Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 4 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Polka Palace w Arsenale

Galeria Arsenał
Prace Alexandre’a Perigota zgłębiają przepaść między rzeczywistością a „wirtualnością” – coraz bardziej powszechnym elementem życia w XXI wieku. Są też bezpośrednią reakcją na miejsca i konteksty na całym świecie. Pierwszą indywidualną wystawę tego artysty w Polsce można oglądać do 5 marca w białostockiej Galerii Arsenał.

Galeria Arsenał

Polka Palace w Arsenale

Prace Alexandre’a Perigota zgłębiają przepaść między rzeczywistością a „wirtualnością” – coraz bardziej powszechnym elementem życia w XXI wieku. Są też bezpośrednią reakcją na miejsca i konteksty na całym świecie. Pierwszą indywidualną wystawę tego artysty w Polsce można oglądać do 5 marca w białostockiej Galerii Arsenał.
Alexandre Perigot „Finding Assholes”
Alexandre Perigot „Finding Assholes”
Urodzony na Korsyce, aktualnie mieszający w Paryżu Alexandre Perigot tworzy prace, które są bezpośrednią reakcją na miejsca i konteksty na całym świecie. Jego wystawa składa się z dwóch części. W siedzibie Galerii Arsenał prezentowane są prace: „Reanimation”, 1993; „Blondasses”, 2002; „Fighting Assholes”, 2007 oraz „Sometimes You Win Sometimes You Lose” (pokazana w Centrum Sztuki „Tramway” w Glasgow w lipcu 2007 oraz w Galerie Maisonneuve w Paryżu w styczniu 2008). W dawnym budynku Elektrowni w centrum miasta artysta prezentuje ruchomą instalację „Polka Palace”.
Polka Palace w Galerii Arsenał
Alexandre Perigot „Pipedream”
Alexandre Perigot „Pipedream”
Prace Alexandre’a Perigota zgłębiają przepaść między rzeczywistością a „wirtualnością” – coraz bardziej powszechnym elementem życia w XXI wieku. Reanimation to animacja wideo, w której artysta zmontował ilustracje przedstawiające dłonie z najróżniejszych instrukcji obsługi. Blondasses to wideo próbujące znaleźć odpowiedź na pytanie, czy współczesne gwiazdy showbiznesu są tworami genetycznie zmodyfikowanymi – jak mówi o pracy sam artysta. Wideo pokazuje przebieg konstruowania z siana trzech fryzur o wysokości 6 metrów. W szczerym polu w centralnej Francji spotkały się fryzury słynnych blondynek: Pameli Anderson, Claudii Schiffer i Britney Spears. Fighting Assholes to współczesna wersja Don Kichota, która ukazuje niemoc człowieka wobec sił natury. Sometimes You Win Sometimes You Lose zachęca odbiorcę, aby użył swojej wyobraźni do odszyfrowania zdania ułożonego z plastikowych rur na podłodze galerii, aby „wchłonął dźwięk jego znaczenia”. Tak jak w towarzyszącej publikacji, do której Alexandre Perigot zaprosił ponad czterdziestu artystów, w tym artystów polskich, którzy odpowiedzieli na stwierdzenie „czasem wygrywasz czasem przegrywasz”. Każdy z nas wzbogaca koncepcję „wygrywania” lub „przegrywania” o własne doświadczenia. Co to znaczy wygrać lub przegrać we współczesnym społeczeństwie? Czy zwycięzcy są w rzeczywistości przegranymi? Kto lub co determinuje nasze sukcesy lub porażki?
Alexandre Perigot „Blondasses”
Alexandre Perigot „Blondasses”
Prace Alexandre’a Perigota tworzą konteksty w konkretnych miejscach. Dzięki temu możemy się fizycznie zaangażować w dźwięk, obraz lub skalę i odkryć nasze powiązania z formami architektonicznymi. Sometimes You Win Sometimes You Lose została tak skonstruowana, aby zwiedzający mogli przez nią przejść, wejść do środka lub obejść ją wokół. Rury użyte w instalacji Perigota tworzą przewody łączące artystów z formami sztuki, dziełami sztuki i oglądającymi, a tym samym odzwierciedlają wzajemne oddziaływanie sztuki i rozrywki.
