Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Salman Rushdie
‹Języki prawdy›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJęzyki prawdy
Tytuł oryginalnyLanguages of Truth
Data wydania10 października 2023
Autor
PrzekładJerzy Kozłowski, Katarzyna Karłowska
Wydawca Rebis
SeriaMistrzowie Literatury
ISBN978-83-8338-025-4
Format360s.
Gatunekeseje / felietony, non‑fiction
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Między literacką fikcją a faktami
[Salman Rushdie „Języki prawdy” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Tom „Języki prawdy” zawiera wybór esejów i tekstów okolicznościowych Salmana Rushdiego z ostatnich dwudziestu lat. Nie ma wątpliwości: lektura to uczta intelektualna, spotykamy się tutaj z mistrzem.

Joanna Kapica-Curzytek

Między literacką fikcją a faktami
[Salman Rushdie „Języki prawdy” - recenzja]

Tom „Języki prawdy” zawiera wybór esejów i tekstów okolicznościowych Salmana Rushdiego z ostatnich dwudziestu lat. Nie ma wątpliwości: lektura to uczta intelektualna, spotykamy się tutaj z mistrzem.

Salman Rushdie
‹Języki prawdy›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułJęzyki prawdy
Tytuł oryginalnyLanguages of Truth
Data wydania10 października 2023
Autor
PrzekładJerzy Kozłowski, Katarzyna Karłowska
Wydawca Rebis
SeriaMistrzowie Literatury
ISBN978-83-8338-025-4
Format360s.
Gatunekeseje / felietony, non‑fiction
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Sądzę, że nie trzeba szerzej przedstawiać sylwetki tego brytyjskiego pisarza pochodzenia indyjskiego, urodzonego w 1947 roku w Bombaju (obecnie Mumbaj), od 2000 roku mieszkającego w Stanach Zjednoczonych. Rushdie jako trzynastolatek rozpoczął naukę w brytyjskiej szkole, studiował historię na uniwersytecie w Cambridge. Za opublikowaną w 1988 roku powieść „Szatańskie wersety” został obłożony fatwą (wydano na niego wyrok śmierci), przez co był zmuszony żyć w ukryciu ze zmienioną tożsamością pod ochroną policji. Okres ten autor opisał w autobiografii „Joseph Anton”. Mogłoby się wydawać, że obecnie napięcie wokół twórczości Rushdiego już opadło, ale w zeszłym roku pisarz został zaatakowany przez nożownika podczas jednego ze spotkań autorskich, co odbiło się szerokim echem na całym świecie.
„Języki prawdy”, które właśnie dostajemy, nie są pierwszym spotkaniem polskich czytelników i czytelniczek z eseistyczną twórczością Salmana Rushdiego. Dziesięć lat temu ukazał się u nas tom „Ojczyzny wyobrażone”, w którym już wtedy ujawniło się wyraziste, polemiczne i przenikliwe pióro tego autora. Najnowszy zbiór tekstów dotyczy podobnej tematyki. Wszystkie utwory, jak czytamy w posłowiu, zostały starannie zredagowane i żaden nie ukazuje się tu w takiej samej formie, w jakiej został wydany po raz pierwszy. Punktem wyjścia w każdym z nich jest tu zawsze literatura, czerpiąca swoją przeogromną siłę z potęgi wyobraźni, o czym przekonują eseje zamieszczone w pierwszej części książki. Literatura, rozumiana jako sztuka opowieści, jest obecna we wszystkich kulturach świata. Warto zwrócić przy okazji uwagę na postrzeganie przez autora kultury zachodniej. Jego punkt widzenia jest unikalny, bo z racji swojej biografii Rushdie jest kimś mocno osadzonym w kulturze zachodniej, a jednocześnie patrzy na zachodzące w niej zjawiska okiem kogoś z zewnątrz. Jest to widoczne właściwie w całej jego twórczości.
