Fantastyczne Zaodrze (16) – przegląd prasy (wiosna – lato 2023)Andreas „Zoltar” Boegner
Andreas „Zoltar” BoegnerFantastyczne Zaodrze (16) – przegląd prasy (wiosna – lato 2023)Pomijając typowe dla tego kwartalnika podsumowania rozwoju fabuły aktualnego cyklu serii Perry Rhodan, tematem przewodnim numeru 110 jest historia fandomu. Poczynając od pierwszego znanego spotkania fanów SF w roku 1936, poprzez burzliwe czasy powstania pierwszego niemieckiego stowarzyszenia fanowskiego w powojennej RFN, aż po relacje ze spotkań z twórcami w ciągu trwającej już ponad 60 lat historii serii. Redakcja SOL nie zaniedbała oprawy graficznej – tym razem mamy okazję podziwiać ciekawe obrazy Franka G. Gerigka (patrz zdjęcie okładki). Frank dostarczył również obraz i dane techniczne terrańskiego frachtowca klasy MAYFLOWER, a rysownik Robert Hörmann przedstawia rysunek techniczny korwety klasy FIREFLY, czyli dokładnie ten stuff, jaki przyprawia prawdziwego fana „Perry Rhodana” o szybsze bicie serca. Równocześnie nadal trwa dyskusja na temat macoszego traktowania serii zeszytowych przez jury nagród gatunkowych. Odpowiednią dozę science w SF gwarantuje tym razem wywiad z profesorem Antonem Zeilingerem, fizykiem kwantowym i noblistą. FFM to chyba najmłodszy projekt tego typu na niemieckim rynku. Pierwsze wydanie ukazało się w lutym zeszłego roku. Czasopismo to kwartalnik, którego celem jest prezentacja międzynarodowej fantastyki. Jak piszą Sylvana Freyberg i Uwe Post, redaktorzy naczelni niemieckiego wydania FFM, „Nie jesteśmy magazynem dla space opery, [tekstów o] magicznych artefaktach obcych, podróży w czasie, klasycznym cyberpunku czy dramatach o robotach Złotego Wieku, ale dla social fiction, hard SF, podróży kosmicznych w Układzie Słonecznym, solarpunku czy biopunku, utopii, [fantastyki o] różnorodności, [zmianach] klimatycznych, sztucznej inteligencji, hakerach, androidach itp.” Najnowszy numer zawiera dwa opowiadania autorek niemieckich oraz po jednym z Kanady, Holandii, Nigerii i Peru. Tematem przewodnim jest tym razem „sztuczna inteligencja”, choć nie wszystkie teksty podporządkowane są rygorystycznie temu zagadnieniu. Aby udzielić głosu samej SI, zawarto w numerze miniaturę autorstwa ChatGPT. Redaktorzy zastrzegli jednak od razu, że tekst ten służy jedynie jako przykład i tak naprawdę nie nadaje się do publikacji. Po przeczytaniu tej miniatury mogę to tylko potwierdzić – droga do samodzielnie konstruującej dobre teksty literackie SI jest jeszcze daleka. Na temat obecnie istniejących możliwości software′u referuje na łamach czasopisma fizyk i publicysta Christian J. Meier, autor książki o SI i jej programistach. Dobrane teksty są ciekawe, aczkolwiek nie jestem pewien, czy w przypadku opowiadań spoza niemieckiego kręgu językowego przekład w pełni odzwierciedla ducha oryginału: redakcja FFM zleca tłumaczenie programowi DeepL i dokonuje jedynie końcowego szlifu takich tekstów. Opowiadanie Jana-Louisa Trudela pt. "Cycling to Zombie Beach" (Rowerem na Plażę Zombich) przedstawia fascynujący koncept: obywatele Kanady przyszłości mają tutaj możliwość zrezygnowania z „dobrodziejstw” cywilizacji w zamian za absolutną wolność osobistą i prawną. Trzech takich żyjących z jałmużn i wykorzystujących pustostany „zombich” redukuje ślad węglowy jednego „normalnego” obywatela. Czy to funkcjonuje? Tego nie wiem, ale na pewno warto stawiać sobie pytania co do możliwości anarchii w walce ze skutkami zmian klimatycznych. "Was kostet Premierminister?" (Ile kosztuje premier?) Rodericka Leeuwenharta to tekst ze świata z dygitalnymi dokumentami tożsamości, gdzie w najlepsze kwitnie biznes podmiany. Kris Brynn przedstawia natomiast w "Nur du und ich" (Tylko ty i ja) sztuczną inteligencję jako rodzaj dzieła sztuki. "LAGBOT-45" Oyedotuna Damiloli Mueesa to afrykański głos w dyskusji na temat ruchu obywatelskiego MeToo. Tania Huerta z Peru publikuje