Wykorzystanie rur w pracy przywołuje rurociąg jako drogę przesyłu paliwa – ropy i gazu – a tym samym pieniędzy i władzy na całym świecie, oraz jest metaforą sposobu, w jaki „dostawa” sztuki lub kultury jako towaru wpisuje się w kontekst ekonomiczny oraz występujących w nim „zwycięzców” i „przegranych”.
Polka Palace w starej Elektrowni
„Polka Palace” jest trzecią częścią tryptyku – instalacji w formie ruchomego labiryntu o powierzchni około 200 m kw. Prototyp tryptyku stanowiła wystawa „Palais des sports“, 3bisf w Aix en Provence, Francja 2005. Pierwsza część to „Palaispopeye”, la Criée, Rennes, Francja, 2006, druga – „Soundborders”, Biennale w Istambule, Turcja, 2007. Trzecia część – „Polka Palace” – prezentowana jest w starym budynku Elektrowni miejskiej w Białymstoku – w miejscu, które ma szansę w przyszłości stać się nową siedzibą Galerii Arsenał. W 2008 roku „Polka Palace” zostanie zaprezentowana również w Centre Culturel Belem w Lizbonie, Portugalia.
Alexandre Perigot „Polka Palace”</br>fot. M. Strokowski
Alexandre Perigot „Polka Palace”
fot. M. Strokowski
W trzeciej wersji ruchomy labirynt zamienia się w przestrzeń wystawową. W jego „murach” i na jego ścianach znajdują się dzieła sztuki współczesnej z kolekcji Galerii Arsenał i Podlaskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych.
„Polka Palace” jest ruchomą galerią sztuki w galerii sztuki. Widz przychodzący na wystawę staje się jej integralną częścią. Ruchoma instalacja zabiera go w podróż w świat sztuki. Każdy fragment wolnej przestrzeni jest tu zaprojektowanym dziełem. Nawet tam, gdzie nie ma dzieła pokazywanej kolekcji, znajduje się dzieło Alexandre’a Perigota. Klasyczny sposób wystawiania kolekcji, gdzie pojedyncze prace są zaaranżowane w całość ekspozycyjną, znajduje się w nowym kontekście. Prace zderzają się z dziełem, które je w sobie zawiera. Nie jest to architektura sali wystawowej, często nieneutralna i nieobojętna dla pokazywanego w niej dzieła. W przypadku „Polka Palace” mamy do czynienia z wielostronną grą między dziełem, galerią i osobą artysty. Funkcja galerii, jaką jest upowszechnianie sztuki, zostaje potraktowana ironicznie, a widz na kręcącej się karuzeli właściwie zapomina o „poważnym” charakterze tego miejsca.
Alexandre Perigot „Blondasses”
Alexandre Perigot „Blondasses”
Druga wersja projektu została zrealizowana na Biennale w Istambule we wrześniu 2007 roku. Ruchome ściany zbudowane z płyty gipsowej stanowiły surową scenografię dla instalacji dźwiękowej. „Soundborders” to projekt muzyczny, do którego Alexandre Perigot zaprosił muzyków z krajów dawnego bloku wschodniego. Od Estonii do Azerbejdżanu rysuje się granica dźwiękowa. Kompilacja muzyki rockowej, punkowej i etnicznej skłaniała do dyskusji o politycznym sensie współczesnej Europy, która coraz rzadziej pojawia się jako historyczno-kulturowe dziedzictwo. Europa okrojona do ekonomicznych granic Unii Europejskiej poszukuje swojej tożsamości poza nimi.
