Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Stephen King
‹Czarna bezgwiezdna noc›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzarna bezgwiezdna noc
Tytuł oryginalnyFull Dark, No Stars
Data wydania18 maja 2011
Autor
PrzekładKrzysztof Obłucki
Wydawca Albatros
ISBN978-83-7659-358-6
Format488s. 150×210mm
Cena37,90
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Zło złem zwyciężaj
[Stephen King „Czarna bezgwiezdna noc” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Stephen King pisze grube powieści. Jednocześnie z dumą podkreśla, że nadal bliska jest mu szlachetna tradycja pisania opowiadań. Czasem jednak tworzy utwory graniczne – ni to powieści, ni opowiadania. „Czarna bezgwiezdna noc” to właśnie zbiór czterech takich nowelek.

Jędrzej Burszta

Zło złem zwyciężaj
[Stephen King „Czarna bezgwiezdna noc” - recenzja]

Stephen King pisze grube powieści. Jednocześnie z dumą podkreśla, że nadal bliska jest mu szlachetna tradycja pisania opowiadań. Czasem jednak tworzy utwory graniczne – ni to powieści, ni opowiadania. „Czarna bezgwiezdna noc” to właśnie zbiór czterech takich nowelek.

Stephen King
‹Czarna bezgwiezdna noc›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzarna bezgwiezdna noc
Tytuł oryginalnyFull Dark, No Stars
Data wydania18 maja 2011
Autor
PrzekładKrzysztof Obłucki
Wydawca Albatros
ISBN978-83-7659-358-6
Format488s. 150×210mm
Cena37,90
Gatunekgroza / horror
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Mniej pracowity niż King autor nie miałby zapewne większych skrupułów, żeby zebrane w „Czarnej bezgwiezdnej nocy” nowele wydać jako osobne powieści. Dla pisarza z Maine sprawiają one jednak wrażenie swoistego wypadku przy pracy, przyjętego ze zrozumieniem; nie mogąc upchnąć ich w żadnym czasopiśmie literackim, zdecydował się zebrać cztery utwory w pojedynczym tomie, praktyka, którą wcześniej z powodzeniem uskutecznił w przypadku zbiorów „Cztery pory roku” (1982) i „Czwarta po północy” (1990).
Cztery nowele łączy także tematyka. To opowieści o złu w postaci najczystszej, najpierwotniejszej – ludzkiej. W porównaniu z innymi książkami pisarza, w utworach zebranych w „Czarnej bezgwiezdnej nocy” rzadko pojawiają się czynniki paranormalne tradycyjnie utożsamiane z gatunkiem horroru, a jeśli już, to w roli pośredniej, uzupełniającej naczelne przesłanie zbiorku – przeświadczenie, że groza i makabra czaić się mogą w umyśle każdego, choćby najzwyklejszego człowieka. Od początku twórczości King często eksplorował mroczne zakątki umysłów powołanych do życia postaci, z charakterystycznym wyczuciem ukazując, jak niewiele trzeba, by „normalność” przemieniła się w szaleństwo. W przypadku bohaterów najnowszego zbioru przerażająca i zniewalająca moc zła manifestuje się pod postacią okrutnych zbrodni, krzywdy czynionej drugiemu, z premedytacją i pełną świadomością. „Czarna bezgwiezdna noc” opowiada o mordercach i ich ofiarach, przy czym asymetria ich ról nierzadko okazuje się pozorna, a proste wydawałoby się podziały – niewystarczające.
Przede wszystkim czuć jednak, jak wielką przyjemność sprawia Kingowi sam proces opowiadania, stanowiący w jego filozofii twórczości (wykładanej nie tylko w autorskim „Poradniku rzemieślnika”, ale każdym prawie posłowiu) samo sedno pisarstwa, zarówno cel jak i przyczynę. Jak zwykle najbardziej pociągają bohaterowie: zwyczajni Amerykanie, na pierwszy rzut oka niczym się nie wyróżniający, prowadzący unormowane życie, którego błogi spokój przerywa dopiero makabryczny akt. Poznajemy ich głownie poprzez detaliczne opisy codziennego życia: co jedzą, co robią, co myślą, czego pragną a czego się obawiają. Ten wypracowany przez Kinga sposób na poznanie bohatera stanowi zarazem klucz do sukcesu każdej opowieści pragnącej przestraszyć czytelnika – poznając bliżej postaci (mówiąc prosto – polubiwszy je) tym mocniej oddziałuje na nas wszystko to, co dzieje się później. A w „Czarnej bezgwiezdnej nocy” dzieją się rzeczy straszne. W otwierającej zbiór noweli „1922” ojciec i syn łączą siły przy morderstwie matki, za to w „Wielkim kierowcy” (świadomie pogrywającym z utartą konwencją horroru o „ostatnim domu na lewo”) wracająca ze spotkania autorskiego pisarka kryminałów zostaje brutalnie zgwałcona przez kierowcę ciężarówki. Najkrótszy w zbiorku „Dobry interes” odwołuje się do motywu paktu z diabłem, przy czym tym razem podpisanie cyrografu niekoniecznie wiąże się z utratą duszy (być może, jak nieotwarcie sugeruje autor, traci się znacznie więcej). Natomiast „Dobrane małżeństwo” to próba znalezienia odpowiedzi na pytanie do jakiego stopnia mogą znać się dwie bliskie sobie osoby, a przy okazji studium doprawdy mrocznej i jednocześnie tragicznej figury (wcale nie tak literackiej, jak byśmy tego chcieli) „żony seryjnego mordercy”.
Płynące z „Czarnej bezgwiezdnej nocy” przesłanie to prawie że anarchistyczna sugestia, że sprawiedliwości doszukiwać się można poza oficjalnym obiegiem reprezentowanym przez prawo. Każda z postaci postawiona zostaje w sytuacji ekstremalnej, groteskowo okrutnej, a sposób, w jaki radzą sobie z objawionym nagle złem zmusza do zniesienia (a przynajmniej podważenia) zwyczajowych norm i ocen. Poza wszystkim cztery najnowsze nowele amerykańskiego pisarza to po prostu świetne opowieści grozy – najlepszy dowód przeczący powtarzającej się przy premierze każdej nowej książki Kinga tezie, że król horroru powinien ustąpić z tronu.
koniec
17 czerwca 2011

