Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Rzeźbiarskie myślenie i biologia

Galeria Arsenał
Jarosław Kozakiewicz próbuje przełożyć rzeźbiarskie myślenie o formie na architekturę, a punktem odniesienia jest dla niego człowiek i jego ciało. Zbigniewa Oksiuta natomiast, w swoich pracach z pogranicza sztuki, architektury i nauk biologicznych, kreuje żywą przestrzeń jako model przyszłości. Prace tych artystów można oglądać w białostockiej Galerii Arsenał do 19 sierpnia 2007.

Galeria Arsenał

Rzeźbiarskie myślenie i biologia

Jarosław Kozakiewicz próbuje przełożyć rzeźbiarskie myślenie o formie na architekturę, a punktem odniesienia jest dla niego człowiek i jego ciało. Zbigniewa Oksiuta natomiast, w swoich pracach z pogranicza sztuki, architektury i nauk biologicznych, kreuje żywą przestrzeń jako model przyszłości. Prace tych artystów można oglądać w białostockiej Galerii Arsenał do 19 sierpnia 2007.
Zbigniew Oksiuta „Mesogloea”, 2003 (stopklatka), Kształtowanie amorficznych przestrzeni w ciekłej, polimerycznej masie szybującej pod wodą
Zbigniew Oksiuta „Mesogloea”, 2003 (stopklatka), Kształtowanie amorficznych przestrzeni w ciekłej, polimerycznej masie szybującej pod wodą
„Najnowsze badania w dziedzinach nauk przyrodniczych, zwłaszcza genetyki, biologii molekularnej i biochemii, umożliwiają nowy wgląd w nieznane dotąd tajemnice życia. Odszyfrowanie zasad biologicznej transformacji energii w formę będzie głównym zadaniem tego stulecia.
W kontekście niepohamowanego wzrostu konsumpcji, kryzysów politycznych, światowego przeludnienia zdajemy sobie sprawę, że większość stworzonych przez nas systemów, ekonomii i technologii zawiodła w stosunku do Natury. Aby przeżyć, musimy zaufać ekonomii Życia i wypracować kompleksowe systemy biologiczne oparte na dynamice, samoregulacji i autonomii.
W techniczno-ekonomicznym świecie systemy, technologie i obiekty tworzone przez człowieka to martwe przedmioty. Ponieważ nie żyją, nie mogą umrzeć, pokutują poza obiegiem cyklicznej samoregulującej ekonomii i podlegają entropii. Stąd ich niepohamowany przyrost i energetyczne nienasycenie. W połączeniu z materialnym konsumizmem cywilizacji są przyczyną degradacji stworzonego przez miliardy lat biologicznego porządku biosfery.
Zbigniew Oksiuta „Spatium Gelatum, Forma Nr. 291102”, Forma po szeregu przestrzennych deformacji, śr. 2,4 m, materiał: żelatyna 350° Bloom, kolor, smak, zapach, neutralny
Zbigniew Oksiuta „Spatium Gelatum, Forma Nr. 291102”, Forma po szeregu przestrzennych deformacji, śr. 2,4 m, materiał: żelatyna 350° Bloom, kolor, smak, zapach, neutralny
Systemy żywe natomiast to otwarte dynamiczne procesy. Ich zasadą jest autonomia i samoorganizacja. Powstają i istnieją na granicy porządku i chaosu w stanie równowagi dynamicznej i podlegają cyklicznej ekonomii. Wykorzystują najbardziej wydajnie i ekonomicznie pierwotną energię słońca, wytwarzając minimum entropii przy maksimum organizacji.
Jesteśmy w punkcie zwrotnym ewolucji, porównywalnym być może z odkryciem procesów asymilacji dwutlenku węgla przy pomocy światła słonecznego przez zdolne do fotosyntezy cyjanobakterie, miliardy lat temu. Ewolucja przeszła wówczas z rabunkowej gospodarki energią zawartą w kosmicznej zupie do samoprodukujących się procesów, stwarzając podstawy cyklicznych obiegów i umożliwiając rozwój życia. Aby uchronić biosferę, musimy odejść od eksploatacji nieodnawialnych zasobów energii i stworzyć możliwości dla przemiany energii słonecznej w chemiczną na zasadach fotosyntezy. Procesy foto-syntezy, jak dotąd, nie mają swego odpowiednika w urządzeniach skonstruowanych przez człowieka.
Zbigniew Oksiuta „Hodowle przestrzeni”, polimeryczna forma jako bioreaktor służący do kultywacji tkanek roślinnych
Zbigniew Oksiuta „Hodowle przestrzeni”, polimeryczna forma jako bioreaktor służący do kultywacji tkanek roślinnych
Projekty «Spatium Gelatum», «Hodowle Przestrzeni» i «Kosmiczny Ogród», które zostaną pokazane w Galerii Arsenał w Białymstoku, to prace badawcze z pogranicza sztuki, architektury i nauk biologicznych. Celem ich jest kreacja żywej przestrzeni jako modelu przyszłości i stworzenie warunków do rozwoju biologicznych wizji w biosferze i w kosmosie. Przestrzeń biologiczna to systemy, które powstaną na zasadach organiczno-chemicznych, w których przepływ energii, materii i informacji będzie się odbywać w medium płynnym i które dla swojej budowy i funkcji będą asymilować energię słońca i funkcjonować jako żywe organizmy w cyklicznym metabolizmie biosfery.
