Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 27 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Brian W. Aldiss
‹Chwila zaćmienia›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułChwila zaćmienia
Data wydania31 lipca 2008
Autor
PrzekładLech Jęczmyk, Blanka Kluczborska, Marek Marszał, Dawid Juraszek, Joanna Bogunia
Wydawca Solaris
ISBN978-83-89951-94-6
Format376s. 125×195mm; oprawa twarda, obwoluta
Cena37,90
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup

Dużo nie znaczy dobrze
[Brian W. Aldiss „Chwila zaćmienia” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Na stronach wydawnictwa/księgarni „Solaris” zbiór Aldissa ma wpisane w rubrykę określającą gatunek (obok „science fiction”) słówko „obyczajowa”. I jest to najszczersza prawda: w „Chwili zaćmienia” ów niedookreślony, przez fantastów niezbyt lubiany „główny nurt” nie jest jedynie marginesem pojawiającym się w jednym czy dwóch opowiadaniach – on tutaj dominuje. Niestety, ze szkodą dla książki jako całości.

Jakub Gałka

Dużo nie znaczy dobrze
[Brian W. Aldiss „Chwila zaćmienia” - recenzja]

Na stronach wydawnictwa/księgarni „Solaris” zbiór Aldissa ma wpisane w rubrykę określającą gatunek (obok „science fiction”) słówko „obyczajowa”. I jest to najszczersza prawda: w „Chwili zaćmienia” ów niedookreślony, przez fantastów niezbyt lubiany „główny nurt” nie jest jedynie marginesem pojawiającym się w jednym czy dwóch opowiadaniach – on tutaj dominuje. Niestety, ze szkodą dla książki jako całości.

Brian W. Aldiss
‹Chwila zaćmienia›

EKSTRAKT:50%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułChwila zaćmienia
Data wydania31 lipca 2008
Autor
PrzekładLech Jęczmyk, Blanka Kluczborska, Marek Marszał, Dawid Juraszek, Joanna Bogunia
Wydawca Solaris
ISBN978-83-89951-94-6
Format376s. 125×195mm; oprawa twarda, obwoluta
Cena37,90
Gatunekfantastyka
WWW
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj / Kup
Owszem, Aldiss był głównym przedstawicielem „nowej fali”, jednym z tych, którzy pisząc fantastykę humanistyczną, skupili się na człowieku, a nie technicznych wynalazkach, ale w najlepszych jego dokonaniach wciąż tę fantastykę było widać. Również w „Chwili zaćmienia” najciekawsze są teksty niebudzące wątpliwości co do swojej przynależności gatunkowej. Najlepsze wrażenie sprawiają zresztą opowiadania podnoszące odwieczny w SF temat – człowieczeństwo widziane przez pryzmat sztucznego życia.
Seria „Superzabawek” (na podstawie których powstał Spielbergowski „A.I.”) czy „Kto zastąpi człowieka” to już klasyka opowieści o robotach i sztucznej inteligencji, do tego klasyka niestarzejąca się. W „Superzabawkach na lato” Aldiss, oprócz przyjemności czytania zgrabnie napisanego opowiadania z zaskakującą puentą, serwuje temat do rozmyślań: czy szukający miłości i odpowiedzi na pytanie „co jest prawdziwe?” robot nie jest przypadkiem bardziej ludzki od swoich opiekunów? Ten sam problem powraca w dopisanych po latach (i po premierze filmu) „Superzabawkach zimą” i „Superzabawkach przez resztę roku” – choć brak im już elementu zaskoczenia i pazura, wciąż jest to ciekawe spojrzenie na człowieka oczyma robota. Równie dobry jest tekst „Kto zastąpi człowieka” – humorystyczna, groteskowa wręcz opowieść o robotach próbujących ułożyć sobie życie po zniknięciu człowieka – oczywiście w momencie „uwolnienia” w ich sztucznych umysłach dochodzą do głosu cechy typowo ludzkie, tyle że tym razem negatywne: żądza władzy, wywyższanie się, egoizm, a nawet swoisty rasizm. Figura robota pojawia się zresztą też w kilku innych tekstach i zwykle są to opowiadania co najmniej przyzwoite („Nawet nie zapytałeś jak się nazywam”, „W stoczni kosmicznej”).
Niestety sporo jest też opowiadań zwyczajnie słabych i są to przede wszystkim te, które miękko poddają się brzytwie Lema, w których fantastyka jest jedynie nieistotnym tłem, pretekstem albo gadżetem. Wśród nich są na przykład krótkie historyjki, sprawiające wrażenie wprawek pisanych na zadany temat, choćby spotkanie z podstarzałym Hitlerem w „Swastyce”, z Williamem Blakiem w „Tygrysie w mroku” czy „Mortistan” – dwustronicowa wariacja na temat zbrodniczego reżimu. Nie brak w „Chwili zaćmienia” rozwlekłych filozoficznych opowiastek, zbliżających się formą do „strumienia świadomości”, a oddalających od fabuły sensu stricte i jakiegokolwiek sensu (choćby „Chwila chwały Evansa”). Owszem, w kilku „obyczajowych” opowiadaniach można docenić umiejętność budowy nostalgicznego nastroju czy ładny język („Tarzan wśród Alp”), ale wtedy dla odmiany zdaje się to być pusta forma, bez treści.
„Chwilą zaćmienia” Brian W. Aldiss przypomina, że jest pisarzem niebanalnym, piszącym teksty mało przebojowe, z leniwą narracją, nastrojowe, skupiające się na psychologii i wnętrzu bohatera. Niestety, w zbyt wielu wypadkach jest to ślepa uliczka – forma okazuje się być celem samym w sobie, a opowiadania w efekcie niestrawne. Ten zbiór zapewne nie przysporzy Aldissowi fanów spoza fantastycznego światka, ale do tego rozczaruje znających „Cieplarnię” czy „Non stop”. Dla dosłownie kilku perełek nie warto mozolić się z wyławianiem i otwieraniem aż 31 muszli – większość okaże się pusta.
koniec
20 listopada 2008

