Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Ridley Scott
‹Dobry rok›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDobry rok
Tytuł oryginalnyA Good Year
Dystrybutor CinePix
Data premiery10 listopada 2006
ReżyseriaRidley Scott
ZdjęciaPhilippe Le Sourd
Scenariusz
ObsadaRussell Crowe, Marion Cotillard, Abbie Cornish, Albert Finney, Tom Hollander, Freddie Highmore, Valeria Bruni Tedeschi, Archie Panjabi, Didier Bourdon, Isabelle Candelier, Kenneth Cranham, Mitchell Mullen, Marine Casto
MuzykaMarc Streitenfeld
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania118 min
WWW
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Wino, kobieta i Crowe
[Ridley Scott „Dobry rok” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Dobry rok” działa jak emigracyjny magnes. Co prawda nie pojawiają się w nim bracia rządzący, lecz i tak po jego obejrzeniu chce się natychmiast rzucić wszystko i ruszyć do skąpanej w promieniach słońca Prowansji, by wylegując się wśród woni dojrzewających winogron, z butelką wyśmienitego Bordeaux w ręku sybarycko spędzić resztę życia. Najlepiej z piękną Francuzką (bądź przystojnym Australijczykiem – do wyboru) u boku.

Kamil Witek

Wino, kobieta i Crowe
[Ridley Scott „Dobry rok” - recenzja]

„Dobry rok” działa jak emigracyjny magnes. Co prawda nie pojawiają się w nim bracia rządzący, lecz i tak po jego obejrzeniu chce się natychmiast rzucić wszystko i ruszyć do skąpanej w promieniach słońca Prowansji, by wylegując się wśród woni dojrzewających winogron, z butelką wyśmienitego Bordeaux w ręku sybarycko spędzić resztę życia. Najlepiej z piękną Francuzką (bądź przystojnym Australijczykiem – do wyboru) u boku.

Ridley Scott
‹Dobry rok›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDobry rok
Tytuł oryginalnyA Good Year
Dystrybutor CinePix
Data premiery10 listopada 2006
ReżyseriaRidley Scott
ZdjęciaPhilippe Le Sourd
Scenariusz
ObsadaRussell Crowe, Marion Cotillard, Abbie Cornish, Albert Finney, Tom Hollander, Freddie Highmore, Valeria Bruni Tedeschi, Archie Panjabi, Didier Bourdon, Isabelle Candelier, Kenneth Cranham, Mitchell Mullen, Marine Casto
MuzykaMarc Streitenfeld
Rok produkcji2006
Kraj produkcjiUSA
Czas trwania118 min
WWW
Gatunekdramat, komedia
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Na filmie srogo zawiodą się ci, którzy wybrali się nań, licząc na próbkę chuligańskich popisów krewkiego Russella Crowe’a, bowiem aktor przez całe dwie godziny nie rzuca się nikomu do gardła, nie raczy nawet cisnąć w kogoś ze złości telefonem. Kreowany przez niego Max Skinner jest antypatycznym i kipiącym sarkazmem rekinem londyńskiej finansjery. Swoich podwładnych nazywa pieszczotliwie „szczurami doświadczalnymi” i niezbyt dżentelmeńskimi zagrywkami wycina maklerską konkurencję. Gdy po kolejnej giełdowej szarży trafia u szefa na cenzurowane, udaje się na przymusowy urlop do Prowansji, gdzie właśnie odziedziczył urokliwe chateau, z połaciami ciągnących się w nieskończoność winnic.
Z pozoru nudnawa „zsyłka” okazuje się być katharsis dla umysłu i duszy Maxa. Pod warstwą kurzu i zeschłych liści odnajduje on bowiem głęboko ukryte wspomnienia z dzieciństwa. A więc te najpiękniejsze. Powoli ulega czarowi miejsca, gdzie nie całkiem rozgarnięty, zacietrzewiony w angielsko-francuskiej rywalizacji winiarz nuci melodię krzewom, przechadzając się po winnicy, a plotki roznoszą się z szybkością wiatru. Wraz z przemianą Maxa widz odkrywa, że w sumie bohater jest owcą w wilczej skórze, a pod drogim garniturem schowany jest całkiem sympatyczny facet, pociesznie taplający się w gnoju, panikujący na widok pająków, na dokładkę przywdziewający ciuchy – dość démodé – z szafy zmarłego wuja. Zaskoczeniem jest to, że metamorfoza nie odbywa się w stylu „raz, dwa i zobaczyłem, jaki cudny jest ten świat”, gdyż Max wie o tym od dawna. Potrzebował jedynie impulsu, aby odkryć na nowo piękno otoczenia. Zasiane kiedyś w duszy ziarno miłości do porządku i prostoty, nie mogąc kiełkować na nieprzychylnej i nieurodzajnej angielskiej ziemi, czekało na odpowiedni moment, by wypuścić pędy. A gdy już pod wpływem słońca i uczucia zapuściło młode korzenie i dojrzało, to wyparło z życia Maxa nieistotne dla niego elementy jak pieniądze czy pozycja, którymi i tak nie miał się kiedy cieszyć.
Film Scotta jest wyciszony, z umilającą nastrój sielankową muzyką. W swej generalnej wymowie sympatyzuje – tak w formie, jak i w treści – z banalnymi historyjkami rodem z tanich romansów. Z ekranu bije optymizmem, a liniowa akcja nie pozwala na fabularną przewrotność. Siłę filmu stanowi natomiast znakomite aktorstwo. Crowe oparł swoją postać na zasadzie sprzeczności. W pracy jest pazernym szefem, na wakacjach uroczym i szarmanckim uwodzicielem, a łączy obie pozy niezwykle czarującym brytyjskim akcentem.
„Dobry rok” jest także, a może przede wszystkim, afirmacją prostoty życia z dala od problemów i wielkomiejskiego zgiełku. Dla lepszego efektu zdjęciom nadano konfrontacyjny charakter, zderzając ze sobą odpychająco zimne i mieniące się ciemnym błękitem barwy deszczowego Londynu z pastelową, wysmakowaną i kojącą kolorystyką francuskiej prowincji; duszne od snobizmu puby – z uroczymi kafejkami na świeżym powietrzu, skąpanymi w romantycznych kolażach nastroju wiecznej idylli. Patrząc na owe krajobrazy jak z turystycznego folderu, można się zastanawiać, czy Scotta i Crowe’a nie szkoda na takie sielankowe opowiastki. Nie ma jednak wątpliwości, że to głównie temu duetowi „Dobry rok” zawdzięcza swój subtelny smak dojrzałego winogrona, zerwanego pod koniec lata.
koniec
6 grudnia 2006

