Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Malarskie budowanie tożsamości

Esensja.pl
Esensja.pl
BWA Katowice
Centralne miejsce w polu zainteresowań Ireneusza Walczaka zajmuje człowiek. A dokładniej – charakterystyczna dla jego prac postać ludzka widziana od tyłu; często jedynie jej tors. „Budowanie tożsamości” to także narracja o człowieku: historie jednostkowe zestawione na powierzchni obrazów mówiące o kondycji ludzkiej. Jaka jest ta kondycja? Będzie można zobaczyć już 12 stycznia.

BWA Katowice

Malarskie budowanie tożsamości

Centralne miejsce w polu zainteresowań Ireneusza Walczaka zajmuje człowiek. A dokładniej – charakterystyczna dla jego prac postać ludzka widziana od tyłu; często jedynie jej tors. „Budowanie tożsamości” to także narracja o człowieku: historie jednostkowe zestawione na powierzchni obrazów mówiące o kondycji ludzkiej. Jaka jest ta kondycja? Będzie można zobaczyć już 12 stycznia.
2005, „Budowanie tożsamości I”, olej na płótnie 240x260 cm
2005, „Budowanie tożsamości I”, olej na płótnie 240x260 cm
Ireneusz Walczak – (ur. 1961 r.) jest absolwentem Wydziału Grafiki ASP w Krakowie (oddział w Katowicach). Pracuje w katowickiej uczelni od 1988 r., obecnie jako adiunkt.
Na bogaty dorobek artystyczny twórcy składają się liczne wystawy indywidualne i zbiorowe, m.in. w Lipsku, Frankfurcie, Glasgow, Amsterdamie, Berlinie, Sztokholmie oraz uzyskane stypendia i nagrody: Grand Prix Konkursu „Praca Roku” organizowanego przez ZPAP w Katowicach (1992, 2001, 2003), Grand Prix Ogólnopolskiego Konkursu „Wobec wartości” (1988), Grand Prix I Światowego Triennale Małych Form Graficzych (Francja, 1988), Grand Prix Konkursu Malarskiego im. Rafała Pomorskiego, Stypendium Jacksona Pollocka (USA, 1993).
1992, „Emigrant”, olej na płótnie, 200x300 cm
1992, „Emigrant”, olej na płótnie, 200x300 cm
Charakterystyczny motyw prac Walczaka stanowi postać ludzka widziana od tyłu, często jedynie jej fragment – tors, przywołujący skojarzenia z rzeźbiarskimi „Plecami” autorstwa Magdaleny Abakanowicz. W polu zainteresowań twórcy centralne miejsce zajmuje istota ludzka.
W języku plastycznym artysty odnaleźć można echa ekspresjonizmu, malarstwa amerykańskiego po 1945 r., czy Anglika Francisa Bacona. Walczak posługuje się takimi środkami wyrazu jak zdecydowane „czyste” skontrastowane kolory, mocna, wyraźna linia rysunku oraz zróżnicowana faktura.
1993, „Energia”, olej na płótnie 200x300 cm
1993, „Energia”, olej na płótnie 200x300 cm
Uspokojenie agresywnych rozwiązań formalnych obserwować można w cyklu „Mury Przeszłości” z lat 1998-2002, w którym dominuje bardziej stonowana kolorystyka, przeważnie utrzymana w chłodnej gamie barw. W efekcie obrazy stwarzają nastrój metafizyczny, nieco melancholijny i stanowią analizę aktualnej sytuacji jednostki z perspektywy przeszłych zdarzeń, budujących „mury” podziałów i osamotnienia. Cykl „Obecni-Nieobecni” z lat 2002-2003, obraz „Własne lokum” z 2005 r. poruszają kwestię poszukiwania własnego miejsca przez człowieka w świecie, komunikacji międzyludzkiej oraz z otoczeniem.
2001, „Mury Przeszłości”, olej na płótnie, 170x100 cm
2001, „Mury Przeszłości”, olej na płótnie, 170x100 cm
Wystawę malarstwa Ireneusza Walczaka „Budowanie tożsamości” tworzą prace pod tym tytułem, z cyklu rozpoczętego przez artystę w 2004 r. „Budowanie tożsamości” to narracja o człowieku: historie jednostkowe zestawione na powierzchni obrazów mówią o kondycji ludzkiej. Kompozycje malarskie przedstawiają zanurzenie człowieka w otaczającej rzeczywiści i jego dookreślanie siebie w kontakcie ze światem. Spoza pejzaży wewnętrznych, obrazkowych „reportaży” o codzienności, wyziera samotność w tłumie, co sugerują rozdzielone kwarty, ludzie są w nich „osobni”. Artysta środkami wyrazu podkreśla procesualność istnienia jednostki – stan ciągłej zmiany i konstruowania „ja” wynikający z dokonanych wyborów.
2003, „Obecni nieobecni V”, olej na płótnie, 180x300 cm
2003, „Obecni nieobecni V”, olej na płótnie, 180x300 cm
Hieroglificzne opowieści często stanowią ramę dla centralnej części kompozycji z sylwetką ludzką – to zrzutowanie tej postaci na „ekran”, projekcja jej wnętrza oraz przeżyć rozbita na elementy pierwsze. Kadry poszczególnych momentów egzystencji układają się w kalejdoskopowy obraz. Centralnie umieszczona postać bywa zmultiplikowana. Zastosowany zabieg budzi skojarzenia ze zwierciadlanym odbiciem, Alicją po drugiej, a może już n-tej stronie lustra, z „odciskiem” poprzedniego „ja” przed przekształceniem. Obok siebie funkcjonują różne alter ego.
1994, „Tajemnica”, olej na płótnie, 180x240 cm
1994, „Tajemnica”, olej na płótnie, 180x240 cm
Twórczość Walczka przywodzi na myśl Heideegerowskie „bycie-tu-oto” i „bycie-w świcie”. Chaos i zmienność sytuacji w otaczającej rzeczywistości (serie „małych pól” malowideł) zestawiona z byciem autentycznym możliwym tylko w sytuacji wyjścia poza ten nurt, „stanięcia obok” i oglądu z dystansu (postaci ludzkie z centrum kompozycji). Ireneuszowi Walczakowi udało się uchwycić jednoczesność tych perspektyw i ukazać człowieka w całym spectrum jego sytuacji egzystencjalnej.
Artysta stawia w prezentowanych pracach pytanie o tożsamość, na które nie istnieje jednoznaczna odpowiedź ani wzór. Każdy sam odpowiada za własną tożsamość, za dokonane wybory, budowanie sensu życia.
2004, „Wykluczeni II”, olej na płótnie, 170x220cm
2004, „Wykluczeni II”, olej na płótnie, 170x220cm
Problematyka tożsamości implikuje podstawowe kwestie egzystencjalne – podejmowanie decyzji, czas, pamięć, pokazujące nieustanne trwanie procesu tworzenia siebie, ciągłego reinterpretowania własnego „ja” pod wpływem zaistniałych okoliczności.
Malarstwo Ireneusza Walczaka stanowi swoistą psychoanalizę człowieka współczesnego. Obecność wizerunku ciała w twórczości artysty w dobie digitalizacji, która zdaje się je unieważniać, przypomina o jego wpisaniu w ludzką tożsamość.
Wystawę Ireneusza Walczaka „Budowanie tożsamości” można oglądać od 12 stycznia do 18 lutego 2007 roku. Wernisaż: 12 stycznia o godz. 17.00. Wystawa jest czynna codziennie z wyjątkiem poniedziałków w godzinach 10.00 – 18.00. Bilety: normalny 5,50 zł, ulgowy 3 zł. W środy wstęp wolny dla młodzieży szkolnej i studentów.
koniec
12 stycznia 2007
Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach
40-004 Katowice, Al. W. Korfantego 6
tel. +48 32 259 90 40, +48 32 259 93 24
fax +48 32 259 90 40
Czynne: codziennie (z wyjątkiem poniedziałków) w godz. 10.00 – 18.00
Wstęp: bilet normalny 5,50 zł, ulgowy 3 zł, w środy wstęp wolny dla młodzieży szkolnej i studentów

