Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Ales Kot, Danijel Zezelj
‹Czas nienawiści #1›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzas nienawiści #1
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2019
RysunkiDanijel Zezelj
PrzekładPaweł Cichawa
Wydawca Non Stop Comics
CyklCzas nienawiści
ISBN978-83-8110-922-2
Cena45,00
Gatuneksensacja, SF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Czarno to widać
[Ales Kot, Danijel Zezelj „Czas nienawiści #1” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Jeśli martwi Was stan współczesnego świata, niepokoją rosnące w siłę ruchy nacjonalistyczne, a do tego nie lubicie administracji Donalda Trumpa, w takim razie „Czas nienawiści” jest pozycją dla Was. W każdym razie tom pierwszy.

Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Czarno to widać
[Ales Kot, Danijel Zezelj „Czas nienawiści #1” - recenzja]

Jeśli martwi Was stan współczesnego świata, niepokoją rosnące w siłę ruchy nacjonalistyczne, a do tego nie lubicie administracji Donalda Trumpa, w takim razie „Czas nienawiści” jest pozycją dla Was. W każdym razie tom pierwszy.

Ales Kot, Danijel Zezelj
‹Czas nienawiści #1›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzas nienawiści #1
Scenariusz
Data wydaniapaździernik 2019
RysunkiDanijel Zezelj
PrzekładPaweł Cichawa
Wydawca Non Stop Comics
CyklCzas nienawiści
ISBN978-83-8110-922-2
Cena45,00
Gatuneksensacja, SF
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Mamy rok 2022. W Stanach Zjednoczonych twardą ręką rządzi posttrumpowska świta, której daleko do szeroko pojętej tolerancji. Każdy przejaw inności jest natychmiast piętnowany, co wywołuje napięcia społeczne, a za nimi brutalnie tłumione protesty uliczne. O tym, jak niełatwo być innym, przekonują się dwie kobiety Huian Xing oraz Amanda Parker. Niegdyś były kochankami, ale ich związek zniszczyła polityka. Punktem kulminacyjnym, który bezpośrednio doprowadził do rozstania była utrata oczekiwanego dziecka. Z tym, że w kwestii tego, jak do tego dokładnie doszło otrzymujemy wykluczające się wersje. Obecnie Amanda należy do ortodoksyjnych bojówek antyrządowych, planując zamachy terrorystyczne. Huian zaś współpracuje z wysłannikiem służb bezpieczeństwa, chcącym powstrzymać jej byłą.
Powyższy opis może spowodować wrażenie, że mamy do czynienia z pozycją nasyconą akcją, niczym najlepsze thrillery szpiegowskie. Nic bardziej mylnego. Tak po prawdzie, to jak na tak dużo stron, dzieje się tu zaskakująco mało. Scenarzysta Aleš Kot robi za to dużo, by uzmysłowić nam w jak bardzo opresyjnym świecie żyją bohaterowie komiksu. Nikt nie wypowiada się w normalny sposób, a każdy dialog ma wywołać w czytelniku moralny niepokój. Do tego dochodzą cytaty wielkich myślicieli, otwierające każdy rozdział (choć znajduje się także wśród nich fragment utworu Manic Street Preachers), co wraz z efektowną okładką, każe nam traktować niniejszą pozycję niczym dzieło objawione.
Przyznam, że nie dałem się złapać na te sztuczki. Choć wspomniana przednia grafika z dłońmi oplecionymi drutem kolczastym zapowiadała coś intrygującego, finalnie otrzymaliśmy przerysowany świat, którego nie zamieszkują normalni ludzi, a posągi. Agitka ideologiczna nie przeszkadza mi, o ile jest ubrana w intrygującą fabułę, po której poruszają się ciekawe postacie (patrz „Wbrew naturze”, także wydane przez Non Stop Comics). Tymczasem w „Czasie nienawiści” tego brakuje. Ani Amanda, ani Huian (choć ta bardziej) nie wywołują większych emocji. Biorąc pod uwagę ich trudną relację, na kartach powinno iskrzyć. Tymczasem najciekawszą postacią całości wydaje się przesłuchujący Xing funkcjonariusz Freeman, który jako jedyny został pokazany, jako postać z krwi i kości.
„Czas nienawiści” nie porywa także pod względem wizualnym. Za rysunki odpowiada Danijel Žeželj, którego polscy czytelnicy mogą kojarzyć z serii „Loveless”. Trzeba przyznać, że posiada on ciężką rękę do grafiki, tworząc toporne kadry, grubo nasączone tuszem. W połączeniu z ciemnymi kolorami, nie tylko możemy mieć problem z rozpoznaniem postaci, ale także ze stwierdzeniem, czy mamy dzień, czy noc.
Połączenie ponurej kreski z mozolną fabułą i jasno ukierunkowanym przesłaniem może okazać się dla niektórych nie do przebrnięcia. Przyznam, że tez myślałem, czy aby się nie poddać, ale szczęśliwie pod koniec intryga robi się bardziej interesująca, co pozwala mieć nadzieję, iż drugi tom „Czasu nienawiści” okaże się bardziej wciągający. Na razie jednak nie dowiadujemy się niczego. Pytania się mnożą, a atmosfera gęstnieje, choć i tak od początku była niczym smoła. Krótko mówiąc: pozycja dla wytrwałych.
koniec
14 marca 2020

