Malarskie budowanie tożsamościBWA Katowice Centralne miejsce w polu zainteresowań Ireneusza Walczaka zajmuje człowiek. A dokładniej – charakterystyczna dla jego prac postać ludzka widziana od tyłu; często jedynie jej tors. „Budowanie tożsamości” to także narracja o człowieku: historie jednostkowe zestawione na powierzchni obrazów mówiące o kondycji ludzkiej. Jaka jest ta kondycja? Będzie można zobaczyć już 12 stycznia.
BWA KatowiceMalarskie budowanie tożsamościCentralne miejsce w polu zainteresowań Ireneusza Walczaka zajmuje człowiek. A dokładniej – charakterystyczna dla jego prac postać ludzka widziana od tyłu; często jedynie jej tors. „Budowanie tożsamości” to także narracja o człowieku: historie jednostkowe zestawione na powierzchni obrazów mówiące o kondycji ludzkiej. Jaka jest ta kondycja? Będzie można zobaczyć już 12 stycznia. Ireneusz Walczak – (ur. 1961 r.) jest absolwentem Wydziału Grafiki ASP w Krakowie (oddział w Katowicach). Pracuje w katowickiej uczelni od 1988 r., obecnie jako adiunkt. Na bogaty dorobek artystyczny twórcy składają się liczne wystawy indywidualne i zbiorowe, m.in. w Lipsku, Frankfurcie, Glasgow, Amsterdamie, Berlinie, Sztokholmie oraz uzyskane stypendia i nagrody: Grand Prix Konkursu „Praca Roku” organizowanego przez ZPAP w Katowicach (1992, 2001, 2003), Grand Prix Ogólnopolskiego Konkursu „Wobec wartości” (1988), Grand Prix I Światowego Triennale Małych Form Graficzych (Francja, 1988), Grand Prix Konkursu Malarskiego im. Rafała Pomorskiego, Stypendium Jacksona Pollocka (USA, 1993). Charakterystyczny motyw prac Walczaka stanowi postać ludzka widziana od tyłu, często jedynie jej fragment – tors, przywołujący skojarzenia z rzeźbiarskimi „Plecami” autorstwa Magdaleny Abakanowicz. W polu zainteresowań twórcy centralne miejsce zajmuje istota ludzka. W języku plastycznym artysty odnaleźć można echa ekspresjonizmu, malarstwa amerykańskiego po 1945 r., czy Anglika Francisa Bacona. Walczak posługuje się takimi środkami wyrazu jak zdecydowane „czyste” skontrastowane kolory, mocna, wyraźna linia rysunku oraz zróżnicowana faktura. Uspokojenie agresywnych rozwiązań formalnych obserwować można w cyklu „Mury Przeszłości” z lat 1998-2002, w którym dominuje bardziej stonowana kolorystyka, przeważnie utrzymana w chłodnej gamie barw. W efekcie obrazy stwarzają nastrój metafizyczny, nieco melancholijny i stanowią analizę aktualnej sytuacji jednostki z perspektywy przeszłych zdarzeń, budujących „mury” podziałów i osamotnienia. Cykl „Obecni-Nieobecni” z lat 2002-2003, obraz „Własne lokum” z 2005 r. poruszają kwestię poszukiwania własnego miejsca przez człowieka w świecie, komunikacji międzyludzkiej oraz z otoczeniem. Wystawę malarstwa Ireneusza Walczaka „Budowanie tożsamości” tworzą prace pod tym tytułem, z cyklu rozpoczętego przez artystę w 2004 r. „Budowanie tożsamości” to narracja o człowieku: historie jednostkowe zestawione na powierzchni obrazów mówią o kondycji ludzkiej. Kompozycje malarskie przedstawiają zanurzenie człowieka w otaczającej rzeczywiści i jego dookreślanie siebie w kontakcie ze światem. Spoza pejzaży wewnętrznych, obrazkowych „reportaży” o codzienności, wyziera samotność w tłumie, co sugerują rozdzielone kwarty, ludzie są w nich „osobni”. Artysta środkami wyrazu podkreśla procesualność istnienia jednostki – stan ciągłej zmiany i konstruowania „ja” wynikający z dokonanych wyborów. Hieroglificzne opowieści często stanowią ramę dla centralnej części kompozycji z sylwetką ludzką – to zrzutowanie tej postaci na „ekran”, projekcja jej wnętrza oraz przeżyć rozbita na elementy pierwsze. Kadry poszczególnych momentów egzystencji układają się w kalejdoskopowy obraz. Centralnie umieszczona postać bywa zmultiplikowana. Zastosowany zabieg budzi skojarzenia ze