Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 29 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Jorge Gonzalez, Gani Jakupi
‹Powrót do Kosowa›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPowrót do Kosowa
Scenariusz
Data wydaniamaj 2019
RysunkiJorge Gonzalez
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Kto ty jesteś?
[Jorge Gonzalez, Gani Jakupi „Powrót do Kosowa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Powrót do Kosowa” to reportaż z pierwszych tygodni pokoju w Kosowie, który koncentruje się na losach jego ludności.

Aleksander Krukowski

Kto ty jesteś?
[Jorge Gonzalez, Gani Jakupi „Powrót do Kosowa” - recenzja]

„Powrót do Kosowa” to reportaż z pierwszych tygodni pokoju w Kosowie, który koncentruje się na losach jego ludności.

Jorge Gonzalez, Gani Jakupi
‹Powrót do Kosowa›

EKSTRAKT:100%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPowrót do Kosowa
Scenariusz
Data wydaniamaj 2019
RysunkiJorge Gonzalez
Wydawca Timof i cisi wspólnicy
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
„Powrót do Kosowa” to trudny, wielowarstwowy komiks, którego omówienie w ramach recenzji nie może być wyczerpujące. Jego scenarzysta, Gani Jakupi, pochodzi z tytułowego Kosowa, jednak w momencie nasilenia zbrojnych konfliktów emigrował do Barcelony. Kiedy w 1999 roku siły ONZ zdobyły kontrolę nad regionem i sytuacja zdawała się zmierzać w stronę pokoju, Jakupi, parający się już wtedy dziennikarstwem, często proszony był o komentarze w europejskich mediach. Wreszcie zaproponowano mu podróż do Kosowa w celu wykonania reportażu. Komiks ten jest ogłoszoną po 15 latach próbą rozliczenia się z tamtym powrotem, zastaną sytuacją oraz własną historią i tożsamością.
Jakupi przyjmuje bardzo specyficzną perspektywę. Jest zarazem swój i obcy. Początkowo wydaje mu się, że zna Kosowo, jednak to, co zastaje po swoim przybyciu, nie jest już tym samym Kosowem. Zmiany, jakie obserwuje, wywołują głębokie zaniepokojenie, które utrzymuje się przez długi czas, by wreszcie nieco ustąpić budzącej się nadziei. Autor rozlicza polityków, których decyzje gubią tysiące szarych obywateli, rozlicza zachodnie media, które okazują zainteresowanie konfliktem tylko do momentu, kiedy temat nie spowszednieje i nie pojawi się nowa afera, rozlicza wreszcie samego siebie – ze swoich decyzji, niemocy i bezradności.
W „Powrocie do Kosowa” warstwa historyczna, choć obecna, nie jest przesadnie eksploatowana. Jakupi w pewien sposób podkreśla nie tylko to, że historię piszą zwycięzcy, ale również dyskurs tego pisma: koncentrujący się na przywódcach, liczbach, datach. To, czego brakuje w opisie konfliktu, to mikrohistorie zwykłych ludzi żyjących i umierających obok siebie. Im Jakupi oddaje sprawiedliwość, ich portretuje i wspomina. To opowieść o ludziach, którzy w wojnie nie mieli interesu, którzy lubili się wzajemnie, ale którzy zostali uwikłani w konflikty podsycane przez tak zwanych przywódców.
Ten dramatyczny scenariusz doskonale zilustrowany został przez Jorge’a Gonzáleza. Jego technika opiera się często na kontrastach, dzięki czemu widzimy zarówno tragedię, jak i nadzieję przepełniającą Kosowo pod koniec XX wieku. Ilustracje bywają nieczytelne, ale przez to świetnie oddają klimat zrujnowanych zabudowań zaludnianych przez złamanych ludzi.
„Powrót do Kosowa” to doskonały komiks reportażowy, który dociera do istoty opisywanych zdarzeń. Nie chodzi w nim o zwykłą relację historii, lecz o głęboką analizę zjawiska. Ta analiza nie ma jednak charakteru intelektualnej spekulacji, ale pełnego emocji spojrzenia na losy ludzi, na których wojna odcisnęła niezacieralne piętno.
Plusy:
  • wielowarstwowość
  • ukazanie historii przez pryzmat doświadczeń jednostek
  • doskonały portret regionu targanego konfliktami
  • próba rozliczenia się z własną tożsamością
  • krytyka zachodnich mediów
  • doskonały dobór techniki ilustracji
koniec
14 lipca 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kraina bez gwiazd
Marcin Osuch

29 IV 2024

Wydana nakładem oficyny Lost in Time „Arka” to udany miks twardego SF z elementami horroru i socjologicznego thrillera. Początek jest bardzo dobry i na szczęście nie najgorsze jest zakończenie.

więcej »

Zupełnie jak nie trykoty
Dagmara Trembicka-Brzozowska

28 IV 2024

Ten album to taka „przejściówka” – rozpoczyna się sceną z „Wojen nieskończoności”, a akcja znajduje się najwyraźniej gdzieś przed albumem „King In Black”, w Polsce jak na razie nie wydanym, oraz późniejszymi komiksami m.in. z cyklu „Wojna światów” czy z Thorem w roli głównej. I jakkolwiek fabuła jest dość przeciętna, to jednak jest w „Czarnym” parę rzeczy wartych zobaczenia.

więcej »

Palec z artretyzmem na cynglu
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

27 IV 2024

„Torpedo 1972” to powrót po latach Luca Torelliego, niegdyś twardziela i zabijaki, a dziś… w sumie też zabijaki, ale o wiele bardziej zramolałego.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Wyrzucić koszmar z pamięci
— Paweł Ciołkiewicz

Tegoż autora

Powrót do korzeni
— Aleksander Krukowski

Nie rdzewieje
— Aleksander Krukowski

Kiedy sprawy przybierają poważny obrót
— Aleksander Krukowski

I’m gonna send him to outer space…
— Aleksander Krukowski

…nie rozbawi
— Aleksander Krukowski

Blask na wschodzie?
— Aleksander Krukowski

Czasem lepiej stracić nadzieję
— Aleksander Krukowski

Kropki i kreski
— Aleksander Krukowski

Bunt ponadczasowy
— Aleksander Krukowski

O rzeczach silniejszych niż śmierć
— Aleksander Krukowski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.