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

PRL w kryminale: Człowiek z blizną i milicjant bez munduru
Sebastian Chosiński

26 IV 2024

Szczęsny szybko zaskarbił sobie sympatię czytelników, w efekcie rok po roku Anna Kłodzińska publikowała kolejne powieści, w których rozwiązywał on mniej lub bardziej skomplikowane dochodzenia. W „Srebrzystej śmierci” Białemu Kapitanowi dane jest prowadzić śledztwo w sprawie handlu… białym proszkiem.

więcej »

Studium utraty
Joanna Kapica-Curzytek

25 IV 2024

Powieść czeskiej pisarki „Lata ciszy” to psychologiczny osobisty dramat i zarazem przejmujący portret okresu komunizmu w Czechosłowacji.

więcej »

Szereg niebezpieczeństw i nieprzewidywalnych zdarzeń
Joanna Kapica-Curzytek

21 IV 2024

„Pingwiny cesarskie” jest ciekawym zapisem realizowania naukowej pasji oraz refleksją na temat piękna i różnorodności życia na naszej planecie.

więcej »

Polecamy

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie

Stare wspaniałe światy:

Poetycki dinozaur w fantastycznym getcie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza wojna... czasowa
— Andreas „Zoltar” Boegner

Wszyscy jesteśmy „numerem jeden”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Krótka druga wiosna „romansu naukowego”
— Andreas „Zoltar” Boegner

Jak przewidziałem drugą wojnę światową
— Andreas „Zoltar” Boegner

Cyborg, czyli mózg w maszynie
— Andreas „Zoltar” Boegner

Narodziny superbohatera
— Andreas „Zoltar” Boegner

Pierwsza historia przyszłości
— Andreas „Zoltar” Boegner

Zobacz też

Tegoż twórcy

Superchałtura
— Jarosław Loretz

Fantastyczne przedwiośnie
— Jędrzej Burszta

Długie popołudnie Ziemi
— Jędrzej Burszta

Gnicie
— Eryk Remiezowicz

Mroczna przestarzałość
— Eryk Remiezowicz

Tegoż autora

Więcej wszystkiego co błyszczy, buczy i wybucha?
— Miłosz Cybowski, Jakub Gałka, Wojciech Gołąbowski, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Agnieszka ‘Achika’ Szady, Konrad Wągrowski

Nieprawdziwi detektywi
— Jakub Gałka

O tych, co z kosmosu
— Paweł Ciołkiewicz, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Adam Kordaś, Michał Kubalski, Marcin Osuch, Konrad Wągrowski

Wszyscy za jednego
— Jakub Gałka

Pacjent zmarł, po czym wstał jako zombie
— Adam Kordaś, Michał Kubalski, Jakub Gałka, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Jarosław Robak, Beatrycze Nowicka, Łukasz Bodurka

Przygody drugoplanowe
— Jakub Gałka

Ranking, który spadł na Ziemię
— Sebastian Chosiński, Artur Chruściel, Jakub Gałka, Jacek Jaciubek, Michał Kubalski, Jarosław Loretz, Konrad Wągrowski, Kamil Witek

Ludzie jak krewetki
— Jakub Gałka

Katana zamiast pazurów
— Jakub Gałka

Trzy siostry Thorgala
— Jakub Gałka

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.