Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 2 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Thomas Bernhard
‹Korekta›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKorekta
Tytuł oryginalnyKorrektur
Data wydania27 czerwca 2013
Autor
PrzekładMarek Kędzierski
Wydawca Czytelnik
ISBN978-83-07-03266-5
Format344s. 123×196mm
Cena39,90
Gatunekmainstream, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Esencja postmodernizmu
[Thomas Bernhard „Korekta” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Powieść austriackiego postmodernisty ukazuje się u nas po prawie czterdziestu latach od jej wydania. Jest składającym się zaledwie z dwóch akapitów filozoficznym traktatem o życiu i śmierci, docieraniu do naukowej prawdy i ludzkich obsesjach.

Joanna Kapica-Curzytek

Esencja postmodernizmu
[Thomas Bernhard „Korekta” - recenzja]

Powieść austriackiego postmodernisty ukazuje się u nas po prawie czterdziestu latach od jej wydania. Jest składającym się zaledwie z dwóch akapitów filozoficznym traktatem o życiu i śmierci, docieraniu do naukowej prawdy i ludzkich obsesjach.

Thomas Bernhard
‹Korekta›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułKorekta
Tytuł oryginalnyKorrektur
Data wydania27 czerwca 2013
Autor
PrzekładMarek Kędzierski
Wydawca Czytelnik
ISBN978-83-07-03266-5
Format344s. 123×196mm
Cena39,90
Gatunekmainstream, obyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Roithamer popełnia samobójstwo. Po jego śmierci wieloletni przyjaciel przybywa do Altensam, gdzie Roithamer pomieszkiwał na mansardzie w domu Höllera, preparatora ptaków. Przyjaciel zjawia się w Altensam, by przejrzeć i uporządkować zapiski zmarłego. Ma przy tym nadzieję, że rozwiąże przynajmniej niektóre zagadki z życia Roithamera. Höllerowska mansarda, której autor poświęca wiele refleksji, to miejsce magiczne. Pozostaje w cudownej izolacji od reszty świata, z dala od jego zgiełku i zamętu. Tam można poświęcić się myśleniu i tworzeniu, zgłębiać tajemnice świata i obmyślać, jak go udoskonalić. Dla przyjaciela to miejsce ciągle przesycone jest obecnością Roithamera.
Inspiracją „Korekty” była historia życia Ludwiga Wittgensteina. Ten austriacki filozof, wykładowca na uniwersytecie w Cambridge, zbudował dla swojej siostry dom w Wiedniu. To samo czyni bohater powieści, noszący nazwisko Roithamer, tyle, że zbudował go w leśnej głuszy. Akcja powieści rozgrywa się w rzeczywiście istniejącym miejscu, w przełomie rzeki Aurach, niedaleko Gmunden. Mieszkał tam naprawdę niejaki Höller, preparator ptaków, którego Bernhard przeniósł do powieści. Jego dom stoi tam do dzisiaj. By posłużyć się słowami samego autora – Roithamer „to nie jest Wittgenstein, a jednak to jest Wittgenstein”. Powieściowy Höller również „jest i nie jest” prawdziwym Höllerem. Ta literacka konwencja bardzo przypomina znany myślowy eksperyment z kotem Schrödingera, w wyniku którego kot jednocześnie „jest żywy i nie jest”.
Wiele w „Korekcie” jest z filozofii Wittgensteina. To uczony, który zajmował się analizowaniem związków pomiędzy językiem, myślą i rzeczywistością. Powieść próbuje wcielić w życie niektóre jego tezy, na przykład tę, że logicznym obrazem faktów jest myśl, a myśl jest to zdanie sensowne. Stąd nieprzypadkowo mamy tutaj monolog wewnętrzny oparty na strumieniu świadomości, mocno nasycony treścią, bogaty w dygresje, tak jakby autor chciał sformułować jakąś swoistą „teorię wszystkiego”. To dlatego zdania są długie i zawiłe. Poprzeczka podniesiona jest wysoko, książka od czytelnika wymaga wysiłku, ale nie trzeba się obawiać na zapas, lektura nie przekracza możliwości czytelnika, trzeba tylko dobrze się skoncentrować i nastawić się na niespieszne czytanie, wtedy na pewno uchwycimy sens prozy Bernharda i znajdziemy nawet przyjemność we wsłuchiwaniu się w te wielokrotnie złożone zdania. Bernhard dotyka także zagadnień z filozofii nauki. Wiedza pewna, absolutna i niepodważalna to mit, bo w istocie to, co naukowe, jest zawsze otwarte na skorygowanie. Odpowiedzi na naukowe pytania są niekompletne i zawsze mogą znaleźć się lepsze.
Niezwykle interesujące jest posłowie tłumacza Marka Kędzierskiego. Można wiele dowiedzieć się o genezie „Korekty”, a także o przyczynach długiego odsuwania w czasie premiery tej powieści. Doprowadziło to do sytuacji, że ani autor, ani wydawca nie mieli zbyt wiele czasu na dokonanie redakcji tekstu. W rezultacie, „Korekta” ukazała się bez solidnej korekty. Jak pisze tłumacz: to daje się zauważyć w tekście, i konkluduje: „W rezultacie to dzieło, czyniące z perfekcji jeden z głównych tematów, nienaturalnie skomplikowane składniowo, wielokrotnie zawodzi w najczulszym punkcie”. Postmodernistyczny paradoks?
Uporczywe, wręcz obsesyjne dążenie Roithamera do poprawiania i korygowania – to alegoryczny obraz samego życia. Życie to ruch, stawanie się, proces, w którym jedyna stałą rzeczą jest zmiana. Samobójstwo Roithamera sprawia, że wszystko zastyga i nieruchomieje. Życie dochodzi do kresu i przybiera formę niezmienną i ostateczną, ale dzieje się tak tylko dlatego, że nie ma już żyjącego człowieka.
koniec
10 lipca 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Przerwane beztroskie dzieciństwo
Marcin Mroziuk

2 V 2024

Z jednej strony „Sprzedawca marzeń” to po prostu wciągająca powieść przygodowa, z drugiej zaś strony książka Katarzyny Ryrych przybliża młodym czytelnikom gęstniejącą atmosferę przed wybuchem II wojny światowej i cierpienia ludności cywilnej na jej początku.

więcej »

Krótko o książkach: Komu mogłoby zależeć?
Joanna Kapica-Curzytek

2 V 2024

W „PS. Dzięki za zbrodnie” jest bardzo dużo tropów prowadzących w stronę klasycznej powieści detektywistycznej. Znajdziemy tu wszystko, co najlepsze w gatunku cozy crime.

więcej »

Ten okrutny XX wiek: Budowle muszą runąć
Miłosz Cybowski

29 IV 2024

Zdobycie ruin klasztoru na Monte Cassino przez żołnierzy armii Andersa obrosło wieloma mitami. Jednak „Monte Cassino” Matthew Parkera bardzo dobrze pokazuje, że był to jedynie drobny epizod w walkach o przełamanie niemieckich linii obrony na południe od Rzymu.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
— Joanna Kapica-Curzytek

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.