Druga część „Języków prawdy” zawiera refleksje pisarza dotyczące różnych wielkich postaci świata literatury. Są to głównie eseje napisane na podstawie wygłoszonych przez niego wykładów. Pojawiają się tu na przykład: Hans Christian Andersen, Cervantes czy Szekspir, ale jest też sporo wielkich nazwisk ważnych twórców XX wieku: Philip Roth, Kurt Vonnegut czy dwaj nobliści: Gabriel García Márquez oraz Harold Pinter, szczególnie ciepło tutaj wspominany.
W części trzeciej zamieszczone zostały teksty okolicznościowe, a czwarta – zawiera teksty inspirowane twórczością artystów niebędących pisarzami. Nietrudno się domyślić, że tym elementem ich twórczości, będącym dla Rushdiego najważniejszym, jest oddziaływanie na wyobraźnię. Nie bez znaczenia jest też siła ich osobowości. W większości tekstów znajdziemy też nawiązania do życia prywatnego autora: dzieciństwa przeżytego w Indiach i ważnych wydarzeń z jego życia.
„Magia języków prawdy to jedyna magia, w którą wierzę. Muszę wierzyć, tak jak my wszyscy, że na koniec prawda nas wyzwoli”, przyznaje Rushdie w jednym z tekstów. Zdanie: „było tak i zarazem nie było” otwiera przed człowiekiem nowe horyzonty, uruchamia wyobraźnię i daje siłę, dzięki której jest on w stanie zmierzyć się z trudami swojej egzystencji i ogarnąć umysłem horyzont czasowy, obejmujący cały czas trwania ludzkości. To zdanie, paradoksalnie, nie jest kłamstwem i co więcej, pozwala to kłamstwo obnażyć. Warto o tym pamiętać obecnie, w czasach „bezprecedensowych ataków na samą prawdę”, jak ujmuje to autor. Nietrudno zauważyć, że szczególnie ważne dla niego okazuje się wytyczenie granicy między literacką fikcją a faktami. Salman Rushdie nie pierwszy raz daje temu wyraz. Podobnie jest między innymi w powieści „Quichotte”.
Czytajmy więc teksty Salmana Rushdiego, znajdziemy w nich bardzo dużo inspirujących myśli. A być może także nawet odpowiedzi na niejedno trudne pytanie, które sobie zadajemy, patrząc na wydarzenia zachodzące we współczesnym świecie. „Nastały trudne czasy dla tych z nas, którzy wierzą w prawo artystów, intelektualistów i zwykłych oburzonych obywateli do tego, by przesuwać granice, podejmować ryzyko i dzięki temu czasami zmieniać sposób, w jaki postrzegamy świat”, zwraca uwagę Salman Rushdie w tekście „Odwaga”. Siła ludzkiej wyobraźni i tworzonej za jej sprawą literatury jest ogromna. Nie zawsze to doceniamy, ale „Języki prawdy” pozwalają nam przypomnieć sobie o tym.
koniec
9 listopada 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
Joanna Kapica-Curzytek

28 IV 2024

Czym tak naprawdę jest tytułowa siła? Wścibstwem czy pełnym pasji poznawaniem świata? Trzech znakomitych autorów odpowiada na te i inne pytania w tomie esejów pt. „Ciekawość”.

więcej »

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Miniatura wszechświata
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie ma amerykańskiego mitu, jest fake
— Joanna Kapica-Curzytek

Amerykański koszmar
— Joanna Kapica-Curzytek

Nierówny grunt
— Daniel Markiewicz

Z krótką datą przydatności
— Daniel Markiewicz

Niewidzialny człowiek
— Jacek Jaciubek

Esensja czyta: Październik 2012
— Miłosz Cybowski, Jacek Jaciubek, Anna Kańtoch, Joanna Kapica-Curzytek, Daniel Markiewicz, Agnieszka Szady

Tegoż autora

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
— Joanna Kapica-Curzytek

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Smuga cienia
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.