Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Marek Turek
‹Fastnachtspiel #1: Koniec początku›

Fastnachtspiel: Koniec początku
EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKoniec początku
Scenariusz
Data wydaniawrzesień 2003
RysunkiMarek Turek
Wydawca Imago.com.pl
CyklFastnachtspiel
ISBN-1083-919635-0-0
Cena9,90
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Komiksy z innego miasta

Esensja.pl
Esensja.pl
Daniel Gizicki pisze o komiksach Marka Turka. Jego komiksy wymagają od czytelników skupienia i chwili refleksji i raczej nie są przeznaczone dla każdego. Brakuje w nich dynamicznej akcji, bo autor przedkłada złożoność fabuły i inteligentne poczucie humoru nad szybkość biegu wydarzeń.

Daniel Gizicki

Komiksy z innego miasta

Daniel Gizicki pisze o komiksach Marka Turka. Jego komiksy wymagają od czytelników skupienia i chwili refleksji i raczej nie są przeznaczone dla każdego. Brakuje w nich dynamicznej akcji, bo autor przedkłada złożoność fabuły i inteligentne poczucie humoru nad szybkość biegu wydarzeń.

Marek Turek
‹Fastnachtspiel #1: Koniec początku›

Fastnachtspiel: Koniec początku
EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKoniec początku
Scenariusz
Data wydaniawrzesień 2003
RysunkiMarek Turek
Wydawca Imago.com.pl
CyklFastnachtspiel
ISBN-1083-919635-0-0
Cena9,90
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Marek Turek jest uznanym polskim twórc± komiksów, ale wydaje się cały czas pozostawać poza głównym nurtem. Jego komiksy wymagaj± od czytelników skupienia i chwili refleksji i raczej nie s± przeznaczone dla każdego. Brakuje w nich dynamicznej akcji, bo autor przedkłada złożoność fabuły i inteligentne poczucie humoru nad szybkość biegu wydarzeń.

Turek zadebiutował w 1996 roku i to w trzech licz±cych się wtedy periodykach naraz. Komiks „Eine Kleine Hilda” pojawił się w dwunastym numerze „AQQ”, zaś w „Czasie Komiksu” i w katalogu łódzkiego konkursu komiksowego opublikowana została historia „Bambino”. Od tego czasu komiksy tego autora pojawiały się w wielu czasopismach, takich jak: „Krakers”, „KKK”, „Arche”, „Komiks Forum”, „Katastrofa”, „Ziniol”, „KGB”, a także „Gazeta powszechna”. Jeden z jego komiksów znalazł się również w antologii „Manga po polsku”. Turek publikuje dość często poza granicami naszego kraju. Jego prace trafiły między innymi do słoweńskich antologii – „Stripburger”, „Warburger” czy do amerykańskiego zina „Attic Wit”. W swoim dorobku ma też trzy autorskie albumy: dwie części trylogii „Sothis” i pierwszy tom czteroksięgu „Fastnachtspiel”, który wkrótce zostanie wznowiony nakładem katowickiego sklepu komiksowego Imago.

„Sothis” to typowy komiks s-f. Opowiada on historię agentki Anny Nowak, której wspomnienia zostały zaprogramowane przez tajemnicz± organizację. Jednocześnie poddana zostaje ona szkoleniu i obejmuje przywództwo grupy szturmowej, złożonej z samych mężczyzn. Grupa ta ma za zadanie infiltrację tajnej bazy sił rządowych na jałowej planecie Sigma 2. Podczas akcji dochodzi do masakry, którą przeżyć udaje się jedynie Annie. W międzyczasie Ziemia stała się gigantycznym domem spokojnej starości, jednak to właśnie tam wciąż mają miejsce największe machlojki i tajne eksperymenty. Nie wiadomo, kto właściwie poci±ga za wszystkie sznurki, dlaczego życie głównej bohaterki zostało tak pogmatwane przez eksperymenty, ani jaką moc nosi w sobie Anna. Nie potrafi ona znaleĽć odpowiedzi na te pytania i sama do końca nie wie, kim jest.

„Fastnachtspiel” to z kolei wielki, bo zaplanowany na cztery tomy, zbiór kilkustronicowych historii, których akcja rozgrywa się w mieście – jedynej enklawie pozostałej po końcu świata. Żyje tam wiele różnych stworzeń (ludzie, demony, golemy i wiele innych), a rzeczywistość miasta rządzi się własnymi prawami…

Oprócz tego Turek tworzy dwa cykle pasków. Znany z łamów Esensji „Fuz” to pełne specyficznego humoru żarty o pewnym przeciętnym mężczyĽnie i jego życiu. Franuś jest gderliwy, wiecznie niezadowolony, ale jego relacje z otoczeniem są bardzo zabawne. Paski te były publikowane również w „Krakersie” i „Gazecie Powszechnej”.

