Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Vincent Bourgeau, Ronan Toulhoat
‹Ira Dei #1: Złoto Kaidów›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIra Dei #1: Złoto Kaidów
Scenariusz
Data wydania30 września 2019
RysunkiRonan Toulhoat
PrzekładJakub Syty
Wydawca Taurus Media
CyklIra Dei
ISBN9788365465412
Format56s. 215x290 mm
Cena45,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Każdy jest wrogiem
[Vincent Bourgeau, Ronan Toulhoat „Ira Dei #1: Złoto Kaidów” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Pierwszy tom „Ira Dei” autorstwa Vincenta Bourgeau i Ronana Toulhoata to nowa, frankofońska pozycja na polskim rynku. Wydawnictwo „Taurus Media” proponuje tym razem przygodowy komiks historyczny – taki w starym, dobrym stylu.

Marcin Knyszyński

Każdy jest wrogiem
[Vincent Bourgeau, Ronan Toulhoat „Ira Dei #1: Złoto Kaidów” - recenzja]

Pierwszy tom „Ira Dei” autorstwa Vincenta Bourgeau i Ronana Toulhoata to nowa, frankofońska pozycja na polskim rynku. Wydawnictwo „Taurus Media” proponuje tym razem przygodowy komiks historyczny – taki w starym, dobrym stylu.

Vincent Bourgeau, Ronan Toulhoat
‹Ira Dei #1: Złoto Kaidów›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułIra Dei #1: Złoto Kaidów
Scenariusz
Data wydania30 września 2019
RysunkiRonan Toulhoat
PrzekładJakub Syty
Wydawca Taurus Media
CyklIra Dei
ISBN9788365465412
Format56s. 215x290 mm
Cena45,00
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Mamy rok 1040. Sycylia została podbita przez Arabów już jakiś czas temu – teraz ich władza słabnie z powodu różnorakich wewnętrznych konfliktów. Chrześcijanie próbują zatem odzyskać wyspę dla Cesarstwa Bizantyjskiego. Wielka armia dowodzona przez sławnego greckiego generała, korzysta dodatkowo z oddziałów najemnych – służą w nich przedstawiciele narodów całej Europy, w tym Normanowie. Akcja rozpoczyna się w momencie, gdy do oddziału najemników, dowodzonego przez Haralda III Surowego, dołącza inny Norman – Tankred wraz z dwudziestoma towarzyszami. Tankredowi towarzyszy tajemniczy legat papieski Szczepan, nazywający go „Robertem”. Harald potrzebuje pomocy – ma za zadanie zdobyć Taorminę. W tym warownym grodzie u wybrzeży Sycylii schowany jest podobno bajeczny skarb – tytułowe „Złoto Kaidów”.
Fabuła pierwszej części „Ira Dei” obraca się wokół tematu oblężenia wspomnianego miasta. Poznajemy też dość sporo szczegółów dotyczących sytuacji politycznej tego regionu Europy w tym dokładnie okresie historycznym. Arabowie są rozdarci i walczą sami ze sobą, Chrześcijanie podobnie – właśnie zbliża się Wielka Schizma Wschodnia. Północne i wschodnie wybrzeże Morza Śródziemnego tkwiło w tych czasach w uścisku wielu potężnych i zmagających się ze sobą sił – na samym dole hierarchii, gdzieś między kolejnymi tragediami i krzywdami, pałętały się pojedyncze ludzkie istoty.
Komiks rozpoczyna się od wyraźnego nakreślenia motywu przewodniego – świat, który za chwilę poznamy pełen jest niedoli, krwi i łez maluczkich, nad którymi stoją ci „wielcy”, pretendujący do boskiego miana i mający życie pojedynczego człowieka za nic. Takie właśnie są realia, w których Vincent Bourgeau umieszcza swoich bohaterów. Jedynym prawem jest prawo silniejszego, „jedyną bronią kobiet jest ich kobiecość”, każdy dba tylko o siebie, każdy jest przestępcą, każdy jest wrogiem. I to jest cecha charakterystyczna „Ira Dei” – tu nie ma żadnych pozytywnych postaci. Do takiej postawy jednak zmuszają twarde, średniowieczne realia.
A sam komiks jest standardową, przygodową opowieścią historyczną w europejskim stylu. Są pojedynki, bitwy, niestabilne sojusze, próby sił, szorstka męska przyjaźń, zdrada, zemsta, honor, rozbryzgująca się krew, golizna i czasem nieco pompatyczne teksty. Wszystko to już znamy, wszystko to już kiedyś było. „Ira Dei” jednak ma jednak kilka niewątpliwych atutów. Po pierwsze – solidnie nakreślone tło historyczne, które nie tylko pozwala jakoś tam umieścić fabułę na osi czasu, lecz stanowi też istotny fundament dla zrozumienia motywacji bohaterów. Po drugie – wszystkie te wymienione przyciągacze uwagi (przemoc, seks, niewybredny humor) są stonowane i ograniczone. Są, ponieważ potrzebuje ich fabuła a nie czytelnik.
A jak rysunki? Ronan Toulhaut wie, jak oddać dynamikę bitwy, jak pokazać historyczne realia i zaprezentować szerokie, panoramiczne krajobrazy. Jedno, do czego można się przyczepić, to szczegóły. Otóż, nie dba o nie za bardzo. Gdy Didier Tarquin rysuje „Lanfeusta”, możecie obejrzeć pod lupą każdy kamyk i listek na drzewie – jest dopracowany do najmniejszych szczegółów. U Toulhauta tego nie ma – tylko schematyczny szkic, proste kreskowania. Wszystko to jednak i tak tylko preferencje odbiorcy – w ogólnym rozrachunku grafik nie zawodzi.
Pierwszy tom „Ira Dei” zapowiada ciekawą, przygodową historię w tomie drugim. Większość bohaterów pokazała już swoje prawdziwe oblicza – zapowiada to o wiele bardziej emocjonujące wydarzenia niż w do tej pory. Arcydziełem komiks może nie jest, ale miłośników europejskiego komiksu historycznego na pewno nie zawiedzie.
koniec
29 listopada 2019

