Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Brecht Evens
‹Pantera›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPantera
Scenariusz
Data wydaniamarzec 2018
RysunkiBrecht Evens
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
ISBN9788365527585
Format136s. 280x230 mm
Cena99,00
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Kolorowa Pantera
[Brecht Evens „Pantera” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Pantera” to opowieść trudna do jednoznacznego zaklasyfikowania. Choć wygląda jak ilustrowana książka dla dzieci, to bardzo szybko okazuje się, że poruszane są w niej jednak bardzo „dorosłe” tematy, a podczas lektury trudno uwolnić się od jakiegoś trudnego do zdefiniowania lęku.

Paweł Ciołkiewicz

Kolorowa Pantera
[Brecht Evens „Pantera” - recenzja]

„Pantera” to opowieść trudna do jednoznacznego zaklasyfikowania. Choć wygląda jak ilustrowana książka dla dzieci, to bardzo szybko okazuje się, że poruszane są w niej jednak bardzo „dorosłe” tematy, a podczas lektury trudno uwolnić się od jakiegoś trudnego do zdefiniowania lęku.

Brecht Evens
‹Pantera›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPantera
Scenariusz
Data wydaniamarzec 2018
RysunkiBrecht Evens
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
ISBN9788365527585
Format136s. 280x230 mm
Cena99,00
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Mała Krystynka mieszka wspólnie z ojcem i kotką o wdzięcznym imieniu Panna Kocinka. Niestety, zwierzak jest chory i musi zostać uśpiony. Nie trzeba mówić, że to, co dla ojca jest zwykłym załatwieniem sprawy u weterynarza, dla dziecka stanowi prawdziwy dramat. Bohaterka komiksu radzi sobie z tą traumą w sposób typowy dla dzieci: ucieka w świat wyobraźni. Tu pojawia się tytułowa Pantera – niezwykły, zmiennokształtny zwierzak, który pewnego dnia po prostu wyskoczył z szuflady w pokoju dziewczynki. Wyimaginowane zwierzę okazuje się doskonałym remedium na wszystkie problemy Krystynki. Pantera jest niezwykle elokwentnym towarzyszem posiadającym dar snucia pasjonujących opowieści o swojej ojczyźnie – Panterlandii, gdzie pełni funkcję księcia koronnego. Kiedy jednak czytelnik zaczyna nastawiać się, na to, że będzie miał oto do czynienia ze wzruszającą i pełniącą funkcje pocieszycielskie opowieścią dla dzieci, zaczynają się dziać rzeczy niepokojące i dziwne. Stopniowo zmienia się atmosfera tej opowieści, nie wiadomo dokładnie kiedy sytuacja robi się coraz bardziej złowieszcza. Trudno jednoznacznie powiedzieć, na czym to polega, po prostu zachowanie Pantery, jej słowa i gesty wywołują trudny do uchwycenia niepokój. Niesamowite zwierzę zaczyna konsekwentnie przejmować kontrolę nad życiem dziewczynki.
Brecht Evens wprawdzie na polskim rynku dopiero debiutuje, ale ma już na koncie kilka znaczących sukcesów. Ten belgijski twórca w 2010 roku otrzymał nagrodę Willy’ego Vandersteena za komiks „Wrong Place”, a rok później zdobył nagrodę publiczności w Angoulême. Także „Pantera” została już dostrzeżona w środowisku komiksowym – w 2016 roku przyniosła Evensowi nagrodę Bédélys na kanadyjskim festiwalu w Montrealu. Warto odnotować, że komiks spotkał się także z różnorodnymi ocenami – jest bowiem bardzo wieloznaczny i faktycznie otwarty na różne interpretacje. Sam Evens w wydziale udzielonym w kwietniu 2016 roku magazynowi „Newsarama” opowiedział o dwóch takich reakcjach. Opisał mianowicie sytuację, w której pewna kobieta zwracając komiks do sklepu stwierdziła, że stanowi on apologię pedofilii, zoofilii i kazirodztwa. Oczywiście ta interpretacja jest nie tylko skrajna, ale sprzeczna z faktami i więcej chyba mówi o stanie umysłu tej klientki niż o samym komiksie, ale trzeba przyznać, że Brecht Evens niejednokrotnie sam prowokuje do takich ocen. Druga sytuacja miała miejsce podczas jakiegoś spotkania z czytelnikami. Gdy przed autorem pojawiło się dziecko z komiksem prosząc o autograf, ten zapytał, czy było w nim coś trudnego dla małoletniego czytelnika. Dziecko odpowiedziało twierdząco – była to mianowicie śmierć kota Krystynki otwierająca całą opowieść. Krótko mówiąc było to zdarzenie, o którym dorośli czytelnicy komiksu pewnie zapomną, zanim skończą czytać kolejną stronę. Właśnie te dwie reakcje doskonale pokazują, jakie znaczenie dla interpretacji dzieła ma perspektywa czytelnika determinowana jego wiekiem i doświadczeniami.
O ile zatem warstwa narracyjna może być przedmiotem dyskusji, o tyle pod względem graficznym komiks prezentuje się wybornie. Podłużny format przywołuje jednoznaczne skojarzenia z książką dla dzieci, a bajeczne kolory tylko takie wrażenia wzmacniają. Zresztą właśnie kolorystyka stanowi najważniejszy element tej opowieści. Artysta używa akwareli w płynie nadając swoim pracom specyficzny, transparentny charakter. Bardzo często różne sprzęty, przedmioty, linie pojawiające się na rysunkach są widoczne także przez półprzezroczyste ciała bohaterów, co tworzy wrażenie pewnej lekkości. Poza tym, Evens dzieli swoją opowieść na błękitno-czerwone sekwencje, w których Pantera się nie pojawia oraz fragmenty bardziej kolorowe naznaczone obecnością wyimaginowanego zwierzaka. Gdy na scenę wkracza książę koronny Panterlandii, opowieść zaczyna mienić się odcieniami żółci i zieleni, nadającymi całości nieco psychodeliczny i surrealistyczny charakter. Ten zabieg pokazuje kontrast pomiędzy smutkiem i radością, a także ma sprawiać, jak we wspomnianym już wywiadzie mówi sam Evens, żeby za Panterą i jej kolorami tęskniła nie tylko Krystynka, ale także czytelnicy. Podobieństwo do książek dla dzieci związane jest także z tym, że nie ma tu wyodrębnionych konturem kadrów. Zamiast tego poszczególne scenki przedstawione są za pomocą otwartych ilustracji – raz znajdziemy tu kilkanaście takich obrazków na jednej planszy innym razem całą planszę lub nawet dwie zajmuje jedna ilustracja. Krótko mówiąc autor zapewnia czytelnikom wiele wrażeń estetycznych.
„Pantera” na pewno nie pozostawi nikogo obojętnym. Początkowo zabawna i pocieszycielska opowieść o przyjaźni małej dziewczynki i jej wyobrażonego przyjaciela raz po raz zmienia się w mroczny thriller, odwołujący się do głęboko ukrytych lęków. Autor nawiązuje w niej do klasycznych historyjek dla dzieci, ale ukazuje je w zupełnie innym świetle. Pantera odwiedzająca Krystynkę tylko początkowo przypomina nieco tygrysa Hobbesa bawiącego się radośnie z kilkuletnim Calvinem. Z czasem okazuje się, że znacznie więcej w niej cech Alinoe, który niegdyś dał się we znaki Jolanowi i jego matce. Komiks na pewno warto polecić dojrzałemu czytelnikowi, potrafiącemu docenić surrealistyczną narrację oraz lubiącemu graficzne i kolorystyczne eksperymenty. Wieloznaczne dzieło Brechta Evensa na pewno ich nie zawiedzie. O tym, czy mogą po niego sięgać dzieci, powinni natomiast decydować rodzice.
koniec
10 kwietnia 2018

