Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 30 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Philipp Stölzl
‹Medicus›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMedicus
Tytuł oryginalnyThe Physician
Dystrybutor Monolith
Data premiery25 kwietnia 2014
ReżyseriaPhilipp Stölzl
ZdjęciaHagen Bogdanski
Scenariusz
ObsadaStellan Skarsgård, Ben Kingsley, Emma Rigby, Olivier Martinez, Tom Payne, Elyas M'Barek, Michael Jibson, Fahri Yardim
MuzykaIngo Frenzel
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiNiemcy
Czas trwania150 min
Gatunekdramat, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Kuriozum pospolite
[Philipp Stölzl „Medicus” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Dla tych, którzy kinowy seans utożsamiają z sesją u terapeuty-eskapisty, spotkanie z „Medicusem” przypominać będzie co najwyżej wizytę u podrzędnego szarlatana.

Gabriel Krawczyk

Kuriozum pospolite
[Philipp Stölzl „Medicus” - recenzja]

Dla tych, którzy kinowy seans utożsamiają z sesją u terapeuty-eskapisty, spotkanie z „Medicusem” przypominać będzie co najwyżej wizytę u podrzędnego szarlatana.

Philipp Stölzl
‹Medicus›

EKSTRAKT:30%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMedicus
Tytuł oryginalnyThe Physician
Dystrybutor Monolith
Data premiery25 kwietnia 2014
ReżyseriaPhilipp Stölzl
ZdjęciaHagen Bogdanski
Scenariusz
ObsadaStellan Skarsgård, Ben Kingsley, Emma Rigby, Olivier Martinez, Tom Payne, Elyas M'Barek, Michael Jibson, Fahri Yardim
MuzykaIngo Frenzel
Rok produkcji2013
Kraj produkcjiNiemcy
Czas trwania150 min
Gatunekdramat, przygodowy
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
„Medicus” jest filmem równocześnie kuriozalnym i boleśnie pospolitym. Anglojęzyczna superprodukcja opłacona tylko i wyłącznie z niemieckich pieniędzy, w której akcja rozpoczyna się w XI-wiecznej Anglii, by następnie przez piaski Sahary przenieść się do samej Persji, to katalog odbitek z przygodowych hitów USA. Odbitki, jak to zwykle z odbitkami bywa, niby zachowują cechy oryginału, lecz w konfrontacji z nim okazują się wyblakłe i nijakie.
Niemiecki filmowiec Philipp Stölzl nie powoduje u widza żadnych konstruktywnych dylematów. Potwierdzenie ogólnego rutyniarstwa stanowi już sama ścieżka dźwiękowa. Jedna z przewijających się przez cały film pieśni, zatytułowana „Karim’s Demise”, podejrzanie przypomina znaną z trylogii „Władca Pierścieni” melodię „Pippin’s Song”. Choć trzeba przyznać, że ten mały plagiat ma swój sens: „Medicus” składa tę samą co „Władca…” obietnicę poznania odległych światów i przeżycia wielkiej przygody. Pozbawiony jednak polotu epopei Petera Jacksona, zawodzi.
Także tutaj narracja odbywa się w niespiesznym metrum rozpisanej na lata odysei (wziętej z powieści Amerykanina Noah Gordona, której „Medicus” jest adaptacją). To podróż bohatera poza znane granice wczesnośredniowiecznego świata, lecz przede wszystkim – podróż mentalna. Schemat transformacji zera w bohatera i zbuntowanego młokosa w mędrca jest tak w kinie popularnym zużyty, że bez charyzmatycznego pierwszoplanowego aktora, chwytliwych dialogów lub efektownej oprawy wizualnej ograniczanie uwagi do rzeczonego wątku wydaje się chybione.
Twórcy urągają pozytywnej magii kina: o ile nietrudno uwierzyć w nadprzyrodzoną zdolność głównego bohatera (jest nią talent do przepowiadania momentu śmierci spotkanych osób), o tyle wiara w jego wybitną inteligencję przerasta możliwości odbiorcy. 31-letni Tom Payne kreuje zbuntowanego chłystka, który chętniej niż leczy, zdobywa kobiece serca; zatapia spojrzenie raczej w oczach napotkanej białogłowy, niż w kolejnych stronicach „Metafizyki” Arystotelesa. A uczyć się po prostu musi – bez nauki nie posiądzie wiedzy o syntezie ludzkiej duszy i ciała oraz o tym, że poznanie pierwszej jest warunkiem uzdrowienia drugiego. Do zdobycia tej mądrości sprowadza się główny, siermiężnie rozegrany motyw ewolucji bohatera.
Pozostałe postacie wcale nie równoważą rozchybotanej osi filmu. Ich postępowaniem rządzą proste i – co gorsze – przewidywalne emocje. Dość powiedzieć, że opowiadający 90% faktycznej fabuły polski zwiastun „Medicusa” zarysowuje motywacje oraz rozdziela sympatie i animozje równie skutecznie, co sam dwuipółgodzinny film. Od początku wiadomo więc, kogo trafi strzała Amora, kto zatriumfuje lub poniesie sromotną klęskę. Nieprzyjemności w trakcie seansu dopełniają dialogi; w równym stopniu patetyczne, co deklaratywne, przypominają w swojej naiwnej żarliwości przemowę wierzącego w ideały kilkulatka. Wobec sztucznych uniesień, prościutkich charakterów i ogólnej poczciwości niemieckiego filmu łatwo zachować obojętność. Dla tych więc, którzy kinowy seans utożsamiają z sesją u terapeuty-eskapisty, spotkanie z „Medicusem” przypominać będzie co najwyżej wizytę u podrzędnego szarlatana.
koniec
6 maja 2014

