Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

José Homs, Zidrou
‹Shi #1: Na początku był gniew…›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułShi #1: Na początku był gniew…
Tytuł oryginalnyAu commencement était la colere…
Scenariusz
Data wydania17 stycznia 2018
RysunkiJosé Homs
PrzekładJakub Syty
Wydawca Taurus Media
CyklShi
ISBN978-83-65465-17-7
Format56s. 215×290mm; oprawa twarda
Cena45,—
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Dwie panie w tarapatach (nie licząc Pickles)
[José Homs, Zidrou „Shi #1: Na początku był gniew…” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Shi” to opowieść o genezie buntu przeciwko skostniałym konwenansom i męskiej dominacji charakteryzującym wiktoriańską Anglię. Córka pułkownika Winterfielda, Jennifer ma własne wyobrażenie o sprawiedliwości i postanawia wprowadzić je w życie pomimo skrajnie niesprzyjających okoliczności.

Paweł Ciołkiewicz

Dwie panie w tarapatach (nie licząc Pickles)
[José Homs, Zidrou „Shi #1: Na początku był gniew…” - recenzja]

„Shi” to opowieść o genezie buntu przeciwko skostniałym konwenansom i męskiej dominacji charakteryzującym wiktoriańską Anglię. Córka pułkownika Winterfielda, Jennifer ma własne wyobrażenie o sprawiedliwości i postanawia wprowadzić je w życie pomimo skrajnie niesprzyjających okoliczności.