zwierciadlanym odbiciem, Alicją po drugiej, a może już n-tej stronie lustra, z „odciskiem” poprzedniego „ja” przed przekształceniem. Obok siebie funkcjonują różne alter ego. Twórczość Walczka przywodzi na myśl Heideegerowskie „bycie-tu-oto” i „bycie-w świcie”. Chaos i zmienność sytuacji w otaczającej rzeczywistości (serie „małych pól” malowideł) zestawiona z byciem autentycznym możliwym tylko w sytuacji wyjścia poza ten nurt, „stanięcia obok” i oglądu z dystansu (postaci ludzkie z centrum kompozycji). Ireneuszowi Walczakowi udało się uchwycić jednoczesność tych perspektyw i ukazać człowieka w całym spectrum jego sytuacji egzystencjalnej. Artysta stawia w prezentowanych pracach pytanie o tożsamość, na które nie istnieje jednoznaczna odpowiedź ani wzór. Każdy sam odpowiada za własną tożsamość, za dokonane wybory, budowanie sensu życia. Problematyka tożsamości implikuje podstawowe kwestie egzystencjalne – podejmowanie decyzji, czas, pamięć, pokazujące nieustanne trwanie procesu tworzenia siebie, ciągłego reinterpretowania własnego „ja” pod wpływem zaistniałych okoliczności. Malarstwo Ireneusza Walczaka stanowi swoistą psychoanalizę człowieka współczesnego. Obecność wizerunku ciała w twórczości artysty w dobie digitalizacji, która zdaje się je unieważniać, przypomina o jego wpisaniu w ludzką tożsamość. Wystawę Ireneusza Walczaka „Budowanie tożsamości” można oglądać od 12 stycznia do 18 lutego 2007 roku. Wernisaż: 12 stycznia o godz. 17.00. Wystawa jest czynna codziennie z wyjątkiem poniedziałków w godzinach 10.00 – 18.00. Bilety: normalny 5,50 zł, ulgowy 3 zł. W środy wstęp wolny dla młodzieży szkolnej i studentów. 12 stycznia 2007 40-004 Katowice, Al. W. Korfantego 6 tel. +48 32 259 90 40, +48 32 259 93 24 fax +48 32 259 90 40 Czynne: codziennie (z wyjątkiem poniedziałków) w godz. 10.00 – 18.00 Wstęp: bilet normalny 5,50 zł, ulgowy 3 zł, w środy wstęp wolny dla młodzieży szkolnej i studentów |
Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!
więcej »Od kilku lat w branży IT dało się zaobserwować pewien zastój w zapotrzebowaniu na informatyków i programistów. Wśród osób kształcących się w tym właśnie kierunku spowodowało to niemałą panikę. Czy jest się czego obawiać?
więcej »Przebarwienia na twarzy mogą mieć naprawdę różne pochodzenie. Mogą być wynikiem zarówno działania słońca, jak i zmian hormonalnych, stanów zapalnych, a także niewłaściwej pielęgnacji skóry. Zobacz jak sobie radzić z przebarwieniami.
więcej »GSB – Etap 21: Stożek - Ustroń
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 20: Węgierska Górka – Stożek
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 19: Hala Miziowa – Węgierska Górka
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 18: Markowe Szczawiny – Hala Miziowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 17: Hala Krupowa – Markowe Szczawiny
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 16: Skawa – Hala Krupowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 15: Turbacz – Skawa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 14: Krościenko nad Dunajcem - Turbacz
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 13: Przehyba – Krościenko nad Dunajcem
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 12: Hala Łabowska - Przehyba
— Marcin Grabiński
BWA Katowice
— Cosmoreal w Katowicach
BWA Katowice
— Fala unosi i wlecze w Katowicach
BWA Katowice
— Banery w Katowicach
BWA Katowice
— Cień wolności w Katowicach
BWA Katowice
— Nie ma się czym martwić w Katowicach
BWA Katowice, Galeria Rondo Sztuki
— Prześwity i (nie)pamięci w Katowicach
BWA Katowice
— Nikt nie śni w ten sposób w Katowicach
BWA Katowice
— Bliźniemu Swemu… 2017/2018 w Katowicach
BWA Katowice
— Linia i chaos w Katowicach
BWA Katowice
— Przesilenia w Katowicach