Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Elwira Fibiger
‹Dusza zaklęta w fortepianie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDusza zaklęta w fortepianie
Data wydania20 maja 2015
Autor
Wydawca Burda Książki
ISBN978-83-7778-914-8
Format180s. 145×222mm; oprawa twarda
Cena34,90
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, non‑fiction
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Pozostała jedynie legenda
[Elwira Fibiger „Dusza zaklęta w fortepianie” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Dusza zaklęta w fortepianie” to historia rodu Fibigerów – twórców i właścicieli kaliskiej Fabryki Fortepianów i Pianin. Ten piękny i mało znany rozdział w historii polskiej kultury miał, niestety, bardzo nieprzyjemne zakończenie.

Joanna Kapica-Curzytek

Pozostała jedynie legenda
[Elwira Fibiger „Dusza zaklęta w fortepianie” - recenzja]

„Dusza zaklęta w fortepianie” to historia rodu Fibigerów – twórców i właścicieli kaliskiej Fabryki Fortepianów i Pianin. Ten piękny i mało znany rozdział w historii polskiej kultury miał, niestety, bardzo nieprzyjemne zakończenie.

Elwira Fibiger
‹Dusza zaklęta w fortepianie›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułDusza zaklęta w fortepianie
Data wydania20 maja 2015
Autor
Wydawca Burda Książki
ISBN978-83-7778-914-8
Format180s. 145×222mm; oprawa twarda
Cena34,90
Gatunekbiograficzna / wywiad / wspomnienia, non‑fiction
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Pianino czy fortepian to w naszych czasach przedmioty niemal codziennego użytku. Muzyka fortepianowa słuchana jest tak często, że właściwie mało kto zastanawia się, co tworzy jej piękny dźwięk. A przecież za sukcesem wykonawcy kryje się w dużej mierze jakość instrumentu. Nie wystarczy tylko go zbudować z dobrych materiałów, przestrzegając wszystkich parametrów technicznych. „Tworzenie instrumentu to specyficzny rodzaj zmysłowej metafizyki (…)”, pisze Elwira Fibiger. Liczy się jeszcze to, co nieuchwytne – „dusza”. Może ją tchnąć w budowany przez siebie instrument tylko konstruktor wybitny i staranny.
Takie pianina i fortepiany wytwarzano do czasów międzywojennych w Kaliszu. Pradziadek autorki książki, Karol Fibiger, założył tam w 1878 roku warsztat. Bardzo szybko pianina z jego fabryki zaczęły uchodzić za najlepsze w zaborze rosyjskim. Instrumenty podbiły Europę. Po I wojnie światowej Fabrykę przejęło kolejne pokolenie rodu Fibigerów. W międzywojennej Polsce pianina i fortepiany z Kalisza cieszyły się światową renomą. Były obecne na statkach „Batory” i „Chrobry”. Grali na nich uczestnicy III Konkursu Chopinowskiego. Fortepian koncertowy stał także w sali przyjęć ministra spraw zagranicznych.
Elwira Fibiger, wywodząca się z rodziny właścicieli fabryki – odtwarza historię i poszczególne etapy jej rozwoju. Odnotowuje liczne sukcesy odnoszone przez kaliskie instrumenty. Nie brakowało też trudnych chwil. I wojna przyniosła Fabryce spore straty. Nagle i przedwcześnie umierali jej właściciele. W 1926 roku zmarł niespodziewanie Gustaw Arnold II. Syn i kolejny przyszły właściciel, Gustaw Arnold III miał dopiero 14 lat, ale z czasem rozwinął rodzinną firmę we wspaniale prosperujące, nowoczesne jak na owe czasy przedsiębiorstwo.
To właśnie Gustawowi Arnoldowi III poświęciła najwięcej miejsca w swojej książce autorka – jego córka. Odtworzyła jego biografię i historię zarządzanej przez niego do 1939 roku Fabryki Fortepianów i Pianin. Po zakończeniu II wojny światowej okazało się, że nie będzie powrotu do lat świetności kaliskiego przedsiębiorstwa. Zakład znacjonalizowano. Z początku zakazano produkcji fortepianów i pianin – miały być tylko meble. Ale pracownicy w konspiracji próbowali wznowić produkcję instrumentów. Gustawa Arnolda III Fibigera spotykają liczne upokorzenia ze strony „władzy ludowej”. Były „kapitalista” nie może być dyrektorem w swojej fabryce. Trzeba zabrać mu też dom. Zmienić nazwę fabryki.
