Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 10 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Program XXXVII Tyskich Spotkań Teatralnych

Esensja.pl
Esensja.pl
Teatr Mały
« 1 2

Teatr Mały

Program XXXVII Tyskich Spotkań Teatralnych

Od zespołu: Orwellowskie piekło kobiet. Witamy w alternatywnej rzeczywistości rodem z najgoszego koszmaru, jaki może przyśnić się kobiecie. Oto inna wersja historii świata, w której reżim i ortodoksja są jedynym prawem, prawem stanowionym przez mężczyzn i dla meżczyzn, gdzie kobieta została sprowadzona do roli niemej reproduktorki. Oby tylko ten świat mogł się okazać ponurym snem…
26 kwietnia (poniedziałek)
Pokaz
19.00
Michał Siegoczyński: „2084” – spektakl radomskiego Teatru Powszechnego im. J. Kochanowskiego i warszawskiego Teatru na Woli im. T. Łomnickiego
inspirowany powieścią „Rok 1984” George’a Orwella
Reżyseria Michał Siegoczyński,
Występują: Aleksandra Bednorz, Krzysztof Prałat
System totalitarny jako złodzieja miłości przedstawił George Orwell (1903 – 1950) w powieści „Rok 1984” (napisał ją pod wpływem kontaktu z praktyczną stroną ideologii komunistycznej, w Hiszpanii w 1938 roku, gdzie pojechał jako dziennikarz i sympatyk strony republikańskiej). A co zabiera nam ją dzisiaj? Dyskusję na temat miłości podejmują bohaterowie „2084” – sztuki napisanej i wyreżyserowanej przez Michała Siegoczyńskiego. Sam tytuł jest tylko metaforą, podobnie jak u Orwella. Ale jednocześnie 2084 to data graniczna dla dwójki bohaterów. Ona i On wyznaczają dzień swojego rozstania – 1 stycznia 2084 roku. Reżyser przyznaje, że zainspirowała go ostatnia scena powieści „Rok 1984”. – Opis spotkania dwojga ludzi, których wcześniej łączyła namiętna miłość i bliskość, a obecnie nic do siebie nie czują. Zamiast miłości pojawiła się obojętność. Nas, współczesnych, spotyka czasem to samo. Miłość odchodzi – mówi Michał Siegoczyński. „2084” doceniło jury 15. edycji Ogólnopolskiego Konkursu Na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Nagrodę za najlepszą reżyserię przyznano Michałowi Siegoczyńskiemu. Nagrodami aktorskimi za najlepszą rolę żeńską i męską uhonorowano
Aleksandrę Bednarz i Krzysztofa Prałata.
27 kwietnia (wtorek)
Spektakle konkursowe
9.30
Zespoł Teatralny SCENY „i” – Kraków
„You must die”
Reżyseria Joanna Rudkowska
Od reżysera: To autorski spektakl Zespołu Teatralnego SCENY „i”. Powstawał z próby na próbę, był wypadkową rozmów, etiud i pomyslów. Punktem wyjścia stał się świat, w którym żyjemy. Okazało się, że większości z nas doskwiera fakt zawłaszczania przestrzeni publicznej przez media rządzące się rankingiem oglądalności, idące w kierunku całkowitej dewaluacji wartości, w tym życia ludzkiego. Humanistyczny sprzeciw wobec przemocy jest tylko figurą retoryczną, klepaną bez zrozumienia przez prezenterkę przed dobranocką. „Kreowanie wizerunku” i popularność „na wizji” mogą stać się nieoczekiwanym dramatem, po którym dopiero zaczynamy zadawać sobie pytania… Od strony formalnej spektakl przybrał formę atakowanego reality show, co pozwoliło wprowadzić taniec, grę świateł, dużo muzyki i spiewu na żywo, i w fekcie uniknąć patosu, kiedy mówimy, „zabij się dla sławy!”.
11.00
Teatr Ecce Homo – Kielce
„Don Juan”
Scenariusz (wg Moliera) i reżyseria Stanisław Miedziewski
Od reżysera: Molierowski „Don Juan” – to nasz bliźni. Ktoś bardzo dzisiejszy. Wszechobecny, fotogeniczny uwodziciel, dający sfałszowane recepty na życie, jako obowiązkową zabawę. Fascynujący kłamca, podsuwający zwierciadło, w którym widzimy śmierć przy pracy. Wobec piękna i tajemnicy utworu Moliera – założeniem realizacji było znalezienie dla klasycznego tekstu kształtu teatralnego, dzisiejszego, w którym widz, mógłby dzielić naszą radość opowiadania tej historii. Obrazy budowane głównie na ruchu i działaniu. I muzyka, jako składnik szczególny, zarazem integralny, i AKTOR. Podjęte wątki: wszystkie miłosne sukcesy Don Juana (jak to jest w sztuce Moliera), konflikty z rodziną uwiedzionej Elviry, epizodyczne spotkania z tak zwanym ludem i jego mądrością i wreszcie zaproszenie posągu (kamiennego gościa) na kolację, a przedtem „scena toastu” ku chwale OBŁUDY tego świata.