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Promocja: Dostawca wody do firm - transport Gratis na terenie Polski

27 IV 2024

Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!

więcej »

Promocja: Czy zawód programisty to wciąż przyszłościowa profesja?

26 IV 2024

Od kilku lat w branży IT dało się zaobserwować pewien zastój w zapotrzebowaniu na informatyków i programistów. Wśród osób kształcących się w tym właśnie kierunku spowodowało to niemałą panikę. Czy jest się czego obawiać?

więcej »

Promocja: Przebarwienia na twarzy - jak sobie z nimi radzić?

19 IV 2024

Przebarwienia na twarzy mogą mieć naprawdę różne pochodzenie. Mogą być wynikiem zarówno działania słońca, jak i zmian hormonalnych, stanów zapalnych, a także niewłaściwej pielęgnacji skóry. Zobacz jak sobie radzić z przebarwieniami.

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż autora

BWA Katowice
— Cosmoreal w Katowicach

BWA Katowice
— Fala unosi i wlecze w Katowicach

BWA Katowice
— Banery w Katowicach

BWA Katowice
— Cień wolności w Katowicach

BWA Katowice
— Nie ma się czym martwić w Katowicach

BWA Katowice, Galeria Rondo Sztuki
— Prześwity i (nie)pamięci w Katowicach

BWA Katowice
— Nikt nie śni w ten sposób w Katowicach

BWA Katowice
— Bliźniemu Swemu… 2017/2018 w Katowicach

BWA Katowice
— Linia i chaos w Katowicach

BWA Katowice
— Przesilenia w Katowicach

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.