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Inne recenzje

Esensja czyta: Czerwiec 2011
— Miłosz Cybowski, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Konrad Wągrowski

Cudzego nie znacie: Powrót Króla
— Michał Kubalski

Tegoż twórcy

Krótko o książkach: Upływ czasu
— Joanna Kapica-Curzytek

Wybawca lekki jak piórko
— Dominika Cirocka

Sir Roland pod Mroczną Wieżą stanął
— Katarzyna Piekarz

Pudełko nie czarno-białe
— Dominika Cirocka

Esensja czyta: Lipiec 2017
— Dominika Cirocka, Miłosz Cybowski, Jarosław Loretz, Beatrycze Nowicka, Katarzyna Piekarz, Agnieszka ‘Achika’ Szady

Esensja czyta: Czerwiec 2017
— Miłosz Cybowski, Dawid Kantor, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk

Esensja czyta: Maj 2017
— Miłosz Cybowski, Dawid Kantor, Joanna Kapica-Curzytek, Magdalena Kubasiewicz, Jarosław Loretz, Marcin Mroziuk, Katarzyna Piekarz

Esensja czyta: Styczeń 2017
— Miłosz Cybowski, Dawid Kantor, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Beatrycze Nowicka, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Tym razem bez koszmarów
— Dominika Cirocka

Historia niesie pisarza
— Tomasz Kujawski

Tegoż autora

Dym/nie-dym i polarne niedźwiedzie na tropikalnej wyspie
— Konrad Wągrowski, Jędrzej Burszta, Marcin T.P. Łuczyński, Karol Kućmierz

O malarstwie i rewolucji
— Jędrzej Burszta

Cień dawnej świetności
— Jędrzej Burszta

Polska inna, a jednak ta sama
— Jędrzej Burszta

Szaleństwo na zamku Gormenghast
— Jędrzej Burszta

Nadduszo, zlituj się!
— Jędrzej Burszta

Czarownica jaka jest, każdy widzi…
— Jędrzej Burszta

Michel Houellebecq, pisarz
— Jędrzej Burszta

W tym szaleństwie nie ma metody
— Jędrzej Burszta

Żony i mężowie
— Jędrzej Burszta

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.