ale nie tylko z nami, również z innymi artystami i z sobą samym, naigrawając się ze wszystkich i z wszystkiego. Ta ironia, przeradzająca się w autoironię, może być pochopnie odczytywana jako sarkastyczna kpina. Magdalena Ujma pisze: Spektakl (jako wytrych do zrozumienia dzieła Oskara Dawickiego) może być rozumiany szeroko. Po pierwsze jako sam performance, chociaż ten definiuje się w opozycji do teatralności, po drugie jako sztuka w ogóle, po trzecie, może dotyczyć kultury masowej. Nie jest to jednak sztuka krytyczna, nie dostrzegamy u Dawickiego komentowania czy krytykowania zjawisk kultury masowej. Pojawia się rozdwojenie. Z jednej strony mamy tu do czynienia z przekonaniem o braku znaczenia własnej działalności i całego tego cyrku, jakim jest sztuka, a z drugiej strony – z uczestnictwem w nim, bo jak mówi Dawicki: „Nic innego nie potrafię robić”. Panorama, 2005 Charakterystyczna niebieska cekinowa marynarka, w której artysta występuje w licznych performensach, stała się jego „drugą skórą”, kostiumem, za którym ukrywa się „artysta cyrkowy”. Artysta jawi się jako wieczny aktor własnego spektaklu, ubrany w marynarkę będącą dodatkowym cudzysłowem dla „odgrywanej” sztuki. Projekt zrealizowany dla Galerii Arsenał składa się z dwóch części: „Meblowanie mieszkania pułapki” i „Weksel room”. Mieszkanie pułapka zostało „umeblowane” dziełami, które w większości Oskar Dawicki stworzył wcześniej, przy okazji innych projektów. Artysta wystąpił w roli architekta wnętrza. Ale jakiego wnętrza? – nasuwa się pytanie. Wygodna kanapa obita lnianym płótnem malarskim ustawiona jest przed telewizorem, w którym możemy obejrzeć wideo „Skórka na wyprawkę”. Na ścianie wisi obraz zatytułowany „Panorama”, na którym artysta zredukował powierzchnię malarską do zera – z obrazu zostały ramy. Obok znajduje się znana wszystkim „Inwokacja”, wydrukowana bez znaków polskich. Dalej wisi „Niewysychający obraz” i trzy płótna pokryte wyhodowanym przez artystę grzybem (Myrothecium verrucaria), który rozprzestrzeniając się po powierzchni, tworzy abstrakcyjne wzory. Na ścianie obok możemy obejrzeć jeszcze jedno wideo zatytułowane „Sorry”. Panorama, 2005 Znajdziemy tu również sprzęt do słuchania muzyki: kolumny, mikser, półkę z płytami CD. Z tak umeblowanego mieszkania popatrzymy na „zewnątrz” przez okno „dla palaczy”. Specjalnie zaprojektowane okno składa się z trzech elementów: otworu w szybie, przez który każdy potencjalny palacz może wyjąć rękę na „zewnątrz”, żeby zapalić papierosa bez wychodzenia z mieszkania, drugiego otworu – ustnika oraz popielniczki, przymocowanej u dołu zewnętrznej ramy okna, tak żeby palacz wygodnie i czysto mógł strząsać popiół. Jak połączyć te wszystkie elementy rebusu w koherentną całość? Płótno z oprawionego w wykwintną ramę obrazu znalazło się na kanapie?… Druga propozycja artysty – „Weksel room” – jest tajemnicą. Niczego się o niej nie dowiemy, zanim nie podpiszemy „umowy”, która zobowiązuje nas pod karą odpowiedzialności sądowej do zachowania tajemnicy. Nikomu nie mamy prawa o niej mówić. W przypadku złamania umowy artysta może wytoczyć nam proces. opr. Małgorzata Grygielewicz Wystawę Oskara Dawickiego „Meblowanie mieszkania pułapki” można oglądać od 9 marca do 7 kwietnia 2007 roku w Galerii Arsenał w Białymstoku. Wernisaż w piątek, 9 marca 2007, o godz. 18.00. 7 marca 2007 15-222 Białystok, ul. Mickiewicza 2 tel. +48 85 742 03 53, +48 85 744 76 40 fax +48 85 742 85 60 Czynne: codziennie (z wyjątkiem poniedziałków i dni poświątecznych) w godz. 10.00 – 17.00 Wstęp: bilet normalny 6 zł, ulgowy 3 zł, w czwartki wstęp wolny |
Kaja Renkas – grafika / 20-lecie pracy twórczej
6 maja 2024, 18:00 – 24 maja 2024, 18:00
Olaf Brzeski
SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
19.04–10.05.2024
kurator: Marcin Mierzicki
Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!
więcej »GSB – Etap 21: Stożek - Ustroń
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 20: Węgierska Górka – Stożek
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 19: Hala Miziowa – Węgierska Górka
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 18: Markowe Szczawiny – Hala Miziowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 17: Hala Krupowa – Markowe Szczawiny
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 16: Skawa – Hala Krupowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 15: Turbacz – Skawa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 14: Krościenko nad Dunajcem - Turbacz
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 13: Przehyba – Krościenko nad Dunajcem
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 12: Hala Łabowska - Przehyba
— Marcin Grabiński
Galeria Arsenał
— Innym żyje się jakoś łatwiej w Białymstoku
Galeria Arsenał
— Historie o starości w Białymstoku
Galeria Arsenał
— Foghorn w Białymstoku
Galeria Arsenał
— Badania terenowe w Białymstoku
Galeria Arsenał
— Wyjście z centrum w Białymstoku
Galeria Arsenał
— Początek w Białymstoku
Galeria Arsenał
— Eliza w Białymstoku
Galeria Arsenał
— Architektoniczne ewolucje w Białymstoku
Galeria Arsenał
— Kontrakt rysownika w Białymstoku
Galeria Arsenał
— Soundless w Białymstoku