Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 6 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Mirosława Łukaszewicz
‹Za pierwszą kulisą›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZa pierwszą kulisą
Data wydania4 listopada 2023
Autor
Wydawca Anagram
ISBN9788367261333
Format146s.
Cena42,00
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Niektóre rzeczy są zbyt mocne
[Mirosława Łukaszewicz „Za pierwszą kulisą” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Za pierwszą kulisą” to powieść kryminalna, rozgrywająca się w kręgu krakowskich artystów i intelektualistów. Sufler z Miejskiego Teatru wpada na trop zbrodni…

Joanna Kapica-Curzytek

Niektóre rzeczy są zbyt mocne
[Mirosława Łukaszewicz „Za pierwszą kulisą” - recenzja]

„Za pierwszą kulisą” to powieść kryminalna, rozgrywająca się w kręgu krakowskich artystów i intelektualistów. Sufler z Miejskiego Teatru wpada na trop zbrodni…

Mirosława Łukaszewicz
‹Za pierwszą kulisą›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułZa pierwszą kulisą
Data wydania4 listopada 2023
Autor
Wydawca Anagram
ISBN9788367261333
Format146s.
Cena42,00
Gatunekkryminał / sensacja / thriller
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Mirosława Łukaszewicz ma już na swoim koncie powieść „Podwójne” (Wyd. Veda, 2021). Z wykształcenia jest polonistką, a w dorobku ma między innymi sztukę dla dzieci, scenariusz filmu telewizyjnego oraz scenariusz i reżyserię filmu dokumentalnego o kultowym Teatrze Sensacji "Kobra”. Był to w latach 60. i 70. XX wieku popularny i bardzo lubiany przez widzów cykl sensacyjnych przedstawień teatralnych.
Można powiedzieć, że powieść „Za pierwszą kulisą” w pewnym stopniu nawiązuje do konwencji i tradycji „Kobry”. Pewnego dnia w pożarze domu traci życie profesor Leon Ryś, postać bardzo znana w Krakowie. Tak się składa, że Paweł Machnicki jest świadkiem tego wypadku. Zgłasza się do reakcji jednego z pism, z którym był dotąd luźno związany. Chce napisać reportaż o tym co widział i o tragicznie zmarłym. Ma nadzieję, że jeśli tekst będzie dobry, redakcja zaproponuje mu dalszą współpracę, może nawet etat. Machnicki bardzo chciałby znaleźć dla siebie coś lepszego, bardziej się liczyć w środowisku krakowskich dziennikarzy. Dorywcze zajęcie teatralnego suflera nie do końca go satysfakcjonuje.
Gdy Paweł zaczyna drążyć w środowisku, okazuje się, że Ryś nie dla wszystkich był kimś bez skazy. Może i był błyskotliwym i cenionym naukowcem, ale nie był dobrym człowiekiem, jak określiła go jedna ze studentek. Mirosława Łukaszewicz demaskuje tutaj swoisty patriarchalno-feudalny klimat i pewne typowe mechanizmy zachowań, które, niestety, możemy jeszcze rozpoznać w niektórych inteligenckich środowiskach. Na przykład wśród ludzi sceny, co nie zawsze budzi sprzeciw, bo na ogół się uważa, że „aktorstwo nie jest zawodem dla mimoz”, jak możemy przeczytać. Ale czy tak rzeczywiście powinno być? Trudno przy tej okazji rozstrzygnąć, czy jest to tak zwana powieść z kluczem, czy wytwór czystej wyobraźni. W każdym razie nie ma tu zamieszczonej sakramentalnej formułki o „przypadkowym podobieństwie do osób żyjących lub zmarłych”.
Aby nie zdradzać z fabuły zbyt wiele, napiszę tylko, że Paweł Machnicki zebrał do swojego tekstu całkiem dużo materiału. Jednak okazało się, że „niektóre rzeczy są zbyt mocne”, co naraża go na ostracyzm w kręgach dziennikarskich. Do wymarzonej publikacji reportażu jest jeszcze bardzo daleko…
Tymczasem sprawy w Miejskim Teatrze toczą się swoim rytmem. Aktorzy przychodzą na próby – czas nagli, przygotowywana jest premiera „Króla Edypa”. Wielki dzień wreszcie nadchodzi. Na przedstawieniu obecny jest wiceminister kultury i sztuki Witold Kępski, ale w drodze powrotnej ginie w wypadku samochodowym. W wyjaśnieniu tej sprawy bierze udział policjantka Bianka. Weszła w skład specjalnej grupy operacyjnej, której zadaniem jest ustalenie, czy aby na pewno była to zwykła kraksa. Może jednak coś więcej?
Obok fabuły pełnej napięcia mamy tutaj ciekawie naszkicowane postacie. Należą nie tylko do ścisłego kręgu aktorów, a są wśród nich także ci, którzy ten zawód porzucili lub też nie do końca się w nim spełnili. Wszystko składa się na całościowy portret członków społeczności miasta wraz z ich sprawami ambicjonalnymi, układami. Nikomu nie brakuje bolączek, życiowych zakrętów i dramatów. Autorka nie zapomniała nawet o ważnym w teatrze miejscu, jakim jest bufet (rzecz jasna, z dobrym jedzeniem). Przez całą powieść przewijają się wzmianki i cytaty z ważnych sztuk teatralnych, co stanowi ciekawy komentarz do wydarzeń w fabule.
W miarę rozwoju akcji sprawy posuwają się do przodu, a śmierć w pożarze, która wydarzyła się w październiku, znajduje swoje wyjaśnienie nieco ponad pół roku później, w czerwcu. Akcja osadzona jest mocno w scenerii Krakowa, co także dodaje klimatu książce. Docieramy wreszcie do Epilogu, w którym znów mamy premierę sztuki, bardzo ważną i szczególną…
W swojej książce autorka stawia na psychologię postaci, fabułę pełną napięcia, wysmakowaną i odwołującą się do intelektu czytelnika. „Za pierwszą kulisą”, przeczytana dla rozrywki, powinna przynieść całkiem sporo zadowolenia.
koniec
18 listopada 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fakty i wyobraźnia
Joanna Kapica-Curzytek

