Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 9 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Gry

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks DriveThruRPG.com Skapiec.pl

Nowości

growe

  • Vow of Absolution
    Calum Collins, Christopher Colston, Chris Edwards, Christopher Handley, Jordan Goldfarb, Pádraig Murphy
więcej »

Zapowiedzi

growe (wybrane)

więcej »

Piotr Siłka, Łukasz M. Pogoda
‹Kryptos›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKryptos
Data produkcjiwrzesień 2014
Autor
Wydawca Trefl
Info3–6 osób, od lat 8
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Łamanie szyfrów
[Piotr Siłka, Łukasz M. Pogoda „Kryptos” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Na rynku znaleźć można wiele gier wojennych, z bezpośrednimi potyczkami pomiędzy graczami. „Kryptos” natomiast proponuje nam rolę szpiegów, których zadaniem jest odcyfrowanie tajnych wiadomości.

Agata Hanak

Łamanie szyfrów
[Piotr Siłka, Łukasz M. Pogoda „Kryptos” - recenzja]

Na rynku znaleźć można wiele gier wojennych, z bezpośrednimi potyczkami pomiędzy graczami. „Kryptos” natomiast proponuje nam rolę szpiegów, których zadaniem jest odcyfrowanie tajnych wiadomości.

Dziękujemy wydawnictwu Trefl za udostępnienie egzemplarza gry na potrzeby recenzji.

Piotr Siłka, Łukasz M. Pogoda
‹Kryptos›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKryptos
Data produkcjiwrzesień 2014
Autor
Wydawca Trefl
Info3–6 osób, od lat 8
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
„Informacja jest najcenniejszą bronią w arsenale każdej armii. Wiedza o planowanych działaniach przeciwnika i poznanie jego słabości są kluczem do zwycięstwa w czasach konfliktu, a zdobywanie istotnych informacji jest zadaniem wywiadu.” Pozwoliłam sobie we wstępie zacytować początek instrukcji, bo „Kryptos” to gra o łamaniu szyfrów, a naszym zadaniem będzie odgadnięcie, jakie karty mają na ręku współgracze.
Sama gra mieści się w malutkim pudełeczku, które zawiera karty, żetony oraz planszę, która po rozłożeniu nie chce niestety równo leżeć na stole. W grze mamy 48 ponumerowanych kolejno kart w czterech kolorach. Każdy z graczy otrzymuje miniplanszę punktacji wraz z żetonem do zaznaczania naszego wyniku oraz pewną liczbę kolorowych kart (zależną od liczby graczy) i układa je na ręce w kolejności rosnącej. Następnie wszyscy biorą tyle żetonów, ile mają kart w odpowiadających im kolorach. Czyli na starcie wszyscy gracze wiedzą ile kartoników danego koloru każdy posiada. Na koniec gracze odkrywają kolejno dwie dowolne karty na ręce. To jest pozycja wyjściowa do rozpoczęcia zgadywania.
Tura polega na próbie odgadnięcia wartości dowolnej karty przeciwnika. Gracz wskazuje wybrany kartonik i podaje liczbę, jaka według niego tam widnieje. Jeśli zgadnie – zdobywa trzy punkty, a odgadnięta karta zostaje odsłonięta. Jeśli strzał będzie nieudany, to nic się nie dzieje. W przypadku pomyłki gracz może próbować zgadywać ponownie, ale kosztuje go to jeden punkt zwycięstwa, następnie tura przechodzi na kolejnego gracza. Wartości odsłoniętych kart są, dla ułatwienia, zaznaczane na planszy (torze kodu). Na samym końcu, gdy na ręku zostało już niewiele zakrytych kart, zmniejsza się bonus, który można otrzymać za dobry strzał. Gra kończy się gdy ktoś uzyska 15 punktów.
Jak widać zasady są proste, można je wytłumaczyć dosłownie w minutę, a do gry w „Kryptosa” nie jest potrzebne praktycznie żadne doświadczenie z grami. Tytuł ten bazuje na dobrej pamięci i umiejętności logicznego myślenia. Wprawdzie na początku będzie trochę strzałów w ciemno, ale szybko można przejść do bardziej świadomego odgadywania.
Jeśli komuś opisane przeze mnie zasady wydadzą się zbyt proste, to może skorzystać z zasad dla graczy zaawansowanych, które nie pozwalają na odsłonięcie skrajnych i sąsiadujących ze sobą kart podczas przygotowania rozgrywki. Wprowadzony jest też limit dla odsłoniętych łącznie kart danego koloru. Oprócz podstawowego i zaawansowanego trybu gry, mamy również dwa warianty – tajemnica (dla 4-5 osób) oraz łapówka. Pierwszy z nich polega na tym, że bierzemy do gry o cztery karty więcej, ale po przetasowaniu wszystkich, cztery losowe odkładamy na bok, co znacząco utrudni odgadywanie. Łapówka to lekko zmodyfikowana zasada drugiego strzału. Jeśli po pomyłce chcemy odgadywać ponownie, to nie tylko płacimy za tę możliwość jeden punkt, ale też przeciwnik jeden punkt zyskuje.
„Kryptos” to gra właściwie dla każdego. Łatwa do nauczenia, z bardzo krótkim czasem rozgrywki i w poręcznym pudełku, dzięki czemu łatwo ją ze sobą zabrać. Odgadywanie liczb nie każdemu przypadnie pewnie do gustu, ale polecam spróbować, choćby ze względu na stosunkowo niewielką cenę gry.
koniec
21 stycznia 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Czym by tu zapełnić spiżarnię?
Wojciech Gołąbowski

4 V 2024

Wydane przez Naszą Księgarnię „Orzeszki ze ścieżki” nie są, wbrew pozorom, grą łatwą. To strategia, w której do końca nie wiadomo, kto wygra.

więcej »

Zapiski niedzielnego gracza: Wolność i swoboda
Miłosz Cybowski

14 IV 2024

„Broforce” nie jest grą nową, ale lubię do niej wracać – ta brutalna platformówka nabija się z popkulturowych klisz w sposób podobny do filmowej serii „Expendables”. Robi to jednak o wiele lepiej. I zabawniej.

więcej »

Krótko o grach: Rodzina jest najważniejsza
Miłosz Cybowski

6 IV 2024

„Dziedzictwo: Testament Diuka de Crecy” jest jedną z tych gier, które w świetnym stylu łączą ze sobą temat z mechaniką. Rozbudowa drzewa genealogicznego naszej rodziny, aranżowanie udanych mariaży i dbanie o kolejnych potomków naprawdę wciąga.

więcej »

Polecamy

Wyrzuty sumienia kanciarza

W świecie pdf-ów:

Wyrzuty sumienia kanciarza
— Miłosz Cybowski

Więcej, ciekawiej i za darmo
— Miłosz Cybowski

Starzy Bogowie nie śpią
— Miłosz Cybowski

Typowe miasto
— Miłosz Cybowski

Gnijący las
— Miłosz Cybowski

Roninowie pod zaćmionym słońcem
— Miłosz Cybowski

Księga wiedźmich czarów
— Miłosz Cybowski

Pancerni bez psa
— Miłosz Cybowski

Słudzy Pana Rozkładu
— Miłosz Cybowski

Mali, brzydcy i zieloni
— Miłosz Cybowski

Zobacz też

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.