Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Wystawa Ahlam Shibli w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na pierwszą w naszym kraju wystawę prac znanej palestyńskiej artystki Ahlam Shibli pt. „Wydomowienie”. Jej fotografie rejestrujące – jak sama to określa – codzienność zrodzoną z ciągłego naruszania palestyńskiego prawa do ziemi będzie można oglądać od 20 marca.

Wystawa Ahlam Shibli w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na pierwszą w naszym kraju wystawę prac znanej palestyńskiej artystki Ahlam Shibli pt. „Wydomowienie”. Jej fotografie rejestrujące – jak sama to określa – codzienność zrodzoną z ciągłego naruszania palestyńskiego prawa do ziemi będzie można oglądać od 20 marca.
Fotografia z cyklu „Dom Dziecka”, 2008
Fotografia z cyklu „Dom Dziecka”, 2008
W swoich fotografiach artystka koncentruje się na analizowaniu takich zjawisk, jak: rozproszona tożsamość, wieloaspektowe uczucie bezdomności, nomadyzm, pamięć miejsca. Trzy cykle pokazywane w Warszawie – „Dom dziecka”, „Trackers” („Tropiciele”) i „Dependence” („Zależność”) – nie dotyczą wyłącznie tematyki palestyńskiej – artystka dokumentuje oznaki destabilizacji, nędzy i nierówności społecznej w szerszym, międzynarodowym, kontekście.
Najnowszy cykl fotograficzny „Dom dziecka” z 2008 roku, który zostanie po raz pierwszy zaprezentowany w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, powstał z podróży Ahlam Shibli po Polsce i jej odwiedzin w 11 rozrzuconych po całym kraju domach dziecka. Podczas tych wizyt artystka nawiązała specjalną emocjonalną więź z przebywającymi w tych instytucjach dziećmi, co odzwierciedla intymny, pełen psychologicznych niuansów charakter wykonanych wówczas fotografii.
Fotografia z cyklu „Dom Dziecka”, 2008
Fotografia z cyklu „Dom Dziecka”, 2008
Aby pełniej zaprezentować twórczość Shibli, muzeum pokaże również jej dwa inne cykle fotograficzne: „Trackers” („Tropiciele”) z 2005 roku i „Zależność” z 2007 roku. Ten pierwszy to zdjęcia przedstawiające codzienność Beduinów służących dobrowolnie w izraelskiej armii, zajmujących się tropieniem nielegalnego przepływu ludzi na pograniczach: izraelsko-palestyńskim i izraelsko-egipskim. Ten drugi to reportaż o życiu barcelońskich imigrantów, zatrudnianych nielegalnie do opieki nad osobami starszymi.
Wszystkie te cykle fotograficzne dotyczą ludzi znajdujących się w „niewłaściwym”, nie swoim miejscu. Jak wskazuje neologizm użyty w tytule wystawy – wydomowienie – kwestia domu i przynależności, a raczej ich braku, jest głównym zagadnieniem eksplorowanym przez Shibli. Jej prace kierować mają zainteresowanie widza w kierunku niewidzialnych, marginalizowanych aspektów życia społecznego.
• • •
Fotografia z cyklu „Dom Dziecka”, 2008
Fotografia z cyklu „Dom Dziecka”, 2008
Ahlam Shibli urodziła się w 1970 roku w Palestynie, gdzie stale mieszka i pracuje, rejestrując – jak sama to określa – codzienność zrodzoną z ciągłego naruszania palestyńskiego prawa do ziemi. W ciągu ostatnich 10 lat zrealizowała takie cykle fotograficzne, jak m.in.: „Interrupted River”, „Horse Race in Jericho”, „Voyage in Mt. Tabor”, „Self Portrait” czy „Market”. Prace artystki prezentowano w galeriach, muzeach i na biennale w Europie, na Bliskim Wschodzie oraz w Ameryce Łacińskiej.
W swej twórczości Shibli skupia się przede wszystkim na dokumentowaniu codziennego życia Palestyńczyków pod izraelską okupacją. Odwołując się do ponad stuletniej tradycji fotografowania pejzażu palestyńskiego, Shibli unikała zazwyczaj przedstawiania sylwetek ludzkich, utrwalając wyłącznie ich ślady. Jej wcześniejsze cykle przedstawiały najczęściej opuszczone domostwa, niedokończone budowy, pustkowia i cmentarze. Artystka próbuje dokumentować historię odciskającą swe piętno na palestyńskich osadach, czego przykładem są cykle: „Arab-al-Sbaih” i „Goter”, zaprezentowane w 2007 roku na międzynarodowej wystawie „documenta 12” w Kassel.
Wystawę Ahlam Shibli „Wydomowienie” będzie można oglądać od 20 marca do 20 kwietnia 2009 roku. Wernisaż 20 marca o godzinie 19.00. Przed wernisażem o godzinie 18.00 odbędzie się wykład Ahlam Shibli.
koniec
13 marca 2009
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
00-124 Warszawa, ul. Pańska 3
tel. +48 22 596 40 20
fax +48 22 596 40 22
Czynne: od wtorku do niedzieli, godz. 12.00-20.00

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Renkas w Chorzowie
Galeria MM

29 IV 2024

Kaja Renkas – grafika / 20-lecie pracy twórczej
6 maja 2024, 18:00 – 24 maja 2024, 18:00

więcej »

Sytuacja jest doskonała we Wrocławiu
Galeria Entropia

28 IV 2024

Olaf Brzeski
SYTUACJA JEST DOSKONAŁA
19.04–10.05.2024
kurator: Marcin Mierzicki

więcej »

Promocja: Dostawca wody do firm - transport Gratis na terenie Polski

27 IV 2024

Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż autora

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Bestia, bóg i linia w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Czym jest Oświecenie w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Malarz transformacji w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Inny Trans-Atlantyk w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Dziennik. Awangarda w Chinach 1993-2003 w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— 16. Artystyczna Podróż Hestii w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Sklep polsko-indyjski w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Syrena herbem twym zwodnicza w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Intymność jako tekst w Warszawie

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
— Szalona Galeria w Warszawie

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.