Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Krzysztof (Prosiak) Owedyk
‹Prosiacek 1990–2010›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułProsiacek 1990–2010
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2010
RysunkiKrzysztof (Prosiak) Owedyk
Wydawca Kultura Gniewu
ISBN978-83-60915-51-6
Cena79,90
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Jak „Prosiacek” z buntownika stał się filozofem
[Krzysztof (Prosiak) Owedyk „Prosiacek 1990–2010” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Piękne zbiorcze wydanie wszystkich „Prosiacków” Krzysztofa Owedyka okazuje się nie tylko ciekawym świadectwem swoich czasów, ale także solidną porcją znakomitej komiksowej lektury.

Konrad Wągrowski

Jak „Prosiacek” z buntownika stał się filozofem
[Krzysztof (Prosiak) Owedyk „Prosiacek 1990–2010” - recenzja]

Piękne zbiorcze wydanie wszystkich „Prosiacków” Krzysztofa Owedyka okazuje się nie tylko ciekawym świadectwem swoich czasów, ale także solidną porcją znakomitej komiksowej lektury.

Krzysztof (Prosiak) Owedyk
‹Prosiacek 1990–2010›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułProsiacek 1990–2010
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2010
RysunkiKrzysztof (Prosiak) Owedyk
Wydawca Kultura Gniewu
ISBN978-83-60915-51-6
Cena79,90
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Przyznam się szczerze – „Prosiacka” nie znałem wcześniej, za wyjątkiem obszerniejszej historii „Genesis”, która została później dodana jako wstęp do ostatniego albumowego wydania „Ósmej czary”. Na początku lat 90. scena undergroundu punkowego była mi raczej obca, zainteresowania komiksowe i ogólnie mówiąc kulturalne leżały zupełnie gdzie indziej. Z całą zawartością zinów Krzysztofa Owedyka zetknąłem się więc dopiero teraz, przy okazji zbiorczego wydania w twardej oprawie. I muszę przyznać, że było to spotkanie nad wyraz interesujące.
Wydawca pisze na tylnej okładce, że pierwszy „Prosiacek” to „krótkie autorskie komiksy o tematyce subkulturowej, ekologicznej, pacyfistycznej, antyfaszystowskiej”. Nie do końca rozumiem tego stwierdzenia – gdybym miał określić zawartość pierwszych zeszytów, użyłbym dwóch innych określeń – „Prosiacek” jest przede wszystkim antyklerykalny i anarchistyczny. Czyżby były to zbyt mocne sformułowania dla odbiorcy, które miałyby go odstraszyć od zakupu nowowydanego albumu? Nie są zbyt mocne, a na pewno są prawdziwe.
Bo pierwsze „Prosiacki” są niewątpliwie bardzo ciekawą historią swoich czasów – początków lat 90. – w szczególności w zakresie aktywności antyklerykalnej. Czasów, w których rola Kościoła w państwie była większa niż kiedykolwiek indziej w czasach porozbiorowych, a grupy kontestujących ten stan rzeczy udzielały się wówczas przeważnie poza głównym obiegiem kultury. Z dzisiejszej perspektywy krótkie historie antyklerykalne są ciekawym znakiem epoki, ale komiksem nie wzbudzającym już chyba większych emocji – wydaje się, że tematy poruszane zostały już przetworzone na różny sposób. Wydają się też nieco monotonne – powtarzające się tematy to rozbieżność między głoszonymi zasadami, a życiem księży, wpływ na politykę, czy – już w oderwaniu od księży – płytka religijność Polaków. Ciekawym urozmaiceniem tej tematyki jest słynne logo „Priestbusters”, które niegdyś zrobiło niemałą karierę poza „Prosiackiem”.
Antyklerykalizm to jednak tylko część, choć znaczące, tematów z początków zinu. Znajdziemy tu i kpinę z ruchu skinheadów, bardziej bezpośrednie żarty z polityków, ale też satyry na służbę wojskową, czy wyszydzanie stosunku do kary śmierci. A z rzeczy lżejszych – tematyka ekologiczna i nabijanie się z mainstreamowej sceny muzycznej. Żaden z tych tematów nie stracił do dziś aktualności, dyskusje powracają, jedynie forma przez lata się nieco zmieniła. Ale spojrzenie na to stare buntownicze i z założenia obrazoburcze podejście jest ciekawą lekcją historii.
Czytając komplet zinów w pakiecie najlepiej widać, jak „Prosiacek” dojrzewał. Co ciekawe, kolejne numery są coraz lepsze, nadal poruszając się w tych samych tematach, są coraz doskonalsze pod względem formy, środków wyrazu, fabuły i przekazu. Nawet satyra łapie nowy oddech – „Klechdy kosmiczne” czy „Bajki urłackie” są świetnym przykładem kreatywnego przetworzenia motywów baśniowych, zabawy językiem, słowotwórstwa, coraz bardziej wyrafinowanego humoru. Różnorodne humoreski a nawet makabreski wyraźnie poszukują nowych środków wyrazu, szokują, ale w pamięci pozostawiając nieraz naprawdę niebanalną pointę. Nie stroni Owedyk również od filozofowania – czasem wykorzystując tytułowego bohatera z książek A.A. Milne’a, czasem tworząc bardziej nastrojowe opowieści, w których tematem nie są już bieżące rozliczenia, ale, rzecz można, sens życia jako taki. Wręcz genialnie wypada na przykład tu wspomniane wcześniej „Genesis”, rozbudowana alternatywna opowieść o stworzeniu świata, przywodząca wręcz na myśl niektóre pomysły Stanisława Lema. Ale nie jest to jedyna perełka tego zbioru, coraz bardziej zróżnicowanego, przedstawiającego coraz bardziej złożone tematy i historie.
Ciekawym jest też obserwowanie różnych stylów graficznych Owedyka – od prostej kreski rysunku satyrycznego, poprzez bardziej dopracowane opowieści, aż po rysunek bliski realizmu. Widać w tym nie tylko pasjonata, ale po prostu utalentowanego artystę. Krzysztof „Prosiak” Owedyk jest z pewnością jednym z najważniejszych polskich twórców komiksowych ostatniego dwudziestolecia – chwała więc „Kulturze Gniewu” za przybliżenie jego twórczości w budzącym szacunek ponad dwustupięćdziesięciostronicowym zbiorze, mogącym być dla wielu osób pierwszym kontaktem z „Prosiackiem”.
koniec
24 stycznia 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Holmes w tunelu czasoprzestrzennym
Maciej Jasiński

26 IV 2024

„Sherlock Holmes Society” to popkulturowy miszmasz, w którym mieliśmy w jednej historii zombie, Kubę Rozpruwacza, pana Hyde’a i wiele różnych innych motywów. Czwarty album serii domykał większość wątków, dlatego ostatnie dwa albumy to jakby nowe otwarcie. A skoro tak, to autorzy postanowili przebić to, co już było. Nic więc dziwnego, że piąta część rozpoczyna się od wybuchu bomby atomowej w samym centrum Birmingham.

więcej »

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Upiorny „Glina”
— Sebastian Chosiński

Bajki z komentarzem
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Wyłącz ten telewizor!
— Marcin Osuch

Długa wędrówka do Raju
— Robert Wyrzykowski

Krótko o komiksach: Czerwiec 2004
— Wojciech Gołąbowski, Marcin Herman, Michał R. Wiśniewski

Coraz lepiej
— Marcin Herman

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.