Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Neil Gaiman, Dagmara Matuszak
‹Melinda›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMelinda
Tytuł oryginalnyMelinda
Scenariusz
Data wydaniamarzec 2005
RysunkiDagmara Matuszak
Wydawca Atropos
Format56s. A4; oprawa twarda
Cena60,—
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Melinda w krainie mechanicznych katedr
[Neil Gaiman, Dagmara Matuszak „Melinda” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Neil Gaiman jest z pewnością artystą poszukującym. Pisuje fantasy („Nigdziebądź”, „Dobry Omen”), ociera się o sf i horror, a także coś w rodzaju realizmu magicznego („Dym i lustra”). Tworzy poezję i scenariusze komiksowe („Sandman”, „1602”). Bierze się za literaturę dziecięcą („Koralina”), czasem w dość nietypowej formie („Wilki w ścianach”). Nie dziwi więc jego nowe przedsięwzięcie – nietypowy komiks, będący publikacją ilustrowanego poematu w ekskluzywnym, kolekcjonerskim wydaniu. Co dla polskiego czytelnika jest istotne, to że do stworzenia ilustracji Gaiman zaprosił polską rysowniczkę, Dagmarę Matuszak.

Konrad Wągrowski

Melinda w krainie mechanicznych katedr
[Neil Gaiman, Dagmara Matuszak „Melinda” - recenzja]

Neil Gaiman jest z pewnością artystą poszukującym. Pisuje fantasy („Nigdziebądź”, „Dobry Omen”), ociera się o sf i horror, a także coś w rodzaju realizmu magicznego („Dym i lustra”). Tworzy poezję i scenariusze komiksowe („Sandman”, „1602”). Bierze się za literaturę dziecięcą („Koralina”), czasem w dość nietypowej formie („Wilki w ścianach”). Nie dziwi więc jego nowe przedsięwzięcie – nietypowy komiks, będący publikacją ilustrowanego poematu w ekskluzywnym, kolekcjonerskim wydaniu. Co dla polskiego czytelnika jest istotne, to że do stworzenia ilustracji Gaiman zaprosił polską rysowniczkę, Dagmarę Matuszak.

Neil Gaiman, Dagmara Matuszak
‹Melinda›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMelinda
Tytuł oryginalnyMelinda
Scenariusz
Data wydaniamarzec 2005
RysunkiDagmara Matuszak
Wydawca Atropos
Format56s. A4; oprawa twarda
Cena60,—
GatunekSF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Czym jest „Melinda"? Lepiej zapytać: „kim jest Melinda?”. Melinda to dziewczynka zamieszkująca zindustrializowany świat przyszłości, ale poszukująca, jak większość jej rówieśników z innych miejsc i czasów, zajmujących historii, baśni, opowieści, czegoś, co pozwoli oderwać się od teraźniejszości. Wykreowany sugestywnymi rysunkami Dagmary Matuszak świat Melindy przypomina nieco zniszczony świat „Stalkera” Andrieja Tarkowskiego. To ziemia, na której załamał się już rozwój cywilizacji technicznej. Nie było raczej wojny ani kataklizmu, po prostu w pewnym momencie został przekroczony punkt krytyczny i zamiast dalszego rozwoju nastąpił regres. Wielkie fabryki, stalowe konstrukcje, rurociągi, dźwigi i mosty ulegają erozji, rozpadają się. Dawno już nie ma tradycyjnych krajobrazów przesłoniętych wielkimi budowlami. Ale nowe krajobrazy, tworzone przez człowieka, zmieniają się w złom i gruz. Mimo wszystko w tym świecie trzeba nadal żyć, jakoś się do niego dostosować. I Melinda się dostosowuje – obserwuje potężne maszyny, których cel istnienia już dawno został zapomniany, spaceruje między przęsłami, ponad ściekami, oczekuje bajek od automatów, bawi się z żołnierzami, ucieka przed bezpańskimi psami-cyborgami.
Przypominają się podczas lektury „Melindy” „Bajki robotów” Stanisława Lema – tam też zautomatyzowany świat przetworzył tradycyjne opowieści na nowe, technologiczne wersje. Z kolei ucieczka od coraz bardziej zniszczonej powierzchni Ziemi w górę to oczywiście stały cyberpunkowy motyw, ale też inspiracji można szukać w klasycznej fantastyce lat 50. (np. u Cyryla N. Kornblutha), gdzie status bohaterów zależał od piętra, na którym mieszkali.
Rysunek Matuszak zaskakuje – zupełnie inaczej kojarzy się przecież kobieca grafika. Znajdziemy tu mroczne techniczne wizje z przewagą czerni nad bielą, bez cyzelowania szczegółów, aby nie zaburzyć nastroju rozpadu, przetykane kolorowymi kadrami pokazującymi wybrane elementy świata Melindy w formie pocztówek naklejonych na strony książki. Przyznam jednak, że największe wrażenie zrobiło na mnie proste zestawienie na stronach 14 i 15. Na pierwszej stronie widzimy dwa kręgi przedzielone poziomą linią, przywodzące na myśl słońce zachodzące nad morzem. Za chwilę poznajemy jednak prawdę – kręgami jest czarny wylot rury ściekowej i jego odbicie w tym, co z niej wypływa…
Nie wystawiam tu oceny. Każdy z was powinien osądzić, czy warto na ładny, choć nieco dziwny wiersz, ilustrowany w sugestywny i intrygujący sposób, wydany w eleganckiej twardej oprawie, wydać 60 zł…
koniec
26 maja 2005

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Przygody małych króliczków
Maciej Jasiński

23 IV 2024

„Opowieści z Bukowego Lasu” to kolejna już seria dla dzieci, którą od roku 2021 publikuje wydawnictwo Egmont. Tym razem mamy do czynienia z cyklem przeznaczonym dla najmłodszych czytelników, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie komiksu.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Kosmiczny redaktor
— Konrad Wągrowski

Statek szalony
— Konrad Wągrowski

Kobieta na szczycie
— Konrad Wągrowski

Przygody Galów za Wielkim Murem
— Konrad Wągrowski

Potwór i cudowna istota
— Konrad Wągrowski

Migające światła
— Konrad Wągrowski

Śladami Hitchcocka
— Konrad Wągrowski

Miliony sześć stóp pod ziemią
— Konrad Wągrowski

Tak bardzo chciałbym (po)zostać kumplem twym
— Konrad Wągrowski

Kac Vegas w Zakopanem
— Konrad Wągrowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.