Komentarze

15 III 2020   00:40:29

> Tak po prawdzie, to jak na tak dużo stron, dzieje się tu zaskakująco mało.

SPOILER: Im dalej w las... tym mniej się dzieje. Aleš Kot miał pomysł na mini-serię, ale zdecydował się ją rozdmuchać do 12 zeszytów.

> Danijel Žeželj (...) posiada on ciężką rękę do grafiki, tworząc toporne kadry, grubo nasączone tuszem.

Akurat tuszu jest tutaj szokująco mało. Danijel Žeželj ma na koncie kilka powieści graficznych rysowanych czystym tuszem.
Polecam jego „Czerwonego Kapturka” http://dzezelj.com/novels/24/19/chaperon-rouge

> pozwala mieć nadzieję, iż drugi tom „Czasu nienawiści” okaże się bardziej wciągający

Nadzieja matką wiadomo kogo. (Podobno Aleš Kot miał ambicję stworzyć dzieło na miarę „True Detective”. Wyszło mu dzieło dzieło na poziomie sezonu drugiego.)

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Holmes w tunelu czasoprzestrzennym
Maciej Jasiński

26 IV 2024

„Sherlock Holmes Society” to popkulturowy miszmasz, w którym mieliśmy w jednej historii zombie, Kubę Rozpruwacza, pana Hyde’a i wiele różnych innych motywów. Czwarty album serii domykał większość wątków, dlatego ostatnie dwa albumy to jakby nowe otwarcie. A skoro tak, to autorzy postanowili przebić to, co już było. Nic więc dziwnego, że piąta część rozpoczyna się od wybuchu bomby atomowej w samym centrum Birmingham.

więcej »

Zagubiony w samym sobie
Andrzej Goryl

25 IV 2024

„Czarny Młot” to seria, która miała bardzo intrygujący początek, ciekawie się rozwijała, ale jej zakończenie było co najmniej rozczarowujące. Po drodze ukazało się też kilka komiksów pobocznych, które w większości nie prezentowały zbyt wysokiego poziomu. Podobnie sprawa się ma z najnowszą publikacją z tego uniwersum – albumem „Pułkownik Weird. Zagubiony w kosmosie”.

więcej »

Dyskretny urok showbiznesu
Paweł Ciołkiewicz

24 IV 2024

Nestor Burma to prywatny detektyw, który ma skłonność, naturalną chyba u prywatnych detektywów, do wpadania w tarapaty. Po „Mgle na moście Tolbiac”, „Ulicy Dworcowej 120” oraz „Awanturze na Nation” dostajemy kolejny album z jego przygodami. „Chciałeś mnie widzieć martwą?” to opowieść o intrydze rozgrywającej się w świecie musicali.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Ale im pokazaliśmy, nie?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wikingowie
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Idź do krateru wulkanu Snæfellsjökull…
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I ty możesz być Kubą Rozpruwaczem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

My i Oni
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wielki mały finał
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Piołun w sercu a w słowach brak miodu, czyli 10 utworów do tekstów Ernesta Brylla
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Kim był Józef J.?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ilu scenarzystów potrzea by wkręcić steampunkową żarówkę?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Baldwin Trędowaty na tropie
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Nie należy mylić zagubienia się w masie z tkwieniem w gównie
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Diabeł rozbiera się u Prady
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.