Komentarze

08 V 2014   12:49:26

Dobra recenzja!

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 5. Szczerość nie zawsze popłaca
Marcin Mroziuk

29 IV 2024

Brak Maximusa w poprzednim odcinku zostaje nam w znacznym stopniu zrekompensowany, bo teraz możemy obserwować jego perypetie z naprawdę dużym zainteresowaniem. Z kolei sporo do myślenia dają kolejne odkrycia, których Norm dokonuje w Kryptach 32 i 33.

więcej »

East Side Story: Ucz się (nieistniejących) języków!
Sebastian Chosiński

28 IV 2024

W czasie eksterminacji Żydów w czasie drugiej wojny światowej zdarzały się niezwykłe epizody, dzięki którym ludzie przeznaczeni na śmierć przeżywali. Czasami decydował o tym zwykły przypadek, niekiedy świadoma pomoc innych, to znów spryt i inteligencja ofiary. W przypadku „Poufnych lekcji perskiego” mamy do czynienia z każdym z tych elementów. Nie bez znaczenia jest fakt, że reżyserem filmu jest pochodzący z Ukrainy Żyd Wadim Perelman.

więcej »

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Inne recenzje

Medyczny padawan i jego mistrz
— Agnieszka Szady

Tegoż autora

Sztuka? Gdzieś zaginęła. Ale szlak został przetarty
— Gabriel Krawczyk

W tęczowych kolorach
— Gabriel Krawczyk

Siedem „ale” przeciw „Trzynastu powodom”
— Gabriel Krawczyk

Duchowa biografia erotyczna
— Gabriel Krawczyk

Paterson lubi to!
— Gabriel Krawczyk

Remanent filmowy 2016
— Sebastian Chosiński, Gabriel Krawczyk, Jarosław Loretz, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Kryminał milicyjny à rebours
— Gabriel Krawczyk

Biograficzne rzemiosło
— Gabriel Krawczyk

Nieszkodliwe kłamstwa i miarkowane sentymenty
— Gabriel Krawczyk

Bridget Jones i Tarantino
— Gabriel Krawczyk

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.