Drugi cykl pasków to „Black stripe”, również znany z Esensji, maj±cy być swoistym alfabetem, ale ujętym na zupełnie inny sposób. W przeciwieństwie do kolorowego „Fuza”, „Black stripe” jest tworzony w głębokich czerniach.

Komiksy Marka Turka mają swój specyficzny klimat, który zawdzięczają zarówno narracyjnemu sposobowi prowadzenia historii, jak i dopracowanej konwencji graficznej. Strona fabularna pełna jest odautorskich komentarzy, często przeważaj±cych nad wypowiedziami bohaterów. Jednocześnie bardzo ważną funkcję w opowiadaniu historii pełni sposób kadrowania, posługiwania się perspektywą czy nawet dopasowane liternictwo.

Twórczość Turka jest bardzo różnorodna w warstwie graficznej. Inaczej rysowany był „Sothis”, inaczej „Fastnachtspiel”, inaczej „Fuz”. Wszystkie je łączy jednak biegłość autora w posługiwaniu się różnymi technikami. Bardzo ważną częścią tych komiksów jest również ingerencja komputera. Tła komponowane w komputerze bardzo uatrakcyjniają plansze i pomagają wytworzyć w nich wrażenie przestrzeni. Jednocześnie pojawiające się najczęściej w tle przeróżne instalacje, dziwne urządzenia i zniekształcone budowle mogą wprowadzać poczucie klaustrofobii. Tak jakby bohaterowie komiksów byli więźniami stechnicyzowanego, zdehumanizowanego świata, w którym egzystują.

Prace autora „Fastnachtspiel” są specyficzne, bo tworzy on komiks, jakiego w Polsce jest niewiele. Spokojne, inteligentnie skonstruowane fabuły dopełnia dopracowany, bardzo indywidualny stylistycznie rysunek. Nie są to na pewno komiksy skierowane do szerokiej publiczności. Są one dla tych, którzy poszukują czegoś więcej niż ogranych schematów, szybkiej akcji czy nieskomplikowanego rysunku.

Te komiksy są inne… Wyjątkowe.
koniec
1 października 2003

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Niedzielny krytyk komiksów: Śrubełek? Głowadzik?
Marcin Osuch

28 IV 2024

Każdy smok ma swój słaby punkt ukryty pod którąś z łusek. Tak było ze Smaugiem z „Hobbita”, tak było też ze smokiem z przygód Jonki, Jonka i Kleksa. A że w przypadku tego drugiego chodziło o wentyl do pompki? Na tym polegał urok komiksów Szarloty Pawel.

więcej »

Niekoniecznie jasno pisane: Jedenaście lat Sodomy
Marcin Knyszyński

21 IV 2024

Większość komiksów Alejandro Jodorowsky’ego to całkowita fikcja i niczym nieskrępowana, rozbuchana fantastyka. Tym razem jednak zajmiemy się jednym z jego komiksów historycznych albo może „historycznych” – fabuła czteroczęściowej serii „Borgia” oparta jest bowiem na faktycznych postaciach i wydarzeniach, ale potraktowanych z dość dużą dezynwolturą.

więcej »

Komiksowe Top 10: Marzec 2024
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

17 IV 2024

W 24 zestawieniu najlepiej sprzedających się komiksów, opracowanym we współpracy z księgarnią Centrum Komiksu, czas się cofnął. Na liście znalazły się bowiem całkiem nowe przygody pewnych walecznych wojów z Mirmiłowa i ich smoka… Ale, o dziwo, nie na pierwszym miejscu.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Fastnachtspiel #1
— Daniel Gizicki

Z tego miasta nie ma ucieczki
— Daniel Gizicki

Tegoż twórcy

Świat na opak?
— Paweł Ciołkiewicz

Viichystowskie sny
— Konrad Wągrowski

Dwa grzybki i w drogę
— Jakub Gałka

Rysowane w międzyczasie
— Robert Wyrzykowski

Krótko o komiksach: Październik 2001
— Marcin Herman, Marcin Lorek, Paweł Nurzyński

Krótko o komiksach: Lato 2001
— Artur Długosz, Marcin Herman, Paweł Nurzyński

Tegoż autora

Na marginesie scenariusza #1
— Daniel Gizicki

Na północy krew z rozbitych czaszek bucha
— Daniel Gizicki

Letnie dni
— Daniel Gizicki

Narkotyki i poszukiwania
— Daniel Gizicki

Wspaniały komiks!
— Daniel Gizicki

Młodociani turpiści?
— Daniel Gizicki

Czy na sali jest korekta?
— Daniel Gizicki

Wojny robotów
— Daniel Gizicki

Dla fanów Naruto
— Daniel Gizicki

Uwaga, kiepścizna!
— Daniel Gizicki

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.