20.15
Teatr HoM oraz Zespół Muzyki Dawnej SCANDICUS – Tychy
„La Rosa”
Reżyseria, choreografia: Jakub Kabus
Oprac. muzyczne: Piotr Flis
Od reżysera: „La rosa” to humoreska w konwencji komedii dell’arte. Nieszczęśliwa miłość Pierrota do kapryśnej Kolombiny, opowiedziana jest techniką klasycznej pantomimy. Muzycznym tłem etiudy jest wybór średniowiecznych pieśni o tematyce miłosnej granych „na żywo” przez Zespół Muzyki Dawnej SCANDICUS. Muzyka dawna i klasyczny teatr ruchu przeplatają się, uzupełniają i ilustrują wzajemnie.
Teatr HoM to grupa artystyczna skupiona wokół Jakub Kabusa. Jej członkowie działająca w wielu teatrach oraz innych dyscyplinach sztuki. To jest pierwszy projekt pod wspólnym szyldem.
Pokaz
19.00, 21.00
Hanna Krall: „Król kier znów na wylocie” – spektakl Studium Teatralnego z Warszawy
Reżyseria: Piotr Borowski
Kostiumy Agata Nowicka, scenografia: Marta Białoborska.
Obsada: Piotr Aleksandrowicz, Gianna Benvenuto, Piotr Borowski, Waldemar Chachólski, Martina Rampulla
Muzyka oparta na motywach Johna Zorna.
Głównym wątkiem spektaklu jest historia młodej Żydówki, która w trakcie II wojny światowej po ucieczce z getta udaje Polkę i Niemkę, by w ten sposób odnaleźć swojego męża i wyciągnąć go z obozu koncentracyjnego. Jej miłość staje się wstrząsającym „sposobem” na przetrwanie. Koleje życia bohaterki to historia jej „nie-obecności”, „nie-istnienia”, to los, w którym przestaje być ważne, kim ona sama jest. Liczy się tylko ten, komu pragnie pomóc. Wydaje się, że przestaje obowiązywać ją moralność, że nie ma tam miejsca na Boga, że w obliczu sytuacji przerastających ludzką wyobraźnię, konwencjonalne wartości stają się czymś abstrakcyjnym. Wokół ludzie rozpaczliwie walczą o własną egzystencję, narażają życie dla swoich przekonań, ona chce ocalić męża i w tym celu gotowa jest zrobić wszystko.
Sandro Romero Rey: …spektakl delikatnie rekonstruuje dramat Żydów podczas drugiej wojny światowej, koncentrując się na historii Izoldy R., która udaje aryjkę, by wyciągnąć męża z obozu. Ta historia jest jednak punktem wyjścia do głębszej refleksji nad absurdami natury ludzkiej, jej fascynacją unicestwianiem drugiego, lubowaniem się w torturach i poniżaniu.
Od reżysera: W spektaklu widz powinien odnieść wrażenie, że jest to historia opowiadana współcześnie, na jego oczach; że czas nie płynie tutaj linearnie, że dzisiaj jest tylko kolejnym ogniwem w bardzo długim i starym kontinuum. Nie chodzi nam o zrobienie dokumentalnej rekonstrukcji czy też o zbudowanie mitu ofiary, lecz o to, by ukazać ponadczasową moc ludzkiego oddania i miłości.
28 kwietnia (środa)
Spektakle konkursowe
10.00
Teatr Tańca w Częstochowie
„Promocja”
Reżyseria, choreografia: Włodzimierz Kuca
Od reżysera: To nie tylko widowisko taneczne, ale przede wszystkim opowieść o ogarniającym nas konsumpcjonizmie, który pożera piękno, miłość, cud życia … i staje się „Bogiem”. To satyryczno-filizoficzne spojrzenie na naszą codzienność i obraz naszych pragnień ukryty między półkami supermarketów, gdzie znajdujemy ludzi zagubionych wśród regałów i kolorowych produktów. W obrazie o samotności i zagubieniu, wśród których przyszło nam żyć, spektakl obnaża żądze targające człowiekiem. Czy bohaterom uda się odnaleźć właściwą drogę? Przestawienie to jest opowieścią o żądzy posiadania, o zgubionych wartościach, o pomieszaniu miejsc i kultu, a zarazem prowokacją, abyśmy przystanęli na chwilę i zadali sobie pytanie, jaką cenę rzeczywiście płacimy…
Swoją artystyczną działalność grupa rozpoczęła jako META, czyli Młodzieżowa Estrada Taneczna. W latach 2001- 2007 pracowała pod auspicjami uczelni technicznej, jako Akademicki Teatr Tańca Politechniki Częstochowskiej. Obecnie grupa tancerzy pracuje nadal pod kierunkiem założyciela i choreografa Włodzimierza Kucy. Teatr Tańca współpracuje z wieloma ośrodkami kulturalnymi, m.in. z Teatrem Dramatycznym im. A. Mickiewicza w Częstochowie, Ośrodkiem Promocji kultury GAUDE MATER oraz innymi placówkami kultury, także poza Częstochową.