5 V 2024

„Przepis na potwora” to książka na wysokim poziomie, popularyzująca w oryginalny sposób naukę i jej historię. W jej tle jest słynny utwór literacki, a efekt tego połączenia jest wręcz znakomity.

więcej »

PRL w kryminale: Nie bądź jak kura w Wołominie!
Sebastian Chosiński

3 V 2024

Szczęsny to ma klawe życie! Nie nudzi się nawet jednego dnia, ponieważ w peerelowskiej Warszawie zbrodnie popełniane są bez opamiętania. A że jest inteligentny i zawsze dopina swego, wzbudza podziw współpracowników i przełożonych. Miewa też magnetyczny wpływ na kobiety, chociaż nie pozwala sobie zamącać umysłu ich urodą. Dlatego też udaje mu się w końcu rozwikłać w „Dwóch włosach blond” wielce skomplikowaną intrygę kryminalną.

więcej »

Przerwane beztroskie dzieciństwo
Marcin Mroziuk

2 V 2024

Z jednej strony „Sprzedawca marzeń” to po prostu wciągająca powieść przygodowa, z drugiej zaś strony książka Katarzyny Ryrych przybliża młodym czytelnikom gęstniejącą atmosferę przed wybuchem II wojny światowej i cierpienia ludności cywilnej na jej początku.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż autora

Fakty i wyobraźnia
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak to dobrze, że nie jesteśmy wszechwiedzący
— Joanna Kapica-Curzytek

Studium utraty
— Joanna Kapica-Curzytek

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
— Joanna Kapica-Curzytek

Superwizja
— Joanna Kapica-Curzytek

Destrukcyjne układy
— Joanna Kapica-Curzytek

Jeszcze jeden dzień bliżej naszego zwycięstwa
— Joanna Kapica-Curzytek

Wspierać rozwój
— Joanna Kapica-Curzytek

Jak w operze
— Joanna Kapica-Curzytek

Nie wierzyć w nieprawdę
— Joanna Kapica-Curzytek

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.