Rzeźbiarskie myślenie i biologiaGaleria Arsenał Jarosław Kozakiewicz próbuje przełożyć rzeźbiarskie myślenie o formie na architekturę, a punktem odniesienia jest dla niego człowiek i jego ciało. Zbigniewa Oksiuta natomiast, w swoich pracach z pogranicza sztuki, architektury i nauk biologicznych, kreuje żywą przestrzeń jako model przyszłości. Prace tych artystów można oglądać w białostockiej Galerii Arsenał do 19 sierpnia 2007.
Galeria ArsenałRzeźbiarskie myślenie i biologiaJarosław Kozakiewicz próbuje przełożyć rzeźbiarskie myślenie o formie na architekturę, a punktem odniesienia jest dla niego człowiek i jego ciało. Zbigniewa Oksiuta natomiast, w swoich pracach z pogranicza sztuki, architektury i nauk biologicznych, kreuje żywą przestrzeń jako model przyszłości. Prace tych artystów można oglądać w białostockiej Galerii Arsenał do 19 sierpnia 2007. Zbigniew Oksiuta „Mesogloea”, 2003 (stopklatka), Kształtowanie amorficznych przestrzeni w ciekłej, polimerycznej masie szybującej pod wodą „Najnowsze badania w dziedzinach nauk przyrodniczych, zwłaszcza genetyki, biologii molekularnej i biochemii, umożliwiają nowy wgląd w nieznane dotąd tajemnice życia. Odszyfrowanie zasad biologicznej transformacji energii w formę będzie głównym zadaniem tego stulecia. W kontekście niepohamowanego wzrostu konsumpcji, kryzysów politycznych, światowego przeludnienia zdajemy sobie sprawę, że większość stworzonych przez nas systemów, ekonomii i technologii zawiodła w stosunku do Natury. Aby przeżyć, musimy zaufać ekonomii Życia i wypracować kompleksowe systemy biologiczne oparte na dynamice, samoregulacji i autonomii. W techniczno-ekonomicznym świecie systemy, technologie i obiekty tworzone przez człowieka to martwe przedmioty. Ponieważ nie żyją, nie mogą umrzeć, pokutują poza obiegiem cyklicznej samoregulującej ekonomii i podlegają entropii. Stąd ich niepohamowany przyrost i energetyczne nienasycenie. W połączeniu z materialnym konsumizmem cywilizacji są przyczyną degradacji stworzonego przez miliardy lat biologicznego porządku biosfery. Zbigniew Oksiuta „Spatium Gelatum, Forma Nr. 291102”, Forma po szeregu przestrzennych deformacji, śr. 2,4 m, materiał: żelatyna 350° Bloom, kolor, smak, zapach, neutralny Jesteśmy w punkcie zwrotnym ewolucji, porównywalnym być może z odkryciem procesów asymilacji dwutlenku węgla przy pomocy światła słonecznego przez zdolne do fotosyntezy cyjanobakterie, miliardy lat temu. Ewolucja przeszła wówczas z rabunkowej gospodarki energią zawartą w kosmicznej zupie do samoprodukujących się procesów, stwarzając podstawy cyklicznych obiegów i umożliwiając rozwój życia. Aby uchronić biosferę, musimy odejść od eksploatacji nieodnawialnych zasobów energii i stworzyć możliwości dla przemiany energii słonecznej w chemiczną na zasadach fotosyntezy. Procesy foto-syntezy, jak dotąd, nie mają swego odpowiednika w urządzeniach skonstruowanych przez człowieka. Zbigniew Oksiuta „Hodowle przestrzeni”, polimeryczna forma jako bioreaktor służący do kultywacji tkanek roślinnych Projekty «Spatium Gelatum», «Hodowle Przestrzeni» i «Kosmiczny Ogród», które zostaną pokazane w Galerii Arsenał w Białymstoku, to prace badawcze z pogranicza sztuki, architektury i nauk biologicznych. Celem ich jest kreacja żywej przestrzeni jako modelu przyszłości i stworzenie warunków do rozwoju biologicznych wizji w biosferze i w kosmosie. Przestrzeń biologiczna to systemy, które powstaną na zasadach organiczno-chemicznych, w których przepływ energii, materii i informacji będzie się odbywać w medium płynnym i które dla swojej budowy i funkcji będą asymilować energię słońca i funkcjonować jako żywe organizmy w cyklicznym metabolizmie biosfery. «Formy żywe