Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 30 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Leszek Adamczewski
‹Skarby w cieniu swastyki›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSkarby w cieniu swastyki
Data wydania11 czerwca 2013
Autor
Wydawca Replika
ISBN978-83-7674-245-8
Format308s. 145×205mm
Gatunekhistoryczna, non‑fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Tajemnice tajemnic
[Leszek Adamczewski „Skarby w cieniu swastyki” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W swojej kolejnej książce autor – „detektyw historii” z pasją ujawnia tajemnice zaginionych podczas drugiej wojny światowej skarbów kultury. Losy wielu z nich są tak poplątane i niewiarygodne, że przerastają jakąkolwiek literacką fikcję.

Joanna Kapica-Curzytek

Tajemnice tajemnic
[Leszek Adamczewski „Skarby w cieniu swastyki” - recenzja]

W swojej kolejnej książce autor – „detektyw historii” z pasją ujawnia tajemnice zaginionych podczas drugiej wojny światowej skarbów kultury. Losy wielu z nich są tak poplątane i niewiarygodne, że przerastają jakąkolwiek literacką fikcję.

Leszek Adamczewski
‹Skarby w cieniu swastyki›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSkarby w cieniu swastyki
Data wydania11 czerwca 2013
Autor
Wydawca Replika
ISBN978-83-7674-245-8
Format308s. 145×205mm
Gatunekhistoryczna, non‑fiction
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Druga wojna światowa unicestwiła – co wiadomo – miliony istnień ludzkich. Doprowadziła również do wielu zniszczeń. Ze słowem „wojna” kojarzą się nam najczęściej widoki spalonych i zburzonych budynków i niekończących się gruzowisk w krajobrazie miast. Rzadko jednak zdajemy się pamiętać, że w latach 1939-45 toczyła się także szeroko zakrojona zacięta wojna o skarby kultury. Tyle, że rozgrywała się w ukryciu, w podziemiach kościołów, bankowych skrytkach, muzealnych magazynach - zawsze w ścisłej tajemnicy. Hitlerowskie wojska, wkraczając do kolejnych państw, bez skrupułów rabowały cenne przedmioty, nie tylko złoto, ale dzieła sztuki i wartościowe dokumenty. Wywożono je do Niemiec, ukrywano, a także – niestety – bezpowrotnie niszczono.
„Skarby w cieniu swastyki” przypominają nam, jak bardzo w tej okrutnej wojnie o kulturę ucierpiał nasz kraj. Co więcej, Polska poniosła nieodwracalne straty nie tylko ze strony hitlerowskich Niemiec. Po wyzwoleniu równie bezkarnie i bezpardonowo grabili nasze skarby radzieccy żołnierze. W latach 1944-45, gdy przez Polskę przetaczał się wojenny front, nasze ziemie były nawet terenem swoistej konfrontacji między Niemcami a Związkiem Radzieckim: kto pierwszy dotrze do cennych przedmiotów, komu uda się je szybciej wywieźć w głąb swojego kraju. Można zatem powiedzieć, że polska kultura po drugiej wojnie światowej znajdowała się nie tylko w cieniu swastyki, ale także – w cieniu radzieckiego sierpa i młota.
Losy opisanych w książce dzieł sztuki są zawikłane i mają różne zakończenia. Są obiekty stracone bezpowrotnie, bo istnieją dowody na to, ze zostały zniszczone. W przypadku innych – można mówić tylko o przypuszczeniach i hipotezach. O niektórych z kolei wiadomo, że istnieją, ale są trudności z ich odzyskaniem. Czasem zdarza się, że plotka o ukrytych skarbach jest bez pokrycia, że nigdy żadnego wielkiego skarbu nie było, ale legenda żyje własnym życiem. A może już go nie ma, a ślady po wydobyciu kosztowności starannie zatarto?
