Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 czerwca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Geometries of Chaos – Archilim

Galeria Foto-Medium-Art
3 lipca o godzinie 18 w krakowskiej galerii Foto-Medium-Art, wernisażem z udziałem artysty, została otwarta wystawa „Geometries of Chaos – Archilim”. Prezentowane dzieła Tadeusza Sawy-Borysławskiego – obiekty fotograficzne, instalacje i tkaniny, pochodzą z cyklu „Geometrie Chaosu”, którego istotną częścią jest seria Archilimów.

Galeria Foto-Medium-Art

Geometries of Chaos – Archilim

3 lipca o godzinie 18 w krakowskiej galerii Foto-Medium-Art, wernisażem z udziałem artysty, została otwarta wystawa „Geometries of Chaos – Archilim”. Prezentowane dzieła Tadeusza Sawy-Borysławskiego – obiekty fotograficzne, instalacje i tkaniny, pochodzą z cyklu „Geometrie Chaosu”, którego istotną częścią jest seria Archilimów.
Tadeusz Sawa-Borysłwski, Seria Nantes Montage A, 2004<br/>Fot. ze strony foto-medium-art.com
Tadeusz Sawa-Borysłwski, Seria Nantes Montage A, 2004
Fot. ze strony foto-medium-art.com
Refleksja Tadeusza Sawy-Borysławskiego, ujawniająca się w pracach i tekstach teoretycznych, jest syntezą artystycznego i naukowego pojmowania świata. Od lat fascynuje się pojęciem chaosu, teorią i jego mocą sprawczą wobec rzeczywistości, sztuki i architektury. Otoczenie, postrzegane jako chaotyczne, poddaje procesom budowania struktur porządku. Artysta, wbrew dedukcyjnej zasadzie od ogółu do szczegółu, fotografuje detale architektoniczne – dachy, ornamenty, gzymsy, które w oderwaniu od kompozycji budynku tworzą autonomiczne struktury wykorzystywane przy kolejnych realizacjach. Poruszając się po marginesie idei stojącej u podstawy kompozycji dzieła architektonicznego, pojmując je poprzez detal, stworzył intrygującą metodę pozyskiwania materiału wyjściowego do dalszych przekształceń. Ponownie wykorzystane elementy mogą budować kompozycję odmienną, zaprzeczającą pierwotnej lub zupełnie inną estetykę. Wynikiem metody osobliwego kadrowania i swoistej dekonstrukcji architektury w miejscu klasycznego monumentalizmu i ciężaru optycznego pojawia się lekkość i ekspresja lub na odwrót. Taka praktyka i teoria stanęła u podstaw prezentowanych na wystawie prac z serii „Nantes” (2004), które należą do rozpoczętego jeszcze w latach 80. cyklu „Geometrie Chaosu”.
Tadeusz Sawa-Borysłwski, Seria Nantes Montage B, 2004<br/>Fot. ze strony foto-medium-art.com
Tadeusz Sawa-Borysłwski, Seria Nantes Montage B, 2004
Fot. ze strony foto-medium-art.com
W ostatnich latach metoda pracy i realizacje Tadeusza Sawy-Borysławskiego zostały poszerzone o wiedzę z zakresu antropologii kulturowej Dolnego Śląska. Rodzinny Wrocław artysty w wyniku skomplikowanych zawirowań historycznych i zmian demograficznych jest miastem, którego pamięć sięga zaledwie czasów po drugiej wojnie światowej. Zabytki, przede wszystkim historyczne budowle, nie należą do historii ludzi, którzy tam mieszkają. Upodobanie artysty do lokalnej architektury modernistycznej, która reprezentuje najwyższy światowy poziom, zaowocowało nowym projektem. Archilimy są tkaninami – kilimami zbudowanymi z fotografii motywów architektonicznych, które zostały ułożone w koncentryczne kompozycje na zasadzie obrazów z kalejdoskopu. Wizerunki żelbetonowych kapiteli, ciągów okien czy zaokrąglonych narożników, pozyskane w ramach tradycyjnej metody pracy artysty, stworzyły struktury bardzo odmienne i należące do innej estetyki. Archilimy są podobne do tradycyjnych kilimów kultury huculskiej, niegdyś popularnych na Dolnym Śląsku wśród przesiedleńców. Dzieła jednak noszą tytuły tożsame z nazwiskami znanych architektów (m.in. „Poelzig”, „Scharoun”, „Mendelsohn”, „Zimmermann”, 2005/2007).
Tadeusz Sawa-Borysławski, Archilim Nachfolger, 2005<br/>Fot. ze strony foto-medium-art.com
Tadeusz Sawa-Borysławski, Archilim Nachfolger, 2005
Fot. ze strony foto-medium-art.com
Popularne na przełomie XIX i XX wieku tendencje budowania kultury narodowej na bazie kultury ludowej określa się w historii sztuki mianem wernakularyzm. Przekształcenie fotografowanej rzeczywistości elitarnego modernizmu w kompozycje o charakterze regionalnym jest praktyką bez precedensu. Przełamuje dysonans pomiędzy mieszczańską powagą a ludową tradycją.
Archilimy zostały utkane w pracowni Lucyny Batko w 2007 roku i będą po raz pierwszy prezentowane na wystawie w Foto-Medium-Art.
Tadeusz Sawa-Borysławski, Archilim Poelzig I, 2005, projekt<br/>Fot. ze strony foto-medium-art.com
Tadeusz Sawa-Borysławski, Archilim Poelzig I, 2005, projekt
Fot. ze strony foto-medium-art.com
Tadeusz Sawa-Borysławski – (ur. 1952) mieszka i pracuje we Wrocławiu. Jest architektem, zajmuje się grafiką użytkową, rysunkiem i fotografią, tworzy instalacje i uczestniczy w pokazach intermedialnych. Autor wielu publikacji o architekturze i sztuce współczesnej. Uczy na Wydziale Artystycznym Wyższej Szkoły Umiejętności Społecznych w Poznaniu. Prace artysty były prezentowane na wielu wystawach indywidualnych i grupowych. W 1987 roku ekspozycja artysty w Foto-Medium-Art nosiła tytuł „Sen”.
Wystawę „Geometries of Chaos – Archilim” można oglądać do 8 sierpnia 2008 roku.


