Program XXXVII Tyskich Spotkań TeatralnychTeatr Mały
Teatr MałyProgram XXXVII Tyskich Spotkań TeatralnychOd zespołu: Orwellowskie piekło kobiet. Witamy w alternatywnej rzeczywistości rodem z najgoszego koszmaru, jaki może przyśnić się kobiecie. Oto inna wersja historii świata, w której reżim i ortodoksja są jedynym prawem, prawem stanowionym przez mężczyzn i dla meżczyzn, gdzie kobieta została sprowadzona do roli niemej reproduktorki. Oby tylko ten świat mogł się okazać ponurym snem… 26 kwietnia (poniedziałek) Pokaz 19.00 Michał Siegoczyński: „2084” – spektakl radomskiego Teatru Powszechnego im. J. Kochanowskiego i warszawskiego Teatru na Woli im. T. Łomnickiego inspirowany powieścią „Rok 1984” George’a Orwella Reżyseria Michał Siegoczyński, Występują: Aleksandra Bednorz, Krzysztof Prałat System totalitarny jako złodzieja miłości przedstawił George Orwell (1903 – 1950) w powieści „Rok 1984” (napisał ją pod wpływem kontaktu z praktyczną stroną ideologii komunistycznej, w Hiszpanii w 1938 roku, gdzie pojechał jako dziennikarz i sympatyk strony republikańskiej). A co zabiera nam ją dzisiaj? Dyskusję na temat miłości podejmują bohaterowie „2084” – sztuki napisanej i wyreżyserowanej przez Michała Siegoczyńskiego. Sam tytuł jest tylko metaforą, podobnie jak u Orwella. Ale jednocześnie 2084 to data graniczna dla dwójki bohaterów. Ona i On wyznaczają dzień swojego rozstania – 1 stycznia 2084 roku. Reżyser przyznaje, że zainspirowała go ostatnia scena powieści „Rok 1984”. – Opis spotkania dwojga ludzi, których wcześniej łączyła namiętna miłość i bliskość, a obecnie nic do siebie nie czują. Zamiast miłości pojawiła się obojętność. Nas, współczesnych, spotyka czasem to samo. Miłość odchodzi – mówi Michał Siegoczyński. „2084” doceniło jury 15. edycji Ogólnopolskiego Konkursu Na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Nagrodę za najlepszą reżyserię przyznano Michałowi Siegoczyńskiemu. Nagrodami aktorskimi za najlepszą rolę żeńską i męską uhonorowano Aleksandrę Bednarz i Krzysztofa Prałata. 27 kwietnia (wtorek) Spektakle konkursowe 9.30 Zespoł Teatralny SCENY „i” – Kraków „You must die” Reżyseria Joanna Rudkowska Od reżysera: To autorski spektakl Zespołu Teatralnego SCENY „i”. Powstawał z próby na próbę, był wypadkową rozmów, etiud i pomyslów. Punktem wyjścia stał się świat, w którym żyjemy. Okazało się, że większości z nas doskwiera fakt zawłaszczania przestrzeni publicznej przez media rządzące się rankingiem oglądalności, idące w kierunku całkowitej dewaluacji wartości, w tym życia ludzkiego. Humanistyczny sprzeciw wobec przemocy jest tylko figurą retoryczną, klepaną bez zrozumienia przez prezenterkę przed dobranocką. „Kreowanie wizerunku” i popularność „na wizji” mogą stać się nieoczekiwanym dramatem, po którym dopiero zaczynamy zadawać sobie pytania… Od strony formalnej spektakl przybrał formę atakowanego reality show, co pozwoliło wprowadzić taniec, grę świateł, dużo muzyki i spiewu na żywo, i w fekcie uniknąć patosu, kiedy mówimy, „zabij się dla sławy!”. 