Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Luz Gabás
‹Czarownice z Pirenejów›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzarownice z Pirenejów
Tytuł oryginalnyRegreso a tu piel
Data wydania3 lutego 2016
Autor
PrzekładBarbara Jaroszuk
Wydawca Muza
ISBN978-83-287-0118-2
Format480s. 155×235mm
Cena44,90
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Brianda i Brianda
[Luz Gabás „Czarownice z Pirenejów” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
W „Czarownicach z Pirenejów” przygoda łączy się z historią i ezoteryką. Przenosimy się w okrutne czasy hiszpańskiej inkwizycji.

Joanna Kapica-Curzytek

Brianda i Brianda
[Luz Gabás „Czarownice z Pirenejów” - recenzja]

W „Czarownicach z Pirenejów” przygoda łączy się z historią i ezoteryką. Przenosimy się w okrutne czasy hiszpańskiej inkwizycji.

Luz Gabás
‹Czarownice z Pirenejów›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCzarownice z Pirenejów
Tytuł oryginalnyRegreso a tu piel
Data wydania3 lutego 2016
Autor
PrzekładBarbara Jaroszuk
Wydawca Muza
ISBN978-83-287-0118-2
Format480s. 155×235mm
Cena44,90
Gatunekobyczajowa
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
To druga już ukazująca się u nas powieść hiszpańskiej pisarki Luz Gabás. Po znakomitych „Palmach na śniegu”, rozliczających się z hiszpańskim kolonializmem, „Czarownice z Pirenejów” sięgają czasów niesławnych polowań na niewinnie oskarżane o czary kobiety. Do napisania tej powieści zainspirowało autorkę odnalezienie związanych z tymi wydarzeniami prawdziwych dokumentów w jednej z prowincji w Pirenejach, o czym wspomina w posłowiu.
Briandę, główną bohaterkę, dotknął kryzys w pracy. Jest przemęczona, nawet chyba wypalona i dochodzi do wniosku, że najlepszym wyjściem dla niej będzie parę tygodni wolnego i odpoczynek u rodziny w rodzinnej wsi. Nad jej związkiem z Eduardo też chyba trzeba popracować, chociaż z pozoru wszystko między nimi układa się nieźle.
Luz Gabás jest z wykształcenia anglistką, i w swojej powieści to wykorzystuje. Pisarka w bardzo ciekawy sposób nawiązuje do motywów brytyjskiej powieści gotyckiej, jedną z najwybitniejszych autorów tego gatunku była Ann Radcliffe. Sceneria „Czarownic z Pirenejów” jest opisana jak przystało na ten gatunek: są pejzaże i opisy podróży, jest wiejący grozą stary zamek Lubich, tajemniczy nieznajomy z magnetyzującym spojrzeniem - Włoch (tak samo jest w powieściach Radcliffe) oraz niewyjaśniona klątwa z przeszłości. Nie ulega wątpliwości, coś jest na rzeczy, na zamku lata temu miały miejsce jakieś wydarzenia, które teraz nie pozwalają Briandzie żyć jej własnym życiem. Tu Gabás wykorzystuje motywy ezoteryczne, co tworzy spójny powieściowy świat.
Przejście od czasów współczesnych do przeszłości odbywa się w ciekawy i nieograny sposób. Okazuje się, że pod koniec XVI wieku żyła dziewczyna również o imieniu Brianda – i to jej losy łączą się zadziwiająco z życiem Briandy współczesnej. Historyczna część bardzo przypomina klimatem historyczno-przygodowe powieści Philippy Gregory, z wyrazistymi bohaterkami i skomplikowaną intrygą, w której najważniejszą rolę odgrywa miłość i zemsta. Luz Gabás nawiązuje do czasów hiszpańskiej inkwizycji, bezwzględnie prześladującej oskarżane o czary kobiety. Niezależną, inteligentną Briandę jakże łatwo oskarżyć o uleganie „podszeptom diabła”. Jej zgładzenie przyniosłoby korzyści zbyt wielu osobom.
Dostajemy niezłą rozrywkową lekturę, w której odnajdziemy epicki rozmach. Ale trzeba też zwrócić uwagę, jak dopracowany jest każdy szczegół powieści, żaden element scenerii nie jest przypadkowy, współtworzy niepowtarzalny nastrój. Sprawne pióro Luz Gabás łączy elementy ezoteryki, grozy, powieści przygodowej i historycznej w bardzo udany sposób. Książki takie jak ta zwykle cieszą się dużym zainteresowaniem – i tak powinno być w przypadku rozgrywających się w Hiszpanii „Czarownic z Pirenejów”.
koniec
13 maja 2016

Komentarze

13 V 2016   15:33:04

"Pisarka w bardzo ciekawy sposób nawiązuje do motywów brytyjskiej powieści gotyckiej, jedną z najwybitniejszych autorów tego gatunku była Ann Radcliffe."

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

PRL w kryminale: Biały Kapitan ze Śródmieścia
Sebastian Chosiński

19 IV 2024

Oficer MO Szczęsny, co sugeruje już zresztą samo nazwisko, to prawdziwe dziecko szczęścia. Po śledztwie opisanym w swej debiutanckiej „powieści milicyjnej” Anna Kłodzińska postanowiła uhonorować go awansem na kapitana i przenosinami do Komendy Miejskiej. Tym samym powinien się też zmienić format prowadzonych przez niego spraw. I rzeczywiście! W „Złotej bransolecie” na jego drodze staje wyjątkowo podstępny bandyta.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Podróż na Wyspę Fernando Poo
— Joanna Kapica-Curzytek

Tegoż autora

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Bieg codziennego, zwykłego życia
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.