11.45
Teatr NARYBEK – Mysłowice
„Dziewictwo”
Tekst i reżyseria: Jarosław Filipski
Występuje Katarzyna Gorczyca
Od reżysera: Zbieżność z gombrowiczowskim „Dziewictwem” jest prawie przypadkowa. Prawie, bowiem: dziewica bezsprzecznie jest, problemy „cnotliwe” ma, niewinność też okazuje (w pewnym sensie). Jednak nasze dziewictwo jest z XXI wieku, Gombrowicza – z minionej epoki. Obie dziewice mają zupełnie inne problemy zwiazane ze swą cnotą. Narybkowa dziewica ma pomysł-ideę. Ponadto śpiewa, tańczy, improwizuje. Ma cel i do niego dąży. Tylko że świat za nią nie nadąża, świat jest jeszcze w innej epoce, ona jest za to człowiekiem (choć dziewica tylko) nowoczesnym.
Teatr NARYBEK to grupa studentów tworząca w mysłowickiem Ośrodku Kultury i Sztuki „Trójkąt” pod okiem Jarosława Filipskiego (Teatr From Polad).
13.15
Teatr KREATURY – Gorzów Wielkopolski
„Letnie małżeństwo”
Mezalians współczesny
Scenariusz: Agnieszka Kochanowska
Muzyka: Czesław Mozil
Reżyseria: Przemek Wiśniewski
Występuje: Marta Andrzejczyk
Agnieszka Kochanowska: W naszej Polsce – znanej z gazet jako kraj wyzwolonych, inteligentnych, ambitnych i zdolnych ludzi, gnębionych przez kiepskie rządy zaściankowych polityków – istnieją miejsca, których wcale nie chcemy oglądać. Których absurdalność, koślawość i głupota nie pasuje do obrazu kraju, w którym chcemy żyć. W które nie chcemy wierzyć i odkładamy je do lamusa historii jako zjawiska dawno już nieistniejące. A jednak pewne rzeczy cały czas się zdarzają i dla poszczególnych ludzi stają się ich całym życiem. Zdarzają się na przykład w warmińsko-mazurskim.  Kaśka – kurpianka mazurska opowiada swoją historię siedmiotygodniowego małżeństwa ze szlachcicem. Mezalians współczesny z historią i histerią w tle w jednym akcie. Wszelkie podobieństwo do prawdziwych osób i zdarzeń czasem jest, a czasem nie jest przypadkowe. Jeśli myślisz, że to o tobie, to na pewno masz rację. Jeśli myślisz, że to nie o tobie, to obyś miał rację…
15.00
Teatr KRZYK – Maszewo
„Wydech”
Reżyseria: Marek Kościółek
Scenariusz: zespół
Występują: Marta Ciosek, Roksana Kupska, Mateusz Zadala, Michał Kropa
Od reżysera: Nasz WYDECH to wydech o OJCOSTWIE – jego wielkiej tęsknocie oraz lęku przed własnym ojcostwem. To wydech o niebezpieczestwie i konsekwencjach zagubionych relacji dziecko-ojciec. To diagnoza stanów emocjonalnych znanych z autopsji, opowieść o wielkim nieobecnym – OJCU i jego bezsilności w dzisiejszej rzeczywistości. To WYDECH o braku charyzmatu ojca. To wydech o sieci, która zastępuje świat realny i staje się ojcem, przyjacielem, przekleństwem, wiarą, słowem. O sieci, która zagarnia, zabija, patroszy naszą tożsamość.
17.30
Oficjalne zakończenie XXXVII TST – ogłoszenie wyników konkursu, wręczenie pamiątkowych statuetek autorstwa rzeźbiarza Mariusza Chodorka uczestnikom konkursu, wręczenie nagród laureatom.
Warsztaty
Podstawy aktorstwa
prowadzi Wiesław Komasa
  • 24.04 godz. 11.00 – 13.00
  • 26.04 godz. 15.00 – 17.30
  • 27.04 godz. 15.00 – 17.30
(sala kameralna Miejskiego Centrum Kultury, ul. Bohaterów Warszawy 26)
Reżyserskie – konsultacje
sala Teatru Małego wg indywidulanych ustaleń; prowadzi Wieslaw Komasa/Andrzej Róg
Dla teatrów ruchu i pantomimy
prowadzi Anna Nabiałkowska
  • 24.04 godz. 10.00 – 13.00
  • 26.04 godz. 15.00 – 17.30
  • 27.04 godz. 15.00 – 17.30
(sala baletowa Miejskiego Centrum Kultury, ul. Bohaterów Warszawy 26)
Jury XXXVII Tyskich Spotkań Teatralnych
Wiesław Komasa, Danuta Lubina – Cipińska, Anna Nabiałkowska, Andrzej Róg
Wystawa towarzysząca XXXVII TST
Jerzy MOSKAL – scenografia, Danuta KNOSAŁA – kostiumy
Wystawa projektów w jubileusz 80-lecia Jerzego Moskala.
Galeria OBOK, Teatr Mały
koniec
« 1 2
23 kwietnia 2010
Teatr Mały
43-100 Tychy, ul. kard. Hlonda 1
tel. +32 227 20 67