11.00 Teatr Ecce Homo – Kielce „Don Juan” Scenariusz (wg Moliera) i reżyseria Stanisław Miedziewski Od reżysera: Molierowski „Don Juan” – to nasz bliźni. Ktoś bardzo dzisiejszy. Wszechobecny, fotogeniczny uwodziciel, dający sfałszowane recepty na życie, jako obowiązkową zabawę. Fascynujący kłamca, podsuwający zwierciadło, w którym widzimy śmierć przy pracy. Wobec piękna i tajemnicy utworu Moliera – założeniem realizacji było znalezienie dla klasycznego tekstu kształtu teatralnego, dzisiejszego, w którym widz, mógłby dzielić naszą radość opowiadania tej historii. Obrazy budowane głównie na ruchu i działaniu. I muzyka, jako składnik szczególny, zarazem integralny, i AKTOR. Podjęte wątki: wszystkie miłosne sukcesy Don Juana (jak to jest w sztuce Moliera), konflikty z rodziną uwiedzionej Elviry, epizodyczne spotkania z tak zwanym ludem i jego mądrością i wreszcie zaproszenie posągu (kamiennego gościa) na kolację, a przedtem „scena toastu” ku chwale OBŁUDY tego świata. 20.15 Teatr HoM oraz Zespół Muzyki Dawnej SCANDICUS – Tychy „La Rosa” Reżyseria, choreografia: Jakub Kabus Oprac. muzyczne: Piotr Flis Od reżysera: „La rosa” to humoreska w konwencji komedii dell’arte. Nieszczęśliwa miłość Pierrota do kapryśnej Kolombiny, opowiedziana jest techniką klasycznej pantomimy. Muzycznym tłem etiudy jest wybór średniowiecznych pieśni o tematyce miłosnej granych „na żywo” przez Zespół Muzyki Dawnej SCANDICUS. Muzyka dawna i klasyczny teatr ruchu przeplatają się, uzupełniają i ilustrują wzajemnie. Teatr HoM to grupa artystyczna skupiona wokół Jakub Kabusa. Jej członkowie działająca w wielu teatrach oraz innych dyscyplinach sztuki. To jest pierwszy projekt pod wspólnym szyldem. Pokaz 19.00, 21.00 Hanna Krall: „Król kier znów na wylocie” – spektakl Studium Teatralnego z Warszawy Reżyseria: Piotr Borowski Kostiumy Agata Nowicka, scenografia: Marta Białoborska. Obsada: Piotr Aleksandrowicz, Gianna Benvenuto, Piotr Borowski, Waldemar Chachólski, Martina Rampulla Muzyka oparta na motywach Johna Zorna. Głównym wątkiem spektaklu jest historia młodej Żydówki, która w trakcie II wojny światowej po ucieczce z getta udaje Polkę i Niemkę, by w ten sposób odnaleźć swojego męża i wyciągnąć go z obozu koncentracyjnego. Jej miłość staje się wstrząsającym „sposobem” na przetrwanie. Koleje życia bohaterki to historia jej „nie-obecności”, „nie-istnienia”, to los, w którym przestaje być ważne, kim ona sama jest. Liczy się tylko ten, komu pragnie pomóc. Wydaje się, że przestaje obowiązywać ją moralność, że nie ma tam miejsca na Boga, że w obliczu sytuacji przerastających ludzką wyobraźnię, konwencjonalne wartości stają się czymś abstrakcyjnym. Wokół ludzie rozpaczliwie walczą o własną egzystencję, narażają życie dla swoich przekonań, ona chce ocalić męża i w tym celu gotowa jest zrobić wszystko. Sandro Romero Rey: …spektakl delikatnie rekonstruuje dramat Żydów podczas drugiej wojny światowej, koncentrując się na historii Izoldy R., która udaje aryjkę, by wyciągnąć męża z obozu. Ta historia jest jednak punktem wyjścia do głębszej refleksji nad absurdami natury ludzkiej, jej fascynacją unicestwianiem drugiego, lubowaniem się w torturach i poniżaniu. Od reżysera: W spektaklu widz powinien odnieść wrażenie, że jest to historia opowiadana współcześnie, na jego oczach; że czas nie płynie tutaj linearnie, że dzisiaj jest tylko kolejnym ogniwem w bardzo długim i starym kontinuum. Nie chodzi nam o zrobienie dokumentalnej rekonstrukcji czy też o zbudowanie mitu ofiary, lecz o to, by ukazać ponadczasową moc ludzkiego oddania i miłości. 