Kiedy rano otwieram oczy...Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie Wystawa „Kiedy rano otwieram oczy, widzę film”, eksperyment w sztuce Jugosławii w latach 60. i 70., to podróż do fascynującego czasu wielkiej przemiany w sztuce i podróż do nieistniejącego już kraju, gdzie ta przemiana miała szczególnie ciekawy przebieg. Wystawa zaczyna się 25 kwietnia, trwać będzie do 22 czerwca.
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w WarszawieKiedy rano otwieram oczy...Wystawa „Kiedy rano otwieram oczy, widzę film”, eksperyment w sztuce Jugosławii w latach 60. i 70., to podróż do fascynującego czasu wielkiej przemiany w sztuce i podróż do nieistniejącego już kraju, gdzie ta przemiana miała szczególnie ciekawy przebieg. Wystawa zaczyna się 25 kwietnia, trwać będzie do 22 czerwca. Dlaczego Jugosławia? Mladen Stilinovic, „W tłumie”, 1976 Fot. www.swiatobrazu.pl Idea, by sięgnąć po jugosłowiańskie artystyczne dziedzictwo lat 60. i 70. i uczynić z niego temat pierwszej wystawy nowo powstającego muzeum, zrodziła się z dwóch powodów. Jednym jest waga eksperymentów podejmowanych przez ówczesnych artystów jugosłowiańskich dla sztuki dzisiejszej, także w Polsce. Drugim, równie ważnym, jest pojmowanie misji muzeum jako instytucji, która swym zainteresowaniem badawczym wykracza poza horyzont lokalny. Nie ulega wątpliwości, że oczy wielkich światowych instytucji artystycznych skierowane są na naszą część kontynentu. Światowe muzea coraz częściej wypełniają białe plamy w powszechnej historii sztuki, zarazem jednak narzucają swoją własną, oczywiście zachodnią, perspektywę badawczą. Muzeum Sztuki Nowoczesnej, włączając się w ten proces, stara się, by środkowoeuropejski punkt widzenia i środkowoeuropejskie doświadczenie historyczne autentycznie wzbogacało tę nową historię sztuki. Dlatego muzeum rozpoczyna swą działalność wystawienniczą właśnie od prezentacji sztuki nieujętej jeszcze w uniwersalnym kanonie dziedzictwa artystycznego drugiej połowy XX wieku. Tomislav Gotovac całujący asfalt (z cyklu: „Zagreb I love you”) Fot. Ivan Posavec/www.swiatobrazu.pl O sztuce Przełom lat 60. i 70. był czasem eksperymentowania we wszystkich dziedzinach sztuki. Unikalnym polem takiego eksperymentu artystycznego była titowska Jugosławia. Wystawa, którą prezentuje Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie to efekt badań nad procesem odrzucenia oficjalnego języka sztuki przez szeroki krąg jugosłowiańskich artystów z różnych ośrodków tego zdecentralizowanego kraju. Sztuce abstrakcyjnej, promowanej przez władze, przeciwstawili oni „antysztukę” – działalność efemeryczną, bliską dadaizmowi i sztuce spod znaku Fluxusu. Sztuka jugosłowiańska czerpała inspiracje z całej, gwałtownie się zmieniającej ówczesnej kultury – swobodny dostęp do zjawisk zachodzących w Stanach Zjednoczonych, Europie Zachodniej, a zarazem bliskie kontakty (dziś zapomniane) z artystami z Polski i innych krajów naszego regionu owocowały sztuką, która była błyskawicznym komentarzem do rzeczywistości. Wystawa pokazuje… Sanja Iveković, „Tragedia Wenus”, 1976 Fot. www.swiatobrazu.pl …jak w tamtej epoce zamazana została granica pomiędzy amatorską twórczością a działalnością profesjonalną. Kluczowym tego przykładem jest działalność tzw. kino-klubów tworzonych w różnych miastach byłej Jugosławii. Kino-kluby, pomyślane jako placówki edukacji filmowej dla amatorów, stały się kuźniami filmu eksperymentalnego. Radykalne zerwanie z tradycyjnym językiem filmowej ekspresji i tradycyjnym warsztatem było możliwe właśnie dzięki wolności, jaką dawał cudzysłów