Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 9 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Gabriella Saab
‹Szachistka z Auschwitz›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzachistka z Auschwitz
Tytuł oryginalnyThe Last Checkmate
Data wydania8 czerwca 2022
Autor
PrzekładBarbara Budzianowska-Budrecka
Wydawca HarperCollins Polska
ISBN978-83-276-7974-1
Format464s.
Cena38,99
Gatunekhistoryczna, obyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

To nie ma prawa się powtórzyć
[Gabriella Saab „Szachistka z Auschwitz” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Szachistka z Auschwitz” jest opowieścią o nastolatce z Warszawy, która za działalność w ruchu oporu została uwięziona w obozie koncentracyjnym. Jej umiejętności gry w szachy stwarzają jej szansę na przetrwanie.

Joanna Kapica-Curzytek

To nie ma prawa się powtórzyć
[Gabriella Saab „Szachistka z Auschwitz” - recenzja]

„Szachistka z Auschwitz” jest opowieścią o nastolatce z Warszawy, która za działalność w ruchu oporu została uwięziona w obozie koncentracyjnym. Jej umiejętności gry w szachy stwarzają jej szansę na przetrwanie.

Gabriella Saab
‹Szachistka z Auschwitz›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSzachistka z Auschwitz
Tytuł oryginalnyThe Last Checkmate
Data wydania8 czerwca 2022
Autor
PrzekładBarbara Budzianowska-Budrecka
Wydawca HarperCollins Polska
ISBN978-83-276-7974-1
Format464s.
Cena38,99
Gatunekhistoryczna, obyczajowa
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Czternastoletnia Maria, więźniarka Auschwitz, zdana jest wyłącznie na samą siebie. Chce żyć i przetrwać na przekór licznych okropności, których jest świadkiem. Szybko uczy się obozowych reguł. Być może, jako dobra szachistka, będzie mogła liczyć na specjalne traktowanie.
Młoda amerykańska pisarka podjęła temat, który wydaje się bardzo bliski nam, Polakom. Druga wojna światowa i jej ofiary nadal są w naszej zbiorowej pamięci. Książka została napisana z myślą o czytelnikach, którzy nie są zbyt obeznani z historią naszej części świata. Obok szeregu fikcyjnych bohaterów, pojawiają się prawdziwe postacie. Maria jest świadkiem heroicznego czynu i ostatnich chwil życia Maksymiliana Kolbego, kontaktuje się też z Witoldem Pileckim.
”Szachistka z Auschwitz” wpisuje się w nurt literatury popularnej, a warstwa historyczna jest tu tylko tłem dla opisu losów bohaterów. To w beletrystyce nic nagannego, ale akurat w przypadku motywów związanych z obozami koncentracyjnymi, tego rodzaju zabiegi wydają się nieetyczne. I pisarz, i czytelnik, muszą być w pełni świadomi, jaka była historia. Trudno się godzić z tym, aby prawda związana z dramatem milionów istnień z Auschwitz-Birkenau ulegała zniekształcaniu i spłaszczaniu. Osobiście jestem przeciwko tego rodzaju trywializacji (oraz komercjalizacji) ich cierpienia.
Powieść nie jest specjalnie głęboka psychologicznie i nie pod każdym względem przekonuje, jeśli chodzi o – ogólnie raczej słabą – fabułę. Moje zdziwienie wzbudziły rozdziały rozgrywające się w Auschwitz wiosną 1945 roku, podczas gdy wiadomo, że obóz został wyzwolony 27 stycznia tamtego roku. Pretensjonalne są nadobecne w dialogach wtrącenia w rodzaju „bobe”, czy „sikso”. Proza jest chwilami drastyczna, są tu opisy przesłuchań, zbrodni i obozowych realiów. Autorka osobiście zbierała materiały do książki w Warszawie oraz w miejscu pamięci i muzeum na terenie byłego nazistowskiego niemieckiego obozu koncentracyjnego i zagłady w Auchwitz-Birkenau. Szczegóły dopowiada jeszcze w rozdziale „Różne fakty i informacje” zamieszczonym na końcu. Są również sylwetki wszystkich historycznych postaci, występujących w powieści. To być może zainspiruje czytelników, aby sięgnąć po literaturę faktu z nimi związaną.
„Szachistka z Auschwitz” powstała na fali szeroko komentowanej od jakiegoś czasu kontrowersyjnej mody na powieści z zagładą w tle. Nie warto za nią podążać, bo prowadzi to do banalizowania tego najbardziej potwornego rozdziału w historii ludzkości. Jeśli przeczytamy powieść Gabrlelli Saab ze świadomością, że to, co się wydarzyło, nie ma prawa się powtórzyć w żadnym miejscu na Ziemi, będzie to jedyny plus tej książki.
koniec
5 sierpnia 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Kto nie ryzykuje, ten… w spokoju nie żyje
Sebastian Chosiński

8 V 2024

Na toruńską oficynę C&T można liczyć! Czasami wprawdzie oczekiwanie trwa kilka miesięcy, ale w końcu wydaje ona kolejną, wcześniej nieznaną w Polsce, powieść Georges’a Simenona. Tym razem wybór padł na powstałą w połowie lat 50. ubiegłego wieku książkę „Maigret u pana ministra”. To historia śledztwa w sprawie zaginięcia dokumentu, który po opublikowaniu mógłby wysadzić w powietrze układ polityczny Czwartej Republiki.

więcej »

Sukcesy hodowcy drobiu
Miłosz Cybowski

7 V 2024

„Rękopis Hopkinsa” R. C. Sherriffa nie jest typową powieścią o końcu świata. Jak na książkę mającą swoją premierę w 1939 roku, prezentuje się ona całkiem nieźle także w dzisiejszych czasach.

więcej »

Fakty i wyobraźnia
Joanna Kapica-Curzytek

5 V 2024

„Przepis na potwora” to książka na wysokim poziomie, popularyzująca w oryginalny sposób naukę i jej historię. W jej tle jest słynny utwór literacki, a efekt tego połączenia jest wręcz znakomity.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Fakty i wyobraźnia
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
— Joanna Kapica-Curzytek

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.