Są też i dobre zakończenia. Tak jak powrót do Polski oryginału obrazu Cranacha Starszego „Madonna pod jodłami”. Malowidło zostało nam oficjalnie zwrócone w 2012 roku. Szkoda jednak, że podczas przygotowania drugiego wydania nie uaktualniono tekstu książki w związku z tym doniosłym faktem. Identycznie jak w jej pierwszym wydaniu z roku 2010 czytamy, że „Losy oryginału obrazu Cranacha nadal okrywa mgła tajemnicy (…) Kto jest jego właścicielem, praktycznie do dziś nie wiemy”. Dodanie informacji o szczęśliwym powrocie tego obrazu do kraju jedynie na okładce to czysta niefrasobliwość ze strony autora i wydawcy. Historycy oceniają przecież, że „Madonna pod jodłami” jest najważniejszym z odzyskanych po 1989 r. dzieł sztuki utraconych w wyniku II wojny światowej, zatem dopisanie dalszego ciągu jego historii w książce o takiej tematyce to po prostu obowiązek!
Z lektury książki Leszka Adamczewskiego dowiemy się – między innymi - o dramatycznych losach ołtarza w krakowskim kościele Mariackim, prześledzimy dzieje rękopisu naszego hymnu narodowego. Odwiedzimy wiele polskich miast: Szczecin, Gdańsk, Wrocław, Elbląg. Ze zdziwieniem okryjemy, ile tajemnic kryje – zresztą do dzisiaj – wiele innych miejscowości. Autor nie ogranicza się jedynie do Polski: poświęca dużo miejsca na przykład na opisanie tajemnicy Bursztynowej Komnaty, dodając bardzo zaskakujący finał, zupełnie zresztą prawdopodobny.
Książka napisana jest żywo i barwnie, choć czasami możemy się zagubić w gąszczu dat, nazwisk, nazw miejscowości i faktów. Nie ułatwiają lektury dygresje i nagłe cięcia wątków w wielu miejscach. Może zmęczyć nas częste przeskakiwanie do wydarzeń rozgrywających się w innym czasie. Nie ma jednak wątpliwości, że Leszek Adamczewski ma dar dzielenia się z czytelnikiem swoją wiedzą, a także ciekawością świata i pasją, którą widać też w postaci zamieszczonych w książce zdjęć ilustrujących przebieg narracji. Wiele z nich zostało zrobionych osobiście przez autora. Oprócz nich jest też wiele fotografii archiwalnych. Nie do końca zadowala jednak stan techniczny wielu z nich.
Zaginionych skarbów poszukuje się nadal. Tutaj druga wojna światowa jeszcze się nie skończyła i prawdopodobnie nie zakończy się nigdy. Paradoksalnie jednak, w miarę upływu czasu, tajemnic nie ubywa. Wręcz przeciwnie. Dzieje się tak, że umierają, niestety, świadkowie tamtych wydarzeń, osoby, które coś o miejscach przechowywania skarbów mogliby opowiedzieć. I tak jednak ze „Skarbów w cieniu swastyki” dowiemy się naprawdę dużo. Przede wszystkim – tego, że nasze wojenne straty obejmują również dzieła sztuki, archiwalia i zbiory biblioteczne o unikatowej wartości artystycznej i historycznej oraz niemożliwej do oszacowania wartości materialnej.
koniec
26 października 2013

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Ten okrutny XX wiek: Budowle muszą runąć
Miłosz Cybowski

29 IV 2024

Zdobycie ruin klasztoru na Monte Cassino przez żołnierzy armii Andersa obrosło wieloma mitami. Jednak „Monte Cassino” Matthew Parkera bardzo dobrze pokazuje, że był to jedynie drobny epizod w walkach o przełamanie niemieckich linii obrony na południe od Rzymu.

więcej »

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
Joanna Kapica-Curzytek

28 IV 2024

Czym tak naprawdę jest tytułowa siła? Wścibstwem czy pełnym pasji poznawaniem świata? Trzech znakomitych autorów odpowiada na te i inne pytania w tomie esejów pt. „Ciekawość”.

więcej »

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Nie tylko „złoty pociąg”
— Joanna Kapica-Curzytek

Dziedzictwo czasów wojny
— Joanna Kapica-Curzytek

Śląskie tajemnice drugiej wojny światowej
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
— Joanna Kapica-Curzytek

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.