Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 6 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

‹Warburger›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWarburger
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk

Krótkie komiksy o wojnie
[„Warburger” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Antologia „Warburger” zbiera krótkie komiksy twórców z różnych stron świata. Wszystkie w jakimś stopniu odnoszą się do problemu wojny. Jak to w antologiach – zdarzają się lepsze i gorsze fragmenty, ale całość na pewno zasługuje na uwagę, choć lektura całego 400-stronicowego albumu podczas jednego posiedzenia może być męcząca.

Daniel Gizicki

Krótkie komiksy o wojnie
[„Warburger” - recenzja]

Antologia „Warburger” zbiera krótkie komiksy twórców z różnych stron świata. Wszystkie w jakimś stopniu odnoszą się do problemu wojny. Jak to w antologiach – zdarzają się lepsze i gorsze fragmenty, ale całość na pewno zasługuje na uwagę, choć lektura całego 400-stronicowego albumu podczas jednego posiedzenia może być męcząca.

‹Warburger›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWarburger
Gatunekhistoryczny
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
"Warburger” to pokaźnych rozmiarów album, w którym spotkali się twórcy z różnych krajów, w tym także Polacy (Mateusz Skutnik, Marek Turek, January Misiak, Jacek Frąś, Antoni Serkowski, Ryszard Dąbrowski). Pojawili się tam również inni znani autorzy, tacy jak choćby Max Andersson, Danijel Zezelj (wschodząca gwiazda amerykańskiego mainstreamu), Peter Kuper czy Markus „Mawil” Witzel (jego komiks z „Warburgera” jest dostępny online).
Antologia została opublikowana w języku angielskim przez wydawnictwo Strip Core (wydające na co dzień magazyn „Stripburger”) w 2003 roku i jest rozprowadzana w całej zachodniej Europie oraz Stanach Zjednoczonych przez wydawnictwo TopShelf. W zamieszczonych tam komiksach widać echo aktualnych wtedy wydarzeń, takich jak atak na World Trade Center czy planowana amerykańska ofensywa w Iraku. Ale autorzy zahaczają także o rzeczywistość Korei Północnej, II wojnę światową oraz o inne historyczne konflikty. Oprócz tego w antologii znaleźć można opowieści, które pokazują wyimaginowane, metaforyczne zdarzenia, oraz przedstawiają wojnę z punktu widzenia zwykłego człowieka. Twórcy w różny sposób podchodzą do tematu – jedni robią sobie jaja (a żarty są mniej lub bardziej wybredne), inni serwują groteskę, kolejni próbują moralizować, jeszcze inni prezentują mocno pokręcone wizje, ale zdarzają się też reportaże z konkretnych zdarzeń.
Jednym z ciekawszych komiksów jest dzieło Niemki Ulli Lust, która zilustrowała szkolne wypracowania dzieci, które przeżyły atak Rosjan na Berlin w 1945 r. Trzy opowieści z prostym rysunkiem i odręcznym pismem (w każdej historii nieco innym) opisują horror, jaki przeżyli zwykli mieszkańcy Berlina i z jakimi problemami się borykali. Autorka pokazała prawdziwą twarz wojny, która dotyka także, a może przede wszystkim, ludność cywilną.
Kolejną wyróżniającą się historią jest „Zyklon Boy”, którego autorem jest Szwed Knut Larsson. Groteskowy komiks opowiada o chłopcu, który pod wpływem Zyklonu B zyskuje nadnaturalne moce, dzięki czemu rozprawia się z nazistami. Niesamowicie wstrząsająca opowieść ociera się o granice dobrego smaku, ale nie pozostawia czytelnika obojętnym.
Polscy autorzy zaprezentowali wysoką formę, ale chyba największym zaskoczeniem jest jednoplanszowy komiks Antoniego Serkowskiego. Autor znany głównie z dopracowanej, quasi-realistycznej stylistyki rysunku, tym razem poszedł w formalny minimalizm. Jego komiks „Homobomb” zwraca uwagę właśnie prostotą wykonania, ale i niezwykłą siłą przekazu.
Praca Serkowskiego nie jest jedynym eksperymentem formalnym obecnym w antologii. Równie interesujące jest dzieło Słoweńca Zigi „Sigmunda” Alijaza, w którym autor szaleje z geometrią w obrębie małych kadrów, prezentując spójną, przemyślaną i bardzo czytelną opowieść.
Niestety, „Warburger” – tak jak większość antologii – jest zbiorem bardzo nierównych prac. O ile jedne czyta się z przyjemnością, gdyż widać, że autorzy panują nad rysunkami i narracją, rozumieją język komiksu i umieją się nim posługiwać, o tyle przez inne naprawdę trudno przebrnąć. Twórcom tych ostatnich często brakuje umiejętności, komiksy te bywają albo odpychające graficznie, albo przeładowane tekstem, albo źle skonstruowane, albo wszystko na raz.
Mimo wszystko „Warburger” to bardzo interesujący zbiór prac, prezentujący różne typy komiksu i różne sposoby postrzegania tematu. Autorzy wywodzą się raczej z nurtu niezależnego, dlatego nie sądzę, by fani mainstreamu znaleźli w tym albumie coś dla siebie. Wszyscy inni powinni być usatysfakcjonowani. Czy warto zapoznać się z antologią? Myślę, że tak, choć może ona wywoływać różne reakcje.
koniec
25 marca 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Z emocjami trzeba umieć sobie radzić
Maciej Jasiński

6 V 2024

Seria „Smerfy i świat emocji” rozrasta się o kolejne tytuły podejmujące tematykę uczuć, które targają przedszkolakami. Ich rodzice nie zawsze wiedzą, co robić, dlatego z pomocą przychodzą komiksy wzbogacone o część informacyjną. Dzięki temu młody człowiek może uzmysłowić sobie, że jego zachowanie może być problemem dla otoczenia, a co więcej – dowiaduje się, jak można w takiej sytuacji sobie poradzić.

więcej »

Ptaki w wiosce Smerfów
Maciej Jasiński

5 V 2024

Wydawnictwo Egmont utrzymuje stałe tempo wydawania serii ze Smerfami, przeplatając najstarsze albumy stworzone przez Peyo (we współpracy z różnymi scenarzystami), z tymi nowszymi od innych autorów. Tak się złożyło, że ostatnie tytuły mają jeden wspólny element – ptaki, które miały i mają nadal wielki wpływ na życie w wiosce Smerfów. Jedne destrukcyjny, drugie wnoszą sporo humoru, a inne wreszcie pomagają Smerfom i ratują ich przed zagrożeniami.

więcej »

Maska kryjąca twarz mroku
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

4 V 2024

Czy to Humphrey Bogart? Czy to Robert Mitchum? Nie, to Spider-Man. A konkretnie „Spider-Man Noir”.

więcej »

Polecamy

Jedenaście lat Sodomy

Niekoniecznie jasno pisane:

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Pusta jest jego ręka! Część druga
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Na marginesie scenariusza #1
— Daniel Gizicki

Na północy krew z rozbitych czaszek bucha
— Daniel Gizicki

Letnie dni
— Daniel Gizicki

Narkotyki i poszukiwania
— Daniel Gizicki

Wspaniały komiks!
— Daniel Gizicki

Młodociani turpiści?
— Daniel Gizicki

Czy na sali jest korekta?
— Daniel Gizicki

Wojny robotów
— Daniel Gizicki

Dla fanów Naruto
— Daniel Gizicki

Uwaga, kiepścizna!
— Daniel Gizicki

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.