Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 11 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Sebastià Alzamora
‹Bestie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBestie
Tytuł oryginalnyCrim de sang
Data wydania22 października 2014
Autor
PrzekładRozalya Sasor
Wydawca Marginesy
ISBN978-83-64700-24-8
Format272s. 135×210mm
Cena34,90
Gatunekhistoryczna, kryminał / sensacja / thriller
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Skąd zło?
[Sebastià Alzamora „Bestie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Bestie” łączą w sobie to, co w literaturze najmroczniejsze: thriller, kryminał i powieść gotycką i zaglądają do najciemniejszych zakamarków duszy człowieka.

Joanna Kapica-Curzytek

Skąd zło?
[Sebastià Alzamora „Bestie” - recenzja]

„Bestie” łączą w sobie to, co w literaturze najmroczniejsze: thriller, kryminał i powieść gotycką i zaglądają do najciemniejszych zakamarków duszy człowieka.

Sebastià Alzamora
‹Bestie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułBestie
Tytuł oryginalnyCrim de sang
Data wydania22 października 2014
Autor
PrzekładRozalya Sasor
Wydawca Marginesy
ISBN978-83-64700-24-8
Format272s. 135×210mm
Cena34,90
Gatunekhistoryczna, kryminał / sensacja / thriller
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
W ostatnim czasie ukazało się w Hiszpanii wiele powieści, osadzonych w realiach wojny domowej. Konflikt, zakończony zwycięstwem nacjonalistów, zapoczątkował długoletnią erę reżimu generała Franco. Po czterdziestu latach od jego upadku, nadal dokonuje się w hiszpańskiej literaturze rozliczenie z tym dramatycznym rozdziałem historii kraju. Są tu dobrze widoczni pisarze katalońscy, by wspomnieć znanego u nas Jaume Cabré i jego „Głosy Pamano”. Teraz dostajemy zupełnie inną w klimacie i tematyce powieść Sebastià Alzamora. „Bestie” zostały wyróżnione nagrodą Premi Sant Jordi, jednym z najważniejszych wyróżnień dla powieściopisarzy tworzących w języku katalońskim.
Akcja książki rozgrywa się w Barcelonie podczas wojny domowej. Był to okres prześladowań religijnych, wręcz „antyklerykalnych orgii”, podczas których masowo ginęli księża, zakonnicy i zakonnice. Nawet do dzisiaj, po tylu latach, trudno oszacować skalę tych mordów oraz stopień ich okrucieństwa. Nie wszystko jeszcze zostało ujawnione, nie do oszacowania jest także rozmiar strat materialnych związanych z rabowaniem kościołów i klasztorów.
Pewnego dnia na jednej z ulic Barcelony ginie na ulicy ksiądz oraz mały chłopiec. Podjęte przez inspektora Muñoza śledztwo wykazuje, że śmierć w obu tych przypadkach została zadana w nietypowy sposób. Z niedowierzaniem śledczy dochodzą do wniosku, że w mieście musi grasować wampir. Czy to żywa istota czy też może „coś” stworzone ręką człowieka? A może istnieje poza materialnym wymiarem? Jeśli tak – to gdzie przebywa? Alegoria zawarta w powieści daje nam wiele do myślenia.
Podczas gdy traci życie ksiądz, biskup Barcelony don Gabriel Perrugoría ledwie uchodzi z życiem tylnymi drzwiami swojego pałacu biskupiego. Trafia do Manuela Escorzy, „grubej ryby” w mieście, a z jego pomocą – do klauzurowego klasztoru sióstr kapucynek, którego przełożoną jest siostra Escorzy. Tam don Gabriel może się dobrze ukryć, choć klasztor w czasach wojennego ognia w każdej chwili może przestać być bezpiecznym schronieniem. Poza tym jego obecność zmienia życie trzynastoletniej nowicjuszki, siostry Concepció, poszukującej łączności z Bogiem poprzez muzykę.
Alzamora przedstawia nam w swojej książce całą galerię postaci zarażonych złem. Pospolitych drani i wyrafinowanych cyników. Oślepionych władzą i przekraczających jej granice. Choć „Bestie” to powieść popularna i nie aspiruje do tego, by uchodzić za traktat filozoficzny – przywodzi na myśl jedno z ważniejszych pytań ludzkości: skąd w człowieku bierze się zło? Rozważając odpowiedź na to pytanie, w powieści możemy dostrzec trzy rodzaje zła, jakby prosto zaczerpnięte z rozprawy filozoficznej Leibniza. Złem metafizycznym była dla tego filozofa niedoskonałość człowieka. Każdy bohater książki Alzamory to bohater charakterystyczny, obdarzony indywidualnymi cechami, dziwactwami, wadami, a w ich portretach nie brak także elementów tragikomicznych. Jest w „Bestiach” obraz dwóch pozostałych kategorii z Leibnizowskiej teodycei: ludzkiego cierpienia i grzechu. Przejmujące jest zakończenie książki, nie tylko symboliczne, jeśli potrafimy sobie tylko wyobrazić, do jakich okrucieństw dochodziło podczas wojny domowej w Hiszpanii.
Z pewnością dla polskiego czytelnika realia tego wydarzenia historycznego mogą być nieco oddalone i nie budzące głębszych emocji, ale trzeba przyznać, że wizja świata opisana w „Bestiach” Sebastià Alzamory budzi grozę. Przede wszystkim dlatego, że cała historia ludzkości jest – niestety – mroczną historią zła tkwiącego w człowieku. Literatura przekonuje nas, że jest ono w każdej chwili gotowe wyjść na powierzchnię i zawładnąć naszą naturą.
koniec
6 lutego 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Mechanizm „afery skórzanej”
Sebastian Chosiński

10 V 2024

W gazetowych „Malwersantach” kapitan Szczęsny jest jedynie postacią drugoplanową. Przed szereg wybijają się inni stróże porządku i prawa: porucznik Kręglewski i inspektor Kowalski z kontroli państwowej. Ale i tak wszystko, co w tej powieści najważniejsze, kręci się wokół postaci Jana Wilczyńskiego – urzędnika w Centrali Garbarskiej, który ma tylko jedno marzenie: by nie zabrakło mu przed kolejną wypłatą pieniędzy na życie.

więcej »

Kto nie ryzykuje, ten… w spokoju nie żyje
Sebastian Chosiński

8 V 2024

Na toruńską oficynę C&T można liczyć! Czasami wprawdzie oczekiwanie trwa kilka miesięcy, ale w końcu wydaje ona kolejną, wcześniej nieznaną w Polsce, powieść Georges’a Simenona. Tym razem wybór padł na powstałą w połowie lat 50. ubiegłego wieku książkę „Maigret u pana ministra”. To historia śledztwa w sprawie zaginięcia dokumentu, który po opublikowaniu mógłby wysadzić w powietrze układ polityczny Czwartej Republiki.

więcej »

Sukcesy hodowcy drobiu
Miłosz Cybowski

7 V 2024

„Rękopis Hopkinsa” R. C. Sherriffa nie jest typową powieścią o końcu świata. Jak na książkę mającą swoją premierę w 1939 roku, prezentuje się ona całkiem nieźle także w dzisiejszych czasach.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Fakty i wyobraźnia
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
— Joanna Kapica-Curzytek

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.