Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Georges Bess, Alexandro Jodorowsky
‹Anibal 5›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAnibal 5
Scenariusz
Data wydania28 sierpnia 2018
RysunkiGeorges Bess
Wydawca Scream Comics
ISBN9788365454812
Format144s. 240x320 mm
Cena89,99
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Jodorowsky sobie odpuszcza
[Georges Bess, Alexandro Jodorowsky „Anibal 5” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Anibal 5” to komiks, który Alejandro Jodorowsky stworzył wspólnie z Georgesem Bessem. Ten duet można kojarzyć z kilku udanych serii: „Juana Solo”, „Białego Lamy” i „Legendy Białego Lamy”. Jak wypada ich kolejne wspólne dzieło?

Andrzej Goryl

Jodorowsky sobie odpuszcza
[Georges Bess, Alexandro Jodorowsky „Anibal 5” - recenzja]

„Anibal 5” to komiks, który Alejandro Jodorowsky stworzył wspólnie z Georgesem Bessem. Ten duet można kojarzyć z kilku udanych serii: „Juana Solo”, „Białego Lamy” i „Legendy Białego Lamy”. Jak wypada ich kolejne wspólne dzieło?

Georges Bess, Alexandro Jodorowsky
‹Anibal 5›

EKSTRAKT:40%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAnibal 5
Scenariusz
Data wydania28 sierpnia 2018
RysunkiGeorges Bess
Wydawca Scream Comics
ISBN9788365454812
Format144s. 240x320 mm
Cena89,99
Gatuneksensacja
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Jodorowsky jest twórcą, który od dziesięcioleci spełnia się w wielu dziedzinach sztuki. Większość osób kojarzy go zapewne jako reżysera awangardowych filmów („Święta góra”, „Kret”) lub twórcę komiksów (zwłaszcza tych stworzonych w duecie z Moebiusem, takich jak m.in. „Incal”, czy „Szalona z Sacre-Coeur”). Chilijski artysta jest też jednak performerem, muzykiem, tarocistą, rzeźbiarzem… długo by wymieniać. Wróćmy jednak do komiksów. Bibliografia (komiksografia?) Jodorowsky’ego jest bogata, a polscy wydawcy dokładają wszelkich sił, by przybliżyć ją czytelnikom. Kiedyś przodował w tym Egmont, obecnie najwięcej albumów tego autora dostarcza nam Scream, ale tytuły z jego nazwiskiem na okładce w swoim katalogu mają też Taurus oraz Bum Projekt. I bardzo dobrze. Wśród tych pozycji znajdują się dzieła wybitne, wiele jest całkiem niezłych, znalazło się też kilka bardzo słabych. Do tych ostatnich zaliczyć niestety trzeba „Anibala 5”.
Tytułowy Anibal 5 to wysokiej klasy cyborg, wyposażony w multum zabójczych usprawnień oraz niepohamowany popęd seksualny. Jego przeznaczeniem jest walka z różnymi zagrożeniami, jakie dotykają naszą planetę. Szalony tyran, budujący pod ziemią niewolniczą armię? Szamanka atakująca Europę przy pomocy lewitujących zwierząt? Wyślijcie Anibala 5!
Seria Jodorowsky’ego i Bessa miała być w założeniu parodią przygód Jamesa Bonda. I teoretycznie można tak ten komiks odczytywać – przy dużej dozie dobrej woli. Jednak jak na parodię, „Anibal 5” jest zadziwiająco mało zabawny. Autor wyraźnie starał się wykrzesać jakiś komizm z przygód cyborga, ale żarty w „Anibalu 5” są ciężkie, toporne i przez większość czasu po prostu żenujące. Humor jakim operował Jodorowsky był zawsze specyficzny. Często balansował na granicy dobrego smaku (i równie często ją przekraczał), jednak przeważnie udawało mu się przy okazji zrobić dobre (lub przynajmniej poprawne) komiksy. W przypadku tego albumu to po prostu nie wyszło.
Poza nieudaną warstwą humorystyczną, „Anibal 5” to też po prostu słabo napisany scenariusz. Jodorowsky prawdopodobnie miał na początku jakiś zarys fabuły, ale po drodze wszystko mu się rozjechało. Narracja się rwie, absurdalne pomysły nie mają okazji nawet wybrzmieć, bo zaraz zastępowane są kolejnymi. Wszyscy bohaterowie zachowują się infantylnie, a ich dialogi brzmią po prostu okropnie. Wyszedł komiks ciężkostrawny i męczący – całość wygląda, jakby Jodorowsky wrzucił do jednego worku wszystko co akurat mu przyszło do głowy i nawet się nie zastanowił jak to będzie ze sobą grało.
Bess wyraźnie marnuje się w tym komiksie. To świetny artysta, o bardzo plastycznej kresce, co doskonale to widać we wspomnianych wcześniej dziełach. W Anibalu 5 też można dostrzec jego umiejętności – zwłaszcza przy przedstawianiu postaci ludzkich (mało kto umie tak sugestywnie pokazać dynamikę ciała). Jednak artysta nie błyszczy tak jak powinien. I to nie do końca ze swojej winy. W wielu miejscach Bess po prostu nie ma jak pokazać swojego talentu, bo plansze przeładowane są dymkami i ramkami z tekstem.
„Anibal 5” jest komiksem chaotycznym i bardzo słabo napisanym. Nie ratują go nawet świetne rysunki Bessa. Szkoda – po Jodorowsky’m można spodziewać się więcej.
Plusy:
  • Rysunki Bessa
Minusy:
  • Infantylna, nielogiczna fabuła
  • Kiepsko napisane postaci
  • Ciężki, żenujący humor
koniec
13 marca 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Holmes w tunelu czasoprzestrzennym
Maciej Jasiński

26 IV 2024

„Sherlock Holmes Society” to popkulturowy miszmasz, w którym mieliśmy w jednej historii zombie, Kubę Rozpruwacza, pana Hyde’a i wiele różnych innych motywów. Czwarty album serii domykał większość wątków, dlatego ostatnie dwa albumy to jakby nowe otwarcie. A skoro tak, to autorzy postanowili przebić to, co już było. Nic więc dziwnego, że piąta część rozpoczyna się od wybuchu bomby atomowej w samym centrum Birmingham.

więcej »

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Szybko! Przygotujcie miss Szwecji!
— Marcin Knyszyński

Tegoż twórcy

Symfonia obrazów
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Zagubiony w samym sobie
— Andrzej Goryl

Zamknięcie etapu
— Andrzej Goryl

Taka zwyczajna magia
— Andrzej Goryl

Komiks zaledwie bardzo dobry
— Andrzej Goryl

Sprawiedliwość w kosmosie
— Andrzej Goryl

Koniec przeszłości
— Andrzej Goryl

Ultimates, rząd i mutanci
— Andrzej Goryl

Inne czasy, inni samuraje
— Andrzej Goryl

A więc do przodu!
— Andrzej Goryl

Twoje zdrowie, John!
— Andrzej Goryl

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.