José Homs, Zidrou
‹Shi #1: Na początku był gniew…›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułShi #1: Na początku był gniew…
Tytuł oryginalnyAu commencement était la colere…
Scenariusz
Data wydania17 stycznia 2018
RysunkiJosé Homs
PrzekładJakub Syty
Wydawca Taurus Media
CyklShi
ISBN978-83-65465-17-7
Format56s. 215×290mm; oprawa twarda
Cena45,—
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Akcja komiksu rozpoczyna się jednak ponad sto lat później. W 2013 roku Lionel Barrington, szef koncernu produkującego uzbrojenie o nobliwej nazwie SVPPB (to skrót od Si Vis Pacem Para Bellum), zostaje uwolniony z odpowiedzialności za śmierć siedmioletniego Mustaphy Abdullaha Ibrahima. Chłopak stał się ofiarą inteligentnej miny przeciwpiechotnej wyprodukowanej w jego zakładach. Radość z tego sądowego rozstrzygnięcia szybko jednak pierzcha, gdy podczas uroczystości powitalnej zorganizowanej na terenie posiadłości Barringtona dochodzi do tragedii. Dopiero po tym dramatycznym wprowadzeniu akcja komiksu przenosi się do roku 1851, kiedy to w Londynie odbywa pierwsza Wystawa Światowa. Po terenach wystawowych przechadzamy się wspólnie z rodziną pułkownika Winterfielda i poznajemy główną bohaterkę tej opowieści - jego córkę Jennifer. Dziewczyna od razu daje się poznać jako osoba niezależna, buntownicza i skłonna do łamania skostniałych norm i konwenansów. Krótko mówiąc, zupełnie nie pasująca do realiów wiktoriańskiej Anglii. Zamiast oddawać się uciechom typowym dla młodych panien z dobrych domów, przyprawia swojego ojca o ból głowy, raz po raz zmieniając swoje ekscentryczne zainteresowania. Było już malarstwo, eksperymenty chemiczne, a obecnie dziewczyna fascynuje się fotografią. I właśnie za sprawą swojej nowej pasji odkrywa, że niemowlę trzymane przez Japonkę pozującą do zdjęć w części poświęconej kulturze Kraju Kwitnącej Wiśni… jest martwe.
To odkrycie rozpoczyna ciąg dramatycznych zdarzeń, podczas których Jennifer wykazuje się niezwykłą odwagą i zdecydowaniem. Przekonanie o tym, że trzeba postępować honorowo i uczciwie, sprowadza na jej głowę masę kłopotów. Dziewiętnastowieczny Londyn nie jest bowiem miejscem, w którym kobieta może bezkarnie manifestować swoją siłę i niezależność walcząc o prawa tych, którym podstawowych praw się odmawia. Męski świat zbudowany przez arystokratów, duchownych i oficerów, oddających się swym pasjom w konserwatywnych stowarzyszeniach, narzuca swoje reguły gry. Gry, w której nie ma miejsca dla zbuntowanych kobiet. Za fasadą wiktoriańskich konwenansów ozdabianych przepychem i elegancją kryje się brutalny system wyzysku i przemocy. I to właśnie w tym świecie jedna gniewna dziewczyna postanawia zakwestionować dotychczasowe zasady.
Zidrou w pierwszym tomie swojej opowieści przedstawia nam tę rzeczywistość przy okazji niezwykle dramatycznych wypadków. Zdarzenia toczą się tu błyskawicznie, nie dając czytelnikowi ani chwili wytchnienia. Jennifer wraz z dwiema nowopoznanymi towarzyszkami przeżywają zapierające dech w piersiach i niezwykle niebezpieczne przygody. Scenarzysta w udany sposób pogodził ze sobą dynamikę opowieści, zarysowanie tła społeczno-kulturowego oraz charakterystykę postaci. W pierwszym tomie dominuje oczywiście Jennifer, to jej towarzyszymy i kibicujemy, ale pozostałe postaci również zostały przedstawione w intrygujący sposób. Zidrou uchyla także rąbka tajemnicy dotyczącej związku pomiędzy zdarzeniami z końcówki XIX wieku i późniejszym o ponad sto lat wyrokiem w sprawie Barringtona.
Rysunki w komiksie są po prostu wyśmienite. José Homs daje prawdziwy popis swoich umiejętności z równą lekkością tworząc efektowne krajobrazy, przedstawiając pełne detali wnętrza oraz komponując dynamiczne sceny akcji. Sekwencja, w której na ulicach Londynu ścigają się ze sobą dwa powozy, jest prawdziwym majstersztykiem. Nocne sceny skąpane w strugach deszczu wypadają spektakularnie, a przedsmak tego, co nas czeka w albumie, daje dynamicznie skadrowana okładka. Równie efektownie prezentują się atrakcje Wystawy Światowej oraz bogate wnętrza rezydencji Winterfieldów. Doskonałym uzupełnieniem całości są wizerunki bohaterów – zarówno szczegóły anatomiczne, jak i mimika stanowią oryginalne połączenie realizmu z odrobiną satyrycznego przerysowania. Dzięki temu twarze Londyńczyków pojawiających się na planszach komiksu tworzą niezwykle osobliwą galerię.
Nowa seria – francuska premiera miała miejsce zaledwie rok temu – zaproponowana polskiemu czytelnikowi przez wydawnictwo Taurus bez wątpienia zasługuje na uwagę. Intrygujący pomysł, świetny scenariusz i jeszcze lepsze rysunki to trzy elementy, które powinny wystarczyć za rekomendację tego tytułu. Punkt wyjścia zarysowany w pierwszym tomie gwarantuje dalsze atrakcje. Zdarzenia rozgrywające się w 2013 jak na razie stanowią raczej tło, ale zapewne będą jeszcze wielokrotnie przeplatać się z opisem buntu rodzącego się w dziewiętnastowiecznej Anglii.
koniec
25 marca 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Holmes w tunelu czasoprzestrzennym
Maciej Jasiński

26 IV 2024

„Sherlock Holmes Society” to popkulturowy miszmasz, w którym mieliśmy w jednej historii zombie, Kubę Rozpruwacza, pana Hyde’a i wiele różnych innych motywów. Czwarty album serii domykał większość wątków, dlatego ostatnie dwa albumy to jakby nowe otwarcie. A skoro tak, to autorzy postanowili przebić to, co już było. Nic więc dziwnego, że piąta część rozpoczyna się od wybuchu bomby atomowej w samym centrum Birmingham.

więcej »

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Zemsta skarmiona gniewem
— Agata Włodarczyk

Miłość i zdrada
— Paweł Ciołkiewicz

Zemsta jest słodka
— Paweł Ciołkiewicz

Władza nad kobietami
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Dyskretny urok showbiznesu
— Paweł Ciołkiewicz

Piękny umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.