28 kwietnia (środa) Spektakle konkursowe 10.00 Teatr Tańca w Częstochowie „Promocja” Reżyseria, choreografia: Włodzimierz Kuca Od reżysera: To nie tylko widowisko taneczne, ale przede wszystkim opowieść o ogarniającym nas konsumpcjonizmie, który pożera piękno, miłość, cud życia … i staje się „Bogiem”. To satyryczno-filizoficzne spojrzenie na naszą codzienność i obraz naszych pragnień ukryty między półkami supermarketów, gdzie znajdujemy ludzi zagubionych wśród regałów i kolorowych produktów. W obrazie o samotności i zagubieniu, wśród których przyszło nam żyć, spektakl obnaża żądze targające człowiekiem. Czy bohaterom uda się odnaleźć właściwą drogę? Przestawienie to jest opowieścią o żądzy posiadania, o zgubionych wartościach, o pomieszaniu miejsc i kultu, a zarazem prowokacją, abyśmy przystanęli na chwilę i zadali sobie pytanie, jaką cenę rzeczywiście płacimy… Swoją artystyczną działalność grupa rozpoczęła jako META, czyli Młodzieżowa Estrada Taneczna. W latach 2001- 2007 pracowała pod auspicjami uczelni technicznej, jako Akademicki Teatr Tańca Politechniki Częstochowskiej. Obecnie grupa tancerzy pracuje nadal pod kierunkiem założyciela i choreografa Włodzimierza Kucy. Teatr Tańca współpracuje z wieloma ośrodkami kulturalnymi, m.in. z Teatrem Dramatycznym im. A. Mickiewicza w Częstochowie, Ośrodkiem Promocji kultury GAUDE MATER oraz innymi placówkami kultury, także poza Częstochową. 11.45 Teatr NARYBEK – Mysłowice „Dziewictwo” Tekst i reżyseria: Jarosław Filipski Występuje Katarzyna Gorczyca Od reżysera: Zbieżność z gombrowiczowskim „Dziewictwem” jest prawie przypadkowa. Prawie, bowiem: dziewica bezsprzecznie jest, problemy „cnotliwe” ma, niewinność też okazuje (w pewnym sensie). Jednak nasze dziewictwo jest z XXI wieku, Gombrowicza – z minionej epoki. Obie dziewice mają zupełnie inne problemy zwiazane ze swą cnotą. Narybkowa dziewica ma pomysł-ideę. Ponadto śpiewa, tańczy, improwizuje. Ma cel i do niego dąży. Tylko że świat za nią nie nadąża, świat jest jeszcze w innej epoce, ona jest za to człowiekiem (choć dziewica tylko) nowoczesnym. Teatr NARYBEK to grupa studentów tworząca w mysłowickiem Ośrodku Kultury i Sztuki „Trójkąt” pod okiem Jarosława Filipskiego (Teatr From Polad). 13.15 Teatr KREATURY – Gorzów Wielkopolski „Letnie małżeństwo” Mezalians współczesny Scenariusz: Agnieszka Kochanowska Muzyka: Czesław Mozil Reżyseria: Przemek Wiśniewski Występuje: Marta Andrzejczyk Agnieszka Kochanowska: W naszej Polsce – znanej z gazet jako kraj wyzwolonych, inteligentnych, ambitnych i zdolnych ludzi, gnębionych przez kiepskie rządy zaściankowych polityków – istnieją miejsca, których wcale nie chcemy oglądać. Których absurdalność, koślawość i głupota nie pasuje do obrazu kraju, w którym chcemy żyć. W które nie chcemy wierzyć i odkładamy je do lamusa historii jako zjawiska dawno już nieistniejące. A jednak pewne rzeczy cały czas się zdarzają i dla poszczególnych ludzi stają się ich całym życiem. Zdarzają się na przykład w warmińsko-mazurskim. Kaśka – kurpianka mazurska opowiada swoją historię siedmiotygodniowego małżeństwa ze szlachcicem. Mezalians współczesny z historią i histerią w tle w jednym akcie. Wszelkie podobieństwo do prawdziwych osób i zdarzeń czasem jest, a czasem nie jest przypadkowe. Jeśli myślisz, że to o tobie, to na pewno masz rację. Jeśli myślisz, że to nie o tobie, to obyś miał rację… 15.00 Teatr KRZYK – Maszewo „Wydech” Reżyseria: Marek Kościółek