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Promocja: Dostawca wody do firm - transport Gratis na terenie Polski

27 IV 2024

Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!

więcej »

Promocja: Czy zawód programisty to wciąż przyszłościowa profesja?

26 IV 2024

Od kilku lat w branży IT dało się zaobserwować pewien zastój w zapotrzebowaniu na informatyków i programistów. Wśród osób kształcących się w tym właśnie kierunku spowodowało to niemałą panikę. Czy jest się czego obawiać?

więcej »

Promocja: Przebarwienia na twarzy - jak sobie z nimi radzić?

19 IV 2024

Przebarwienia na twarzy mogą mieć naprawdę różne pochodzenie. Mogą być wynikiem zarówno działania słońca, jak i zmian hormonalnych, stanów zapalnych, a także niewłaściwej pielęgnacji skóry. Zobacz jak sobie radzić z przebarwieniami.

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż autora

Teatr Mały
— Już niedługo XXXVIII Tyskie Spotkania Teatralne

Teatr Mały
— XXXVIII Tyskie Spotkania Teatralne

Teatr Mały
— XI Tyska Zima Poetycka

Teatr Mały
— XIII Śląska Jesień Gitarowa w Tychach

Teatr Mały
— Wakacje z Teatrem Małym 2010

Teatr Mały
— XXXVII Tyskie Spotkania Teatralne

Teatr Mały
— Ferie w Teatrze Małym

Teatr Mały
— VIII Tyska Zima Poetycka

Teatr Mały
— VI Tyska Zima Poetycka – wyniki konkursu

Teatr Mały
— VI Tyska Zima Poetycka

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.