Tadeusz Sawa-Borysławski, Archilim Poelzig II, 2005, projekt<br/>Fot. ze strony foto-medium-art.com
Tadeusz Sawa-Borysławski, Archilim Poelzig II, 2005, projekt
Fot. ze strony foto-medium-art.com


Tadeusz Sawa-Borysławski, Archilim Poelzig II, 2005<br/>Fot. ze strony foto-medium-art.com
Tadeusz Sawa-Borysławski, Archilim Poelzig II, 2005
Fot. ze strony foto-medium-art.com
koniec
8 lipca 2008
Galeria Foto-Medium-Art
31-128 Kraków, ul. Karmelicka 28/12
tel. +48 12 429 14 91
fax +48 12 429 14 91
Czynne: wtorek – piątek od 14 do 19, sobota od 14 do 18

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Promocja: Naturalne metody pielęgnacji cery. Sekrety piękna z całego świata

25 VI 2024

Każda kultura ma swoje unikalne podejście do pielęgnacji skóry, oparte na tradycji, lokalnych zasobach i wiedzy przekazywanej z pokolenia na pokolenie. Obecnie możemy czerpać z mądrości różnych narodów, aby lepiej zadbać o swoją skórę. W tym artykule przedstawiamy kilka naturalnych metod pielęgnacji cery, które sprawdziły się w różnych zakątkach świata.

więcej »

Nic nie robię nic we Wrocławiu
Galeria Entropia

21 VI 2024

Nic nie robię nic – Tomasz Opania
Z cyklu SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
18.06–9.07.2024
kurator: Marcin Mierzicki

więcej »

Zjednoczeni w Sztuce w Radomiu
MCS „Elektrownia”

20 VI 2024

Zjednoczeni w Sztuce – United in Art
Międzynarodowa wystawa z okazji 20. rocznicy przystąpienia Polski do Unii Europejskiej
Wernisaż: 21.06, godz. 18.00
Wystawa czynna do 1.09.2024
Kurator: Paweł Witkowski

więcej »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.