amatorstwa i działania poza tradycyjnymi instytucjami artystycznymi. Kluczową postacią tego ruchu jest Tomislav Gotovac, maniakalny fan kina, który swoją działalnością artystyczną próbował zatrzeć granice między filmem a rzeczywistością. To on jest autorem słów, które stały się tytułem wystawy – „Kiedy rano otwieram oczy, widzę film”. Plakat wystawy Artyści: Marina Abramovic, Dimitrije Basicevic – Mangelos, Crveni Peristil, Attila Csernik, Radomir Damjanovic Damjan, Braco Dimitrijevic, Nusa i Sreco Dragan, Ivan Ladislav Galeta, Grupa Gorgona, Tomislav Gotovac, Zlatko Hajdler, Sanja Ivekovic, Julije Knifer, Ivan Kozaric, Vladimir Kristl, Dusan Makavejev, Ivan Martinac, Dalibor Martinis, Slavko Matkovic, Slobodan Era Milivojevic, Grupa OHO, Mihovil Pansini, Nesa Paripovic, Zivojin Pavlovic, Vladimir Petek, Ivan Picelj, Bogdanka Poznanovic, Vojislav Rakonjac, Vjenceslav Richter, Milan Samec, Aleksandar Srnec, Mladen Stilinovic, Laszlo Szalma, Grupa Sześciu Artystów, Balint Szombathy, Rasa Todosijevic, Goran Trbuljak, Sava Trifkovic, Josip Vanista, Ante Verzotti. Wystawę można oglądać od 25 kwietnia do 22 czerwca, od wtorku do niedzieli w godzinach od 12.00 do 20.00. W soboty o godzinie 12.00 po wystawie oprowadza kurator Ana Janevski. Wstęp bezpłatny. W najbliższą sobotę, 26 kwietnia, o godz. 18.00 wykład pt. „Mangelos i grupa Gorgona na tle pozostałych neoawangardowych grup byłej Jugosławii” wygłosi Branka Stipancic, krytyk sztuki z Zagrzebia. 23 kwietnia 2008 00-124 Warszawa, ul. Pańska 3 tel. +48 22 596 40 20 fax +48 22 596 40 22 Czynne: od wtorku do niedzieli, godz. 12.00-20.00 |
Kaja Renkas – grafika / 20-lecie pracy twórczej
6 maja 2024, 18:00 – 24 maja 2024, 18:00
Olaf Brzeski
SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
19.04–10.05.2024
kurator: Marcin Mierzicki
Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!
więcej »GSB – Etap 21: Stożek - Ustroń
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 20: Węgierska Górka – Stożek
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 19: Hala Miziowa – Węgierska Górka
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 18: Markowe Szczawiny – Hala Miziowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 17: Hala Krupowa – Markowe Szczawiny
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 16: Skawa – Hala Krupowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 15: Turbacz – Skawa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 14: Krościenko nad Dunajcem - Turbacz
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 13: Przehyba – Krościenko nad Dunajcem
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 12: Hala Łabowska - Przehyba
— Marcin Grabiński
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Bestia, bóg i linia w Warszawie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Czym jest Oświecenie w Warszawie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Malarz transformacji w Warszawie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Inny Trans-Atlantyk w Warszawie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Dziennik. Awangarda w Chinach 1993-2003 w Warszawie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— 16. Artystyczna Podróż Hestii w Warszawie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Sklep polsko-indyjski w Warszawie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Syrena herbem twym zwodnicza w Warszawie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Intymność jako tekst w Warszawie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Szalona Galeria w Warszawie