Ruchomy labirynt w pierwszej postaci został skonstruowany w Rennes we Francji w 2006 roku. Praca zatytułowana „Palaispopeye” składała się z pięciu ruchomych platform i ustawionych na nich ścian, na których naklejono, w formie „fototapety”, zdjęcie przedstawiające scenografię z filmu „Popeye” Roberta Altmana. Zdjęcie zostało podzielone na kadry. W zależności od układu ruchomych platform, które wprowadzały stały obraz w ruch, zdjęcie składało i rozkładało się. System dekompozycji, nakładania się obrazu, charakterystyczny dla projekcji filmowych, w instalacji Alexandre’a Perigota przyjmuje formę odwrotną. Artysta wyraźnie polemizuje z teorią kina Gillesa Deleuze′a.
Alexandre Perigot „Polka Palace”</br>fot. M. Strokowski
Alexandre Perigot „Polka Palace”
fot. M. Strokowski
Francuski filozof analizuje kategorię obrazu-ruchu i obrazu-czasu oraz ich konsekwencji dla podmiotu kultury. Kino obrazu-ruchu, czyli kino klasyczne, pozwala widzowi zrezygnować z własnej centralnej pozycji zajmowanej dotąd w świecie, a co za tym idzie – ograniczeń ludzkiego poznania. Filmowe obrazy umożliwiają oglądanie świata bez naszej w nim obecności. Oferują kontemplację przepływającego na ekranie świata-obrazu bez konieczności podejmowania trudu jakiegokolwiek działania. Kino obrazu-czasu, czyli kino modernistyczne, jest traktowane jako realizacja świadomościowego obrazu, który zrywa więzi zmysłowo-motoryczne nie tylko widza, ale także bohatera filmowego. Czas staje się kategorią nadrzędną wobec ruchu. Kinematograf, rozpoczynając fenomen ekranu, wprowadził nowy rodzaj odbiorcy – widza, który rezygnuje z własnych obrazów tworzonych przez własne władze zmysłowe na rzecz obrazów generowanych przez ekran. Labirynt Alexandre’a Perigota pozwala na odwrócenie tej sytuacji. Kręcące się platformy sytuują podmiot w centrum tworzenia obrazu, co powoduje, że zmienia się punkt widzenia i punkt odniesienia. Podmiot nie jest biernym widzem, jest świadomym kreatorem i odbiorcą kreowanego obrazu w ruchu.
Wystawę Alexandre’a Perigota „Polka Palace” można oglądać od 26 stycznia do do 5 marca 2008 w Galerii Arsenał oraz w starej Elektrowni.
koniec
2 lutego 2008
Galeria Arsenał
15-222 Białystok, ul. Mickiewicza 2
tel. +48 85 742 03 53, +48 85 744 76 40
fax +48 85 742 85 60
Czynne: codziennie (z wyjątkiem poniedziałków i dni poświątecznych) w godz. 10.00 – 17.00
Wstęp: bilet normalny 6 zł, ulgowy 3 zł, w czwartki wstęp wolny

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Renkas w Chorzowie
Galeria MM

29 IV 2024

Kaja Renkas – grafika / 20-lecie pracy twórczej
6 maja 2024, 18:00 – 24 maja 2024, 18:00

więcej »

Sytuacja jest doskonała we Wrocławiu
Galeria Entropia

28 IV 2024

Olaf Brzeski
SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
19.04–10.05.2024
kurator: Marcin Mierzicki

więcej »

Promocja: Dostawca wody do firm - transport Gratis na terenie Polski

27 IV 2024

Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż autora

Galeria Arsenał
— Innym żyje się jakoś łatwiej w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Historie o starości w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Foghorn w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Badania terenowe w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Wyjście z centrum w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Początek w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Eliza w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Architektoniczne ewolucje w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Kontrakt rysownika w Białymstoku

Galeria Arsenał
— Soundless w Białymstoku

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.