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Holmes w tunelu czasoprzestrzennym
Maciej Jasiński

26 IV 2024

„Sherlock Holmes Society” to popkulturowy miszmasz, w którym mieliśmy w jednej historii zombie, Kubę Rozpruwacza, pana Hyde’a i wiele różnych innych motywów. Czwarty album serii domykał większość wątków, dlatego ostatnie dwa albumy to jakby nowe otwarcie. A skoro tak, to autorzy postanowili przebić to, co już było. Nic więc dziwnego, że piąta część rozpoczyna się od wybuchu bomby atomowej w samym centrum Birmingham.

więcej »

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Nie wszystko złoto…
— Dagmara Trembicka-Brzozowska

Historia i przygoda
— Michał Misztal

Tegoż twórcy

Gra o Paryż
— Marcin Knyszyński

Kryształowi piraci
— Marcin Knyszyński

Krótko o komiksach: Zombie w Londynie
— Maciej Jasiński

Na Dzikim Zachodzie bez zmian
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Krew na zboczach Etny
— Marcin Knyszyński

Tegoż autora

Beznadziejna piątka
— Marcin Knyszyński

Oto koniec znanego nam świata
— Marcin Knyszyński

Miecze i sandały
— Marcin Knyszyński

Z rodzynkami, czy bez?
— Marcin Knyszyński

Hola, hola, panie Straczynski!
— Marcin Knyszyński

Żadna dziura nie jest dość głęboka
— Marcin Knyszyński

Uczta ekstremalna
— Marcin Knyszyński

Straczynski Odnowiciel
— Marcin Knyszyński

Cztery wywiady, coś tam pomiędzy i pogrzeb
— Marcin Knyszyński

Bez emocji
— Marcin Knyszyński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.