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Holmes w tunelu czasoprzestrzennym
Maciej Jasiński

26 IV 2024

„Sherlock Holmes Society” to popkulturowy miszmasz, w którym mieliśmy w jednej historii zombie, Kubę Rozpruwacza, pana Hyde’a i wiele różnych innych motywów. Czwarty album serii domykał większość wątków, dlatego ostatnie dwa albumy to jakby nowe otwarcie. A skoro tak, to autorzy postanowili przebić to, co już było. Nic więc dziwnego, że piąta część rozpoczyna się od wybuchu bomby atomowej w samym centrum Birmingham.

więcej »

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Impresjonistyczna alkoholizacja
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Tegoż autora

Dyskretny urok showbiznesu
— Paweł Ciołkiewicz

Piękny umysł
— Paweł Ciołkiewicz

Mieć chaos w sobie
— Paweł Ciołkiewicz

Blask z innej przestrzeni
— Paweł Ciołkiewicz

Między prawdą a kłamstwem
— Paweł Ciołkiewicz

Nosferatu ponad wszystko
— Paweł Ciołkiewicz

Obrzęd przejścia
— Paweł Ciołkiewicz

Szklane domy
— Paweł Ciołkiewicz

Miejska pułapka
— Paweł Ciołkiewicz

Przeciwstawić się losowi
— Paweł Ciołkiewicz

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.