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fallout: Odc. 4. Tajemnica goni tajemnicę
Marcin Mroziuk

26 IV 2024

Możemy się przekonać, że dla Lucy wędrówka w towarzystwie Ghoula nie jest niczym przyjemnym, ale jej kres oznacza dla bohaterki jeszcze większe kłopoty. Co ciekawe, jeszcze większych emocji dostarczają nam wydarzenia w Kryptach 33 i 32.

więcej »

Klasyka kina radzieckiego: Said – kochanek i zdrajca
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

W trzeciej części tadżyckiego miniserialu „Człowiek zmienia skórę” Bension Kimiagarow na krótko rezygnuje z socrealistycznej formuły opowieści i przywołuje dobre wzorce środkowoazjatyckich easternów. Na ekranie pojawiają się bowiem basmacze, których celem jest zakłócenie budowy kanału. Ten wątek służy również scenarzystom do tego, by ściągnąć kłopoty na głowę głównego inżyniera Saida Urtabajewa.

więcej »

Fallout: Odc. 3. Oko w oko z potworem
Marcin Mroziuk

22 IV 2024

Nie da się ukryć, że pozbawione głowy ciało Wilziga nie prezentuje się najlepiej, jednak ważne okazuje się to, że wciąż można zidentyfikować poszukiwanego zbiega z Enklawy. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy zaś dojść do wniosku, że przynajmniej chwilowo szczęście opuszcza Lucy, natomiast Maximus ląduje raz na wozie, raz pod wozem.

więcej »

Polecamy

Knajpa na szybciutko

Z filmu wyjęte:

Knajpa na szybciutko
— Jarosław Loretz

Bo biblioteka była zamknięta
— Jarosław Loretz

Wilkołaki wciąż modne
— Jarosław Loretz

Precyzja z dawnych wieków
— Jarosław Loretz

Migrujące polskie płynne złoto
— Jarosław Loretz

Eksport w kierunku nieoczywistym
— Jarosław Loretz

Eksport niejedno ma imię
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy – kontynuacja
— Jarosław Loretz

Polski hit eksportowy
— Jarosław Loretz

Zemsty szpon
— Jarosław Loretz

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.