w tym wydaniu FFM "Natürlicher Instinkt" (Instynkt naturalny) - opowieść o matczynych algorytmach androidów, które mają za zadanie opiekę nad dziećmi. Jednak najbardziej poruszyło mnie opowiadanie Sary Raich pt. "Dieses Habenwollen" (Ta chęć posiadania). Traktuje ono o grupie nastolatków, która stoi na krótko przed zabiegiem znanym polskiemu czytelnikowi jako „betryzacja” z powieści Stanisława Lema „Powrót z gwiazd”. Chodzi oczywiście o usunięcie za pomocą medykamentów agresywnych stron osobowości w celu utworzenia społeczeństwa nieznającego przemocy. Autorka znakomicie oddaje sprzeczne uczucia, jakie targają protagonistami w obliczu tak znaczącej zmiany osobowości. Przy tym Raich nie opowiada się jednoznacznie za lub przeciw takiemu zabiegowi, co świetnie umożliwia czytelnikowi rozmyślania nad tematem. Wszystkie cytaty i określenia w tłumaczeniu autora. |
Pora przedstawić książkę, która okazała się najlepiej przyjętą przez czytelników powieścią SF 2021 roku. Nie zaniedbam również krótkiej formy i spojrzę na kolejną antologię opowiadań wielokrotnie nominowanego do nagród wydawnictwa Modern Phantastic.
więcej »Czy „Nowy wspaniały świat” Aldousa Huxleya, powieść, której tytuł wykorzystałem dla stworzenia nazwy niniejszego cyklu, oraz ikoniczna „1984” George’a Orwella bazują po części na pomysłach z „After 12.000 Years”, jednej z pierwszych amerykańskich antyutopii?
więcej »Kontynuując omawianie książek SF roku 2021, przedstawiam tym razem thriller wyróżniony najważniejszą nagrodą niemieckojęzycznego fandomu. Dla kontrastu przeciwstawiam mu wydawnictwo jednego z mniej doświadczonych autorów, którego pierwsza powieść pojawiła się na rynku przed zaledwie dwu laty.
więcej »Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner
Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner
Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner
Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner
Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner
Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner
Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner
Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner
Fantastyczne Zaodrze, czyli co nowego w niemieckiej science fiction? (25)
— Andreas „Zoltar” Boegner
Fantastyczne Zaodrze, czyli co nowego w niemieckiej science fiction? (24)
— Andreas „Zoltar” Boegner
Fantastyczne Zaodrze, czyli co nowego w niemieckiej science fiction? (23)
— Andreas „Zoltar” Boegner
Fantastyczne Zaodrze, czyli co nowego w niemieckiej science fiction? (22)
— Andreas „Zoltar” Boegner
Fantastyczne Zaodrze (21) – przegląd prasy (jesień 2023)
— Andreas „Zoltar” Boegner
Fantastyczne Zaodrze, czyli co nowego w niemieckiej science fiction? (20)
— Andreas „Zoltar” Boegner
Fantastyczne Zaodrze, czyli co nowego w niemieckiej SF? (19)
— Andreas „Zoltar” Boegner
Fantastyczne Zaodrze (18) – przegląd prasy (lato 2023)
— Andreas „Zoltar” Boegner
Fantastyczne Zaodrze, czyli co nowego w niemieckiej science fiction? (17)
— Andreas „Zoltar” Boegner
Fantastyczne Zaodrze, czyli co nowego w niemieckiej science fiction? (15)
— Andreas „Zoltar” Boegner
Stare wspaniałe światy: Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner
Stare wspaniałe światy: Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner
Stare wspaniałe światy: Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner
Stare wspaniałe światy: Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner
Stare wspaniałe światy: Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner
Polsko-niemiecki kalejdoskop
— Andreas „Zoltar” Boegner
Stare wspaniałe światy: Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner
Stare wspaniałe światy: Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner
Głos z krańca wszystkich marzeń
— Andreas „Zoltar” Boegner
Stare wspaniałe światy: Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner