Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 8 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Anna Jean Mayhew
‹Sucha sierpniowa trawa›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSucha sierpniowa trawa
Tytuł oryginalnyThe Dry Grass of August
Data wydania15 stycznia 2014
Autor
PrzekładPaweł Lipszyc
Wydawca Black Publishing
SeriaSeria Kaszmirowa
ISBN978-83-7536-692-1
Format304s.125×205mm
Cena29,90
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Bez słów
[Anna Jean Mayhew „Sucha sierpniowa trawa” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Czytając „Suchą sierpniową trawę”, niemal nie wierzymy, że sześćdziesiąt lat temu Stany Zjednoczone miały zupełnie inne oblicze. W sielankowej z pozoru scenerii amerykańskiego południa rozgrywają się konflikty rasowe i dramaty rodzinne. To jedna z tych powieści, które nie pozwalają nam zapomnieć o niszczącej sile uprzedzeń i stale aktualnych kwestiach wrażliwości i empatii.

Joanna Kapica-Curzytek

Bez słów
[Anna Jean Mayhew „Sucha sierpniowa trawa” - recenzja]

Czytając „Suchą sierpniową trawę”, niemal nie wierzymy, że sześćdziesiąt lat temu Stany Zjednoczone miały zupełnie inne oblicze. W sielankowej z pozoru scenerii amerykańskiego południa rozgrywają się konflikty rasowe i dramaty rodzinne. To jedna z tych powieści, które nie pozwalają nam zapomnieć o niszczącej sile uprzedzeń i stale aktualnych kwestiach wrażliwości i empatii.

Anna Jean Mayhew
‹Sucha sierpniowa trawa›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSucha sierpniowa trawa
Tytuł oryginalnyThe Dry Grass of August
Data wydania15 stycznia 2014
Autor
PrzekładPaweł Lipszyc
Wydawca Black Publishing
SeriaSeria Kaszmirowa
ISBN978-83-7536-692-1
Format304s.125×205mm
Cena29,90
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
To znakomicie napisana, debiutancka powieść urodzonej w Karolinie Północnej ponad siedemdziesiąt lat temu Anny Jean Mayhew. Autorka należy zatem do tego pokolenia, które doskonale jeszcze pamięta obraz i realia Ameryki lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Kraju sankcjonowanej prawnie segregacji rasowej i skrajnej nietolerancji wobec czarnych, wtedy – obywateli USA drugiej kategorii.
„Sucha sierpniowa trawa” jest klasyczną powieścią o dojrzewaniu i bolesnym wchodzeniu w problemy świata dorosłych. Narratorką powieści jest wrażliwa i bystra nastolatka Jubie, jedna z czwórki potomstwa państwa Wattsów. Ich pomocą domową jest szanowana przez mamę czarna Mary, za którą dzieci przepadają. Jubie wolna jest od rasowych uprzedzeń, z trudem przychodzi jej zrozumienie znaczenia takich słów, jak „brudas” i „czarnuch”, które słyszy poza domem. Ten jaskrawy rozdźwięk między domem a światem zewnętrznym będzie dla niej bolesną lekcją dorosłości. Przychodzą na myśl inne głośne powieści o amerykańskim południu: „Zabić drozda” H. Lee oraz „Służące” K. Stockett. Na pewno można powiedzieć, że powieść A. J. Mayhew nie odbiega od ich literackiego poziomu i siły wyrazu.
Rodzinne środowisko Jubie także nie jest do końca bezpieczne. Dziewczynka szeroko opisuje stosunki panujące w swojej rodzinie. Ojciec nadużywa alkoholu i lepiej nie wchodzić mu w drogę, gdy się coś przeskrobało. Głównej bohaterce nie zawsze udaje się uniknąć problemów z rodzeństwem. Relacje między rodzicami także są źródłem napięcia i niepokoju. Warto zwrócić uwagę, że „Sucha sierpniowa trawa” to nie tylko opowieść o dorastaniu Jubie, ale także obraz dojrzewania i usamodzielniania się jej matki. To ukłon autorki w stronę rodzącej się świadomości i tożsamości amerykańskich kobiet lat 50. XX wieku.
W „Suchej sierpniowej trawie” dostrzeżemy elementy amerykańskiej powieści drogi – książkę otwiera scena, gdy mama Watts wraz ze wszystkimi dzieciakami i Mary do pomocy pakuje rzeczy do samochodu i wybiera się z wizytą do brata. Przed nimi kilka tysięcy kilometrów i wiele dni w drodze. Nie wszystkim dane jest jednak upojne poczucie wolności i wakacyjnej beztroski. Mayhew opisuje przyziemne realia podróży: ich służąca nie wszędzie ma wstęp. Czarni musieli korzystać z osobnych łazienek, nie mogli wchodzić do restauracji, nie wszędzie przyjmowano ich na nocleg. To czasy, kiedy przy drogach można było przeczytać hasła: „Niektóre rzeczy się nie mieszają! Oliwa i woda. Kolorowi i biali!” I spotkać tych, którzy nieoficjalnie zdradzali: ja osobiście nie mam nic przeciwko, aby przyjąć Mary do swojego pensjonatu, ale… Tak, to ci sami ludzie, którzy szybko zamykają okna i zatrzaskują drzwi, gdy w okolicy dzieje się coś niepokojącego.
Narracja autorki jest wartka, obrazowa i fascynuje bogactwem szczegółów. Powieść ma niezwykle bogate obyczajowe tło. Znajdziemy tu znakomicie nakreślone realia prowincjonalnej Ameryki połowy ubiegłego wieku, kraju plenerowych rozrywek i wielkich samochodów. Jest trochę tak, jakbyśmy przeglądali stare zdjęcia z życia amerykańskiej rodziny. Ale cienie i dysonanse nie przestają się pojawiać. Rosnące podskórne napięcie sprawia, że czekamy już tylko na jakiś przełom, dramat, coś, co sprawi, że wszystko się rozpadnie, zmieni i nabierze zupełnie innego znaczenia. I kiedy to się wydarzy, dostrzegamy w pełnym świetle wysuwające się na pierwszy plan wszystkie te drobne epizody, które do tego doprowadziły. I pozostajemy wobec nich niemal bez słów, za to z całym mnóstwem wątpliwości, które sprawiają, ze stajemy się wrażliwsi, bardziej czujni wobec bezrefleksyjnie powielanych uprzedzeń. A może nawet odrobinę lepsi niż przed sięgnięciem po „Suchą sierpniową trawę”?
koniec
11 czerwca 2014