«Formy żywe nie tyle są, ile zdarzają się; są ekspresją ciągłego przepływu materii i energii, jednocześnie biegnących przez organizmy i formujących je. To, co morfologia definiuje jako formę i strukturę, naprawdę oznacza czasowy przekrój przez strumień procesów w czasie i przestrzeni».
Życie takie, jakie znamy, w kosmosie manifestuje się w medium płynnym, bo tylko taki labilny stan materii (woda) umożliwia rozwój dynamicznych procesów samoorganizacji, które są podstawą ewolucji”.
(ze strony Galerii Arsenał)
Wystawę Zbigniewa Oksiuty pt. „Hodowle przestrzeni” można oglądać od 22 czerwca do 19 sierpnia 2007 roku.
• • •
Jarosław Kozakiewicz „Geometria wnętrza”, 2005
Jarosław Kozakiewicz „Geometria wnętrza”, 2005
„Jarosław Kozakiewicz to jeden z najciekawszych artystów ostatnich lat. Jego prace, prezentowane m.in. na ubiegłorocznym Biennale Architektury w Wenecji, stanowią próbę przełożenia rzeźbiarskiego myślenia o formie na architekturę. Tym samym jego projekty, niezależnie od tego czy zostaną zrealizowane w przestrzeni urbanistycznej, stanowią samodzielne dzieła sztuki. Artysta w swoich projektach podejmuje problem relacji tego, co wewnętrzne i zewnętrzne. Punktem odniesienia i miarą architektury Kozakiewicza jest człowiek i jego ciało.
Jarosław Kozakiewicz, „Wieża tlenowa”, 2005
Jarosław Kozakiewicz, „Wieża tlenowa”, 2005
Na wystawie prezentowane są dwa projekty: «Wieże tlenowe» i «Geometria wnętrza». Projekt «Wieże tlenowe» (2005) jest przeznaczony dla współczesnych aglomeracji miejskich, gdzie ciasna, betonowa zabudowa uniemożliwia obcowanie z naturą, a zanieczyszczenie powietrza powoduje ograniczenia produkcji tlenu. Remedium na te nie-przyjazne warunki otoczenia maja być «Wieże tlenowe» – przezroczyste budowle wypełnione zielenią, z promenadami dla spacerujących w nich ludzi. Wieże swym kształtem przypominają ludzkie płuca, podobieństwo to podyktowane jest podobną do nich funkcją – zapewnieniem «oddechu» miastom jak i żyjącym w nich ludziom.
«Geometria wnętrza” to wizja kina, którego bryła inspirowana jest ruchem ludzkiego ciała w czasie snu. Projekt powstał przy użyciu atraktora, który za pomocą linii poprowadzonych od ciała śpiącej dziewczyny, opisuje ruch postaci. Komputer przekształcił siatkę otrzymanych linii w przestrzenną wizualizację architektonicznego projektu.
Jarosław Kozakiewicz „Geometria wnętrza”, 2005
Jarosław Kozakiewicz „Geometria wnętrza”, 2005
«Geometria wnętrza» już na etapie projektowym podejmuje problem tego co prywatne (sen) i publiczne (budynek kina otwartego dla publiczności). Realizacja przewidziana jest jako dynamiczna forma, na której półprzezroczystych ścianach wyświetlane będą filmy dostępne widzom zarówno z wnętrza jak i od zewnątrz kina. W ten sposób projekcje współtworzyć będą kształt budynku i jego najbliższego otoczenia łącząc zarówno to co rozgrywa się w budynku i poza nim”.
(oprac. Małgorzata Iracka-Czerniak)
Wystawie towarzyszył będzie pokaz filmów video dokumentujących twórczość artysty.
Wystawę Jarosława Kozakiewicza pt. „Geometria wnętrza” można oglądać od 22 czerwca do 19 sierpnia 2007 roku.
koniec
9 lipca 2007
Galeria Arsenał
15-222 Białystok, ul. Mickiewicza 2
tel. +48 85 742 03 53, +48 85 744 76 40
fax +48 85 742 85 60
Czynne: codziennie (z wyjątkiem poniedziałków i dni poświątecznych) w godz. 10.00 – 17.00
Wstęp: bilet normalny 6 zł, ulgowy 3 zł, w czwartki wstęp wolny

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Renkas w Chorzowie
Galeria MM

29 IV 2024

Kaja Renkas – grafika / 20-lecie pracy twórczej
6 maja 2024, 18:00 – 24 maja 2024, 18:00

więcej »

Sytuacja jest doskonała we Wrocławiu
Galeria Entropia

28 IV 2024

Olaf Brzeski
SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
19.04–10.05.2024
kurator: Marcin Mierzicki

więcej »

Promocja: Dostawca wody do firm - transport Gratis na terenie Polski

27 IV 2024

Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż autora

Galeria Arsenał
— Innym żyje się jakoś łatwiej w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Historie o starości w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Foghorn w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Badania terenowe w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Wyjście z centrum w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Początek w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Eliza w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Architektoniczne ewolucje w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Kontrakt rysownika w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Soundless w Białymstoku

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.