Opowieść Elwiry Fibiger jest emocjonalna, chwilami nawet za bardzo, ale z drugiej strony trudno się temu dziwić, skoro całą rodzinę dotknął tak wielki cios. Za przymusowo znacjonalizowany majątek rodzina do dnia dzisiejszego nie otrzymała odszkodowania. Pozostały tylko wspomnienia o dawnych tradycjach, sukcesach i dokonaniach poszczególnych członków rodziny. Z książki można się dowiedzieć, że wielu z nich miało niebanalne, również heroiczne życiorysy.
Córka stworzyła ciekawy portret swojego ojca. Przedsiębiorcy, który musiał stawić czoło nowym czasom i jednocześnie niepoddającego się im. W 1954 roku Gustaw Arnold III Fibiger powołał do życia jedyne w Polsce (istniejące do dziś) Technikum Budowy Fortepianów w Kaliszu. Z kart książki wyłania się obraz człowieka oddanego kulturze, dążącego do tego, by kształtować ją na jak najwyższym poziomie, osoby lubianej i poważanej. Nadspodziewanie długi fragment książki (niezbyt przy tym obszernej) opisuje wakacje w Ciechocinku i przedstawia ojca autorki jako człowieka pełnego poczucia humoru, lubiącego się bawić. Ten wątek jednak wydaje się zbyt długi, a dla czytelników, którzy nie znają opisywanych tu osób i okoliczności – zbyt hermetyczny. Jestem przekonana, że czytelnicy mieliby dużo więcej pożytku, gdyby opisano tu ciekawe i liczne kontakty rodziny Fibigerów ze znanymi i zasłużonymi dla polskiej kultury osobami, wymienionymi na ostatnich stronach wspomnień Elwiry Fibiger.
Cenny jest zamieszczony w publikacji materiał zdjęciowy i dokumentalny. Oprócz wizerunków członków rodziny Fibigerów znajdziemy rysunki wytwarzanych niegdyś w Kaliszu instrumentach wraz z ich opisami. Są też zamieszczone dokumenty bezprawnego przejęcia fabryki. „Dusza zaklęta w fortepianie” utrwala piękny rozdział w historii polskiej kultury – losy fabryki wysoce cenionych pianin i fortepianów oraz rodu jej właścicieli. Niestety, zakończenie okazało się bolesne, zarówno dla samej rodziny, jak i naszego kraju. Zniszczono ciągłość pięknej tradycji, w zapomnienie odeszła ceniona i znana marka instrumentów, które rozsławiały Kalisz i Polskę na całym świecie. Pozostała jedynie legenda, która została utrwalona w tej wspomnieniowej książce.
koniec
21 lipca 2015

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Przerwane beztroskie dzieciństwo
Marcin Mroziuk

2 V 2024

Z jednej strony „Sprzedawca marzeń” to po prostu wciągająca powieść przygodowa, z drugiej zaś strony książka Katarzyny Ryrych przybliża młodym czytelnikom gęstniejącą atmosferę przed wybuchem II wojny światowej i cierpienia ludności cywilnej na jej początku.

więcej »

Krótko o książkach: Komu mogłoby zależeć?
Joanna Kapica-Curzytek

2 V 2024

W „PS. Dzięki za zbrodnie” jest bardzo dużo tropów prowadzących w stronę klasycznej powieści detektywistycznej. Znajdziemy tu wszystko, co najlepsze w gatunku cozy crime.

więcej »

Ten okrutny XX wiek: Budowle muszą runąć
Miłosz Cybowski

29 IV 2024

Zdobycie ruin klasztoru na Monte Cassino przez żołnierzy armii Andersa obrosło wieloma mitami. Jednak „Monte Cassino” Matthew Parkera bardzo dobrze pokazuje, że był to jedynie drobny epizod w walkach o przełamanie niemieckich linii obrony na południe od Rzymu.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
— Joanna Kapica-Curzytek

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.