Komentarze

12 VI 2014   00:15:28

Kiedy w końcu ktoś odważy się i napisze książkę o rasizmie czarnych wobec białych?

12 VI 2014   08:18:13

Wykorzystaj swoje głębokie doświadczenia w tym zakresie i napisz.

12 VI 2014   15:42:22

Zgodzę się, że taki problem również istnieje.
Mam wrażenie, że ogólnie psychika ludzka ma "wbudowany" mechanizm tworzenia opozycji my-oni.
Być może jeszcze na to za wcześnie. A może po prostu takie książki nie były do tej pory tłumaczone na polski.

13 VI 2014   16:02:44

http://en.wikipedia.org/wiki/Farnham%27s_Freehold

16 VI 2014   13:09:11

Skoro już przy SF jesteśmy, to w "Czterech drogach ku przebaczeniu" (oraz opowiadaniu "Dawna Muzyka i niewolnica"), przedstawiony został świat, gdzie czarnoskóra rasa niewoli jasnoskórych. Aczkolwiek sądzę, że pisarka być może a) chciała pokazać to, że problem jest uniwersalny b) to, że nie rasa decyduje, kto kogo dyskryminuje, a okoliczności historyczne c) być może sądziła też, że biały czytelnik utożsami się z niewolnikami.

Tym niemniej sądzę, że Xowi chodziło o coś innego - o to, jak teraz wahadło wychyla się w drugą stronę - w dawnych krajach kolonialnych, czy w miejscach, gdzie ryzyko posądzenia o rasizm działa na niekorzyść białych.

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Sukcesy hodowcy drobiu
Miłosz Cybowski

7 V 2024

„Rękopis Hopkinsa” R. C. Sherriffa nie jest typową powieścią o końcu świata. Jak na książkę mającą swoją premierę w 1939 roku, prezentuje się ona całkiem nieźle także w dzisiejszych czasach.

więcej »

Fakty i wyobraźnia
Joanna Kapica-Curzytek

5 V 2024

„Przepis na potwora” to książka na wysokim poziomie, popularyzująca w oryginalny sposób naukę i jej historię. W jej tle jest słynny utwór literacki, a efekt tego połączenia jest wręcz znakomity.

więcej »

PRL w kryminale: Nie bądź jak kura w Wołominie!
Sebastian Chosiński

3 V 2024

Szczęsny to ma klawe życie! Nie nudzi się nawet jednego dnia, ponieważ w peerelowskiej Warszawie zbrodnie popełniane są bez opamiętania. A że jest inteligentny i zawsze dopina swego, wzbudza podziw współpracowników i przełożonych. Miewa też magnetyczny wpływ na kobiety, chociaż nie pozwala sobie zamącać umysłu ich urodą. Dlatego też udaje mu się w końcu rozwikłać w „Dwóch włosach blond” wielce skomplikowaną intrygę kryminalną.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Fakty i wyobraźnia
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
— Joanna Kapica-Curzytek

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.