nie tyle są, ile zdarzają się; są ekspresją ciągłego przepływu materii i energii, jednocześnie biegnących przez organizmy i formujących je. To, co morfologia definiuje jako formę i strukturę, naprawdę oznacza czasowy przekrój przez strumień procesów w czasie i przestrzeni». Życie takie, jakie znamy, w kosmosie manifestuje się w medium płynnym, bo tylko taki labilny stan materii (woda) umożliwia rozwój dynamicznych procesów samoorganizacji, które są podstawą ewolucji”. (ze strony Galerii Arsenał) Wystawę Zbigniewa Oksiuty pt. „Hodowle przestrzeni” można oglądać od 22 czerwca do 19 sierpnia 2007 roku. • • • Jarosław Kozakiewicz „Geometria wnętrza”, 2005 „Jarosław Kozakiewicz to jeden z najciekawszych artystów ostatnich lat. Jego prace, prezentowane m.in. na ubiegłorocznym Biennale Architektury w Wenecji, stanowią próbę przełożenia rzeźbiarskiego myślenia o formie na architekturę. Tym samym jego projekty, niezależnie od tego czy zostaną zrealizowane w przestrzeni urbanistycznej, stanowią samodzielne dzieła sztuki. Artysta w swoich projektach podejmuje problem relacji tego, co wewnętrzne i zewnętrzne. Punktem odniesienia i miarą architektury Kozakiewicza jest człowiek i jego ciało. Jarosław Kozakiewicz, „Wieża tlenowa”, 2005 «Geometria wnętrza” to wizja kina, którego bryła inspirowana jest ruchem ludzkiego ciała w czasie snu. Projekt powstał przy użyciu atraktora, który za pomocą linii poprowadzonych od ciała śpiącej dziewczyny, opisuje ruch postaci. Komputer przekształcił siatkę otrzymanych linii w przestrzenną wizualizację architektonicznego projektu. Jarosław Kozakiewicz „Geometria wnętrza”, 2005 (oprac. Małgorzata Iracka-Czerniak) Wystawie towarzyszył będzie pokaz filmów video dokumentujących twórczość artysty. Wystawę Jarosława Kozakiewicza pt. „Geometria wnętrza” można oglądać od 22 czerwca do 19 sierpnia 2007 roku. 9 lipca 2007 15-222 Białystok, ul. Mickiewicza 2 tel. +48 85 742 03 53, +48 85 744 76 40 fax +48 85 742 85 60 Czynne: codziennie (z wyjątkiem poniedziałków i dni poświątecznych) w godz. 10.00 – 17.00 Wstęp: bilet normalny 6 zł, ulgowy 3 zł, w czwartki wstęp wolny |
Kaja Renkas – grafika / 20-lecie pracy twórczej
6 maja 2024, 18:00 – 24 maja 2024, 18:00
Olaf Brzeski
SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
19.04–10.05.2024
kurator: Marcin Mierzicki
Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!
więcej »GSB – Etap 21: Stożek - Ustroń
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 20: Węgierska Górka – Stożek
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 19: Hala Miziowa – Węgierska Górka
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 18: Markowe Szczawiny – Hala Miziowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 17: Hala Krupowa – Markowe Szczawiny
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 16: Skawa – Hala Krupowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 15: Turbacz – Skawa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 14: Krościenko nad Dunajcem - Turbacz
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 13: Przehyba – Krościenko nad Dunajcem
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 12: Hala Łabowska - Przehyba
— Marcin Grabiński
Galeria Arsenał
— Innym żyje się jakoś łatwiej w Białymstoku
Galeria Arsenał
— Historie o starości w Białymstoku
Galeria Arsenał
— Foghorn w Białymstoku
Galeria Arsenał
— Badania terenowe w Białymstoku
Galeria Arsenał
— Wyjście z centrum w Białymstoku
Galeria Arsenał
— Początek w Białymstoku
Galeria Arsenał
— Eliza w Białymstoku
Galeria Arsenał
— Architektoniczne ewolucje w Białymstoku
Galeria Arsenał
— Kontrakt rysownika w Białymstoku
Galeria Arsenał
— Soundless w Białymstoku