Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 30 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Philipp Stölzl
‹Medicus›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMedicus
Tytuł oryginalnyThe Physician
Dystrybutor Monolith
Data premiery25 kwietnia 2014
ReżyseriaPhilipp Stölzl
ZdjęciaHagen Bogdanski
Scenariusz
ObsadaStellan Skarsgård, Ben Kingsley, Emma Rigby, Olivier Martinez, Tom Payne, Elyas M'Barek, Michael Jibson, Fahri Yardim
MuzykaIngo Frenzel
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiNiemcy
Czas trwania150 min
Gatunekdramat, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Medyczny padawan i jego mistrz
[Philipp Stölzl „Medicus” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Medicus” to porządnie zrealizowany film kostiumowy z wątkami przygodowymi. Sceneria średniowiecza została pieczołowicie odtworzona, jednak nie należy oczekiwać stuprocentowej zgodności z faktami historycznymi czy naukowymi – zwłaszcza te ostatnie zostały podporządkowane konwencji, która wymaga, aby główny bohater dokonał czegoś niezwykłego.

Agnieszka ‘Achika’ Szady

Medyczny padawan i jego mistrz
[Philipp Stölzl „Medicus” - recenzja]

„Medicus” to porządnie zrealizowany film kostiumowy z wątkami przygodowymi. Sceneria średniowiecza została pieczołowicie odtworzona, jednak nie należy oczekiwać stuprocentowej zgodności z faktami historycznymi czy naukowymi – zwłaszcza te ostatnie zostały podporządkowane konwencji, która wymaga, aby główny bohater dokonał czegoś niezwykłego.

Philipp Stölzl
‹Medicus›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMedicus
Tytuł oryginalnyThe Physician
Dystrybutor Monolith
Data premiery25 kwietnia 2014
ReżyseriaPhilipp Stölzl
ZdjęciaHagen Bogdanski
Scenariusz
ObsadaStellan Skarsgård, Ben Kingsley, Emma Rigby, Olivier Martinez, Tom Payne, Elyas M'Barek, Michael Jibson, Fahri Yardim
MuzykaIngo Frenzel
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiNiemcy
Czas trwania150 min
Gatunekdramat, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Wyreżyserowany przez Philippa Stölzla film opiera się na wątkach z powieści Noaha Gordona „The Physician”. Fabuła, niestety, jest całkowicie przewidywalna, a zakończenie nieco przesłodzone – choć, z drugiej strony, pasujące do przygodowej konwencji filmu. Występuje nawet akcent fantastyczny: bohater, dotykając kogoś nad mostkiem, może wyczuć, czy ta osoba wkrótce umrze.
Miłośnikom wysokobudżetowych widowisk historycznych prawdopodobnie „Medicus” się spodoba. Scenografia jest bardzo realistyczna, a ujęcia, które wymagałyby wspomagania grafiką komputerową – na przykład panoramy miast – zostały ograniczone do minimum. Realizmowi dobrze robi też fakt, że film nie jest amerykański, lecz niemiecki (aczkolwiek po angielsku i z międzynarodową obsadą), co oznacza między innymi brak hollywoodzkiego tabu na pokazywanie krwi. Nie żeby się ona lała wiadrami, ale jednak film o XI-wiecznej medycynie bez ani kropli posoki wyglądałby dość śmiesznie.
Film opowiada dzieje Roba Cole’a, ucznia wędrownego cyrulika. Bohater, dowiedziawszy się, że w Persji medycyna stoi na o wiele wyższym poziomie niż w Europie, wyrusza do Isfahanu, studiować w szkole Ibn Siny (znanego nam jako Awicenna, chociaż jego filmowy życiorys nie całkiem pokrywa się z rzeczywistym). Tam właśnie rozgrywa się główna część fabuły.
Dużym atutem filmu jest kreacja postaci. Rob to idealistyczny młodzieniec, gotów na największe poświęcenia dla pogłębiania swojej wiedzy medycznej. Ładnie zagrane jest szorstkie przywiązanie łączące go z cyrulikiem, szczególnie wiele mówiąca wymiana spojrzeń w scenie pożegnania. Z kolei Ibn Sina jest pokazany jako postać niezwykle charyzmatyczna, istny mistrz Jedi: mądry, opanowany, szlachetny. W dodatku pierwsze zetknięcie Roberta z nim nasunęło mi skojarzenia ze spotkaniem Luke’a z Yodą.
Ciekawą osobą jest też szach Isfahanu, którego dobrze podsumowuje jego finalny dialog z bohaterem: „Czy będziesz mnie pamiętał jako tyrana czy przyjaciela?” „Obu”. Szach to mężczyzna uwięziony we własnym pojmowaniu tego, jak powinien zachowywać się władca („Historia pamięta królów, którzy wygrywali bitwy, nie tych, którzy podpisywali traktaty pokojowe”) i zmęczony tym do tego stopnia, że w pewnym momencie marzy już tylko o chwalebnej śmierci w boju. Z jednej strony jest okrutny, z drugiej – potrafi okazać przyjazne uczucia i wdzięczność. Podoba mi się, że został przedstawiony tak, że widzimy w nim żywego człowieka, z uczuciami, marzeniami i wątpliwościami, a nie jednowymiarowego satrapę.
Z postaci drugoplanowych zapada też w pamięć kolega Roba z uczelni w Isfahanie: muzułmanin, syn lokalnego bogacza, który woli imprezowanie od nauki, lecz w obliczu zarazy zostaje w szpitalu ramię w ramię ze wszystkimi, co motywuje tym, że jeśli ucieknie, do końca życia będzie wyśmiewany. Bohater pyta prowokacyjnie: „Obchodzi cię zdanie jakiegoś Żyda?”, a on na to: „Nie. Zdanie przyjaciela”.
Jak już wspomniałam, bardzo ładnie odtworzone są realia: drastyczne niekiedy zabiegi cyrulika, łaźnia jako przybytek rozrywki wszelakiej, szpital i uczelnia Ibn Siny, uliczki Isfahanu, posiłek w rodzinie żydowskiej. Przesadzono natomiast z wygwieżdżonym niebem nad pustynią: kiedy jest pełnia księżyca, gwiazdy w jego pobliżu widać bardzo słabo. Trochę zbyt genialne są też dedukcje bohatera, które doprowadzają nie tylko do stłumienia epidemii dżumy, ale nawet do przeprowadzenia udanej operacji wyrostka robaczkowego, to jednak podpada pod konwencję – „Medicus” przecież nie jest filmem dokumentalnym.
koniec
29 kwietnia 2014

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Kuriozum pospolite
— Gabriel Krawczyk

Tegoż autora

I gwiazdka z nieba nie pomoże, kiedy brak natchnienia
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Tajemnica beczki z solą
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Serializacja MCU
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Od Lukrecji Borgii do bitew kosmicznych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Półelfi łotrzyk w kanale burzowym
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Zwariowane studentki znów atakują
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Transformersy w krainie kucyków?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Płomykówki i gadzinówki
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Jedyna nadzieja w lisiczce?
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Ken odkrywa patriarchat, czyli bunt postaci drugoplanowych
— Agnieszka ‘Achika’ Szady

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.