Scenariusz: zespół Występują: Marta Ciosek, Roksana Kupska, Mateusz Zadala, Michał Kropa Od reżysera: Nasz WYDECH to wydech o OJCOSTWIE – jego wielkiej tęsknocie oraz lęku przed własnym ojcostwem. To wydech o niebezpieczestwie i konsekwencjach zagubionych relacji dziecko-ojciec. To diagnoza stanów emocjonalnych znanych z autopsji, opowieść o wielkim nieobecnym – OJCU i jego bezsilności w dzisiejszej rzeczywistości. To WYDECH o braku charyzmatu ojca. To wydech o sieci, która zastępuje świat realny i staje się ojcem, przyjacielem, przekleństwem, wiarą, słowem. O sieci, która zagarnia, zabija, patroszy naszą tożsamość. 17.30 Oficjalne zakończenie XXXVII TST – ogłoszenie wyników konkursu, wręczenie pamiątkowych statuetek autorstwa rzeźbiarza Mariusza Chodorka uczestnikom konkursu, wręczenie nagród laureatom. Warsztaty Podstawy aktorstwa prowadzi Wiesław Komasa
Reżyserskie – konsultacje sala Teatru Małego wg indywidulanych ustaleń; prowadzi Wieslaw Komasa/Andrzej Róg Dla teatrów ruchu i pantomimy prowadzi Anna Nabiałkowska
Jury XXXVII Tyskich Spotkań Teatralnych Wiesław Komasa, Danuta Lubina – Cipińska, Anna Nabiałkowska, Andrzej Róg Wystawa towarzysząca XXXVII TST Jerzy MOSKAL – scenografia, Danuta KNOSAŁA – kostiumy Wystawa projektów w jubileusz 80-lecia Jerzego Moskala. Galeria OBOK, Teatr Mały |
Rzetelny, terminowy dostawca wody do firm to oczekiwanie wielu firm oraz organizacji. Jeśli stoisz przed wyborem dostawcy wody mineralnej butelkowanej do firmy i Twoim celem jest zapewnienie pracownikom i klientom świeżej i zdrowej wody, jesteś we właściwym miejscu!
więcej »Od kilku lat w branży IT dało się zaobserwować pewien zastój w zapotrzebowaniu na informatyków i programistów. Wśród osób kształcących się w tym właśnie kierunku spowodowało to niemałą panikę. Czy jest się czego obawiać?
więcej »Przebarwienia na twarzy mogą mieć naprawdę różne pochodzenie. Mogą być wynikiem zarówno działania słońca, jak i zmian hormonalnych, stanów zapalnych, a także niewłaściwej pielęgnacji skóry. Zobacz jak sobie radzić z przebarwieniami.
więcej »GSB – Etap 21: Stożek - Ustroń
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 20: Węgierska Górka – Stożek
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 19: Hala Miziowa – Węgierska Górka
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 18: Markowe Szczawiny – Hala Miziowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 17: Hala Krupowa – Markowe Szczawiny
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 16: Skawa – Hala Krupowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 15: Turbacz – Skawa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 14: Krościenko nad Dunajcem - Turbacz
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 13: Przehyba – Krościenko nad Dunajcem
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 12: Hala Łabowska - Przehyba
— Marcin Grabiński
Teatr Mały
— Już niedługo XXXVIII Tyskie Spotkania Teatralne
Teatr Mały
— XXXVIII Tyskie Spotkania Teatralne
Teatr Mały
— XI Tyska Zima Poetycka
Teatr Mały
— XIII Śląska Jesień Gitarowa w Tychach
Teatr Mały
— Wakacje z Teatrem Małym 2010
Teatr Mały
— XXXVII Tyskie Spotkania Teatralne
Teatr Mały
— Ferie w Teatrze Małym
Teatr Mały
— VIII Tyska Zima Poetycka
Teatr Mały
— VI Tyska Zima Poetycka – wyniki konkursu
Teatr Mały
— VI Tyska Zima Poetycka